Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:48

Overigens zitten de treinen in de Randstad regelmatig weer propvol.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:03

https://www.nu.nl/coronavirus/6162390/v ... neerd.html

83% van de mensen op de IC worden opgenomen (dit is 5 van de 6 mensen daar) zijn niet gevaccineerd.
75% van de mensen die op de verpleegafdeling worden opgenomen (dus 3 van de 4) zijn niet gevaccineerd.

Het RIVM analyseerde de gegevens van 1.369 mensen die vanwege een corona-infectie in het ziekenhuis werden opgenomen, van wie 282 op de ic. Dat is 91 procent van het totaal. Van de overige 9 procent van de recent opgenomen patiënten weet het instituut de vaccinatiestatus niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:06

https://nos.nl/artikel/2401671-ministerie-doet-aangifte-tegen-site-met-valse-qr-codes

Het ministerie van Volksgezondheid doet aangifte tegen een site waar op eenvoudige wijze een vals coronatoegangsbewijs kon worden ingeladen. De site toonde de QR-codes in een nagemaakte coronacheck-app, waarbij ook de fietsende en skatende mensen te zien zijn die de reguliere app toont. Met het blote oog is de site nauwelijks van echt te onderscheiden en de QR-codes werken, blijkt uit een steekproef door de NOS.

Het gaat om legitieme QR-codes die door andere gebruikers zijn gedeeld. Ook de initialen en de geboortemaand en -dag worden bij de codes vermeld, zodat de gebruiker ervan die kan noemen als ernaar wordt gevraagd.

Het zal mij niks verbazen dat hier al gretig gebruik van is gemaakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:52

Mjelleke schreef:
Een op tien (10%) Nederlanders heeft zich niet laten vaccineren en is dat ook niet van plan. Men wil dit om de volgende redenen niet: langetermijneffecten onbekend, vaccin is er te snel en gebrek aan vertrouwen in farmaceutische bedrijven en de overheid en de angst voor de bijwerkingen. Voor het eerst opgenomen was de reden “Uit protest tegen het vaccinatietoegangsbewijs”, dit geldt voor een derde (36%) van de niet-vaxxers.

Angst voor bijwerkingen of zorgen over langetermijneffecten deel ik niet maar kan ik nog snappen. Maar een groot deel van de weigeraars weigert dus puur uit protest. En daar heb ik dus géén begrip voor, want ondertussen houden ze wel de rest van de samenleving in de houdgreep.
dat is zeker waar. De weigeraars die ik ken zijn allemaal van die haantjes met een grote bek! Lekker dwars liggen.
Geen van allen kan mij een reden geven niet te vaccineren waarvan ik zeg dat ik dat kan begrijpen.

En die mensen die zogenaamd bang zijn voor de naald heb ik ook niks mee.
Schiet op zeg!! verman je!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:03

De groep met angst voor de naald kan ik meer mee. Ik zie de groep die wel komt, en weet hoe groot de paniek kan zijn. Ze willen dus wel de vaccinatie, maar zijn echt doodsbang voor de prik, tot paniekaanvallen aan toe (zo hebben we een keer een ambulance op de locatie gehad omdat deze client te ver in de paniek zat om nog op locatie te behandelen). Het is iets dat echt heel diep van binnen zit.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:11

Mjelleke schreef:
Een op tien (10%) Nederlanders heeft zich niet laten vaccineren en is dat ook niet van plan. Men wil dit om de volgende redenen niet: langetermijneffecten onbekend, vaccin is er te snel en gebrek aan vertrouwen in farmaceutische bedrijven en de overheid en de angst voor de bijwerkingen. Voor het eerst opgenomen was de reden “Uit protest tegen het vaccinatietoegangsbewijs”, dit geldt voor een derde (36%) van de niet-vaxxers.

Angst voor bijwerkingen of zorgen over langetermijneffecten deel ik niet maar kan ik nog snappen. Maar een groot deel van de weigeraars weigert dus puur uit protest. En daar heb ik dus géén begrip voor, want ondertussen houden ze wel de rest van de samenleving in de houdgreep.

