Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:44

_Penotti schreef:
Blussem schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik ben 49 hebben een eigen bedrijf en ik doe waar ik kan gewoon mee. Ben dus niet bejaard. Wij hebben ook keihard moeten werken voor waar we nu staan. Dat moet iedereen die wat wil bereiken in z’n leven. De bejaarden van nu hebben ons land op poten gekregen na WO2 denk daar maar eens goed over na voor je zulke domme en vooral respectloze uitlatingen doet!

Ik denk dat de generatie van nu, die nu huizen moet kopen nog geen enkele tegenslag heeft gekend.
Daarom deze nogal bijzondere opmerkingen van Blussum.

Hoewel ik het niet met de opmerkingen van Blussem eens ben, vind ik jouw opmerking wel kort door de bocht hoor. De hele huizenmarkt is zo duur geworden dat starters amper kunnen kopen. Huren is ook godsgruwelijk duur. Daarnaast is er een ongekende druk binnen studeren (burn-outs etc). En vast nog 100 andere dingen. Ik zou dus niet willen zeggen dat jongeren nog geen tegenslagen hebben gekend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:47

CharleyT schreef:
Volgens mij roept ze niet op ''met z'n allen'' te gaan winkelen. Mocht je wat nodig hebben bestel het dan niet gelijk online, maar ga(alleen) naar de betreffende winkel. Volg de regels en met je aanschaf weer naar huis.
Het idee zal zijn de middenstand (fysieke winkels) te steunen.

Dat is alleen van toepassing op dertien in het dozijn producten. Voor alle andere is de winkel niet eens open áls die al bestaat binnen een toegestane reisafstand.
Verder is vaker tanken een beetje als met je ogen dicht een rustige weg oversteken.

Wat eten/afvallen betreft is een thuisgebakken boterkoek inderdaad minder gezond voer dan een verse salade maar wat betreft welzijn en risico is het *\o/*
Ruikt nu al de hele ochtedn zálig naar boterkoek en chocoladetaart :9

Wat betreft locale economie betreft wordt vanavond de warme maaltijd bezorgd door de venta 800 meter verderop.

Ja en online bestellen, dat is toch grotendeels theoretisch nu: Levering over twee weken en alleen in verstedelijkte gebieden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:47

Starters sparen ook niet meer.
Kijk ik naar mijn neefjes en nichtjes die hebben als 22 jarige de halve wereld gezien, wij hadden dat geld toen op de rekening staan. En dat hebben we het niet eens over de dure abonnementen, festival bezoeken, en andere luxe.
Tenminste in mijn kring vroeger. Misschien dat het elders toen al anders was.

Als ze nu eigen geld inbrengen kunnen ze ook kopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:50

_Penotti schreef:
Kijk ik naar mijn neefjes en nichtjes die hebben als 22 jarige de halve wereld gezien, wij hadden dat geld toen op de rekening staan. En dat hebben we het niet eens over de dure abonnementen.

Dat is mijn ervaring niet. En ik bén een starter dus zit middenin de groep.

‘Met eigen geld kun je ook kopen’. Besef je wel hoeveel extra spaargeld je dan moet hebben? En welke ‘dure abonnementen’? Ik en mijn partner hebben geluk gehad met de markt, maar als we nu ‘gestart’ waren hadden we niks kunnen kopen. Dan moet je toch flink wat spaargeld hebben wil je je kunnen redden.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:51

ja, ik heb het ook over flink wat spaargeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:51

_Penotti schreef:
Kijk ik naar mijn neefjes en nichtjes die hebben als 22 jarige de halve wereld gezien, wij hadden dat geld toen op de rekening staan. En dat hebben we het niet eens over de dure abonnementen.

