Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:42

succes met het biggen!! leuk!

hier regent het lekker door, ik zal een beetje richting oosten sturen!

Marcella, gefeliciteerdd met je kittens. foto's??? :)

geitjes zijn zooo leuk! helaas 'mag' ik hier geen geiten houden vanwege het geitenbedrijf van mijn schoonzus hier verderop. Heel jammer..

fijn dat het waterkipje het nog goed doet! leuk... kan me voorstellen dat de reactie van je poetsvrouw minder positief was haha.

hier alles goed, mijn kuikens groeien hard, laatste pupje ook. Laatste pup gaat maandag weg, wat een rust!! het is wel superleuk geweest om een nest te hebben. voor herhaling vatbaar!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:47

Je mag de regen hebben moet nog naar de moestuin op de scooter en dat is niet leuk met regen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:48

Wij zijn als het goed is door de echte regen heen. Het gaat richting het oosten, dus hopelijk landt het ook wat bij jou. Het heeft hier al vanaf middernacht af en aan geregend.

Gisteren trouwens voor het eerst een klein pallet (260kg) voer binnen gekregen. 40kg voor mijn moeder, maar verder kon alles braaf in de verschillende tonnen (en 1 kliko) die ik vrij had gemaakt. Zo dus maar een ronde voeren, nu het weer droog is. Het voer zag er goed uit, nieuwe leverancier dus het is nog even afwachten hoe het gegeten wordt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:13

Thanks Juval, ondertussen een paar drupjes mogen ontvangen maar er mag nog meer bij! We zitten nu op 9 biggen :D

Fokster van onze hond zegt ook altijd dat het echt fantastisch is. Maar de rust als de pups verhuisd zijn is ook erg lekker.

Voor het eerst dat je groot voer in koopt Mizora?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:17

Hier geen drup gehad helaas. Gelukkig komt zo de man van de grondwaterpomp kijken en hopelijk dinsdag de pomp installeren, dan kunnen we eindelijk checken of het systeem werkt en het voedselbos sproeien. Anders gaat alsnog alles naar zijn grootje, beetje zonde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:30

Ja, tot nu toe altijd zelf zakken gehaald. Maar het voer voor de kwartels en de fokkippen moest altijd verzonden worden, want in de buurt werd het niet verkocht, en voor de cavia's ben ik toch maar weer terug naar een korrel met vitamine C.

Uiteindelijk uitgekomen op Grevers/Voerwaarts/Hobbyfarming. Ik zit nu op 12€/20kg foktoomkorrel, dat was 18.75€/20kg en op kuikenkruim met 21% eiwit voor 12.50€/20kg, dat was 18.5% voor 17.65€/20kg en 25% voor 24€/12.5kg. Dat laatste voer blijf ik overigens nog wel gebruiken voor de eerste paar dagen voor de kippenkuikens en voor de eerste 10 dagen tot 2 weken voor de kwartelkuikens. Alle prijzen overigens incl. btw.

Het scheelt dus al snel 20-30% per voersoort. Alleen de cavia's is iets duurder geworden. Ze kregen Pavo Condition, 12€/20kg, en dat is nu 13.75€/20kg. Wel kan het eventueel gemengd worden met sportkonijnenkorrel, wat weer 10.00€/20kg is. Het geeft echter rust dat ik zelfs op de dagen dat ik niet fit ben ik met een schep brok voldoende vitamine C geef, in plaats van dat ik met druppels of tabletten vit. C aan de slag moet of verse gewassen. De druppels vallen weg, maar de verse gewassen krijgen ze in principe toch wel, maar nu is het geen zorgpost meer en dat heb ik even nodig.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 16:34

Ah Grevers is onze voerboer! Ze zitten een paar minuten bij ons vandaan! Bestel je dan via hun webshop?

