Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:33

MarlindeRooz schreef:
Dat lijkt me het enige grappige aan deze nieuwe onzinregel. _O-

Gaan we straks met 25 graden serieus met een mondkapje door de winkelstraat lopen. Ik winkel wel in Duitsland doei. 8)7

Gelukkig heeft het vannacht op sommige plekken -6 gevroren ;)

En gezien ze hieraan denken heb ik een beetje hoop richting vrijdag. Maar gezien die aantallen zo hoog liggen ben ik ook benieuwd naar het effect volgende week in de ziekenhuizen. Da's voor mij even een punt om naar te kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:41

Potver moet ik mijn gehaakte mondkapje weggooien... :+ }>

ze zijn er eindelijk achter dat zelfgemaakte rotzooi niet werkt.....
Heel de wereld wist dat al, maar nee Nederland niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:45

Mondkapje is toch wel één van de lijst vergaande maatregelen, ik snap de weerstand niet zo goed. Liever met ffp2 alles kunnen doen wat je wil dan een lockdown toch?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:47

MarlindeRooz schreef:
Gaan we straks met 25 graden serieus met een mondkapje door de winkelstraat lopen. Ik winkel wel in Duitsland doei. 8)7

Waar je een FFP2 mondkapje moet dragen, oké weliswaar niet op straat momenteel.

Denk oprecht dat die maatregel flink zal helpen, je bedenkt je dan wel een paar keer voor je dan lekker gaat winkelen of naar de markt… . Hopelijk gaan ze dit dus niet invoeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:48

Sheran schreef:
Mondkapje is toch wel één van de lijst vergaande maatregelen, ik snap de weerstand niet zo goed. Liever met ffp2 alles kunnen doen wat je wil dan een lockdown toch?

Precies... maar dat is nederland he... kampioen zeiken...

Overigens loop ik al maanden met een ffp2 masker op in het ov en in de winkels..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:49

Sharani schreef:
MarlindeRooz schreef:

Denk oprecht dat die maatregel flink zal helpen, je bedenkt je dan wel een paar keer voor je dan lekker gaat winkelen of naar de markt… . Hopelijk gaan ze dit dus niet invoeren.

Of invoeren en alles open? Of niet invoeren en alles dicht. Waar kies jij voor?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:49

DuoPenotti schreef:
Potver moet ik mijn gehaakte mondkapje weggooien... :+ }>

ze zijn er eindelijk achter dat zelfgemaakte rotzooi niet werkt.....
Heel de wereld wist dat al, maar nee Nederland niet.

Hier bij ons ook niet. Het begon vorige week maar pas door te sijpelen toen er aangeraden werd door opperviroloog van een FFP2 masker op het OV te gebruiken en ook kwetsbare mensen zouden er gebaat mee zijn :+

Maar goed, onze overheid deelde 2 jaar geleden ook gratis (stoffen) mondmaskertjes aan de hele bevolking uit die, na nader onderzoek, toxische stoffen bevatten. Besteld via een dubieus luxemburgs postbusbedrijf trouwens :x
Dus die mochten ook meteen de vuilbak in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:50

purny schreef:
Sheran schreef:

Precies... maar dat is nederland he... kampioen zeiken...

Overigens loop ik al maanden met een ffp2 masker op in het ov en in de winkels..

Heb het idee dat mensen elkaar soms een beetje aan het opfokken zijn wat betreft de mondkapjes. Mensen werken de hele dag met zo'n ding op. Je gaat er echt niet dood van. En dan kun je tenminste weer leuke dingen doen, dat is toch ook veel waard? :)

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:54

Ik heb ook nog een doos van die zwarte maskertjes. Dus die gaan helaas op mijn snufferd. Moet er toch vanaf en weggooien vind ik zonde

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:54

Nou mondkapjes op ook zittend op locatie zou ik dus wel heel erg vinden. Maar goed, dan blijf ik dus vooral veel thuis werken en dat is waarschijnlijk nog veel effectiever ook wat Corona tegenhouden betreft :D. Ik zie de mensen op werk die in hun eentje op een kantoortje zitten ook echt nog geen mondkapje dragen :')
En alleen medische mondkapjes... ik voel nu al weer aankomen dat het dus storm gaat lopen en die krengen overal uitverkocht raken en ik een week lang met hetzelfde ranzige wegwerp vodje mag lopen. Maar eens kijken of ik voor de zekerheid vandaag nog aan een pakje kan komen ergens.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:55

