Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:13

LuckyLuna schreef:
Dat is het dus niet. Een jaar geleden werd ons nog beloofd dat het vaccin de oplossing zou zijn. Nu blijkt (heel raar) dat het toch geen wonder middel is.
Mensen worden gewoon nog ziek.
Het virus wordt ook verspreid via gevaccineerde.
En die kunnen wel overal gaan en staan.
Ik vind het niet veilig wat er nu gebeurd.

Dat is het wel.
90% van de mensen OP de IC en IN het ZIEKENHUIS zijn niet (!) gevaccineerd ...
hoe denk jij dan dat het werkt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:14

Ik ga echt mijn leven niet meer aanpassen hoor, ik blijf mondkapjes in het ov dragen maar daar is ook alles mee gezegd.
En ik hou afstand van kwetsbare mensen.
Meer kan en ga ik niet doen

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:18

Cer schreef:
LuckyLuna schreef:
Dat is het dus niet. Een jaar geleden werd ons nog beloofd dat het vaccin de oplossing zou zijn. Nu blijkt (heel raar) dat het toch geen wonder middel is.
Mensen worden gewoon nog ziek.
Het virus wordt ook verspreid via gevaccineerde.
En die kunnen wel overal gaan en staan.
Ik vind het niet veilig wat er nu gebeurd.

Dat is het wel.
90% van de mensen OP de IC en IN het ZIEKENHUIS zijn niet (!) gevaccineerd ...
hoe denk jij dan dat het werkt?

Maatregelen moeten weer verscherpt worden. Zo beschermen we ons het beste

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:19

Alsjeblieft niet zeg....
En dan kunnen we straks niks meer want dan krijgen we het griepseizoen.
Ik denk ook niet dat er nog veel mensen zullen zijn die de regels gaan volgen

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:21

We willen met ons alle dat virus beperken toch?

Dan moeten we ook de volle 100% geven.

En niet egoïstisch denken, ik ben gevacineerd dus ik en mijn omgeving zijn veilig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:23

LuckyLuna schreef:

En niet egoïstisch denken, ik ben gevacineerd dus ik en mijn omgeving zijn veilig.

En denk je dat ik niet gevaccineerd ben? Ik ben niet egoïstisch, degene die egoïstisch zijn zijn degene die zich weigeren te vaccineren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:23

Wat mij betreft mag de afstand van 1,5 m wel weer terug (desnoods alleen bij onbekenden) en mondkapjes in gebouwen. Misschien niet leuk maar er zal iets moeten gebeuren. Het zijn vooral niet gevaccineerden. Jong en oud die nu besmet raken. Maar die slepen de pechvogels mee waarbij de enting niet (meer) lekker doet wat hij moet doen.

Een voordeel eenmaal genezen zijn deze mensen wel even veilig

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:24

Ik ben ook gevaccineerd, dat heb ik o.a. gedaan zodat mijn omgeving veilig(er) wordt. waarom moet dan de boel weer op slot voor mensen die ervoor hebben gekozen om geen prik te nemen? Het percentage dat vanwege gezondheidsredenen geen prik mag is namelijk echt geen 20%. Als ik kijk naar hoeveel ongevaccineerden in het ziekenhuis komen tov van wel gevaccineerden.. Waarom moet ik daarvoor dan weer aan minderen in wat ik doe? Op een gegeven moment heb ik mijn plicht ook wel gedaan.

Hooguit alle basisregels weer geldend: Dus afstand, geen handen schudden etc.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:25

@LuckyLuna:
Vaccinatie is wél de beste oplossing, simpelweg omdat het de énige houdbare oplossing is. Je kunt ook een oneindige zeer strenge lockdown afkondigen, dan gaat het virus uiteindelijk ook wel dood. Maar dat is geen houdbare oplossing.
Je ziet gewoon dat vaccineren geen 100% garantie geeft - dat is normaal, geen enkel vaccin geeft dat - maar de kans dat je 1) besmet wordt 2) ernstig ziek wordt bij besmetting en 3) andere mensen besmet lijkt toch wel aanzienlijk kleiner.
De bronnen verschillen wat van elkaar en zijn niet erg recent, maar het lijkt erop dat die 15% die niet gevaccineerd is, 75-90% van de ziekenhuisopnamen beslaat. Dan lijkt me wel duidelijk dat vaccineren wel degelijk een héél groot deel van de oplossing is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:27

Voor al die corona nog steeds onzin vinden.
Mocht je corona krijgen, lekker thuis uitzieken, is maar een griepje. En ver weg blijven van de hulpverleners.
Maar als je dan leest dat er voornamelijk niet gevaccineerde in het ziekenhuis liggen vraag ik me toch af, wat doen die daar dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:36

Maar je kan niet blijven verwachten dat mensen die wel gevaccineerd zijn hun leven aanpassen voor mensen die weigeren.
Dan is de solidariteit ver te zoeken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:40

Even herhalen wat vlak voor de QR code werd ingevoerd werd gezegd op Twitter door de antivaxxers. Help ons, doe er niet aan mee, alleen samen, blabla. Het jaar ervoor was er geen samen van hun kant uit en nu zeker wel.

