Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:19

Thioro schreef:
Pandora2 schreef:
Volgens mij heb ik de mazelen gehad als kind. Toen bestonden die vaccins nog niet denk ik :P

Die vaccins bestaan toch al een tijdje :P .

Ik misschien al iets langer :D

Gezocht en gevonden : mijn inentingskaartje :wow:
Polio, rubella en tetanus is ingevuld.

pien_2010

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:21

Dan zou jij voor polio, rode hond en tetanus zijn ingeënt. Niet voor difterie, kinkhoest en mazelen? Bijzondere keuzes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:23

Pien, mijn broertje heeft een jaar school gemist door kinkhoest en mijn moeder heeft geluk dat ze het overleefd had (als zuigeling). Nare ziekte.
Mijn broer viel in het jaar waaron het vaccin vanwege teveel bijwerkingen van de markt gehaald was, dus hij had echt precies pech. Daarna is er een milder vaccin gekomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:23

Kinkhoest zegt mij wel iets ja, maar is niet ingevuld op het kaartje. Of ik kan het niet meer lezen, dat kan ook want het is nog maar een vodje na meer als 50jaar :')

De mazelen heb ik gehad volgens mij.
Die combi vaccins zijn hier pas opgenomen in het basisvaccinatieprogramme vanaf 1985 heb ik snel opgezocht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:27

Mijn zoon was ook goed ziek hoor Sizzle, vergis je niet. Hij heeft weken bij mij in bed gelegen zodat ik hem 's nachts kon helpen en hij niet bang werd. Hij heeft nog heel lang nagehoest. Maar met natuurlijke ondersteuning via de huisarts die de ziekte goed kende, was het goed te doen en geen moment paniek.

Klopt Pandora, in het begin kon je nog kiezen en hoefde je niet de totale cocktail.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:31

Sizzle schreef:
Ik heb persoonlijk niet iets tegen het vaccineren van gezonde kinderen. Wel heb ik er problemen mee als die dan mogenlijk hun hele leven minimaal jaarlijks herhaald moet worden omdat ze anders niet naar zwemles mogen of zo.
De logica achter bepaalde vaccins in het RVP is ook niet altijd helder. Waarom wel alle zuigelingen hepB maar niet hepA? Waarom geen waterpokken en wel rode hond? Waarom geen rota?
Soms is er niets mis met zelf ook nadenken. Dat betekend niet dat je dus tegen vaccinatie bent.

Is het al zeker dat het voor altijd jaarlijks gaat zijn dan?

Lijkt me dat we nu vaccineren en zodra de besmettingsdruk eraf en onder controle is, dat dat jaarlijkse vaccineren van kinderen niet meer nodig is. Zodra er wereldwijd ook gevaccineerd is en het vaccin optimaal is afgesteld, is zo vaak vaccineren -lijkt mij- ook niet nodig?

En dat laatste beweer ik natuurlijk ook niet ;). Desondanks dat 996981 blijkbaar beweert dat iedereen hier alleen zwart-wit kan denken (wat ik -volgens mij- vrijwel geen serieuze mensen echt heb zien doen).

996981 schreef:
Relaxed schreef:
Serieus, chippen van paarden erbij halen :')

Je kunt er wel zo lacherig over doen Relaxed, maar weet je nog dat we het ons ook niet voor konden stellen dat we na twee vaccinaties nog een, twee of zelfs drie prikken zouden moeten krijgen? 2G is net zo iets. Dat zou toch écht niet gaan gebeuren.

Zoiets heet "voortschrijdend inzicht".
Voor zover ik heb begrepen (maar hé misschien begreep ik het destijds wel fout) was het op basis van de informatie destijds dat er voor zover de situatie toen zo was niet meer prikken nodig waren / strengere maatregelen zoals 2G. Inmiddels is de situatie verandert en veranderen de maatregelen dus ook mee.

Zo heel gek is het niet. Ook niet ondenkbaar, imo.

Een chip bij mensen ben ik niet zonder meer tegen. Ligt aan de context en situatie, en veiligheid natuurlijk.
Als ik me met een chip in mijn hand zou kunnen identificeren, betalen, etc etc.. tja, ik zie er de voordelen wel van in. Afhankelijk van welke nadelen er in die situatie bij zitten, natuurlijk. Het blijft een afweging.

Loretta schreef:
Is toch iets wezenlijks anders. De chip is zo onschuldig niet. Hij gaat gebruikt worden voor massa surveillance. Belangrijke waarden als vrijheid, zelfbeschikking en privacy worden tegenwoordig wel heel makkelijk bij het oud vuil gezet. Als de pandemie straks voorbij is dan is onze maatschappij definitief veranderd.