MarlindeRooz schreef:
Dat lijkt me het enige grappige aan deze nieuwe onzinregel. _O-

Hebben we hier in BE ook moeden doen , zelfs toen het 35° graden was
Ook waar bvb amper iemand te zien was was het verplicht want ja je zou maar eens iemand tegenkomen
En dan moet de burger gezond verstand gebruiken _-:(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:57

Ze zouden ffp2 wel mogen vergoeden, steeds mondkapjes kopen is niet goedkoop en voor veel mensen vast niet goed te doen. Zeker als je bijvoorbeeld op je werk met veel mensen in aanraking komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:57

Memories schreef:
Nou mondkapjes op ook zittend op locatie zou ik dus wel heel erg vinden. Maar goed, dan blijf ik dus vooral veel thuis werken en dat is waarschijnlijk nog veel effectiever ook wat Corona tegenhouden betreft :D. Ik zie de mensen op werk die in hun eentje op een kantoortje zitten ook echt nog geen mondkapje dragen :')
En alleen medische mondkapjes... ik voel nu al weer aankomen dat het dus storm gaat lopen en die krengen overal uitverkocht raken en ik een week lang met hetzelfde ranzige wegwerp vodje mag lopen. Maar eens kijken of ik voor de zekerheid vandaag nog aan een pakje kan komen ergens.

Bol.com bestellen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:59

Gelukkig is het voorlopig nog even winter.

Werk al 2 jaar met n mondkapje op. Fijn is anders, maar er last van hebben...

Arme boa's...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:59

Sharani schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee hoor in DLD mag je ook gewoon een chirurgisch ding dragen zoals in NL.

FFP2 kan ik niet dragen dus als dat verplicht wordt ga ik voor een vrijstelling vrees ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:08

Even dames. ALLES voor je mond helpt. Hoe minder goed het filter hoe minder het helpt en ook het allerbeste filter is niet absoluut. Dat is met mondfilters niet anders dan bij filters voor motoren en voor je mond is er nu eenmaal heel weinig plaats dus als het genoeg zuurstof door laat kúnnen de gaatjes niet molecuul-klein zijn.
Kortom; al hou je een sjaal voor je mond, dan reizen minder druppels al minder ver = minder verspreiding van jouw watdanook.

Binnen vs buiten is net zó logisch. Buiten is de ruimte om je heen groter en neems de concntratie van jouw verspreiding exponentieel af met afstand.

Begín je al met filteren dan is buiten al heel snel ´veilig´. Nee, nooit absoluut.

Verder zijn er legio leuke en zelfmaak maskers waar je een filter ín kan schuiven.
Die heb ik óók. Vind het wassen echter een extra dus grijp wel een verse uit de zak.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:09

Afbeelding
Alles kan helpen inderdaad .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:11

MarlindeRooz schreef:
FFP2 kan ik niet dragen dus als dat verplicht wordt ga ik voor een vrijstelling vrees ik.

Ik heb zo een afspraak met neuroloog voor een vrijstelling van motorhelm ;)
Die gaat geheíd doorverwijzen want het is een héte aardappel dus ook al is het glashelder, niemand wil tekenen want het kán, zoú kunnen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:12

bigone schreef:
Alles kan helpen inderdaad .

en niets is absoluut.

Kies je risico maar.
Net het leven :P

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:14

Sheran schreef:
Ze zouden ffp2 wel mogen vergoeden, steeds mondkapjes kopen is niet goedkoop en voor veel mensen vast niet goed te doen. Zeker als je bijvoorbeeld op je werk met veel mensen in aanraking komt.

Nou dit dus. Je kan toch geen maatregel opleggen dat je dat soort wegwerp mondmaskers gaat verplichten en vervolgens ook verwachten dat iedereen elke keer maar een nieuw pak uit eigen zak gaat betalen. Dat gaat natuurlijk maar een deel van de mensen doen.

