Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:00

moonsparkle schreef:
@verootjoo

Kun je dat niet maandelijks zelf invullen en rekening houden met meer salaris?

Natuurlijk wel, maar het punt is de sigaar uit eigen doos die gegeven wordt; dat het dubbelextra werken een dubbelextra zware last is nu al 14 maanen lang en door Staat als normaal belast wordt.

Deze extra inspanning spuur de schuld van de járenlange bezuiningen op de publieke gezondheidszorg en het medisch personeel behoedt dit door óverbelasting van hun privéleven nu van instorten.

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:05

Zwets niet HC. Het is de schuld van een pandemie. Daar hebben bezuinigingen weinig mee van doen. Ook zonder bezuinigingen hadden we bever nooit niet genoeg IC bedden gehad.

Ik heb het al vaker gezegd 25.000 bedden waren er in golf 1 nodig zonder maatregelen. Dat had ons 16 miljard per jaar gekost als land, om 25.000 lege bedden te onderhouden waarvan niemand wist of we die ooit zouden gaan gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:10

moonsparkle schreef:
@verootjoo

Kun je dat niet maandelijks zelf invullen en rekening houden met meer salaris?

Nee want je vraagt aan voor een heel jaar. Je kan maandelijks je salaris aanpassen en dan wordt het herberekend, maar als je over het hele kar toch teveel hebt ontvangen moet je weer veel terugdokken. En dat systeem heeft altijd een paar weken vertraging.

Heb nu onze beide salarissen erg te hoog staan, maar het ziet ernaar uit dat het alsnog niet gaat kloppen.
Het is ook best lastig te berekenen vind ik.
Sowieso al zonder dat je veel extra werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:15

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:20

SusanH schreef:
https://www.parool.nl/nederland/ziekenh ... gle.com%2F

Hier wordt wel duidelijk uitgelegd waarom opschalen nu niet gaat, en waarom een flink aantal IC's minder capaciteit heeft als normaal zou mogen verwacht.

Dat klopt, maar dat er na corona weer wat lucht is word ook niet beloofd.
Terwijl de achterstanden van de reguliere zorg ook niet *ploep* weg zijn.
Als iedereen dadelijk geënt is, de code zwart ruim van de baan, dan is het nog steeds verschrikkelijk druk.
En wat word daar effectief aan gedaan?
De bevolking vergrijst, de bevolking neemt toen, aantal bedden neemt af... Iets klinkt er raar toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:25

Waar het voor een heel groot deel de mist in gaat is niet perse het werken in de zorg zelf. Maar de randvoorwaarden die niet goed zijn. Zoals de roosters, als er gaten vallen mag je dat met je eigen team oplossen. Zijn er mensen tekort (of patienten teveel) dan moet je gewoon wat harder lopen. Als je meer verdient moet je ineens toeslagen terug gaan betalen. Je bent soms meer tijd kwijt aan administratie dan aan daadwerkelijke patientenzorg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:32

Het is niet dat het werken in de zorg nou zo‘n rozengeur en manenschijn was voor de pandemie.
Niet voor niets stappen veel mensen uiteindelijk uit omdat ze de lange werkdagen en fysieke belasting gewoon zat zijn. Dat was ook al voor 2020 het geval.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:48

Eigenlijk zou je qua werk normaal gesproken op 80% a 85% van je maximale capaciteit moeten draaien.

Komt er dan eens een heel drukke periode, dan valt dat een stuk op te lossen, en zou je zelfs korte tijd op 110% draaien en dus echt stevig overbelasten, dan herstelt dat wel weer, want gemiddeld genomen zit je niet aan de tax.

Eigenlijk zou iedere baan zo moeten werken om werknemers gezond te houden, burn-outs te voorkomen, en wat ruimte te laten voor ontwikkeling.

Maar alles moet goedkoop, er moet bezuinigd en bezuinigd.

Kijk je als voorbeeld even naar twee publieke sectoren, zorg en onderwijs, dan loopt men gemiddeld standaard al tegen die 100% aan.
Gemiddeld, dus sommige mensen standaard nog wat erboven.
Er is dan eigenlijk geen ruimte om extra dingen op te vangen of om gewoon even te herstellen.
Even onderwijs weer als voorbeeld, er zijn niet voor niets zo intens veel burn-outs.

Ik vind dat heel zorgelijk.
Buiten een pandemie om al.
Laat staan in een pandemie dus.