Het feit dat te veel bedrijven niet meedoen aan de QR controle houd ook de situatie in stand.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:42

Dan vind ik bedrijven nog tot daar aan toe. Dat de overheid (lees: gemeenten) weigeren te controleren vind ik veel kwalijker

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:43

Ook mensen die 20 uur geleden getest zijn kunnen nu het virus wel verspreiden tijdens een evenement. Net als dat mensen die eerder covid gehad hebben het nogmaals kunnen krijgen en verspreiden. En inderdaad, ook mensen die gevaccineerd zijn kunnen covid krijgen en verspreiden.

MAAR, en dat is echt een hele grote MAAR, het risico daarop is wel veel kleiner dan bij een niet-gevaccineerd & niet-genezen & niet-getest persoon.

De kans op besmet worden is na vaccinatie ongeveer 75% kleiner bij de delta-variant, ook een paar maanden/half jaar na de vaccinatie. Dit betekent dat al 3 van de 4 mensen uberhaupt geen corona krijgen terwijl het bij de niet-gevaccineerde personen wel deze 4 zouden zijn geweest.
Daar bovenop is de kans op besmetting van anderen bij een gevaccineerd persoon ook kleiner. Dit kan niet volledig verklaard worden door de kortere virusload (in eerste instantie niet lager), maar komt waarschijnlijk doordat de meeste virusdeeltjes al inactief gemaakt zijn door het immuunsysteem, maar je ze nog wel kan meten. Dat zou ook de kortere tijd verklaren, want deze inactieve virusdeeltjes kunnen zich niet vermenigvuldigen.

Als iedereen vanaf 12 jaar gevaccineerd zou zijn, zou de R flink onder de 1 zakken en zou de ziekte binnen Nederland uitdoven. Ook een nieuwe besmetting, vanuit het buitenland Nederland ingeraakt, zou dan redelijk snel doodlopen.

Overigens ben ik sterk voor de 1.5 meter buitenshuis handhaven op plekken zonder coronapas. Ook ben ik niet per se tegen dit als optie toepassen in eetgelegenheden, maar dan wel in combinatie met een alcoholverbod. Want in de praktijk blijkt dat als er eenmaal wat gedronken is, de 1.5m afstand voor veel mensen niet meer doen is en voor de uitbaters niet meer te handhaven valt.

Boetes voor locaties die zich niet aan de beide opties houden (dus geen coronapas checken en geen 1.5m afstand houden/wel alcohol schenken) mogen van mij in die situatie ook enorm hoog zijn.

----

Waar in mijn verhaal niet-gevaccineerd staat, bedoel ik mensen die niet gevaccineerd zijn en niet besmet zijn geweest met covid19.

De termen corona, covid19 en sars-cov-2 worden in dit verhaal door elkaar gebruikt. Officieel is het zo dat het hier gaat om het virus sars-cov-2, van de virusgroep corona, die de ziekte covid19 geeft. Je bent dus eigenlijk niet besmet met covid19 of corona, maar met sars-cov-2. In de volksmond wordt dit echter vaak anders benoemd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:52

Afbeelding

1,5 meter zit nog altijd wel in de basisregels.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:01

Ik probeer die 1,5 meter op openbare plekken zeker nog te hanteren. Soms lukt het niet dan houdt het op , maar als het kan doe ik het. Ik kom ook hier nog genoeg mensen tegen met mondkapje. Kennis van mij ook die heeft de hele dag nog een kapje op. Maar als zij zich haar prettig bij voelt en overigens een hele goede reden voor heeft snap ik dat wel.

Wat ik ook lekker vond aan die 1,5 meter was dat mensen veel rustiger aan deden en elkaar de ruimte gaven en dat gehaast even wegviel. Ik zei ook altijd oh doe maar rustig aan hoor ik heb alle tijd.

Maar ik moet wel zeggen dat ik vaker ouderen aantref die allemaal als een kluitje op elkaar staan dan jongere mensen. Zo ook in de supermarkt vandaag in een hoekje stonden wel 8 bejaarden dicht op elkaar. Ja daar loop ik nog wel met een boogje om heen. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor hun.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:29

LuckyLuna schreef:

Ik wil dat virus helemaal niet beperken. Ik wil dat mensen er niet al te ziek van worden en niet in het zkh komen. Daar werkt vaccinatie tegen.

Nou zijn dat gevaccineerden nog egoïstisch ook, het wordt steeds gekker :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:37

LuckyLuna schreef:

Punt is dat 'we' helemaal niet 'met ons allen' het virus willen inperken. Een deel van 'we' ziet corona als een onschuldig griepje, en big pharma en de overheid als grote boemannen. Een deel van 'we' wenst op geen enkele wijze zijn/haar vrijheid in te laten perken, en wil ook geen prik in z'n arm.
En dan zou een gevaccineerde egoïstisch zijn door zich veiliger te voelen met een vaccin?

