Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:40

Ik moest een jaar geleden na een heel zware operatie op dag 8 naar huis. Want dat was het voorschrift. Dat he bij mij allemaal minder lekker liep dan gemiddeld deed er niet toe.
Het morfine-infuus werd 's ochtends afgekoppeld, en ik kon ophoepelen naar huis. Met morfine in tabletvorm.
Dat ik daar niet tegen kon, dat ik nog niet in staat was om zelf naar het toilet te gaan, dat ik ook in het ziekenhuis al erg beroerd op de infuus-morfine gereageerd had deed niet ter zake.

Toen ik aangaf echt nog niet in staat te zijn om naar huis te gaan wees de pijnstillerarts naar het bordje boven mijn hoofd. "zie je de ontslagdatum?" Ja natuurlijk zag ik die. Die stond er al een week, vanaf opname met de tekst verwachte ontslagdatum. "Nou, tijd om te gaan dus"
Er is in die hele week niemand geweest die de planning heeft bijgesteld op basis van hoe het werkelijk ging.

Gevolg, heel serieus in de de problemen gekomen de eerste dagen thuis. Twee maal ambulance erbij, dagelijks overleg met mijn heel pissige huisarts, en zes dagen niet veilig alleen thuis kunnen zijn. Nu had ik erg veel mazzel met vrienden, en de ene goede vriend is de eerste drie dagen 24/7 bij mij in huis geweest, en de tweede vriend de volgende drie dagen 24/7.

Maar ik vind dat dus eigenlijk schandalig.
Ik wou dat ik daarin een uitzondering was. Dat het gewoon echt een foutje was. Maar ik heb het helaas vaker van dichtbij gezien, ik ben nl ook jaren mantelzorger geweest waar soms vergelijkbare dingen gebeurden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:42

Andersom had ik eens dat er 3 of 4 nachten opname stond voor mijn operatie. De volgende dag zat ik alweer aangekleed op mijn kamer, maar ik mocht echt nog niet naar huis..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:55

Femke_Tweety schreef:
Ik moest een jaar geleden na een heel zware operatie op dag 8 naar huis. Want dat was het voorschrift. Dat he bij mij allemaal minder lekker liep dan gemiddeld deed er niet toe.
Het morfine-infuus werd 's ochtends afgekoppeld, en ik kon ophoepelen naar huis. Met morfine in tabletvorm.
Dat ik daar niet tegen kon, dat ik nog niet in staat was om zelf naar het toilet te gaan, dat ik ook in het ziekenhuis al erg beroerd op de infuus-morfine gereageerd had deed niet ter zake.

Toen ik aangaf echt nog niet in staat te zijn om naar huis te gaan wees de pijnstillerarts naar het bordje boven mijn hoofd. "zie je de ontslagdatum?" Ja natuurlijk zag ik die. Die stond er al een week, vanaf opname met de tekst verwachte ontslagdatum. "Nou, tijd om te gaan dus"
Er is in die hele week niemand geweest die de planning heeft bijgesteld op basis van hoe het werkelijk ging.

Gevolg, heel serieus in de de problemen gekomen de eerste dagen thuis. Twee maal ambulance erbij, dagelijks overleg met mijn heel pissige huisarts, en zes dagen niet veilig alleen thuis kunnen zijn. Nu had ik erg veel mazzel met vrienden, en de ene goede vriend is de eerste drie dagen 24/7 bij mij in huis geweest, en de tweede vriend de volgende drie dagen 24/7.

Maar ik vind dat dus eigenlijk schandalig.
Ik wou dat ik daarin een uitzondering was. Dat het gewoon echt een foutje was. Maar ik heb het helaas vaker van dichtbij gezien, ik ben nl ook jaren mantelzorger geweest waar soms vergelijkbare dingen gebeurden.

Dit is gewoon schandalig slechte zorg. Mensen zijn geen machines en met meer of minder budget, hoort een arts je niet op die manier te behandelen.
Ik heb het over iets anders, vroeger lag je bijvoorbeeld voor een hernia 6 weken plat in een ziekenhuisbed, dat gebeurt tegenwoordig echt niet meer of dat je tegenwoordig voor heel veel ingrepen voor een dagopname komt en niet standaard een week in het ziekenhuis opgenomen wordt. Dat zou er juist voor moeten zorgen dat er voor iemand met jouw situatie ruimte is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:59

DuoPenotti schreef:
Maar de bedden worden wel gebruikt. Personeel is nodig. Zonder Covid zijn ze al bezet. En met griep al een tekort. Dat is het hem nu net. Als nu steeds leeg stond en het personeel bijna uit de neus stond te eten zou ik zeggen je hebt gelijk.

