Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:46

maralyn schreef:
Na precies een week, nadat we bankloos waren, hebben we weer een bank!
Maandag wordt ie gebracht!

Heujj +:)+

Ergenis nu?
Op zaterdag avond op tuinstoelen zitten is niet echt wauw. :')

Van geleerd?
Vast niet!!

“ vroeger” toen de levertijd nog zes weken was heb ik eens zes weken zonder bank gezeten.
Niet dat ik er vaak op zat maar dan mis je het toch wel…

Maandag fotootje?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:47

Lieszje schreef:
Auw, pijnlijk Berdien!

Ik baal er van dat mijn lieftallige slippers overleden zijn. Twee jaar geleden in Mallorca gekocht en vrijwel geen vergelijkbare te vinden. Ja in een Griekse webshop :+ Schiet ook niet op :')

Ik wist het wel als uitje in de herfst vakantie :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:47

Deze bank niet weggeven he :))

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:52

Alja schreef:
Ik wist het wel als uitje in de herfst vakantie :)

_O-

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:57

Wanneer mensen ineens in het engels tegen je gaan praten en maar verwachten dat je zelf ook engels spreekt. Uhm hallo we leven in nederland? Ja ik versta redelijk engels, en nee ik spreek amper een woord engels. Een hele rateling aan zinnen, uhm mag ik ook even omschakelen naar mijn hoogstaaltje engelse taalkunde %) Conclusie ik sta weer voor sjaak. Baal ik ervan dat ik slecht engels praat, ja! Heb ik zin in een cursus engels, nee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:00

Rookgeur savonds in m'n slaapkamer... m'n buurman rookt enorm en of hij rookt in de tuin dat het binnenkomt of hij rookt binnen en komt het met te verluchtingssysteem dat niet ver van mn raam zit binnen. Ik vind dit echt niet tof want het is best heftig...

Iemand tips??

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:02

Ik ging helemaal lekker in klusmodus. Had de steigerplanken voor de zelfmaak-kapstok gebeitst, ging de pallethouten bloembakken beitsen, dip die kwast in die emmer... Allemaal zwarte drek.. >;)
Ik roeren... Blijkt dat de beits onderin de emmer was gezonken (ik dacht dat ik goed geschud had) en ik dus de steigerhouten planken heb gebeitst met.... Ja met wat eigenlijk... Het aftreksel van de echte beits? Dat wat bovenin dreef. Het ziet er rete goed uit, daar niet van... Maar moest helemaal overnieuw beginnen met de pallethouten bloembakken. Zat tot mn ellebogen onder het plakspul :r

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:04

Hieperdi schreef:
Wanneer mensen ineens in het engels tegen je gaan praten en maar verwachten dat je zelf ook engels spreekt. Uhm hallo we leven in nederland? Ja ik versta redelijk engels, en nee ik spreek amper een woord engels. Een hele rateling aan zinnen, uhm mag ik ook even omschakelen naar mijn hoogstaaltje engelse taalkunde %) Conclusie ik sta weer voor sjaak

Dat had ik pas ook. Was in de bios, komt er een jongen naar me toe en die begint te praten over de film, maar in het Engels. Ik antwoord in steenkolenengels. Hartstikke leuk. Tot hij ergens over begint en ik dus niet helemaal begrijp wat hij bedoelde, dus ik zeg dat m'n Engels niet zo heel goed is.
Ik dacht, dan herhaalt hij het even of zegt het wat langzamer. Maar nee, toen was het gesprek ook meteen klaar :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:15

Daphne__ schreef:
Hieperdi schreef:
Wanneer mensen ineens in het engels tegen je gaan praten en maar verwachten dat je zelf ook engels spreekt. Uhm hallo we leven in nederland? Ja ik versta redelijk engels, en nee ik spreek amper een woord engels. Een hele rateling aan zinnen, uhm mag ik ook even omschakelen naar mijn hoogstaaltje engelse taalkunde %) Conclusie ik sta weer voor sjaak

Dat had ik pas ook. Was in de bios, komt er een jongen naar me toe en die begint te praten over de film, maar in het Engels. Ik antwoord in steenkolenengels. Hartstikke leuk. Tot hij ergens over begint en ik dus niet helemaal begrijp wat hij bedoelde, dus ik zeg dat m'n Engels niet zo heel goed is.
Ik dacht, dan herhaalt hij het even of zegt het wat langzamer. Maar nee, toen was het gesprek ook meteen klaar :')

Nou inderdaad dat hoef je in Frankrijk of Roemenië niet te proberen hoor. Moeten wij Nederlanders maar alleskunners zijn ofzo. Dat zij nou geluk hebben dat ze in een Engelse taal zijn opgevoedt. Vind het arrogant en heel irritant

Hutcherson

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 00:55

Opzich worden wij ook opgevoed met engels he :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 01:38

Hutcherson schreef:

Nou, vanaf groep 7, op de basisschool noem ik niet bepaald "opgevoed met Engels" :')
Dat Engels op de basisschool stelde bij mij ook nog eens geen reet voor. Pas op het voortgezet onderwijs kreeg ik echt Engels.