Prairy, och ja wij zijn ook nog steeds super blij met onze put en pomp. Na en paar jaar elke keer alles zien vergaan hebben we nu wel de middelen om het in leven te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:02

Ja, via hobbyfarming.nl . We kochten bij hun andere site eerder al de sojaschroot (daar hebben ze de zakken geprijst inclusief verzenden) en zijn erg tevreden met de service. Dus toen ik zag dat ze alles hadden wat ik wilde, heb ik toch maar een bestelling bij elkaar geschraapt, nu waren de verzendkosten tenminste flink minder. Het verbruik loopt ondertussen ook steeds wat verder op, dus het begint ook echt verstandig te worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:09

Zal straks even kijken voor foto's.

Heb een broedse hen en nu eieren geregeld. Dat kleine bruintje weer. Morgen krijg ik de eieren binnen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 10:50

Handig Mizora! Ik was alleen bekend met die webshop waar ze meer gericht zijn op verkoop van losse zakken. Maar met die andere site kan je dus wat meer bulk bestellen als ik het zo begrijp.

9 biggen geboren, vanmorgen nog even met eentje naar DA voor wat hechtingen. Moeders stond op zijn pootje :knuffel:
Nog wel wat regen gehad, maar nog niet eens genoeg tegen het stof :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:50

Ach gossie arm biggetje. <3

Afbeelding
Eerste net geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Tweede net geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu kunnen ze nog goed verstoppen onder moeders. <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:53

Wat een knappe mama en kittens <3

Ook wel benieuwd naar een biggetjes foto O:)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 12:45

U vraagt, wij draaien
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:16

Die oortjes! Die zijn toch om verliefd op te worden!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:01

prachtige kittens. vind je het jammer dat het er maar 2 zijn?

biggetjes <3 ze lijken toch altijd een glimlach gezichtje te hebben he :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:04

Had eigenlijk gehoopt ook oranje kwartet compleet nu mis ik wit en blauw. _O-

Ach heb nu een Alex en Amelia. :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:41

Oh lief kittens en biggetjes :D

Ik heb nog steeds last van de kraai helaas. Probeer hem nu steeds voor te zijn, maar dat gaat niet altijd goed. Hij laat zich niet afschrikken door cd's of aluminiumfolie...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:50

Gooit er wat lammetjes bij voor extra dosis lief :
Afbeelding
En voor de verandering eens dieren die wat je ze geeft ook gebruiken zoals bedoeld :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 06:20

Ik zie net dat ik ben genomineerd voor een virtueel bloemetje ivm de verbouwingen van ons huis. Geen idee of ik ben genomineerd door mensen hier, maar ik wil jullie toch even bedanken. Ook voor de vele steun telkens <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:21

bloemetje heb je zeker verdiend moestuin!

voor extra schattigheid kan ik er ook nog een puppie bij doen:

dit is de laatste, ze wordt maandag opgehaald
Afbeelding

en een stelletje kuikens :

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:23

Puppy's worden vanzelf groot }:)

Onze 2 ladingen eieren hebben niet zo veel kuikens gegeven, ze zijn wel uitgekomen maar 3/4 was na een dag al dood 8)7
Hopelijk is de volgende beter. Daarna hebben we nog een ronde eendeneieren.

Het melken van de geiten gaat steeds beter maar zeker de jongste vindt het nog vervelend. Die heeft ook maar 1 lam die aan 1 kant drinkt dus de andere kant is elke keer flink opgezet en heeft wat korstjes dus dat maakt het niet aangenamer :+

In theorie zouden de schapen ook volgende week kunnen beginnen met lammeren dus dat is ook wel weer leuk. Deze groep is wat eerder dan normaal naar binnen gegaan dus ben benieuwd of we dat terug gaan zien in de lammeren.
Dinsdag komen ze een promotie filmpje maken voor de software die we voor de schapen gebruiken, ben benieuwd hoe dat gaat lopen :Y) Als jullie het leuk vinden plaatsen we tegen de tijd dat het klaar is een linkje. Is dan uiteraard wel allemaal in het Frans maar beelden zijn misschien ook wel leuk om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:59

Natuurlijk vinden wij dat leuk :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:36

Leuk om te zien en goede oefening in Frans luisteren :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:59

Ja dat zou ik ook erg leuk vinden! Die taal, ach daar kunnen we met ons allen alleen van leren toch ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 19:10

Bewegende beelden vind ik ook leuk! :D