Ach kom, mijn ouders hadden niets toen ze trouwden.
Een achterstands flatje konden ze net betalen en hun tafel bestond uit bierkratjes.
Ook vroeger (misschien juist vroeger) had niet iedereen spaargeld of een buffer.
Je hebt mensen zonder geld, een beetje geld, genoeg geld en veel geld. Dat was vroeger en dat is nu.
Echter is er in NL nu wel een flinke woningsnood overheen gekomen met hoge huren en niet iedereen kan of wil kopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:52

Tja ik kom wel buiten, maar ga alleen naar de moestuin. Kom voorlopig nog in geen enkele winkel. Eet mijn eigen groentes (zelf verbouwd of uit vriezer of blik of pot). Heb mijn eigen fruit ingevroren in de vriezer (aardbeien, frambozen, bramen en pruimen). Zorg dat ik minimaal 1,5 meter uit iemand zijn buurt blijf en als het mogelijk is zelfs enkele tot vele meters.

Moet zo wie zo de planten in de kas water geven, maar ook de bomen die verhuist zijn. Zeker met die droge oostenwind anders verdord alles. En heb geen verse groente (zaden/pootgoed betaald mijn oom) en geen financiële ruimte om te kopen.

Ben eigenlijk wel binnenkort boter, eieren, kaas en pap nodig, maar hou voor nu aan is geen eerste levensbehoefte.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:57

Sizzle schreef:
_Penotti schreef:

Een achterstands flatje konden ze net betalen en hun tafel bestond uit bierkratjes.
Ook vroeger (misschien juist vroeger) had niet iedereen spaargeld of een buffer.
Je hebt mensen zonder geld, een beetje geld, genoeg geld en veel geld. Dat was vroeger en dat is nu.
Echter is er in NL nu wel een flinke woningsnood overheen gekomen met hoge huren en niet iedereen kan of wil kopen.

In mijn omgeving spaarde toen echt iedereen.
Sowieso de uitzet al, maar dat is nu met de goedkope winkels als Ikea ook niet echt meer nodig.
Maar zeker ook geld op de bank.
Dat 100% financieren zoals nu herken ik in die tijd niet.
Maar ik kom uit een dorpje, misschien dat daar in de stad al anders tegenaan werd gekeken?

Uiteraard is nu de woningnood groter, zeker in huur.
Maar alle luxe willen hebben voordat men samen gaat wonen is toch echt wat van nu.

Maar in dit topic ook weer niet zo erg relevant denk ik :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:58

Onderstaand is zeker een grote factor voor de heftige explosie van gevallen in Italie, zei het al eerder maar nu ook opgezocht. Wanneer je deze info erbij pakt snap ik ook meteen waar de opmerkingen wegkomen dat ze nog niet aan hun top zitten:
Van de Italianen woont 70,2% in hetzelfde huis als de kinderen. Het komt veel voor dat ouders en volwassen kinderen onder één dak wonen. Jonge mensen worden door hun ouders zo verwend dat ze nauwelijks de deur uit te krijgen zijn. Bijna de helft van de mensen tussen 25 en 34 jaar woont nog thuis! Het inwonen bij de ouders wordt door jongeren zelden ervaren als een beperking van de vrijheid. Ook als zij financieel onafhankelijk zouden kunnen zijn, blijven zij dikwijls thuis. Pas als zij gaan trouwen of als ze elders dezelfde levensstandaard kunnen volhouden als thuis, verlaten zij het gezin en aanvaarden de plichten en verantwoordelijkheden van een zelfstandig leven; maar zelfs als ze een eigen gezin hebben gesticht, is het niet gek als ze bij één van de ouders of ouderparen in huis blijven wonen (ca. 5%), maar de meeste kinderen zoeken een woning in de buurt van hun ouders. Meer dan driekwart van de zelfstandig wonende Italianen ziet zijn ouders minstens een keer per week. Van de kinderen tot de schoolgaande leeftijd groeit meer dan de helft op bij de grootouders en ook daarna zijn i nonni voor velen onmisbaar voor de opvang van de kinderen (gegevens ISTAT 2003).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:04

_Penotti schreef:
ja, ik heb het ook over flink wat spaargeld.