Niet te vergelijken met mensen die het geluk hebben vanaf hun geboorte de taal te spreken, waarvan over de hele wereld word verwacht dat iedereen dat kan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 02:24

Ik heb het geleerd door MTV

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 06:37

Alja schreef:
maralyn schreef:
Na precies een week, nadat we bankloos waren, hebben we weer een bank!
Maandag wordt ie gebracht!

Heujj +:)+

Ergenis nu?
Op zaterdag avond op tuinstoelen zitten is niet echt wauw. :')

Van geleerd?
Vast niet!!

“ vroeger” toen de levertijd nog zes weken was heb ik eens zes weken zonder bank gezeten.
Niet dat ik er vaak op zat maar dan mis je het toch wel…

Maandag fotootje?

Das dan echt lastig zitten, haha!! :j

Zet ik die in het "blij" topic. *\o/*

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:30

Niobe schreef:
Ik heb het geleerd door MTV

:j ik volgde "vroeger" veel engelse YouTubers, geen vertaling erbij dus je moest het maar gewoon leren

Nu was ik ook een apart geval, want met 8 jaar oud vond ik nederlandse boeken te makkelijk worden en begon ik in het Engels te lezen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:35

Gisteren avond ging het even fout heb met moeite bed bereikt. Was maar een klein beetje overmoeid.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:43

Dat morgen ons 2 weken kamperen er al weer op zit :+

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:44

Dat ik even lekker wou gaan douchen maar toen ik er net onder stond breekt mijn doucheslang af vanaf de kraan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:05

Daphne__ schreef:
Hutcherson schreef:

Nou, vanaf groep 7, op de basisschool noem ik niet bepaald "opgevoed met Engels" :')
Dat Engels op de basisschool stelde bij mij ook nog eens geen reet voor. Pas op het voortgezet onderwijs kreeg ik echt Engels.

Niet te vergelijken met mensen die het geluk hebben vanaf hun geboorte de taal te spreken, waarvan over de hele wereld word verwacht dat iedereen dat kan.

Ik heb nooit engels gehad. Op de basisschool niet en op de middelbare (vmbo) heb ik toen heel veel uitval gehad. Ik ben het nu sinds 2 jaar redelijk aan het leren omdat ik veel engels/amerikaanse youtube kanalen volg. Hierdoor ben ik de taal echt wel gaan leren kennen in de zin van het verstaan. Maar het praten, helaas niet :')

Overigens verbaasd mij het hoe makkelijk de jongeren tegenwoordig engels praten. Pas geleden hoorde ik ook een nederlandse jonge griet bij mij op me werk vloeiend engels praten dat ik dacht uhm hoe dan %) Volgens mij is ze een jaartje of 18

Overigens heb ik veel polen,bulgaren en turken op me werk lopen (arbeidsmigranten). De oudere generatie spreekt geen ene woord engels of nederlands maar de jongere generatie spreekt echt wel een stukje engels en of ook nederlands. Vooral de poolse mensen doen wel echt hun best ervoor, de turken spreken ook redelijk engels of nederlands maar de Bulgaren spreken geen van beide en dat is soms wel lastig. Waardoor er ook vaak iemand van het uitzendbureau moet komen. Het scheelt dat ik collega’s heb die grotendeels alle 2 spreken waardoor er in t engels tegen mij gepraat wordt en ik in het nederlands terug praat :')
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 18-08-24 09:31, in het totaal 2 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:15

Ik (nu 38) kreeg vanaf groep 7 al Engels en verbaas me juist over het feit dat veel mensen jonger dan mij zo slecht Engels spreken.
Ik las vanaf mijn 20ste vooral Engelse boeken en luister nu alleen maar naar Engelse luisterboeken.