Er kàn een punt komen waarop de niet-gevaccineerden een zodanige wissel op de zorg gaan trekken dat dit ten koste gaat van gevaccineerde patiënten met niet-Covid gerelateerde problemen. Dan komt onherroepelijk de discussie of er triage moet plaatsvinden op basis van qr-code. Ofwel: niet-gevaccineerden met corona alleen basale zorg geven, en niet toelaten tot de IC als er te weinig plaats is voor reguliere spoedpatienten.
Dat lijkt me een hele nare situatie, maar wel een die te vermijden is als meer mensen zich z.s.m. laten vaccineren, én als niet-gevaccineerden zich aan beperkende maatregelen houden zoals afstand houden en alleen met een negatieve test horeca en evenementen bezoeken (ook als er niet gecontroleerd wordt).
Maar daar zit nou net het probleem: er is een vrij grote groep die helemaal niks wil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:57

Als de regels weer aangescherpt worden krijgen we een omslag. Dan gaan de gevaccineerden protesteren...

Persoonlijk denk ik niet dat het zo een vaart zal lopen. Ik denk je nu niet zomaar de regels weer terug kunt gaan draaien. Dat gaat men echt niet pikken. Dan ga je echt een hoop gezeik krijgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:00

Askja, zoiets zie ik ethisch gezien niet gebeuren.

Hebben we vergelijkingen met de cijfers van voorgaande jaren? Toen liep Corona ook zo op in het najaar toch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:02

karuna schreef:
De cijfers 70 plus en verpleegtehuizen nemen ook toe. Net als rioolwater virusdeeltjes. De maatregelen zijn om de zorg niet te laten verzuipen. Dat je met een niet covid klacht nog op de ic terecht kan of op de spoedhulp nog een plekje kunt krijgen.

Maar vergeet niet dat ook in de groep 70+ en verpleeghuisbewoners er mensen zijn die zich niet laten vaccineren!! Mijn beste vriendin werkt in een verzorgingshuis en daar zijn er echt wel wat bewoners die zich niet hebben laten vaccineren.
Uit de groep 20-30 en 30-40 jaar zullen er onder de niet gevaccineerden relatief weinig ziekenhuisopnames zijn, omdat gezonde mensen op die leeftijd maar een hele kleine kans hebben om in het ziekenhuis te belanden. Ik vrees dat vooral de groep 50 jaar en ouder én niet gevaccineerd een probleem hierin gaan zijn.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:10

Een op tien (10%) Nederlanders heeft zich niet laten vaccineren en is dat ook niet van plan. Men wil dit om de volgende redenen niet: langetermijneffecten onbekend, vaccin is er te snel en gebrek aan vertrouwen in farmaceutische bedrijven en de overheid en de angst voor de bijwerkingen. Voor het eerst opgenomen was de reden “Uit protest tegen het vaccinatietoegangsbewijs”, dit geldt voor een derde (36%) van de niet-vaxxers.

Angst voor bijwerkingen of zorgen over langetermijneffecten deel ik niet maar kan ik nog snappen. Maar een groot deel van de weigeraars weigert dus puur uit protest. En daar heb ik dus géén begrip voor, want ondertussen houden ze wel de rest van de samenleving in de houdgreep.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:18

Dat bewijs kwam pas ter sprake toen iedereen iig een afspraak kon hebben staan, dus wel bijzonder als dat je reden is om niet te vaccineren. Dan heb je dus met een andere reden al geen afspraak gemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:23

De tijd dat er vrijwel alleen maar 50+'ers in het ziekenhuis liggen is wel voorbij. Onder andere doordat de delta-variant niet alleen besmettelijker is, maar ook een verhoogde kans op ziekenhuisopname geeft.

Dit was de leeftijdsverdeling eind 2020 op de verpleegafdelingen.
Afbeelding

Afgelopen 3.5 maand was de verdeling echter dit:
Afbeelding

Met de leeftijdsverdeling van 2021 en de opnames van sept/okt:
21% van de bevolking is jonger dan 20 jaar, en is 2% van de verpleegopnames
25% is 20-39 jaar: 16% van de verpleegopnames
34% is 40-64 jaar: 39% van de verpleegopnames
15% is 65-79 jaar: 24% van de verpleegopnames
5% is 80+: 19% van de opnames

Van de IC was de verdeling de afgelopen 3.5 maand als volgt:
Afbeelding

31% van de IC-opnames vanwege covid was dus van mensen jonger dan 50 jaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:43

Cer schreef:
ja dus ik vroeg me af voor wie, anders dan tegen het verzuipen van de zorg, we de maatregelen weer zouden moeten nemen (als het zo ver komt).
Voor die 90% ongevaccineerden die in het ZH terechtkomen.. ?
Ik ben een beetje klaar met de vaccin weigeraars eigenlijk.. ze houden de samenleving ook een soort van in gijzeling, ook al zeggen ze daar juist tegen te zijn.. :+

Ik ook, die kunnen echt de t*ring krijgen wat mij betreft… maar ik ben hier eerder afgemaakt toen ik iets dergelijks zei over een antivaxxer die het niet redde.