Gemiddelde spaargeld voor starters is zo’n 20.000€ dacht ik. Als ik nu een huis had moeten kopen had ik ruim 60.000+ zelf in moeten leggen. Deels omdat de regels zijn aangepast en deels omdat de markt zo duur is geworden. En dan hebben wij alle uitzet incl meubels cadeau gekregen, amper iets nieuws. Sorry, maar voor een starter die net de arbeidsmarkt ingaat -waarbij men geen stufi meer heeft gekregen en Deels daardoor gemiddeld met een lening van 20.000+ zit- vind ik dat echt een onmogelijk bedrag.

Ik kan het desbetreffende onderzoek zo snel niet vinden (heb er ooit onderzoek naar gedaan) maar millennials en gen z zijn beter bewust van hun geld en sparen meer dan oudere generaties. Met name Gen Z. Ze genieten gemiddeld wel van het leven maar het is niet zo dat ze zulke luxe dingen lopen.

Lees deze link ook maar eens door, over de trends binnen hypotheken: link
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 28-03-20 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:05

bigone schreef:
Onderstaand is zeker een grote factor voor de heftige explosie van gevallen in Italie, zei het al eerder maar nu ook opgezocht. Wanneer je deze info erbij pakt snap ik ook meteen waar de opmerkingen wegkomen dat ze nog niet aan hun top zitten:
Van de Italianen woont 70,2% in hetzelfde huis als de kinderen. Het komt veel voor dat ouders en volwassen kinderen onder één dak wonen. Jonge mensen worden door hun ouders zo verwend dat ze nauwelijks de deur uit te krijgen zijn. Bijna de helft van de mensen tussen 25 en 34 jaar woont nog thuis! Het inwonen bij de ouders wordt door jongeren zelden ervaren als een beperking van de vrijheid. Ook als zij financieel onafhankelijk zouden kunnen zijn, blijven zij dikwijls thuis. Pas als zij gaan trouwen of als ze elders dezelfde levensstandaard kunnen volhouden als thuis, verlaten zij het gezin en aanvaarden de plichten en verantwoordelijkheden van een zelfstandig leven; maar zelfs als ze een eigen gezin hebben gesticht, is het niet gek als ze bij één van de ouders of ouderparen in huis blijven wonen (ca. 5%), maar de meeste kinderen zoeken een woning in de buurt van hun ouders. Meer dan driekwart van de zelfstandig wonende Italianen ziet zijn ouders minstens een keer per week. Van de kinderen tot de schoolgaande leeftijd groeit meer dan de helft op bij de grootouders en ook daarna zijn i nonni voor velen onmisbaar voor de opvang van de kinderen (gegevens ISTAT 2003).

En hoe is dat in Spanje?
Ik denk dat daar de grootouders ook nog vaak inwonen of niet?

Ik denk mede daarom dat landen vergelijken daarom ook helemaal geen zin heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:08

_Penotti schreef:

Sizzle schreef:

Mijn ouders ook niet. Hebben een aantal jaren ingewoond bij hun ouders in een achterkamertje. Kregen pas een huis aangeboden van de woningbouwvereniging toen het eerste kind zich aandiende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:10

De woningmarkt is gewoon niet meer te vergelijken met twintig jaar geleden. Toen was het ongetwijfeld ook afzien en poedersuiker, maar als je enigszins centraal/in de randstad wil wonen kan je in je eentje echt geen hypotheek krijgen voor een appartementje. Of je moet wel heel veel eigen geld hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:11

Dat is hier dan toch echt wel anders gegaan. Ook mijn ouders.
En kom echt niet uit een rijke familie. Wel uit een familie waar niet iedereen gestudeerd heeft maar met de handen aan de slag ging in diverse takken. En vakantie was aan zee en verder niet.
En ja soort zoekt soort :+ , zo waren onze vrienden ook weer en ook deze hadden meer spaargeld dan die 20.000 die nu aangehaald word.