Mijn vriend is een van die mensen die geen langetermijneffecten wil hebben. Ik heb ook lang zitten twijfelen over een vaccinatie. Ik heb het uiteindelijk wel gedaan maar met veel tegenzin. Ik wil gewoon in Duitsland mijn boodschappen kunnen doen als Duitsland open is (ik woon langs Duitsland). Dat is de meest voornamelijke reden dat ik mezelf heb laten vaccineren. En ook om andermans bestwil. Niet voor mezelf want als het aan mezelf lag had ik het niet gedaan. Mijn vriend en ik zijn allebei nog jong (20 en 25) en we weten niet of er langetermijn effecten zijn. Als ik straks bijvoorbeeld geen kinderen zou kunnen krijgen over 10 jaar omdat ik een vaccinatie heb gehad die niet hoog noodzakelijk was voor mij dan kijk ik er wel lekker mee. Mijn vriend die laat zich niet vaccineren ook gewoon om die reden. Dat wil hij gewoon niet.

Ik vind het in alle eerlijkheid ook gewoon niet leuk hoe ze mensen praktisch gezien forceren om te vaccineren door mensen nergens toe te laten. En op hele drukke plekken zoals cafe's en festivals enzo vind ik dat alleen maar logisch. Maar als een restaurant netjes alle plekken op een afstand houdt en we allemaal netjes alle regels toepassen vind ik eerlijk gezegd dat iemand die niet gevaccineerd is evengoed binnen zou moeten kunnen komen. Op deze manier neem je de vrijheid weg van mensen en vooral voor de jongere mensen zoals ik en mijn vriend vind ik dat onnodig. Voor de wat ouderen is het weer een ander verhaal. Als ik 50+ was had ik me absoluut laten vaccineren. Ik hoef dan geen kinderen meer te krijgen en een groot gedeelte van mijn leven zit er dan al op (sorry als dat even hard overkomt) waardoor ik lange termijn bijwerkingen dan minder erg zou vinden. En 50+ mensen zijn er veel gevoeliger voor om ziek te worden. Ik had eerder een regel erin gezet om je legitimatie te laten zien. Iedereen boven de 40 of 50 moet gevaccineerd zijn. De jongere mensen niet. Maar ja, dat vinden de ouderen dan natuurlijk weer oneerlijk. Maar zij zijn wel de grootste risico groep.

Je mag hier helemaal mee eens of oneens zijn. Dit is gewoon mijn mening. Ik vind de nummers die ze laten zien op dit punt ook steeds meer bangmakerij. Ja de nummers zijn wat gestegen. Maar er zijn nog steeds maar vrij weinig besmettingen en het is ook wel heel toevallig dat de nummers weer stijgen nu het weer aan het veranderen is. Dan kan het ook echt niet aan het seizoen liggen ofzo. Het ligt er echt wel puur aan dat we ons niet aan de regels houden.

Heb me niet fout. De verslapping van de regels zullen vast en zeker een invloed hebben. Maar het weer heeft dat zeker weten ook. Iedereens immuumsysteem verminderd wat als het kouder wordt en dan is het alleen maar logisch dat de besmettingen verhogen. Kijk als er nu ineens 5000 besmettingen bij zou komen zou ik me echt zorgen gaan maken. Maar 500 is nog niet heel zorgwekkend. Dat is gewoon normaal voor de tijd van het jaar lijkt me. Moeten we iets beter gaan uitkijken? Ja. Zoals ik zei, we zijn nu allemaal wat gevoeliger om ziek te worden. Maar moeten die cijfers ons bang gaan maken? Nee.

Sorry als ik een beetje bot overkom en als ik hier mensen mee heb beledigd. Dit is gewoon even mijn mening. Ik ben een beetje klaar met het corona gedoe. En geloof me, ik weet hoe serieus het kan zijn. Ik ken iemand die bijna op de IC was beland en de tante van mijn beste vriendin is ook op de IC beland (dat was haar eigen fout omdat ze eigenwijs genoeg was om toch bij mijn vriendins gezin aan de deur te komen terwijl ze allemaal corona hadden). Mijn vriendin zelf heeft ook corona gehad en is een weekje goed ziek geweest. Maar omdat zij ook nog jong is komen wij er weer bovenop. Haar moeder daarintegen heeft er nog steeds last van. Na meer dan een half jaar. Zij is een risicopersoon en voor mensen zoals haar heb ik dus ook die vaccinatie genomen. Dan is de kans dat ik haar zou besmetten stukke minder. Ik heb waarschijnlijk bij de eerste besmettingen gezeten vorig jaar. Rond de eerste besmetting die bekend werd was ik ook een week flink ziek en heb ik nog zeker een jaar rond lopen hoesten. Maar mijn immuumsysteem kan wel wat hebben.

