Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:13

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:16

Huertecilla schreef:
Redt levens; blijf thuis.

Of de vlaamse versie : '' Blijf in uw kot ! '' :D
Zijn zelfs al programma's met dit thema op radio en tv

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:17

veerledec schreef:
https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... maart-2020
Hier met bijgewerkte grafiekjes. Onderaan zijn nu ook de IC opnames opgenomen (van stichting nice).

die grafiekjes van stichting nice lopen gedurende de dag nog flink op. zelf de laatste blauwe word gedurende de dag nog aangepast. staat er niet maar is wel zo haha. Krijg je he als je in de ziektewet zit en niets anders te doen hebt in een dag haha.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:21

Pandora2 schreef:
Huertecilla schreef:
Redt levens; blijf thuis.

Dat blijf in uw kot vind ik zo geweldig klinken! :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:23

veerledec schreef:
Hier met bijgewerkte grafiekjes. Onderaan zijn nu ook de IC opnames opgenomen (van stichting nice).

Ook al loopt het gedurende de dag op, en zijn de IC aantallen hoog (en zullen nog stijgen omdat mensen zo lang in het ziekenhuis liggen), het lijkt dat de groei niet meer exponentieel is in die grafieken? En dat het wel stijgt, maar niet zo hard meer? Werken de maatregelen? Durft iemand daar wat over te zeggen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:33

elnienjo schreef:
Pandora2 schreef:

Dat blijf in uw kot vind ik zo geweldig klinken! :D

Geïntroduceerd door onze minister van volksgezondheid.
Dit is taal dat de bevolking begrijpt zei ze :')

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:41

Solistar schreef:
veerledec schreef:

Ook al loopt het gedurende de dag op, en zijn de IC aantallen hoog (en zullen nog stijgen omdat mensen zo lang in het ziekenhuis liggen), het lijkt dat de groei niet meer exponentieel is in die grafieken? En dat het wel stijgt, maar niet zo hard meer? Werken de maatregelen? Durft iemand daar wat over te zeggen?

Ik vind zelf de groeicurve-grafiek in deze bron: https://lekkercryptisch.nl/corona/bevestigd wel inzichtelijk om dat te bekijken. Vandaag lijkt de groeifactor iets lager dan bijv. gisteren, maar je ziet ook enige fluctuatie over de tijd (bijv. vandaag lager dan gisteren, maar gisteren hoger dan eergisteren). Om betrouwbaar een trend vast te stellen is data over meer dagen natuurlijk altijd wenselijk (zeker gezien het trager doorkomen van meldingen in het weekend), maar het lijkt op basis van de grafiek wel dat sinds 22 maart de algemene tendens van minder grote groei te zien is. De groei is nog altijd hoger dan 1 dus absoluut gezien neemt het nog toe, maar niet meer exponentieel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:44

Ironie:
Bevolking in Mexico vraagt om streng optreden tegen Amerikanen die (ongetest) de grens over proberen te komen.

Bron: onder je vingers.

purny

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:53

M'n vader mag naar een gewone kamer. Hij heeft godzijdank geen corona. Kan ik vannacht een stuk beter slapen

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:56

purny schreef:
M'n vader mag naar een gewone kamer. Hij heeft godzijdank geen corona. Kan ik vannacht een stuk beter slapen

Wat fijn Purny :) Ik hoop dat hij gauw weer thuis is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:08

Pandora2 schreef:
Geïntroduceerd door onze minister van volksgezondheid.
Dit is taal dat de bevolking begrijpt zei ze :')

Het is wel de uitspraak van het jaar volgens mij :') Was in ieder geval meteen duidelijk :j

Al blijft de uitvoering soms toch moeilijk...
Maar ook omdat ze het zelf niet weten volgens mij. De maatregelen zijn op zich duidelijk, maar toch. Zat eens te lezen op de officiële website (https://www.info-coronavirus.be) en dan kom je bij de vragen vlak na elkaar tegen:

Wat als ik niet onder hetzelfde dak woon met mijn partner?
Je moet het contact beperken tot je gezin en eventueel één extra persoon. Je mag dus nog jouw partner bezoeken. Doe het natuurlijk niet als je zelf of hij/zij ziek is of symptomen vertoont.

