Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:56

Dat hebben wij ook zon legeronderdeel. Maar met hen erbij nog steeds te weinig....

Ziekenhuizen genoeg. Maar geen personeel. Een paard zonder ruiter blijft een paard. Een ruiter zonder paard is slechts een gebouw.
Zoiets dus ook voor de ziekenhuizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:58

Hoe heet dat?
(Even voor mijn algemene vaderlandontwikkeling :+ )

Onze grote ziekenhuizen hebben wel hun ongecertificeerde extra plaatsen vorig jaar in maart vrijgegeven maar totaal vol is het gelukkig niet geweest, er waren nog wel wat plekken voor overgebrachte fransen. Dit jaar zijn die niet gebruikt dacht ik.
De kleine ziekenhuizen hebben af en toe een noodkreet: we zijn vol, alle 6 plekken zijn bezet!
Dat vind ik dan weer een beetje opruiend nepnieuws als een half uurtje verder nog plek is :o

Blijft gewoon een feit uiteraard dat het personaal zwaar overbelast is en er hopelijk eindelijk een einde aan gaat komen. Er zullen heel wat burn-outs te betreuren zijn -O-

Edit: plaatje toegevoegd van huidige trend.

Afbeelding

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:27

raket schreef:
Dat hebben wij ook zon legeronderdeel. Maar met hen erbij nog steeds te weinig....

Ziekenhuizen genoeg. Maar geen personeel. Een paard zonder ruiter blijft een paard. Een ruiter zonder paard is slechts een gebouw.
Zoiets dus ook voor de ziekenhuizen.

Dat moet je even uitleggen.... :+

Karl66

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:42

Daarom moet je dus ook geen extra geld in bedden gaan steken, maar in handen aan de huidige bedden. Dat is een stuk zinvoller.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:12

Want in Azië is geen personeel nodig?
En wat gebeurt er met die mensen als de pandemie over is? Die laten we allemaal hier want het huizentekort valt wel mee...

Hoe zie je dit voor je? :)[/quote] als je kijkt op de site van de overheid komen er 500 man per week aan in ter apel, in bv thailand is er zowat een overschot van goed opgeleid medisch personeel, vietnam ook trouwens, dan zou je als overheid na een jaar een keus kunnen maken toch :( opschalen in zorg had al een jaar geleden moeten gebeuren, 1100 ic bedden op inmiddels bijna 18 miljoen man is toch ook idioot

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:41

sassefras schreef:
als je kijkt op de site van de overheid komen er 500 man per week aan in ter apel, in bv thailand is er zowat een overschot van goed opgeleid medisch personeel, vietnam ook trouwens, dan zou je als overheid na een jaar een keus kunnen maken toch :( opschalen in zorg had al een jaar geleden moeten gebeuren, 1100 ic bedden op inmiddels bijna 18 miljoen man is toch ook idioot

Maar die kun je niet zomaar in Nederland laten werken. Ze zullen dan toch ook eerst 'n opleiding/cursus moeten volgen om hun diploma om te kunnen laten zetten naar NL maatstaven. En de taal spreken lijkt me ook wel essentieel voor de samenwerking en om met patienten te kunnen communiceren.

Ik las trouwens dat er alleen al in januari en februari 11.000 migranten ons land binnen zijn gekomen, merendeel niet-westers. Bizar tijdens de lockdowns...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:55

Maar die kun je niet zomaar in Nederland laten werken. Ze zullen dan toch ook eerst 'n opleiding/cursus moeten volgen om hun diploma om te kunnen laten zetten naar NL maatstaven. En de taal spreken lijkt me ook wel essentieel voor de samenwerking en om met patienten te kunnen communiceren.
in thailand zijn de meeste verpleekundige amerikaans opgeleid, praten over het algemeen goed engels. dat moet het probleem niet zijn, je zou denken dat je liever inwoners hierheen laat komen waar je wat aan hebt toch, en inderdaad de asielfabriek draait op volle toeren, dat blijft voor nu apart

