Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:43

Haha ja het is ook nog niet op de markt en hij heet nog niet zo :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:48

Prairy schreef:
https://youtu.be/o60EcSvT6zU

Interessante 3 dagen summit over een boek dat uitgebracht gaat worden, over permacultuur (maar meer over het proces, niet over hoe je het doet, met verschillende sprekers. Tot nu toe leuke onderwerpen en ook al wat dingen uitgehaald.

En weer een cool iets om te bouwen, de Bunny Roller :P Soort van kippentractor maar voor konijnen, die ze dan zelf verplaatsen :P

Als je konijnen op gras wil zetten, kijk dan wel goed naar wat er verder rondhupst. Hazen bv kunnen tuleramie dragen en dat kost je konijn rap het leven, daarnaast is het een zooonose (al is die bij mensen goed te behandelen met antibiotica). Coccidia (parasiet) is ook zo'n funeste aandoening die je konijnen kost en waar niet preventief tegen te behandelen valt. Andere aantekening qua preventie : nederlandse vaccin tegen myx en rhd 1 & 2 maakt je rammen tot 6 maanden onvruchtbaar en kan je voedsters doen aborteren. Duitse en Belgische vaccins zijn anders en wel veilig. Verder kan je ook bij goede vaccinatie konijn ziek hebben met deze aandoeningen, het is dus geen garantie. Tussen dat en de kosten zijn er dus fokkers die niet vaccineren afgezien van wat op show komt waar via de vereniging voor ong. 20% van de prijs gevaccineerd wordt met wel veilig vaccin.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:51

Ik wil eventjes klagen als dat goed is :')

De kuikens van mijn eigen foktoompje komen eigenlijk altijd uit in mijn broedmachine. Zitten altijd direct vol leven en zijn eigenlijk op dag 1 al helemaal wild. Toch probeer ik wel eens om nieuw bloed erin te krijgen te broeden met eieren van anderen. Dat mislukt gewoon al-tijd. Of ik de eieren ophaal, of ik ze van een goede vriend krijg, de eieren laat versturen etc. Het gaat nooit goed. Ik heb nu een toompje Marans eieren in de broedmachine, vandaag dag 20 en 2 kuikens eruit, 1 aangepikt en dood en de rest nog niks -O- De 2 levende kuikens zijn ook best wel lusteloos en traag vergeleken met mijn eigen kuikens.

Wat doe ik fout? En hoe kan het dat mijn kuikens het wél altijd doen (komen gemiddeld op dag 19/20 uit). Temperatuur is 37.2 tijdens uitkomen, 37.7 tijdens broeden en de RV is 65% vanaf dag 18.

Ik heb echt de neiging om nog een keer te gaan broeden met mijn eigen toom.. dan maar inteelt, ik geef het op _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:59

Ik weet dat Marans totaal andere instellingen nodig hebben vanwege de dikke schaal, maar vraag mij niet welke precies...

Tamary: Ik heb echt al alle mogelijke vaccins gegeven en zeker niet ervaren wat jij hier zegt. Tevens is er nu 1 globaal vaccin dat standaard wordt gegeven en dat is in elk land gelijk. Namelijk nobivac rhd plus. Voor zover ik weet en ben geïnformeerd bestaat er ook niet zoiets als een Nederlands vaccin. De prijzen verschillen wel van land tot land, maar of je nu alles apart neemt of niet, de middelen zijn hetzelfde.
Geen enkel vaccin is waterdicht, dat klopt.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:39

Moestuin: I know en ik heb zelf ook Maransen lopen die dus wel makkelijk uitkomen maar dit is niet alleen bij Maransen, ook Welsumers, Twentse hoenders, baardkuifhoenders, Rhode islanders, Sebrights etc. Willen voor geen meter.. tenzij ze dus van mijn eigen kippen zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:45

Herkenbaar hoor. Is hier ook. Ik gok dat het toch wat te maken heeft met een natuurlijke antistof die ze van moeder in het ei al mee krijgen tegen de omgeving, te vergelijken met biest. Maar kan dat ik de grootste onzin uitkraam hoor. Is enkel een eigen hersenspinsel :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 07:49

Heel herkenbaar hoor! En ik vind zelf ook de kippen van tentoonstellingsfokkers veel minder gezond als ik ze wel eenmaal groot krijg. Vorig jaar totaal 55 broedeieren gekocht, uitkomst was 10 kuikens waarvan er nu nog 3 lopen :'). Eigen kweek is niet kapot te krijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:46

In de kippenwereld wordt niet geloofd in inteelt. De beste haan op de beste hennen inzetten, die halfzusjes en volle zussen zijn, generatie na generatie, geeft zwakke kippen.

Overigens zie je ditzelfde probleem bij vrijwel alle kleindierfokkers.