Mijn punt is dat ik niet vind dat we zomaar geen regels moeten volgen etc etc etc. Dat is gewoon belangrijk zodat de mensen die er zo gevoelig voor zijn ook minder kans hebben om er zo ziek van te worden. Mijn punt is gewoon dat ik persoonlijk vindt dat de overheid vrijheid wegneemt van mensen waar het niet persé nodig is (Dus de jongere niet-gevaccineerden) en ons bang probeert te maken wat ik vreselijk vindt. Ze maken ons banger dan nodig is. Ik weet hoe erg corona kan zijn voor sommige mensen. Maar in plaats van "de nummers zijn dramatisch gestegen vergeleken met de afgelopen maanden" zeg je gewoon dat de nummers wat gestegen zijn, de winter eraankomt, dus gewoon een klein beetje beter uitkijken in de winter om te veel besmettingen te voorkomen. Klaar. Ik moet er niet aan denken hoe bang mensen met een angststoornis etc en de risicogroepen wel niet zijn geweest de afgelopen jaren waar het soms niet eens nodig was. Ik vind het gewoon sneu voor ze.

Nou dat was mijn mening. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen :+
Ik kon gewoon even niet meer stil blijven. Ik heb mezelf zo lang proberen te onderdrukken :')

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:13

Was het maar zo makkelijk om over je naalden angst te stappen door je te vermannen.
Maar ik ben wel geweest en ik geloof dat die groep met naalden angst of andere angsten en fobieën die op zo'n vaccinatielocatie kunnen voorkomen al zijn geweest. Ik geloof dat voor die groep de mobiele prikposten erg veel hielp. Dan hoef je er van te voren niet teveel over na te denken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:24

Cer schreef:
LuckyLuna schreef:
Dat is het dus niet. Een jaar geleden werd ons nog beloofd dat het vaccin de oplossing zou zijn. Nu blijkt (heel raar) dat het toch geen wonder middel is.
Mensen worden gewoon nog ziek.
Het virus wordt ook verspreid via gevaccineerde.
En die kunnen wel overal gaan en staan.
Ik vind het niet veilig wat er nu gebeurd.

Dat is het wel.
90% van de mensen OP de IC en IN het ZIEKENHUIS zijn niet (!) gevaccineerd ...
hoe denk jij dan dat het werkt?

Correctie; naar schatting. Er wordt (nog steeds) niet fatsoenlijk gemonitord. Cijfers worden gebaseerd op rondvraag

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:29

Ook 1 met naaldenfobie hier. Wel geprikt maar ik heb wel een behoorlijke terugval in mijn angst. Waardoor het is gekomen weet ik helaas (nog) niet. Ik ben dus op dat onderwerp weer met mijzelf aan de slag.

Mensen die het misbruiken als niet-prik excuus kan ik dan ook niet waarderen. Er zullen heus mensen zijn die het nog dieper hebben zitten... maar anderen gooien het er ook in omdat t goed uitkomt.

Overigens ben ik ook nog steeds benieuwd naar de lange termijn.. geen idee hoe het lijf later zal reageren

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:35

Net op het nieuws dat 4 van de 5 opgenomen patiënten NIET gevaccineerd zijn. Dat is echt wel duidelijk in kaart gebracht en volgens mij is inmiddels echt wel duidelijk dat vaccineren heel goed werkt tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname. Die kans verklein je enorm door je te laten vaccineren.

Ik ben wel blij met bovenstaande cijfers. Wil je je beschermen tegen corona dan kan dat. Het is gewoon alleen zo balen dat de zorg blijkbaar overloopt, anders was het geen enkel probleem geweest.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:38

Ik ben ook blij met vaccineren, want het helpt echt, maar deze cijfers zijn wel minder optimistisch dan de eerder naar buiten gebrachte 90% .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:45

Hou je er dan ook even rekening mee dat die 80% ongevaccineerden in het ziekenhuis uit een veel kleinere groep komen? 15% is niet gevaccineerd, maar levert wel 80% van de ziekenhuisopnames.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:50

Misschien iets minder optimistisch Douce, maar deze groep niet gevaccineerden die op de IC /in het ziekenhuis belanden is gewoon hét probleem.
Ik hoop dat de zorg het vol kan houden en vooral dat niet gevaccineerden er nooit onder zullen lijden als zij medische hulp nodig hebben.