Ik vind niet dat je dat zo stellig kan zeggen. Dat is volkomen afhankelijk van hoe zoiets ontwikkeld wordt.
De mogelijkheid is er zeker, maar de Nederlandse regering die zoiets systematisch inzet om iedereen te controleren? Mwah, ik denk dat het volk echt te eigenzinnig is om zoiets toe te laten, want dat gaat echt niet ongemerkt gebeuren. Laten ze eerst maar eens de huidige technologie onder controle krijgen, heheh :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:34

ik heb als kind de DTKP prikken gehad en verder op de bof na alle kinderziektes. Mijn moeder heeft daar een keurig boekje over bijgehouden (verpleegster geweest vroeger).
Helaas heb ik aan de waterpokken een gevoeligheid voor gordelroos overgehouden en dat heb ik al een paar keer gehad, de laatste keer na de tweede AZ prik.
Ik zal netjes alle aangeboden boosters nemen, ik heb een echtgenoot die ouder is en dus kwetsbaarder (hoewel hij geen COPD heeft, zoals ik, dus vele malen gezonder is).
Ik herinner me van vroeger dat ik alle winters ziek te bed lag met oorontsteking en nooit Sinterklaas op school heb meegemaakt om maar iets onbenulligs te noemen. Van al die kinderziektes herinner ik me weinig alleen dat ik bij kinderen moest gaan spelen die ziek waren, want dan had je dat maar vast gehad. Al die vaccinaties voor kinderziektes waren er toen nog niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:38

DTKP is dat difterie, tetanus, kinkhoest en polio ?

Ik kan mij niet herinneren dat ik van een kinderziekte erg ziek geweest ben.
Heb enkel een herinnering aan een longontsteking toen ik een jaar of 7 was...toen was ik bijna de pijp uit :x

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:39

Klopt Pandora en de bmr is bof, mazelen en rode hond

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:39

IMANDRA schreef:
Zoiets heet "voortschrijdend inzicht".
Voor zover ik heb begrepen (maar hé misschien begreep ik het destijds wel fout) was het op basis van de informatie destijds dat er voor zover de situatie toen zo was niet meer prikken nodig waren / strengere maatregelen zoals 2G. Inmiddels is de situatie verandert en veranderen de maatregelen dus ook mee.

Zo heel gek is het niet. Ook niet ondenkbaar, imo.

Een chip bij mensen ben ik niet zonder meer tegen. Ligt aan de context en situatie, en veiligheid natuurlijk.
Als ik me met een chip in mijn hand zou kunnen identificeren, betalen, etc etc.. tja, ik zie er de voordelen wel van in. Afhankelijk van welke nadelen er in die situatie bij zitten, natuurlijk. Het blijft een afweging.

Op basis van de informatie van nu, zover nu bekend, zoals de situatie nu is, gaan mensen niet gechipt worden.

Dat betekent niet dat het nooit zal gebeuren. De situatie kan immers veranderen. Dat is toch juist wat Corona ons geleerd heeft? zou kunnen hebben

Ik snap niet zo goed waarom je deze post eruit pakt en wat je precies wil zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:40

996981 schreef:
Helaas blijkt dat in dit topic niet mogelijk. Je bent een anti-vaxxer cq wappie of je bent onder invloed van de angst propaganda van de overheid.

Zwart of wit.

Grijs is er in dit topic helaas niet

Mwa, ik ben voor vaccineren en vond de maatregels in het beginsel van de pandemie ook terecht maar nu vind ik dat er verschrikkelijk overdreven gereageerd word op een mutatie waarvan in het begin al duidelijk was men er niet zo ziek van werd!

Dan de boosters, is dat nu echt nodig na deze nog eens 3x in een jaar tijd!!? Dan is het een slecht werkend poedersuiker vaccin in mijn ogen.
Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze ons aan regels moeten opleggen.
Ik ben niet snel zo maar de laatste maanden vind ik het echt zottigheid ten top worden en begin ik terecht mijn twijfels te krijgen in het nut van dit alles.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:45

996981 schreef:
Mizora schreef:
De klassieke variant was hoogstwaarschijnlijk wel degelijk met de huidige vaccinatiegraad (en zelfs wat daaronder) volledig onder controle geweest zonder maatregelen. Maar de delta-variant was al 2x zo besmettelijk als de klassieke variant, daarnaast waren er (zowel onder de gevaccineerden als onder de ongevaccineerden) meer ziekenhuisopnames per x aantal besmettingen. Ook werkten daar de vaccins al veel minder effectief tegen besmetting. Dat alles maakte het een compleet ander speelveld. En nu met de omicron-variant is het weer heel anders geworden, maar weten we nu nog niet op welke manier.

Is dat zo onverwacht? Dat een coronavirus muteert?

Het coronavirus is een redelijk stabiel virus. Zowel SARS als MERS hadden een low mutation rate in mensen (MERS had wel een high mutation rate in kamelen). Niet zo stabiel als sommige andere virussen waarbij al decenia nauwelijks iets verandert, maar zeer stabiel ten opzichte van influenza die, eerlijk is eerlijk, de mutatiekoning is.