Het effect is veel slechter uitkomsten en veel zwakkere kippen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:54

Lijnteelt en inteelt verhaal. Je komt die adviezen wel vaker tegen qua hoeveel dieren je nodig hebt om mee te fokken. Dan vergeten ze wel even dat je heel veel moet weten van de ouder dieren die je inzet. Iets wat je niet zal weten ivm aankoop van wat te krijgen is ipv lange stamboom en zelfs met zullen ze je niet vertellen wat je echt zou moeten weten incl. wat er al aan problemen is opgedoken in de rest van die lijn. Zo breed mogelijke basis om te fokken kiezen en heel kritisch zijn op je moederlijnen, aangezien die de grootste impact hebben en je daar het meeste van weet. Vers bloed inbrengen gaat makkelijker via mannetjes, aangezien daar zat van zijn die mensen kwijt willen. Goede vrouwtjes zijn een stuk moeilijker aan te komen, die wil je zelf dus ook liever niet kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:57

Dat heb je bij de paarden ook meer en meer helaas.

Inteelt is inderdaad schering en inslag. Daarom ben ik gestopt met raskonijnen. De californiers kregen abcessen aan de lopende band, de wit van dendermonde hadden constant slechte levers, de lotharingers vaak slechte melkgift etc. Nu heb ik enkel nog kruisingen en die dieren zijn oersterk. De jongen groeien wel wat minder snel, maar zijn veel gezonder. Mijn ram voor volgend jaar is nu een blauwe van ham :)

Tamary: Inderdaad, het woord lijnenteelt. De paardensport zal zichzelf hier ook nog wel in tegenkomen (in mijn mening gebeurt dat nu al, maar dit gaat nog erger worden)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:16

Bij onze schapen zullen we ook wel inteelt hebben maar we hebben geen idee wie familie is van wie etc omdat er niets opgeschreven is (of wel maar daar hebben we niets van gekregen). Onze oudste schapen zijn van 2012 maar het kan zomaar zijn dat de kudde al 50 jaar of langer hier is.

Alleen daarom is het insemineren eigenlijk wel "belangrijk" en af en toe een ram erbij kopen.
Al komen de meeste van onze rammen ook gewoon uit onze kudde.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:57

tamary schreef:
Lijnteelt en inteelt verhaal. Je komt die adviezen wel vaker tegen qua hoeveel dieren je nodig hebt om mee te fokken. Dan vergeten ze wel even dat je heel veel moet weten van de ouder dieren die je inzet. Iets wat je niet zal weten ivm aankoop van wat te krijgen is ipv lange stamboom en zelfs met zullen ze je niet vertellen wat je echt zou moeten weten incl. wat er al aan problemen is opgedoken in de rest van die lijn. Zo breed mogelijke basis om te fokken kiezen en heel kritisch zijn op je moederlijnen, aangezien die de grootste impact hebben en je daar het meeste van weet. Vers bloed inbrengen gaat makkelijker via mannetjes, aangezien daar zat van zijn die mensen kwijt willen. Goede vrouwtjes zijn een stuk moeilijker aan te komen, die wil je zelf dus ook liever niet kwijt.

Oh absoluut hoor, van mijn eigen dieren weet ik bijna alles (op de raszuivere dieren na) ik hou bij van welk jaar, waar ze vandaan komen, wie hun ouders zijn etc. Deze eieren heb ik gekregen van een goede vriend die raszuivere tentoonstellingskippen fokt. De ouderdieren heb ik ook gezien en ik weet dat zijn haan niet verwant is. Maar we weten dus verder niks over de hennen. Hoeveel lijnen daarvoor inteelt zitten. Zelf kruis ik graag veel met verschillende rassen zodat je toch een soort "outcross" krijgt en die dieren zijn ook erg sterk .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:55

Bij de schapen hebben wij een tool dat automatisch inteelt berekend. Onze nieuwe ram is max 0,11% verwant met onze ooien.

Palousa: Is het dan een optie om eventueel alle rammen weg te doen en nieuwe aan te kopen?

Ik ben net terug van die man van 2dehands. Uiteraard weer veel te veel mee :D Maar blij met een hele hoop aankopen. En net zoals bij dieren vind ik planten die je gaat halen uit een ander zijn tuin 10x sterker dan de planten in een tuincentra die uit de serre komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:09

tamary schreef:

Dit is geen probleem hier in IJsland. Alle schapen zijn centraal geregistreerd, je kunt de stamboom van ieder shaap en ram in een database vinden waar iedere schapenhouder toegang toe heeft (Fjárvís).
Schapen zijn hier economisch belangrijker (hoewel het niet de goede kant opgaat met de bedrijfstak ).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:20

We zouden het wel na kunnen gaan met DNA onderzoek etc maar economisch gezien niet zo erg interessant met 650 onderzoeken.

Onze rammen selecteren we vooral op hoe snel ze zich ontwikkelen of op de ouders. Voor ons is het interessant als ze snel op gewicht zijn maar bijvoorbeeld ook of de ooien van zichzelf uit al meer kans op meerlingen hebben en eventueel een langer seizoen hebben waarin ze gedekt kunnen worden. Dit laatste komt vooral uit de ouders maar kwa groeisnelheid zie je echt aan de lammeren zelf.
Daarna is het afwachten of ze het doorgeven of niet.