Mag ik mijn familie bezoeken die niet bij mij woont?
Bezoek aan familie die niet onder hetzelfde dak woont, wordt afgeraden, behalve om hulp te bieden aan kwetsbare familieleden (ouderen, mindervaliden, minderjarigen en andere kwetsbare personen)

Dus, met andere woorden, als ik een partner had mocht ik die gaan bezoeken, maar mijn moeder (die ook alleen woont) mag ik niet gaan bezoeken? Iets in mij zegt dat dit heel krom is :7

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:24

Ik vind dat niet per se heel krom. Hangt er vanaf hoe letterlijk je het neemt. Ouders zijn over het algemeen toch een stuk ouder dan je partner (uitzonderingen daar). De kans dat je ouders een risicogroep zijn is groter. Als jij je moeder uitkiest als 'partner' om op bezoek te gaan, lijkt me dat volledig prima. Maar als je daarna ook nog naar je partner gaat en daarnaast nog naar je vader, dan zit je al op drie 'partners' om te bezoeken.

Wat ermee bedoeld wordt is dat je prima één partner kan bezoeken, maar niet én je ouders én je partner én die ene vriendin én je oom etc. Je partner heeft daarin toch vaak een andere positie om te bezoeken dan je ouders. Maar nogmaals, uitzonderingen daar en als je geen partner hebt en liever je alleenstaande moeder bezoekt denk ik niet dat daar een haai naar kraait.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:28

In Belgie is een vrouw op de bon geslingerd omdat ze met de auto onderweg was naar haar vriend om seks te hebben. Stond vanochtend op het AD live blog.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:29

elnienjo schreef:
In Belgie is een vrouw op de bon geslingerd omdat ze met de auto onderweg was naar haar vriend om seks te hebben. Stond vanochtend op het AD live blog.

Diezelfde vrouw had ook alcohol gedronken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:30

elnienjo schreef:

Dat nieuws van het AD moet je ook met drie zakken zout nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:41

Kaus schreef:
Ik vind dat niet per se heel krom. Hangt er vanaf hoe letterlijk je het neemt. Ouders zijn over het algemeen toch een stuk ouder dan je partner (uitzonderingen daar). De kans dat je ouders een risicogroep zijn is groter. Als jij je moeder uitkiest als 'partner' om op bezoek te gaan, lijkt me dat volledig prima. Maar als je daarna ook nog naar je partner gaat en daarnaast nog naar je vader, dan zit je al op drie 'partners' om te bezoeken.

Wat ermee bedoeld wordt is dat je prima één partner kan bezoeken, maar niet én je ouders én je partner én die ene vriendin én je oom etc. Je partner heeft daarin toch vaak een andere positie om te bezoeken dan je ouders. Maar nogmaals, uitzonderingen daar en als je geen partner hebt en liever je alleenstaande moeder bezoekt denk ik niet dat daar een haai naar kraait.

Hmm, daar heb je een punt :Y) Had er even niet bij stilgestaan dat sommigen dan EN partner EN ouder(s) zouden doen etc. Waarschijnlijk omdat ik die situatie helemaal niet heb ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:44

elnienjo schreef:

:') Nee, dat mag dus niet !

Ik zag op het journaal vanmiddag dat er o.a. in West-Vlaanderen heel streng gecontroleerd wordt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:45

Hoezo mag dat niet? Je mag je partner toch bezoeken? :+
Of mis ik wat, haha.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:46

In België niet toch? Daarnaast had de vrouw gedronken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:50

Wel in België .. dat bericht wat ik plaatste ging over België (dacht dat het wel duidelijk was door de .be website :P ). Dat drinken mag natuurlijk niet, haha.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:53

Nee, je mag je partner niet bezoeken, dit is geen essentiële verplaatsing.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:54

[***] schreef:
Hoezo mag dat niet? Je mag je partner toch bezoeken? :+
Of mis ik wat, haha.

Volgens mij is daar 'n avondklok ofzo. En je mag ook niet buiten je eigen woongebied reizen voor recreatieve doeleinden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:56

Er is geen avondklok; maar je mag je enkel verplaatsen om:
- te gaan werken indien dit nog kan
- naar de supermarkt
- naar postkantoor/bank/dokter te gaan
- hulpbehoevenden te gaan helpen
- te wandelen of fietsen, zonder een lange pauze te houden vb in een park.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:57

[***] schreef:
Wel in België .. dat bericht wat ik plaatste ging over België (dacht dat het wel duidelijk was door de .be website :P ). Dat drinken mag natuurlijk niet, haha.

Klopt. Mag niet gezien het geen essentiele verplaatsing is.
Minister De Crem gister nog duidelijk horen zeggen :D

En nee, wij hebben nog geen avondklok. Maar wat niet is, kan nog komen... :=

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:57

Afbeelding
Partner mag je dus wel bezoeken in be.