Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Belg hier![]()
In België is het OV wat treinen betreft allemaal geregeld via de NMBS. Dat is de openbare vervoersmaatschappij.
Zodra je de grens over gaat kan je opteren om vanaf Antwerpen (of Brussel, te zien hoe je reist) een Belgisch ticket aan te kopen in het Belgische station waar je moet overstappen. Daarvoor kan je terecht op https://www.nmbs.be en daar kan je ook de uren en aansluitingen vinden. Tip van Flip: kijk eens naar B-dagtrips. Vaak zit daar ook je toegangsticket al bij inbegrepen en het kan voordeliger uitkomen. Als je geluk hebt geldt dat ticket ook voor de bus of shuttledienst. Je kan ook gewoon je ticket Rotterdam-eerste Belgische station aankopen in NL en dan online vanaf dat station je ticket tot waar je eraf moet voor Pairi Daiza. Je online gekochte ticket krijg je via een download.
Zo kan je bijvoorbeeld Rotterdam-Aalst, waar ik woon, willen afleggen. Dan koop je Rotterdam-Essen (eerste station over de grens waar je langs komt) via NL, en via NMBS Essen-Aalst. Voor de terugkeer doe je dan andersom.
Pairi Daiza ligt in Wallonië. Daardoor moet je als je een apart busticket wil, kijken op de website https://www.TEC.be
Hopelijk is je Frans goed genoeg, want ik gok dat het niet altijd in Nederlands beschikbaar zou kunnen zijn...
Je kan vanaf Rotterdam ook met de Thalys. Misschien tikje duurder maar waarschijnlijk sneller in reistijd. En rustiger. In België zit je bij mooi en warm weer snel als een sardien op elkaar gepropt, stiltecoupés kennen we hier niet. En de treinen over de taalgrens zijn niet altijd de meest propere. Zeker de toiletten niet. Hou ook rekening met het feit dat in die uithoeken vaak hele korte treintjes rijden, ongeacht of je met 10 of 200 erin moet. Aansluitingen en overstappen reken je best minimaal 10 minuten. Aansluitingen zijn niet altijd gegarandeerd, treinen wachten niet altijd op elkaar en we zijn heer en meester in vertragingen en uitvallende treinen. Zeker als het warm is.
Edit: als je met een groepje gaat: neem de auto. De benzineprijzen hier zijn goedkoper dan in NL. Diesel staat bijvoorbeeld momenteel €1,94/liter. Als je dat kan splitsen onder het aantal medepassagiers ga je sowieso goedkoper uitkomen én véél minder tijd verliezen dan met ons OV.
leeslampje schreef:Ik zoek ik zoek… de naam van dit type Nike schoenSneaker kenners die meelezen weten dit misschien wel?
Het is een thumbnail van een YouTube filmpje, maar daar komt deze schoen helemaal niet in voorDus dat helpt me niet verder…
[ [url=m/GxS5vk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Justme_Lisaa schreef:Ik ben op zoek naar iemand die bekend is met het Belgische OV. Ik zou graag vanuit Nederland, denk dat Rotterdam het centraalst is, graag naar Pairi Daiza willen gaan. Maar ik kom er werkelijkwaar niet uit hoe ik eventueel het beste kan reizen. NS internationaal zegt andere dingen dan een website die ik via de dierentuin had gevonden
![]()
Justme_Lisaa schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga me er eens in verdiepen, maar het klinkt een stuk ingewikkelder dan de NS hahaha. Auto is helaas geen optie, want we hebben beide geen rijbewijs. Binnenkort eens allemaal inlezen en in de worst case eventueel een taxi dan maar pakken
Foaly schreef:Beetje creme fraiche mengen met limoensap en dat op de wrap smeren, dan beleggen met mexicaans gekruide vegablokjes/reepjes (die wel eerst even aanbakken maar ook lekker als ze afgekoeld zijn) en kleingesneden tomaat, mango en avocado