Dochter is 10 en heeft al sinds groep 3 Engels, die red zich prima in simpele gesprekken

Misschien is het ook een stukje interesse ofzo? Wij keken thuis naar Homes under the Hammer met Engelse ondertiteling op BBC en meer van dat soort programma's. Ook keek ik veel MTV en vertaalde ik liedjes van het Engels naar Nederland omdat ik wilde weten waar ze over gingen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:24

zonnebloem18 schreef:
Ik (nu 38) kreeg vanaf groep 7 al Engels en verbaas me juist over het feit dat veel mensen jonger dan mij zo slecht Engels spreken.
Ik las vanaf mijn 20ste vooral Engelse boeken en luister nu alleen maar naar Engelse luisterboeken.

Dochter is 10 en heeft al sinds groep 3 Engels, die red zich prima in simpele gesprekken

Misschien is het ook een stukje interesse ofzo? Wij keken thuis naar Homes under the Hammer met Engelse ondertiteling op BBC en meer van dat soort programma's. Ook keek ik veel MTV en vertaalde ik liedjes van het Engels naar Nederland omdat ik wilde weten waar ze over gingen.

Ja ik zeg ook heel eerlijk dat ik er enorm van baal! Ik ben 31 jaar, ik kom uit 1993.
Inderdaad misschien een stukje intresse. Mijn ouders waren ook geen kei in engels maar op vakantie redden we ons toen der tijd wel altijd. Misschien is het een stukje opvoeding ook. Maar ook zeker vanuit school en misschien ook tv? Alles werd/wordt maar ondertitelt zo ook kinderprogramma’s. Tegenwoordig heb je ook squla voor kinderen dat had je toen der tijd ook niet

Vroeger was dit natuurlijk ook niet heel erg van toepassing maar door de enorme omvolking, (ohoo mag je niet zeggen) :') de enorme toename aan internationale studenten en arbeidsmigranten ontkom je er eigenlijk ook niet meer aan. Ga eens een dagje naar Amsterdam, daar wordt tegenwoordig grotendeels alleen nog maar engels gepraat.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:29

Ik heb mij er op werk soms ook wel enorm over verbaasd, collega's van dezelfde leeftijd of jonger die nog niet eens een simpele zin Engels konden spreken of verstaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:39

Polarize schreef:
Ik heb mij er op werk soms ook wel enorm over verbaasd, collega's van dezelfde leeftijd of jonger die nog niet eens een simpele zin Engels konden spreken of verstaan.

Klopt snap ik! Maar ik denk dat nederland op dat gebied wel echt een voorloper is, en de meeste onder de 50/60 jaar er wel uitkomen als ze een engelsman tegenkomen en die vraagt naar de weg of de supermarkt. Zweden/noorwegen wordt volgens mij ook goed engels gepraat. En vergeet sommige afrikaanse landen niet, daar verbaas ik mij soms ook over. Daar krijgen ze grotendeels alleen in het engels les op school.

Landen als frankrijk(uiteraard :') ) duitsland en oostblok zijn wel echte achterlopers alhoewel het van de fransen natuurlijk wel echt een NON intresse ding is. Polen heeft volgens mij wel heel wat goede zetten gezet maar ook vanwege de vele arbeidsmigranten, die hebben dan ook vaak geen keus. Die kregen vroeger Russich op school maar tegenwoordig is dat geloof ik engels :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:44

In Frankrijk wordt het wel echt beter en beter ook! Het is niet meer zoals 20 jaar terug toen ze in ratel Frans tegen mij als 10 jarige tekeer gingen alsof ik ze beter zou verstaan op die manier :+ _O-

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:46

Sintara schreef:
In Frankrijk wordt het wel echt beter en beter ook! Het is niet meer zoals 20 jaar terug toen ze in ratel Frans tegen mij als 10 jarige tekeer gingen alsof ik ze beter zou verstaan op die manier :+ _O-

Jaa dat geloof ik wel vooral rondom de wat grotere steden. In parijs zitten ook veel internationale bedrijven

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:47

Ik had in groep 8 voor het eerst Engels.
Op de middelbare ging ik zo'n beetje huilend naar de lessen, ik had er zo'n moeite mee.
Bijna altijd onvoldoendes terwijl ik ontzettend hard mijn best deed. Ik kon het gewoon niet.
Uit eindelijk alles met veel moeite met een 5,5 kunnen afsluiten wat dus afgrond een 6 werd :+

Nu jaren later lees ik het liefst Engelse boeken en kan ik mij prima redden in het Engels als het moet :j
Laatst bijgewerkt door Biebz op 18-08-24 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt