Justme_Lisaa schreef:Ik ben op zoek naar iemand die bekend is met het Belgische OV. Ik zou graag vanuit Nederland, denk dat Rotterdam het centraalst is, graag naar Pairi Daiza willen gaan. Maar ik kom er werkelijkwaar niet uit hoe ik eventueel het beste kan reizen. NS internationaal zegt andere dingen dan een website die ik via de dierentuin had gevonden
![]()
Het dichtstbijzijnde station is Cambron-Casteau, aan de route naar Bergen (Mons). Vanuit NL reis je dan via Antwerpen en Brussel. Via Luik zal ook wel gaan, maar als je zelf al aangeeft dat vanuit Rotterdam het handigst is, dan reis je via Antwerpen. Pairi Daiza ligt zo te zien op loopafstand van het station, dus je hoeft verder geen bus of taxi te nemen.
Overzichtskaart van het spoornet in België: https://trainmap.belgiantrain.be/
Als ik bij de NMBS zoek op Antwerpen-Cambron-Casteau, dan kom ik op een reistijd van ongeveer 2 uur uit met 2x overstappen (in Brussel-Zuid en in Aat). Rotterdam-Antwerpen is een uur met de gewone IC of een halfuur met de Thalys. NS International geeft dan ook twee mogelijkheden: een totale reistijd van 2.48 uur en van 3.32 uur.
Je kunt een ticket voor de hele route regelen via NS International, maar je kunt ook een ticket naar Antwerpen (of Brussel) regelen en voor het resterende deel van de reis een ticket kopen bij een automaat op het station (Nederlandse pinpassen werken daarop). Zo heb ik het de afgelopen maanden steeds gedaan. Mijn plannen wijzigen nog weleens ter plekke, dus ik wil me meestal niet vastleggen op een hele route. Er zijn idd kortingen mogelijk, zoals Belgische Bokkers hier al zeggen. Ik reis doorgaans in mijn eentje, maar er zijn voordelige opties voor als je samen reist.
Overigens vind ik het tot nu toe allemaal wel meevallen met het gebrek aan properheid en het sardientjesgevoel (ook in Wallonië), maar dat is persoonlijk.