Dat bedoel ik dus, er zijn geen lege bedden. Er moeten altijd ic en verpleegbedden leeg zijn voor spoed dus dat word wel betaald door de zorgverzekeraar. Maar bij calamiteiten zijn er meteen problemen.
Door die marktwerking die de regering voorstond met de zorgverzekeraars werd ons gezegd dat wachtlijsten zouden verdwijnen enzenz. Het tegenovergestelde is gebeurt, de zorg is zo verdomd efficiënt op het randje uitgekleed dat nu duidelijk word dat het bij problemen eigenlijk meteen uit de klauw loopt. Er word door mensen gezegd kijk naar Duitsland maar dat vergelijk gaat totaal niet op, iedereen gaat daar het ziekenhuis in en ligt er ook nog eens drie dagen langer.
Ons systeem werkt goed maar kan een extreme situatie nooit opvangen. Dus moet er een oplossing komen en ik denk een hele rigoureuze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:05

Mijn moeder heeft 2 keer een nieuwe heup gekregen. Kon niet zelf uit bed.
Woont alleen en je zoekt het maar uit wat je dan doet.
Verpleeghuis doet dat ook niet meer. Is voor nog ernstigere zorg.
Ze heeft op eigen kosten een zorg hotel betaald. Gelukkig kon ze dat. Maar die dat niet kan heeft pech.
Dat is toch absurd. Je denkt je bijna in Afrika te wanen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:10

Coby schreef:
De zorg staat enorm onder druk. Evenals onderwijs. Er was voor Corona al geen vervanging mogelijk en nu helemaal niet meer. Gevolg is dat je ziek voor een klas gaat staan. Dan wel met negatieve test. Dat zal ook gebeuren in de zorg. Doe je dat lang genoeg dan zit je op een gegeven moment thuis.

Vallen er bij ons onderwijsassistenten uit omdat ze getest worden of ziek zijn dan worden die werkzaamheden weer gedaan door de leerkrachten. Dat betekent dan non stop van 8 tot half 3 aan de bak zonder pauze. Toiletbezoek is lastig en wordt opgevangen door collega die dan twee groepen doet.

Door ziek door te werken zorg je ervoor dat 'jij' het probleem op je nek houdt waardoor het voor de baas wel makkelijk en goedkoop blijft om lekker schraal in te blijven plannen. Als werknemers zich makkelijker ziek zouden melden en voet bij stuk houden als er om invalbeurten gevraagd wordt dan moeten werkgevers wel meer personeel aannemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:12

Je trekt ook heel gemakkelijk een blik onderwijzers of verpleegkundigen open. Op zich zit er wel een kern van waarheid in maar dit zijn nu net twee beroepsgroepen die doorgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:12

Ik hoop daarom dat mensen zich weer meer gaan verenigen en ook eerder actie voeren: ik heb liever een korte tijd geen zorg omdat men zich inzet voor de toekomst, dan heel lang niet omdat teveel mensen uitvallen.
Maar dat betekent dat mensen in de zorg bewust nee moeten zeggen, en dat is niet eenvoudig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:13

Karl66 schreef:
Dit is gewoon schandalig slechte zorg. Mensen zijn geen machines en met meer of minder budget, hoort een arts je niet op die manier te behandelen.
Ik heb het over iets anders, vroeger lag je bijvoorbeeld voor een hernia 6 weken plat in een ziekenhuisbed, dat gebeurt tegenwoordig echt niet meer of dat je tegenwoordig voor heel veel ingrepen voor een dagopname komt en niet standaard een week in het ziekenhuis opgenomen wordt. Dat zou er juist voor moeten zorgen dat er voor iemand met jouw situatie ruimte is.

Het hangt deels samen.

mensen niet onnodig lang in het ziekenhuis laten is prima, en voor een hernia 6 weken zal in de huidige tijd in de meeste gevallen ook echt niet nodig zijn. Dus dat de gemiddelde ligtijd naar beneden gegaan is vind ik an sich een positieve ontwikkeling.