Maar hier op doorgaan ga ik nu verder niet doen, lijkt mij geen geschikt topic.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:18

https://www.nu.nl/coronavirus/6040829/i ... lk_wrapper

Deze man geeft ook aan dat dit niet het eerste en zeker ook niet het laatste virus gaat zijn.
En dat zei ik eerder ook al.

Ook de reacties daaronder geven mijn mening wel vaak aan.
Dat als we in deze populatie op de aarde blijven, dit door blijft gaan.
En vroeger reisden we minder , nu veel, dus het gaat ook gemakkelijk de wereld rond en blijft niet in 1 land of continent.

Ik denk dat wat we nu meemaken nog wel mee valt. En hopelijk een wijze les van wat we moeten verbeteren zodat we veel gemakkelijker op kunnen schalen naar een grote groep mensen intensief verzorgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:18

Emmaa_ schreef:
De woningmarkt is gewoon niet meer te vergelijken met twintig jaar geleden. Toen was het ongetwijfeld ook afzien en poedersuiker, maar als je enigszins centraal/in de randstad wil wonen kan je in je eentje echt geen hypotheek krijgen voor een appartementje. Of je moet wel heel veel eigen geld hebben.

20 jaar geleden ook niet, heb ik geprobeerd namelijk :')
Daar moest ik het ook doen met overprijsde huurhokjes in enorm slechte buurten, illegale verhuur en geen isolatie.

Misschien 50 jaar geleden nog wel?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:33

Huertecilla schreef:
CharleyT schreef:
Volgens mij roept ze niet op ''met z'n allen'' te gaan winkelen. Mocht je wat nodig hebben bestel het dan niet gelijk online, maar ga(alleen) naar de betreffende winkel. Volg de regels en met je aanschaf weer naar huis.
Het idee zal zijn de middenstand (fysieke winkels) te steunen.

Dat is alleen van toepassing op dertien in het dozijn producten. Voor alle andere is de winkel niet eens open áls die al bestaat binnen een toegestane reisafstand.
Verder is vaker tanken een beetje als met je ogen dicht een rustige weg oversteken.

Wat eten/afvallen betreft is een thuisgebakken boterkoek inderdaad minder gezond voer dan een verse salade maar wat betreft welzijn en risico is het *\o/*
Ruikt nu al de hele ochtedn zálig naar boterkoek en chocoladetaart :9

Wat betreft locale economie betreft wordt vanavond de warme maaltijd bezorgd door de venta 800 meter verderop.

Ja en online bestellen, dat is toch grotendeels theoretisch nu: Levering over twee weken en alleen in verstedelijkte gebieden.

Voor zover ik weet is er in NL geen toegestane reisafstand vastgesteld, en zijn er nog veel winkels(non-food) open.( met aangepaste manier van winkelen op gebied van hygiene).
Wat betreft online bestellen, uit eigen ervaring , de afgelopen week heel verschillende producten besteld en 3 van de 4 kwamen keurig op tijd binnen. Het vierde product had een vertraging van 1 dag. Maar dat is uiteraard mijn ervaring.

De vergelijking betreft tanken gaat mank, je tankt met handschoen aan, die daarna achterlaat in afval bak. Toch iets anders dan met ogen dicht etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:56

IMANDRA schreef:
_Penotti schreef:

Dat is mijn ervaring niet. En ik bén een starter dus zit middenin de groep.

‘Met eigen geld kun je ook kopen’. Besef je wel hoeveel extra spaargeld je dan moet hebben? En welke ‘dure abonnementen’? Ik en mijn partner hebben geluk gehad met de markt, maar als we nu ‘gestart’ waren hadden we niks kunnen kopen. Dan moet je toch flink wat spaargeld hebben wil je je kunnen redden.