Daarnaast hoeven mutaties geen effect te hebben op de effectiviteit van het vaccin, tussen de klassieke en de alfa-variant zat eigenlijk geen verschil qua effectiviteit, de alfa-variant was enkel zo'n 30% besmettelijker. Ook was hij niet echt ziekmakender (maar ook niet milder), dit veranderde met de delta-variant die, in tegenstelling tot wat veel antivaxxers als heilige graal hebben uitgeroepen, niet alleen besmettelijker maar ook gevaarlijker bleek, met daar bovenop dat de vaccins minder effectief tegen besmetting bleken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:47

pien_2010 schreef:

Rode hond ben je niet ziek van vaak, bij mij bloedonderzoek gedaan tijdens 1ste zwangerschap om te kijken of ik het gehad heb.
Verder had je nog roodvonk.
Ik heb alle ziektes doorstaan, alleen geënt tegen pokken

Ze zeggen nu dat veel auto-immuunziektes kunnen.komen door het doormaken van kinderziektes

Ik weet dat roodvonk echt heel erg was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:48

Popstra schreef:
996981 schreef:
Helaas blijkt dat in dit topic niet mogelijk. Je bent een anti-vaxxer cq wappie of je bent onder invloed van de angst propaganda van de overheid.

Zwart of wit.

Mwa, ik ben voor vaccineren en vond de maatregels in het beginsel van de pandemie ook terecht maar nu vind ik dat er verschrikkelijk overdreven gereageerd word op een mutatie waarvan in het begin al duidelijk was men er niet zo ziek van werd!

Dan de boosters, is dat nu echt nodig na deze nog eens 3x in een jaar tijd!!? Dan is het een slecht werkend poedersuiker vaccin in mijn ogen.
Ik ben niet snel zo maar de laatste maanden vind ik het echt zottigheid ten top worden en begin ik terecht mijn twijfels te krijgen in het nut van dit alles.

Bij mij bekruipt ook meer en meer dat gevoel. Als ik dan nu weer lees dat iemand in het booster vaccinatie topic al maanden ziek is sinds de tweede prik en haar vriend sinds de booster opeens hartritme stoornissen heeft dan voel ik er ook niet zoveel meer voor om me nog eens een derde keer in te laten spuiten met een vaccin die ook nog eens voor een variant is ontwikkeld die niet eens meer rond gaat.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:49

Waarschijnlijk ben je dan zonder die extra booster nergens welkom deze zomer vrees ik.[/quote]
Ben ik ook bang voor..dus doen we het maar braaf want ik wil de grens over, lekker uit eten enz
Hoezo worden we niet gedwongen!??[/quote]

Blijft een keuze he :D

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:50

Popstra schreef:
996981 schreef:

Zwart of wit.

Eens! Ik heb me altijd overal aan gehouden qua afstand en mensen bezoeken etc. Wil alleen die vaccinatie niet. En zoveel boosters etc en die druk op qr code, ik krijg daar een naar gevoel van.

En wie zegt dat bij 95% gevaccineerd de boel open kan? Ik heb het niemand horen zeggen behalve hierboven gelezen en heb geen vertrouwen meer in uitspraken hierover.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:52

OleJon schreef:
Waarschijnlijk ben je dan zonder die extra booster nergens welkom deze zomer vrees ik.

Ben ik ook bang voor..dus doen we het maar braaf want ik wil de grens over, lekker uit eten enz
Hoezo worden we niet gedwongen!??[/quote]

Blijft een keuze he :D[/quote]

Wij gingen ook altijd richting duitsland in de zomer maar ja nu dan maar niet. Ga niet ons hele gezin laten vaccineren voor vakantie. Ik vind maatregelen steeds belachelijker worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:54

Mizora schreef:
Het coronavirus is een redelijk stabiel virus. Zowel SARS als MERS hadden een low mutation rate in mensen (MERS had wel een high mutation rate in kamelen). Niet zo stabiel als sommige andere virussen waarbij al decenia nauwelijks iets verandert, maar zeer stabiel ten opzichte van influenza die, eerlijk is eerlijk, de mutatiekoning is.

Daarnaast hoeven mutaties geen effect te hebben op de effectiviteit van het vaccin, tussen de klassieke en de alfa-variant zat eigenlijk geen verschil qua effectiviteit, de alfa-variant was enkel zo'n 30% besmettelijker. Ook was hij niet echt ziekmakender (maar ook niet milder), dit veranderde met de delta-variant die, in tegenstelling tot wat veel antivaxxers als heilige graal hebben uitgeroepen, niet alleen besmettelijker maar ook gevaarlijker bleek, met daar bovenop dat de vaccins minder effectief tegen besmetting bleken.