Alleen, zoals wel vaker, slaan dingen soms door. En in die fase van doorslaan zitten we in mijn ogen nu.
Mijn eigen voorbeeld is er 1 van, maar zoals gezegd heb ik het van dichtbij vaker gezien. En dat is niet zo mooi. En dat laatste is dan weer een eufemisme...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:13

Was dat sprookje maar zo mooi elnienjo.
Onze afdeling werd dan op 12 uurs diensten gezet. Opgelost...
Kregen op voorhand al een brief als we dat niet deden het onder werkweigering viel... Dan ben je snel uitgeluld

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:15

bigone schreef:
Je trekt ook heel gemakkelijk een blik onderwijzers of verpleegkundigen open. Op zich zit er wel een kern van waarheid in maar dit zijn nu net twee beroepsgroepen die doorgaan.

Precies. Daarom noemde ik ze ook.

Door de bank genomen zitten daar veel mensen met oog voor andere mensen, en met een fiks verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef. Anders kom je minder snel in die beroepsgroepen terecht.

Dus wordt er vaker (te) lang doorgelopen en (te) hard gewerkt.
Niet omdat iemand eigenlijk die rust niet wil.
Maar je wil je collega's niet opzadelen met nog meer werkdruk, wil je leerlingen niet benadelen, of je patienten.
Dat maakt het zo lastig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:16

Elnienjo, Ik ken helaas ook de gevalletjes tijdelijke contracten en niet verlengen ivm „overbodig“ omdat de werknemer geen 200% werkethos heeft. Je ziet die topics hier op bokt ook regelmatig langskomen helaas.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:17

DuoPenotti schreef:
Mijn moeder heeft 2 keer een nieuwe heup gekregen. Kon niet zelf uit bed.
Woont alleen en je zoekt het maar uit wat je dan doet.
Verpleeghuis doet dat ook niet meer. Is voor nog ernstigere zorg.
Ze heeft op eigen kosten een zorg hotel betaald. Gelukkig kon ze dat. Maar die dat niet kan heeft pech.
Dat is toch absurd. Je denkt je bijna in Afrika te wanen.

Dat is wel heel extreem. Hier zit 'n revalidatiekliniek bij het ziekenhuis waar hersteld kan worden van diverse operaties inclusief fysiotherapie e.d. Mag toch hopen dat daar vervangen heupen ook onder vallen eerlijk gezegd.

Ook heb je thuis nog recht op thuiszorg via de WMO. Niet okee als je zelf een zorghotel moet betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:18

DuoPenotti schreef:
Kregen op voorhand al een brief als we dat niet deden het onder werkweigering viel... Dan ben je snel uitgeluld

Moderne slavernij idd, al die uitzendcontracten.

Ze zouden moeten verplichten mensen weer in vaste dienst te nemen en fatsoenlijk te behandelen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:19

Sizzle schreef:
Elnienjo, Ik ken helaas ook de gevalletjes tijdelijke contracten en niet verlengen ivm „overbodig“ omdat de werknemer geen 200% werkethos heeft. Je ziet die topics hier op bokt ook regelmatig langskomen helaas.

Mede het gevolg van steeds makkelijker tijdelijke contracten en flex-contracten en 0-urencontracten kunnen aanbieden....
Je hebt als werknemer minder snel zekerheid dan vroeger, en dus zul je langer moeten 'slikken'.

En dat is dan wel echt weer een politiek dingetje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:21

Thuiszorg was er idd wel. Maar niet als je snachts je bed uit moet om te plassen.
Dan hoor je nog niet thuis maar was gewoon de standaard procedure.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:23

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:

Moderne slavernij idd, al die uitzendcontracten.

Ze zouden moeten verplichten mensen weer in vaste dienst te nemen en fatsoenlijk te behandelen.

Dit ging over mensen in vaste dienst.
Althans op 2 na. Maar was voor iedereen gelijk wat dit punt betreft.

Maar wat Femke aanhaalt over die losse contracten is zeker ook een punt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:25

DuoPenotti schreef:
Thuiszorg was er idd wel. Maar niet als je snachts je bed uit moet om te plassen.
Dan hoor je nog niet thuis maar was gewoon de standaard procedure.