Bedoelen ze met gecertificeerde mondkapjes waarschijnlijk echt specifiek de ffp2 of zouden die blauwe chirurgische dan ook goed zijn? Als goedgekeurd filter in je eigen mondkapje ook in die categorie toegestaan zou zijn dan zou dat helemaal super zijn en ga ik voor die optie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:14

Ik heb hier op mijn kantoor al anderhalf jaar een lijstje hangen welke mondmaskers er zijn en wat ze wel, en vooral wat ze niet doen. In de veiligheidskundigenwereld is dit al jaren bekend. Dat heeft er gelukkig toe geleid dat praktisch niemand meer hier op het werk iets van stof draagt. Zelf een poosje geleden bij de Action 100 stuks IRII chirurgische kapjes gekocht en bij het Kruidvat FFP2 maskers voor in de drukke supermarkt, want daar is afstand houden geloof ik iets uit een ander universum.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:19

prompter schreef:
Ik heb hier op mijn kantoor al anderhalf jaar een lijstje hangen welke mondmaskers er zijn en wat ze wel, en vooral wat ze niet doen. In de veiligheidskundigenwereld is dit al jaren bekend.

Bij motor-/autoracers al sinds voor WO2 :D *

Het is zó logisch dat het onbegrijpelijk is dat niet iederéén het snapt. Ik denk daarom dat het meer een kwestie is van niet wíllen begrijpen.
Maar goed, dat is met meer rond covid zo; emotie schakelt de logica uit. Ook bij veiligheidsdeskundigen ;)

* mijn oude Nimbus is in 1934 ontworpen door F&N, de fabrikanten van Nilfisk stofzuigers.
En ja hoor een goéd luchtfilter terwijl menig Brits product ná WO2 nog open aanzoog. Is nog een uitspoelbaar centrifugaalfilter ook; béter principe dan gaatjes en vervangen. Waarom nú dan papierfilters? Is makkelijker en de fabrikanten maken er meer omzet/winst door.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-01-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:20

Memories schreef:
Sheran schreef:

Nou dit dus. Je kan toch geen maatregel opleggen dat je dat soort wegwerp mondmaskers gaat verplichten en vervolgens ook verwachten dat iedereen elke keer maar een nieuw pak uit eigen zak gaat betalen. Dat gaat natuurlijk maar een deel van de mensen doen.

Bedoelen ze met gecertificeerde mondkapjes waarschijnlijk echt specifiek de ffp2 of zouden die blauwe chirurgische dan ook goed zijn? Als goedgekeurd filter in je eigen mondkapje ook in die categorie toegestaan zou zijn dan zou dat helemaal super zijn en ga ik voor die optie.

Die blauwe zouden ook mogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:24

Huertecilla schreef:
Ondertussen hiet in de media schizofrene berichtgevening. Er zijn nl. absurd hoge besmettingscijfers maar de opnames geen reden voor paniek. Jeetje, wat nu??

Hetzelfde toch in Nederland:

Afbeelding

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:30

Needje schreef:
Ik ga er van uit dat dokters ook gewoon mensen zijn. En net als de rest van de bevolking er dokters zijn die anders denken over deze vaccins.
Zo hoorde ik van een kennis dat haar huisarts ook geen voorstander was van deze vaccins.
Terwijl de vaccins in het rijksprogramma prima worden gevonden. Dus ook daar geldt dat mensen niet meteen anti vaxxers zijn als ze vraagtekens hebben bij deze vaccins.
Of het een probleem is zal liggen aan hoeveel patiënten van hun ongevaccineerd op de ic komen gok ik. Want bij geen opnames is het Zie je wel! En bij opnames zegt de rest Zie je wel.
:+

Maar het lijkt mij dat je als arts niet zomaar uit het BIG register wordt geschrapt indien je het niet helemaal eens bent met de boosters. Daar kan je een eigen mening over hebben. Maar zodra je patiënten klinkklare misinformatie voor gaat schotelen of medicatie voorschrijven wat niet is toegestaan, dán wordt er volgens mij pas ingegrepen. Bijvoorbeeld de arts die Hahahatsjoe blijkbaar de ivermectine heeft voorgeschreven onder het mom van dat het tegen COVID zou helpen. Dat doet het bewezen niet, en is bovendien gevaarlijk om zo maar voor te schrijven gezien de bijwerkingen van zo'n middel.

Als je als arts een genuanceerde mening geeft over bijv. de booster prik op individueel niveau of je vraagtekens zet bij de werking ervan, dat is niet per definitie misinformatie en lijkt mij dat je als arts dan niet ontslagen wordt.