Ik vind het frustrerend als dit een probleem gaat worden. Als dat zo is, zie ik liever dat ze vaccineren verplichten of zeer strenge regels voor niet gevaccineerden ipv meer maatregelen voor iedereen.

Ik merk gewoon dat ik er echt heel erg klaar mee ben. Dan ben je al bijna een jaar gevaccineerd, laat je je 13 jarige vaccineren en zit je nog in deze ellende. Op dit moment is het zeer prima vol te houden. Ik vind de qr codes geen enkel probleem. Alleen jammer dat er zoveel mee gefraudeerd wordt en er niet overal gecontroleerd wordt. Maar mochten er weer maatregelen worden als in x-aantal personen per dag ontvangen, avondklok e.d. …. dat trek ik niet. Dat ga ik niet meer doen en ik hoop heel erg dat mijn familie en vrienden daar dan ook zo over denken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-10-21 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:50

LoveGlove schreef:
Heb me niet fout. De verslapping van de regels zullen vast en zeker een invloed hebben. Maar het weer heeft dat zeker weten ook. Iedereens immuumsysteem verminderd wat als het kouder wordt en dan is het alleen maar logisch dat de besmettingen verhogen. Kijk als er nu ineens 5000 besmettingen bij zou komen zou ik me echt zorgen gaan maken. Maar 500 is nog niet heel zorgwekkend. Dat is gewoon normaal voor de tijd van het jaar lijkt me. Moeten we iets beter gaan uitkijken? Ja. Zoals ik zei, we zijn nu allemaal wat gevoeliger om ziek te worden. Maar moeten die cijfers ons bang gaan maken? Nee.

Net omdat dit de tijd van het jaar is dat er meer infectieziekten en meer overdracht is, vind ik het raar dat de maatregelen losgelaten worden.
Dat de besmettingen nu op dit moment oplopen is toch wel zorgwekkend. Lijkt wel een beetje op vorig jaar :( Nu hebben we wel vaccinaties, maar ook de deltavariant. En voor een deel vn de bevolking begint de vaccinatie ms al af te zwakken.
Mij zou het veel logischer lijken maatregelen te houden tot pakweg halverwege de winter en dan te versoepelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:54

@vayo: helemaal met je eens.

@LoveGlove: hoe denk je uit deze crisis te komen zonder vaccineren? Zie je nou echt niet dat ook jongeren zich daarvoor moeten laten vaccineren?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:02

Sizzle heeft het toch ook gehad over onvruchtbaarheid bij mannen na corona te hebben gehad? Daar was onderzoek naar gedaan?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:07

Sclimpre schreef:
LoveGlove schreef:

Net omdat dit de tijd van het jaar is dat er meer infectieziekten en meer overdracht is, vind ik het raar dat de maatregelen losgelaten worden.
Dat de besmettingen nu op dit moment oplopen is toch wel zorgwekkend. Lijkt wel een beetje op vorig jaar :( Nu hebben we wel vaccinaties, maar ook de deltavariant. En voor een deel vn de bevolking begint de vaccinatie ms al af te zwakken.
Mij zou het veel logischer lijken maatregelen te houden tot pakweg halverwege de winter en dan te versoepelen.

dat bedoel ik daar dus ook mee. Juist rond deze tijd goed de regels volgen is belangrijk.

Tiggs schreef:
@vayo: helemaal met je eens.

@LoveGlove: hoe denk je uit deze crisis te komen zonder vaccineren? Zie je nou echt niet dat ook jongeren zich daarvoor moeten laten vaccineren?

dat ligt aan de situatie. Ik en mijn vriend zijn allebei huismussen. We hebben ons werk, onze familie en een paar vrienden die we wel eens zien en dat was het. Je zult ons niet snel in een cafe of festival vinden. Voor de jongeren die uitgaan bijvoorbeeld wel leuk vinden of heel veel gebruik moeten maken van openbaar vervoer is het weer anders. Als ik bij die groep jongeren had gehoord had ik me sowieso ook gevaccineerd. Dat soort drukke plekken zijn de gevaarlijkste en daar zal de grootste groep die op die plekken zijn ook de jongere mensen onder vallen. Dus daarom zei ik ook dat ik het alleen maar logisch vindt dat op die plekken een vaccinatie wel verplicht zou moeten zijn. Maar zo'n mensen als ik en mijn vriend komen bijna nergens. Ik drink niet eens alcohol :')
Dan vind ik dat een vaccinatie niet nodig zou hoeven zijn op onze leeftijd

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:11

Douce schreef:
Ik ben ook blij met vaccineren, want het helpt echt, maar deze cijfers zijn wel minder optimistisch dan de eerder naar buiten gebrachte 90% .