In mijn geval lag ik uiteindelijk tot twee maal toe vrijwel volledig verlamd in bed. Hoofd en 2 armen kon ik -heel traag- nog iets bewegen. Niet echt een feestje. Vooral voor de mensen om me heen niet, bij hun was de paniek gek genoeg groter dan bij mij zelf :') (Opgetrommelde buren en de vriend die bij mij in huis was)
Foutje in medicatie in combi met naweeeen operatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:28

Jou verhaal is idd ook schandalig. Maar het bed is inderdaad al weer volgeboekt.
Niks lege bedden... Te kort. Schandalig te kort.
Het maar niet zeiken per jaar word de zorg duurder....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:33

Het stomme is ook dat er bij een deel van die dingen een duurdere situatie ontstaat omdat alles zo beknibbeld wordt. Bij patienten bv, te vroeg naar huis sturen zonder zorg, persoon valt en breekt iets, of droogt uit en krijgt delier of infecties, waardoor vervolgens langere ziekenhuisopname nodig is, en ook bij het personeel: de planning is zo krap dat als er mensen uitvallen er meteen extern moet worden ingehuurd wat vervolgens een stuk duurder is.
(Zelfs de meest belachelijke, onzinnige dingen worden gelimiteerd. Zoals minder vaak steriel materiaal gebruiken bij gevaarlijke handelingen als uitzuigen van longen... ja, want een longinfectie met ziekenhuisopname weegt echt op tegen een paar extra plastict buisjes...)

Maar wat ik vooral bizar vind is dat er niemand over dat beleid lijkt te gaan, en dat het gewoon nergens aan de orde te stellen is. Er is ergens een ondoordringbare muur, waar iedere redelijkheid op afketst, zelf al is het overduidelijk dat het vanuit kostenoogpunt bijzonder zinnig is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:42

Dat klopt helaas shadow.
Over het algemeen zijn dingen daardoor zelfs duurder.

Ook betreft zorg mijden, mensen kunnen het eigen risico niet betalen, wachten daarom zo lang en komen met iets wat uiteindelijk veel ernstiger is geworden in het ziekenhuis terecht.

Mensen die te lang thuis moeten wonen want er is geen bejaardenhuis meer. Pas als het erg slecht gaat een verzorgingstehuis.
Met dat ze niet goed hun medicijnen innemen, vallen enz.

Ggd mensen die zo hard om hulp vragen maar er is geen plek en vervolgens helemaal in de war andere en zichzelf verwonden.

Echter is zoveel mis in de zorg en onze sociale netwerk van mensen die ziek zijn, buiten bijstand vallen, buiten UWV vallen en daardoor dakloos worden, echt noem het maar op.

Maar niets word opgelost en zolang mensen massaal pinokkio stemmen gaat dat ook niet gebeuren.

En corona laat die zwakke plekken nu extra zichtbaar worden.
Maar die plekken waren er al...maar een oplossing??? :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:20

Die 12 uurs diensten die zijn in andere landen normaal. Ook als er geen pandemie is. Dat is voor hun een normale werk dag. Ambulance personeel, verplegend personeel..alles.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:22

Dat zou kunnen, hier niet.
Daar is ook de thuissituatie niet op ingericht.
Plus je aantal uren gaat omhoog. Het is niet zo dat je daarvoor kiest en dan bijvoorbeeld 3 dagen werkt ipv 5.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:24

elnienjo schreef:
Coby schreef:
De zorg staat enorm onder druk. Evenals onderwijs. Er was voor Corona al geen vervanging mogelijk en nu helemaal niet meer. Gevolg is dat je ziek voor een klas gaat staan. Dan wel met negatieve test. Dat zal ook gebeuren in de zorg. Doe je dat lang genoeg dan zit je op een gegeven moment thuis.

Vallen er bij ons onderwijsassistenten uit omdat ze getest worden of ziek zijn dan worden die werkzaamheden weer gedaan door de leerkrachten. Dat betekent dan non stop van 8 tot half 3 aan de bak zonder pauze. Toiletbezoek is lastig en wordt opgevangen door collega die dan twee groepen doet.

Door ziek door te werken zorg je ervoor dat 'jij' het probleem op je nek houdt waardoor het voor de baas wel makkelijk en goedkoop blijft om lekker schraal in te blijven plannen. Als werknemers zich makkelijker ziek zouden melden en voet bij stuk houden als er om invalbeurten gevraagd wordt dan moeten werkgevers wel meer personeel aannemen.

In het onderwijs betekent het dan dat je je leerlingen zonder toezicht pauze laat houden. Wat dan weer niet kan. Je merkt dat niet leerkrachten binnen onderwijs makkelijker thuis blijven. Immers dan hoeft er niet gelijk een groep naar huis.
Dat zal precies zo zijn in de zorg.
Dit alles laat wel duidelijk zien waar de pijnpunten liggen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:26

Het is ook gewoon wel een bepaald slag mensen dat die beroepsgroepen in gaat. Over het algemeen redelijk altruïstisch en verantwoordelijk.