Het gaat hierbij écht om de context en de precieze statements/daden van de artsen. "Napapagaaien" van wat RIVM zegt is dus niet per se nodig. Dus zeggen dat artsen geen vrijheid van meningsuiting hebben is dus gewoon onwaar.

purny schreef:
Met het uitstellen van de zorg heb je niet alleen gezondheidsschade maar ook economische schade.
En met het uitstellen van het openen van de maatschappij heb je ook economische schade.
Maar ik blijf erbij dat de economie zo snel mogelijk gereguleerd open moet.

Ja, maar waar ik op doel is dat het heel erg samenhangt. Als de hele zorg op z'n gat ligt dan werkt dat óók door in andere sectoren.

En dat ben ik met je eens hoor. Maar keyworden hierbij zijn veilig, gereguleerd en verantwoord, zodat de besmettingsdruk niet verder oploopt en dus ziekenhuizen meer ademruimte krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door de mondkapjes in publieke ruimtes, aangevuld met bijv. 2G(+) of 1G. Een lockdown is een tijdelijke maatregelen voor niemand per se positief, maar wél effectief in het tegengaan van besmettingen (indien men zich er ook aan houdt natuurlijk).

Huertecilla schreef:
Denk daar nog éven over na:

Evolutie selecteert op het meest succesvol vermeerderen.

Een gastheer (m/v) die minder snel omvalt verspreidt meer.

:)*

Is trouwens al verschillende keren uitgelegd. Kan het je zelfs heel eenvoudig voorrekenen maar je wil er toch niet aan.

Ondertussen hiet in de media schizofrene berichtgevening. Er zijn nl. absurd hoge besmettingscijfers maar de opnames geen reden voor paniek. Jeetje, wat nu??
De overheden zijn opvalled stil.
Ja, allicht, want het is GOED nieuws doch dat kan moeilijk verkondigd worden want de voet moet nog wel enigzins op de rem blijven en de angst is en blijft manna. Met die angst houden we de maskers ook bij 40 graden.

Maar goed, we gaan naar een endemische covid welke nú al op gelijk ziekteniveau is, sámen voorkomt, met het griepvirus.
Ik denk dat er dit najaar al een ´nieuwe´ combi-prik aangekondigd wordt.
Ik zie covid als ´vuur onder controle´. Nee, niet uít. Nog éven doorgaan met blussen en dat waarchijnlijk voor aaaaaaltijd blijven nablussen. Net als met griep.

Nu die idiote 2G nog. Niet effectief tegen de pandemie maar ja, het veilige gevoel :roll:

Je haalt de hele uitleg weg, waarin wordt uitgewerkt dat voor succesvol vermeerderen het in bepaalde situaties niet uitmaakt of de gastheer overlijdt of niet. Zo'n virus denkt niet na. Als die voldoende tijd heeft om mensen te besmetten, kan het zich vermeerderen. Of de gastheer nadat die voldoende tijd is verlopen overlijdt of niet, maakt voor de evolutie van het virus niet uit. Want het is immers al 'verder'.

We gaan naar een endemische covid. Maar we zijn er nog niet. En de druk op de ziekenhuizen is ondanks de mildere variant nog te hoog om volledig opengooien te verantwoorden. Dat is deels een nawerking van de heftige periode's voorheen en daardoor uitvallen van niet-snel-te-vervangen personeel, deels een verhoging van het huidige aantal patiënten (want de piek-aantallen die we in de ziekenhuizen gehad hebben kunnen ze niet meer aan door hoe lang ze al onder die druk werken). Vandaar meerdere aangekondigde maatregelen die de besmettingen die mogelijk ontstaan bij het opengooien van de economie wat kunnen reguleren. Zie hierboven.

En niet effectief? Het is geen garantie nee, maar het is tezamen met andere maatregelen wel zeker effectief. De vraag is alleen of zo'n middel in verhouding staat met de nadelen die eraan hangen. Die afweging kunnen jij of ik niet maken want we hebben niet alle informatie beschikbaar, dus persoonlijk laat ik dat graag aan economen en OMT over. De experts, weet je wel.

Dat er een nieuwe prik komt weten we toch al? O.a. Pfizer is met een vaccin bezig wat beter werkt tegen o.a. omikron. De vraag is alleen wanneer zoiets wordt ingezet, wanneer is het nodig om zoiets massaal in te zetten. Gezien de mindere effectiviteit van de Booster verwacht ik idd dat die nog wel komt ja. Hoe lang die prik effectief en nódig gaat zijn, is afwachten. Afhankelijk van de besmettingsdruk en druk op de ziekenhuizen.