Daar is wel een goede verklaring voor, de groep met ongevaccineerden is kleiner geworden dan bij eerdere cijfers. (zie https://nos.nl/artikel/2401692-drie-op- ... vaccineerd )

Citaat:
In eerdere cijfers van de covid-ziekenhuisopnames tussen april en de derde week van augustus, sprak het RIVM nog van 88 procent van alle opgenomen coronapatiënten dat niet gevaccineerd was. Nu is dat 73 procent. Dat het percentage ongevaccineerden in ziekenhuizen toen hoger lag, komt volgens het RIVM voornamelijk doordat aan het begin van deze periode relatief weinig mensen waren ingeënt.

Het belangrijkste is denk ik dit: "De kans om als volledig gevaccineerde op de IC terecht te komen is 33 keer kleiner dan als niet-gevaccineerd persoon."

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:35

996981 schreef:
Cer schreef:
Dat is het wel.

Correctie; naar schatting. Er wordt (nog steeds) niet fatsoenlijk gemonitord. Cijfers worden gebaseerd op rondvraag

90% is inderdaad van een eerdere meetronde de schatting geweest. In werkelijkheid blijkt het op het moment zo'n 83% te zijn bij de rondvraag, waarbij 91% van de covid19-patiënten in die periode de vraag beantwoord hebben. Slechts 1 op de 11 heeft de vraag niet beantwoord, dat is dus wel degelijk fatsoenlijk gemonitord.

Mizora schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6162390/v ... neerd.html

83% van de mensen op de IC worden opgenomen (dit is 5 van de 6 mensen daar) zijn niet gevaccineerd.
75% van de mensen die op de verpleegafdeling worden opgenomen (dus 3 van de 4) zijn niet gevaccineerd.

Het RIVM analyseerde de gegevens van 1.369 mensen die vanwege een corona-infectie in het ziekenhuis werden opgenomen, van wie 282 op de ic. Dat is 91 procent van het totaal. Van de overige 9 procent van de recent opgenomen patiënten weet het instituut de vaccinatiestatus niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:55

996981 schreef:
Cer schreef:
Dat is het wel.

https://www.nu.nl/coronavirus/6162390/vier-op-de-vijf-recent-opgenomen-coronapatienten-op-de-ic-zijn-niet-gevaccineerd.html schreef:
Voor het onderzoek bekeek het RIVM de gegevens van mensen die tussen 1 september en 3 oktober met COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:00

Mijn man is ook tegen de Corona app. Maar heeft zich wel laten vaccineren, voor zijn en onze veiligheid.

Hij gaat alleen nergens naartoe waar je de QR code moet tonen. Dat is tegen zijn principes in. Kan ik prima mee leven als iedereen die er principieel op tegen is het zo zou doen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:27

Chawi schreef:
Mijn man is ook tegen de Corona app. Maar heeft zich wel laten vaccineren, voor zijn en onze veiligheid.

Hij gaat alleen nergens naartoe waar je de QR code moet tonen. Dat is tegen zijn principes in. Kan ik prima mee leven als iedereen die er principieel op tegen is het zo zou doen.

Zeker. :j Is voor hem een principiële kwestie, maar hij onderkent wel het nut van vaccineren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:44

Exitium schreef:
996981 schreef:

https://www.nu.nl/coronavirus/6162390/vier-op-de-vijf-recent-opgenomen-coronapatienten-op-de-ic-zijn-niet-gevaccineerd.html schreef:
Voor het onderzoek bekeek het RIVM de gegevens van mensen die tussen 1 september en 3 oktober met COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen.

Dan zijn ze dus in September (eindelijk) begonnen met het monitoren op vaccinatiestatus? Vraag me af waarom daarmee zo lang gewacht is

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:49

996981 schreef:
Dan zijn ze dus in September (eindelijk) begonnen met het monitoren op vaccinatiestatus? Vraag me af waarom daarmee zo lang gewacht is

Waar lees je dat? Het huidige onderzoek gaat over de afgelopen periode, lijkt me ook logisch.

Het NOS-artikel verwijst naar eerdere gegevens over de periode vanaf april.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:51

Rusland gaat nu heel slecht...meer dan 950 corona doden vandaag en de ziekenhuizen vol.
Vaccinatiegraad is daar heel laag.