Ligt er vaak ook aan in welk nest je bent geboren... soms door het goede/verkeerde voorbeeld, soms door de pech van ouders met een laag inkomen (ouders worden gekort op huurtoeslag/uitkering op het moment dat jongeren een baan krijgen, ipv sparen moeten ze meebetalen om het huishouden draaiende te houden)
Of het geluk dat ouders kunnen meebetalen aan een startkapitaal voor een huis.

Mijn zoon werkt zich met zijn vriendin een slag in de rondt om te sparen voor hun eerste eigen huis, de pech is dat de huizenprijzen sneller stijgen dan ze kunnen sparen.

Toch vind ik dat er solidariteit tussen jong en oud, zwak en sterk, arm en rijk, moet blijven, iedereen voelt zijn eigen portemonnee het meest.
Ieder leven is waardevol om er zuinig mee om te gaan!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:01

Het totaal aantal gemelde positief geteste patiënten: 9762 (+1159)
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 2954 (+454)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 639 (+93)

bron RIVM 28 maart

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:03

Sizzle schreef:
Emmaa_ schreef:

20 jaar geleden ook niet, heb ik geprobeerd namelijk :')
Daar moest ik het ook doen met overprijsde huurhokjes in enorm slechte buurten, illegale verhuur en geen isolatie.

Misschien 50 jaar geleden nog wel?

Hmm 30 jaar geleden kon ik in Den Haag nog wel vrij snel aan een huur- of koopwoning komen. We hadden allebei een vast inkomen en kon gemakkelijk NHG (garantie) krijgen waarbij je ook de kosten koper kon meefinancieren. Voordat we een koopwoning kochten eerst een jaar of 2 gehuurd in een vrije sector huurwoning die toen ook helemaal nog niet zo vreselijk duur waren.
In de tijd van mijn ouders (vlak na de oorlog) was er ook grote woningnood.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:06

mariekeoo schreef:
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 2954 (+454)

bron RIVM 28 maart

In het verzorgingshuis waar mijn moeder woont zijn een aantal bewoners positief getest op Corona.
Mijn moeder is vanmorgen ziek geworden maar wordt niet meer getest. En zo zijn er veel. Deze cijfers zeggen dus niet veel over het werkelijke aantal ,maar dat wisten we al...
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-03-20 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:07

Babootje heel veel sterkte!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:09

Vanavond is er om 20.10u op Canvas een reportage over Italië in Vranckx.
Met onder meer hoe het leven in quarantaine daar is en een video van een arts in het meest getroffen gebied.

Babootje veel sterkte !

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:11

Babootje schreef:
mariekeoo schreef:

bron RIVM 28 maart

In het verzorgingshuis waar mijn moeder woont zijn een aantal bewoners positief getest op Corona.
Mijn moeder is vanmorgen ziek geworden maar wordt niet meer getest. En zo zijn er veel. Deze cijfers zeggen dus niet veel over het werkelijke aantal ,maar dat wisten we al...

Jup I know, maar we kunnen in ieder geval vaststellen dat het niet minder is dan dit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:12

CharleyT schreef:
[

Voor zover ik weet is er in NL geen toegestane reisafstand vastgesteld,

Hier is het ´de dichtbijzijnde levensmiddelenwinkel´.
Is ook een kwestie van gezond verstand. Alles meer is meer risico voor jou en degenen waar je contact mee hebt; dat wíl je helemaal niet. Tenminste, ík niet. Ik ben al de week vóór de lock-down op vrijwillige lock-down gegaan; afspraken gedurende die week afgezegd, geen koffie/ontbijt in de kroeg verderop.

Wat betreft tanken kan je het keren en draaien zoals je wil; blijft een onbekend risico nemen. Hoe minder hoe beter.

Alle economische argumenten zijn van ondergeschikt belang. Ok, dat gaat het BNP omlaag en wat dan nog. Beter blode Jan dan dode Jan :)*

Redt levens; blijf thuis.