Overigens is het een tendens die ik niet alleen in de publieke sectoren zie, maar ook in het bedrijfsleven.
Alles staat in het teken van zoveel mogelijk rendement, ook van manuren.
Als je het met iets minder personeel ook redt, blijft er nog meer over voor die heilige winst....
Voor uitval van werknemers hebben we werkgeversverenigingen.
Dus zoveel maakt het niet uit als het personeel 'kapot' gaat...
Machines herstellen is financieel haast beroerder.

Dit is uiteraard extreem gechargeerd gesteld. Weinig nuance en zo.

Maar het is in grote lijnen wel wat ik zie, en waar ik me zorgen over maak.

Ik denk dat het uiteindelijk zelfs negatief uitpakt voor de economie als totaal.
Niet voor een individueel bedrijf, dus zal een individueel bedrijf zijn verantwoordelijkheid ook niet zo snel nemen.

Maar ik denk dat de economie van een land er uiteindelijk aan kapot gaat. Op de héél lange termijn dan dus.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:51

De zorg staat enorm onder druk. Evenals onderwijs. Er was voor Corona al geen vervanging mogelijk en nu helemaal niet meer. Gevolg is dat je ziek voor een klas gaat staan. Dan wel met negatieve test. Dat zal ook gebeuren in de zorg. Doe je dat lang genoeg dan zit je op een gegeven moment thuis.

Vallen er bij ons onderwijsassistenten uit omdat ze getest worden of ziek zijn dan worden die werkzaamheden weer gedaan door de leerkrachten. Dat betekent dan non stop van 8 tot half 3 aan de bak zonder pauze. Toiletbezoek is lastig en wordt opgevangen door collega die dan twee groepen doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:58

secricible schreef:
Zwets niet HC. Het is de schuld van een pandemie. Daar hebben bezuinigingen weinig mee van doen. Ook zonder bezuinigingen hadden we bever nooit niet genoeg IC bedden gehad.

Ik heb het al vaker gezegd 25.000 bedden waren er in golf 1 nodig zonder maatregelen. Dat had ons 16 miljard per jaar gekost als land, om 25.000 lege bedden te onderhouden waarvan niemand wist of we die ooit zouden gaan gebruiken.

Zwetsen >;)

Het is niet alleen volgens míj een zaak van meer investering in de publieke ziekenzorg. Nu is het een investering door het medische personeel.
Het is geen kwestie van óf dit nog een keer komt. We zijn er ook nu nog niet klaar meer; staat nog steeds op dun ijs.
Op di moment maakt die extra inspanning ná 14 maanden daarvan een ontspanning van de beperkingen behoorlijk cru. Als het daardoor weer oploopt mogen ze het wéér oplossen door harder werken.

Wees het er gerust niet mee eens doch gedraag je een beetje zeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:03

DuoPenotti schreef:
De bevolking vergrijst, de bevolking neemt toen, aantal bedden neemt af... Iets klinkt er raar toch?

Ja, dat klinkt raar; wordt zwetsen genoemd ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:03

Qua toon vind ik het wat hard, HC, maar inhoudelijk ben ik het deze ronde wel met je eens.

Soms gaat c'est le ton qui fait la musique wel een beetje op ook...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:14

Huertecilla schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, dat klinkt raar; wordt zwetsen genoemd ;)

Sommige mensen willen gewoon nog in het sprookje geloven dat Nederland alles nog steeds zo goed op orde heeft heb ik het idee. Feit is dat Nederland dat ooit wel had, maar dat er de laatste jaren overal zo erg op bezuinigd is dat we het op heel veel vlakken nog maar matig voor elkaar hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:19

Femke_Tweety schreef:
Eigenlijk zou je qua werk normaal gesproken op 80% a 85% van je maximale capaciteit moeten draaien.

Komt er dan eens een heel drukke periode, dan valt dat een stuk op te lossen, en zou je zelfs korte tijd op 110% draaien en dus echt stevig overbelasten, dan herstelt dat wel weer, want gemiddeld genomen zit je niet aan de tax.

Eigenlijk zou iedere baan zo moeten werken om werknemers gezond te houden, burn-outs te voorkomen, en wat ruimte te laten voor ontwikkeling.

Maar alles moet goedkoop, er moet bezuinigd en bezuinigd.

Kijk je als voorbeeld even naar twee publieke sectoren, zorg en onderwijs, dan loopt men gemiddeld standaard al tegen die 100% aan.
Gemiddeld, dus sommige mensen standaard nog wat erboven.
Er is dan eigenlijk geen ruimte om extra dingen op te vangen of om gewoon even te herstellen.
Even onderwijs weer als voorbeeld, er zijn niet voor niets zo intens veel burn-outs.

Ik vind dat heel zorgelijk.
Buiten een pandemie om al.
Laat staan in een pandemie dus.