Mja covid muteert er lustig op los eigenlijk.
Die SARS epidemie was inderdaad eigenlijk te snel voorbij, ze hadden tòen al vaccins in de pipeline zitten maar tegen dat ze aan de grote testfases kwamen was de epidemie voorbij.
Nu hebben ze daar op verder kunnen bouwen maar deze coronavariant is een vlugge glibber waardoor ze toch nog achter de feiten aanlopen.

Misschien waren we nooit verder gekomen dan de klassieke variant als we van in den beginne het sars-vaccin beschikbaar hadden gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:58

Loretta schreef:
Popstra schreef:

Bij mij bekruipt ook meer en meer dat gevoel. Als ik dan nu weer lees dat iemand in het booster vaccinatie topic al maanden ziek is sinds de tweede prik en haar vriend sinds de booster opeens hartritme stoornissen heeft dan voel ik er ook niet zoveel meer voor om me nog eens een derde keer in te laten spuiten met een vaccin die ook nog eens voor een variant is ontwikkeld die niet eens meer rond gaat.

Echter de persoon waarvan je dat leest dat die sinds de tweede prik ziek is die heeft eerder eens gezegd ze Lyme heeft... Ja dat kan opvlammen van een vaccin maakt niet uit wat voor een vaccin. Net als zaken als reuma etc. Die kunnen ook opvlammen van een vaccin.

Dat maakt wel je het nét even in een ander daglicht moet zetten. Natuurlijk is het heel sneu en vervelend maar er is dan wel al iets onderliggends. Mijn neef bijvoorbeeld heeft een auto immuunsysteem ziekte die is aangewakkerd weer. Dus hij heeft veel koorts en ziek maar dat is een reactie van zijn lijf. Deze reactie heeft hij een aantal jaar geleden ook al eens op de griepprik gekregen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:02

Spenk Klopt, hier 3de vaccigehad en sindsdien toch wel meer klachten net als meer mensen met auto-immuunziektes.

Ook veel die geen antistoffen opbouwen..

Maar ondanks dat ga ik iedere vaccinatie halen die ik mag halen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:03

Echwel schreef:
pien_2010 schreef:

Rode hond ben je niet ziek van vaak, bij mij bloedonderzoek gedaan tijdens 1ste zwangerschap om te kijken of ik het gehad heb.
Verder had je nog roodvonk.
Ik heb alle ziektes doorstaan, alleen geënt tegen pokken

Ze zeggen nu dat veel auto-immuunziektes kunnen.komen door het doormaken van kinderziektes

Ik weet dat roodvonk echt heel erg was.

Ik heb roodvonk gehad toen ik 14 was, kan ik me nog goed herinneren.
Behalve hoge koorts en keelontsteking, was ik doodziek en ik ben ik toen van top tot teen verveld.
Ik ben door het ziek zijn, in 2 Havo daardoor blijven zitten.

Verder ook waterpokken, mazelen en de bof gehad.
Broertje van mijn vader werd doof door de bof.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:05

Neefje had hersenvliesontsteking na de bof en is daardoor doof gebleven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:09

Echwel schreef:
Spenk Klopt, hier 3de vaccigehad en sindsdien toch wel meer klachten net als meer mensen met auto-immuunziektes.

Snap ik helemaal!

Maar denk het daarom ook goed is dat mensen het wel in dat daglicht zien... Want een compleet gezond iemand wordt in principe niet ineens maandenlang doodziek van een covid vaccin. Maar heb je al wat onderliggends dan kan het ineens heel anders uitpakken. Maar dat zou ook kunnen gebeuren bij een griepprik, tetanus vaccin of een andere...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:10

Blijft dan bizar dat iemand al maanden achter elkaar ziek is met dank aan dat vaccin. Zo veilig blijkt het dus toch niet te zijn. Daarnaast is dit vaccin maar zeer matig effectief tegen Omikron en ook nog eens heel kort. Daarom zie ik geen reden om een booster te halen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:10

Spenk schreef:
Echwel schreef:

Snap ik helemaal!

Maar denk het daarom ook goed is dat mensen het wel in dat daglicht zien... Want een compleet gezond iemand wordt in principe niet ineens maandenlang doodziek van een covid vaccin. Maar heb je al wat onderliggends dan kan het ineens heel anders uitpakken. Maar dat zou ook kunnen gebeuren bij een griepprik, tetanus vaccin of een andere...

Maar denk het daarom ook goed is dat mensen het wel in dat daglicht zien... Want een compleet gezond iemand wordt in principe niet ineens maandenlang doodziek van een covid infectie. Maar heb je al wat onderliggends dan kan het ineens heel anders uitpakken. Maar dat zou ook kunnen gebeuren bij een griepinfectie tetanus infectie of een andere infectie….