Ik las trouwens dat er alleen al in januari en februari 11.000 migranten ons land binnen zijn gekomen, merendeel niet-westers. Bizar tijdens de lockdowns...[/quote]

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 23:59

Citaat:
in thailand zijn de meeste verpleekundige amerikaans opgeleid, praten over het algemeen goed engels. dat moet het probleem niet zijn, je zou denken dat je liever inwoners hierheen laat komen waar je wat aan hebt toch, en inderdaad de asielfabriek draait op volle toeren, dat blijft voor nu apart

In Bangkok helaas medische hulp nodig gehad en de arts van dienst sprak idd vrij goed engels, maar de entourage van lager zorgpersoneel er omheen totaal niet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 00:07

In Bangkok helaas medische hulp nodig gehad en de arts van dienst sprak idd vrij goed engels, maar de entourage van lager zorgpersoneel er omheen totaal niet.[/quote].

we willen toch hoog opgeleid personeel, daar hebben ze er zat van :

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 04:09

Karl66 schreef:
Daarom moet je dus ook geen extra geld in bedden gaan steken, maar in handen aan de huidige bedden. Dat is een stuk zinvoller.

Dit. En functies in nood uit elkaar halen, op papier zetten welke (bijvoorbeeld administratieve) handelingen weg kunnen vallen in nood. Mensen alleen dat laten doen wat noodzakelijk is en minder geschoold personeel de andere dingen.
Iets wat nu in kleine mate wel gebeurde (gebeurt), maar niet gestructureerd en duidelijk uitgewerkt.

Overigens ook een oplossing om nu de piek van de vergrijzing gedeeltelijk mee op te vangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 05:58

Citaat:
Ik hoor mensen klagen. "eerst was het x en nu is het weer Y, ze doen maar wat" ( bv over de besmettelijkheid van kinderen) niet beseffende dat er maandelijks nieuwe inzichten, ervaring, onderzoeksresultaten komen.
Aan de lopende band voortschrijdend inzicht en dus wijzigingen.
Bijna iedereen vindt dat moeilijk en wordt er onzeker van, maar een vrij grote groep lijkt dat niet te begrijpen.

En hoeveel er inmiddels is geleerd over de zorg van Covid patienten..

Heel bijzonder en heel positief..

Reactie Kuipers op noodkreet intensivisten: 'Vaccineren veel belangrijker, versoepelingen niet veel effect' - https://nos.nl/l/2378248

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:51

Popstra schreef:
Geen vluchten meer uit India op Schiphol vanaf morgen.

zozo, dat hebben ze al snel overlegd, hebben ze maar 4 dagen over gedaan.... -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:58

raket schreef:
SusanH schreef:
Het leger heeft reservisten. Is zoiets voor de zorg geen optie ter extra ondersteuning?

Nee, want je moet echt veel werken om je BIG registratie te behouden. Gelukkig is de verpleegkundige titel beschermd en daar worden kwaliteitseisen aan gesteld.

Het is ter ondersteuning, niet bedoeld om verpleegkundigen te vervangen. Denk aan bijvullen van materialen, koffie zetten, eten rond delen. Dat kan al heel erg helpen lijkt me. In de eerste golf hoorde je daar veel over. Nu niet meer. Waren dan bijvoorbeeld stewardessen, of zzp'ers die rijkelijk zonder werk zaten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:03

Dat doen nu veel vrijwilligers. Nog goedkoper :D
Ik dus ook.
Bij de Cohort is het veel wat jij noemt.
Wat ik bij de IC doe is telefonie zodat die naar de juiste persoon doorgeschakeld word en niet alleen de verpleegkundig coördinator al die telefoontjes krijgt en door moet schakelen. Dan hoeft die niet steeds van het werk.
En bezoek ontvangen, deze moeten nu helemaal in "pak" naar binnen. Uiteraard praatje maken, ze eventueel koffie aanbieden.
Maar ook als ze een verpleegkundige willen spreken de juiste verpleegkundige oproepen.
Ook wel eens in het magazijn wat ophalen, maar dat komt niet vaak voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:04

Leuk DuoPenotti, heel waardevol +:)+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:07

Thanks
Is heel fijn om te doen, echt heel fijn.

Mij lukt het helaas momenteel niet betaald werk te vinden en zo maak ik me toch nuttig.
En ik kom er steeds met een goed gevoel vandaan.
Ondanks ook de zware dingen die je hoort. Bezoekers die hun verhaal kwijt moeten. Hele heftige verhalen zitten er bij.
Maar als je dan een bedankt krijgt van bezoek en verpleegkundige maakt dat je dag weer goed.

Alleen jammer dat het niet betaald _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:07

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:
Geen vluchten meer uit India op Schiphol vanaf morgen.

zozo, dat hebben ze al snel overlegd, hebben ze maar 4 dagen over gedaan.... -O-

Nou ja, beter laat dan nooit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:09

ja dat is waar, maar wie weet hoeveel ze daar al mee binnen gehaald hebben, onnodig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:13

Heb nog gauw een afspraak gemaakt voor vandaag voor een winkel, zou me niks verbazen als er van de week rijen staan omdat je maar met een bepaald aantal tegelijk naar binnen mag

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:38

DuoPenotti schreef:
Thanks

Mij lukt het helaas momenteel niet betaald werk te vinden en zo maak ik me toch nuttig.
Ondanks ook de zware dingen die je hoort. Bezoekers die hun verhaal kwijt moeten. Hele heftige verhalen zitten er bij.
Maar als je dan een bedankt krijgt van bezoek en verpleegkundige maakt dat je dag weer goed.

Dat geeft het probleem al goed weer toch? Belachelijk dat dit op vrijwillige basis moet (is mijn niet zo bescheiden mening).
Jaaaa, we hebben dringend goede hulp nodig, maar we gaan ze niet betalen.
Wie gaat jou ondersteunen als jij dan een burnout krijgt? Wat gebeurd er na de drukte? Ben je dan oud vuil dat aan de straat gezet wordt?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:41

Ja, dat gebeurt. Dat is het nadeel van vrijwilligerswerk. Ik doe normaal veel vrijwilligerswerk en dat is nu niet mogelijk. Ik hoor al meer dan een jaar niks meer van mijn "werkgevers". En straks mag ik weer opdraven, want ze kunnen niet zonder mij...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:42

DuoPenotti schreef:
Thanks

Doordat veel mensen het gratis doen gaat die werkgever er natuurlijk never nooit een betaalde functie van maken. Met vrijwilligerswerk doen snij je jezelf dus eigenlijk in de vingers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:43

nynke55 schreef:
Ja, dat gebeurt. Dat is het nadeel van vrijwilligerswerk. Ik doe normaal veel vrijwilligerswerk en dat is nu niet mogelijk. Ik hoor al meer dan een jaar niks meer van mijn "werkgevers". En straks mag ik weer opdraven, want ze kunnen niet zonder mij...

Dat ga je dan toch niet doen zeker? Althans niet gratis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:44

Het zou sommigen sieren om wel wat vrijwilligerswerk te gaan doen en zo de andere kant van de maatschappij leren kennen..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:49

Echwel schreef:
Het zou sommigen sieren om wel wat vrijwilligerswerk te gaan doen en zo de andere kant van de maatschappij leren kennen..

Jezelf gratis laten misbruiken door 'n rijke werkgever, die te beroerd is er 'n salaris tegenover te stellen lijkt me niet goed voor je mentale welzijn. Je weet dat in al dat soort instanties allerlei managementlagen en adviseursfuncties dikke salarissen uitbetaald worden en toch durven ze schaamteloos mensen voor zich te laten werken zonder die 'n redelijke financiele vergoeding te willen betalen.