Alle rammen eruit en nieuwe kopen zou kunnen maar dat kost toch weer een hoop geld (20 X €250 tot €500 voor rammen die meteen kunnen dekken) en levert weer een hoop werk op omdat ze een tijd apart moeten, ze moeten zich aanpassen op hoe het hier gaat etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:00

Ik snap het :j

Vandaag 1 kersenboom, 2 aalbessen en 4 herfstframbozen gepland. Lavas en citroenmelisse in een pot gepland tot ze een plekje krijgen in de tuin. Was net bezig met tickets te bestellen voor de dierentuin. Zeg ik tegen mijn vriend: E. ziet er precies ziek uit... En ja hoor, 38.8. Heb de bestelling maar geannuleerd :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 18:05

Nee... niet alweer :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:09

3 weken ertussen... Wij hebben nog een periode gehad dat ze 4/5 dagen koortsvrij was en ze weer opnieuw ziek was. Die is gelukkig voorbij. Van haar 9 tot 18 maand is ze 9 kilo blijven wegen door het vele ziek zijn toen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:34

Moestuin schreef:
Ik snap het :j

Vandaag 1 kersenboom, 2 aalbessen en 4 herfstframbozen gepland. Lavas en citroenmelisse in een pot gepland tot ze een plekje krijgen in de tuin. Was net bezig met tickets te bestellen voor de dierentuin. Zeg ik tegen mijn vriend: E. ziet er precies ziek uit... En ja hoor, 38.8. Heb de bestelling maar geannuleerd :')

Pfff arm kind ook wel :(:)

Interessante discussie over lijnteelt en inteelt en gezonde/zwakke rassen. Heb toen ik net afgestudeerd was even in een varkenskwekerij gewerkt en daar was ook geselecteerd op hele grote nesten (meer dan 15 biggen per worp) waardoor er vaak hele kleine biggetjes bijzaten of veel doodgeboren ('krotten').

Hier heb ik wel een heel bijzonder kipje sinds gisteren... baby waterhoentje van enkele dagen oud <3 . Door de kat binnengebracht bij een kennis, het nestbroertje/zusje was helaas al dood. Moeder of nest werd niet gevonden. En omdat ik toch al alles voor watervogels in huis had door de loopeenden, woont hij voor nu even hier :)

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:30

beterschap voor je dochter Moestuin :(:)
fijn dat je goed bent geslaagd met je planten/struiken!

agosh, zo'n waterhoentje, ik hoop dat ie het redt!

tja inteelt, als mijn fazanteneitjes uitkomen is dat ook een broer/zus combi. misschien moet ik beter de hanen proberen te ruilen als dat mogelijk is. van de rest van de kippen weet ik niet of het inteelt is. Broedmachine zit nu vol met fazanten en kalkoenen eieren.. ben benieuwd :)
Het enige kuiken dat ooit gelukt is heeft het helaas niet gered, dus nu zit ik nog wel met de 3 gezelschapskuikens die ik bij de kinderboerderij had gehaald :) die doen het op zich goed, op 1 krom pootje na. Ben benieuwd hoe die gaan uitgroeien.

De puppies zijn bijna allemaal weg. er zijn er nog 2. Morgen vertrekt er nog een en de laatste mag nog een weekje blijven. Het is wel raar en stil en vooral rustig nu in huis. Ik mis ze wel, maar ze hebben allemaal een goed huisje gevonden denk ik. De moederhond Romy was er ook wel klaar mee.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 09:32

Hmmm inteelt. Dat herinnert mij eraan dat ik nog op zoek moet naar een of twee nieuwe hanen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:33

Ik heb nieuwe konijntjes. De namen zijn Tara en Trevet geworden. Zij zijn zelf in principe inteeltvrij (al meerdere generaties iedere keer een nieuwe bloedlijn, maar gezien het wel steeds marter kleurdwergen zijn, is de kans groot dat er wel enige verwantschap zit).

Over een maand (met 11 weken) vaccineren, want de konijnenziektes komen hier semi-jaarlijks voor. Vorig jaar met kerst nog rhd2 op bezoek gehad, maar normaal is het myxo. Door de rhd2 is het wilde konijnenbestand wel teruggebracht naar vrijwel nul, dus ik heb goede hoop dat dit jaar er helemaal niets langs komt.

Deze twee mogen samen een aantal nesten krijgen, voor de vrouwelijke nakomelingen ga ik op zoek naar een onverwante ram (waarschijnlijk een pool blauwoog of zelfs een polish). Vandaag nog even in een kleinerig hok, morgen of zo in de gewone ren.

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:41

Lief :+:

Had ik trouwens onze nieuwste aanwinst al getoond hier:

Afbeelding

Moeder Autumn met baby Spring
(Moeder hadden we al trouwens)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:12

Schattig nijntjes.
En geitjes.
<3 <3 <3 <3

Hier aan het wachten op de kittens.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:14

Ja wij wachten ook tot we de kittens een keertje zien :+
De poes is goed in verstoppen, de vorige keer heeft het ook een paar weken geduurd.