Overigens is het een tendens die ik niet alleen in de publieke sectoren zie, maar ook in het bedrijfsleven.
Alles staat in het teken van zoveel mogelijk rendement, ook van manuren.
Als je het met iets minder personeel ook redt, blijft er nog meer over voor die heilige winst....
Voor uitval van werknemers hebben we werkgeversverenigingen.
Dus zoveel maakt het niet uit als het personeel 'kapot' gaat...
Machines herstellen is financieel haast beroerder.

Dit is uiteraard extreem gechargeerd gesteld. Weinig nuance en zo.

Maar het is in grote lijnen wel wat ik zie, en waar ik me zorgen over maak.

Ik denk dat het uiteindelijk zelfs negatief uitpakt voor de economie als totaal.
Niet voor een individueel bedrijf, dus zal een individueel bedrijf zijn verantwoordelijkheid ook niet zo snel nemen.

Maar ik denk dat de economie van een land er uiteindelijk aan kapot gaat. Op de héél lange termijn dan dus.

Jij legt het imo heel goed uit. Dat is precies wat het is. Hoe ik het zelf ervaar, er komt eigenlijk altijd alleen maar werk bij. Er gaat nooit iets af.

Wat wij nu hebben is een heel mooi initiatief, dat heet corona banen. Voor mensen die de overstap willen maken naar de zorg, en voor ons extra handen om het werk lichter te maken. Je moet alleen wel net geluk hebben dat je iemand treft waar je weinig extra begeleiding aan hoeft te geven. Wij hebben nu iemand hier rondlopen die echt zo fijn past en zo goed dingen oppakt. Dan heeft het meerwaarde. Wat ik dan weer heel jammer vindt, mijn werkgever heeft niet voor al die corona banen die er tot 1 sept zijn een BBL plek straks.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:35

Alleen wordt er helemaal niet op de gezondheidszorg bezuinigd. Wat we in de volksmond bezuinigen noemen is in werkelijkheid proberen de groei van de kosten te beperken. We zitten in Nederland nu al een paar jaar boven de 100 miljard per jaar aan kosten voor de gezondheidszorg.

We kunnen het beter verdelen en we kunnen eindelijk eens gaan nadenken over hoe we het geld in de zorg veel efficiënter kunnen gebruiken. Maar dan nog hebben we minder bedden nodig dan we vroeger hadden. Mensen worden tegenwoordig veel korter dan vroeger in een ziekenhuis opgenomen en daardoor krimpt de vraag naar bedden. Ik was ongeveer twee jaar geleden in het ziekenhuis bij mijn vader op bezoek, die daar een paar nachten heeft gelegen en hele afdelingen waren gewoon donker, omdat er niemand lag. Daarvoor was het vijftien, twintig jaar geleden dat ik er voor het laatst was geweest en toen was alles gewoon vol. Mensen gaan gewoon sneller weer naar huis toe en dus heb je minder bedden nodig. Dus laten we nou alsjeblieft niet gaan investeren in ziekenhuis- en IC-bedden, die alleen maar leeg staan en geld kosten. Daar is de zorg te duur voor. Laten we dan liever het geld steken in iets wat wel rendement oplevert, mensen op posities waar we ze nodig hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:42

Dan moet er echter wel de mogelijkheid komen om wanneer er sprake is van een uitzonderlijke situatie zoals nu, snel op te kunnen schalen. We zijn nu eigenlijk overvallen door deze pandemie. Terwijl zoiets als dit al heel lang voorspeld werd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:44

Helemaal voorbereid Kun je nooit zijn. Stel dat je bij een volgende pandemie tienduizenden nierdialyses nodig hebt?
Laatst bijgewerkt door mysa op 25-04-21 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:51

Karl dat weten we onderhand wel dat de zorg duurder word per jaar. Maar niet waar het hoort.

Toen ik nog werkzaam was in het ziekenhuis hadden we 2 zieken bij onze afdeling. Nummer 3 mocht zich niet melden want dan moesten we 12 uurs diensten gaan draaien.
Wij stonden dan niet aan het bed maar moest wel 24/7 2 mensen dienst hebben. Is toch idioot dat het rooster zo strak is. En er was niemand op vakantie. Normale bezetting.

Wel hadden we 3 leidinggevende. Allemaal een frutsel stapje hoger.
Ja nu uiteindelijk is er daar 1 tussenuit gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:53

Mijn ervaring in de zorg is ook dat juist geld gaat zitten in al die tussenlagen.. Coördinator, teamleider en manager bijvoorbeeld voor 1 afdeling.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:54

Nee en dus is het, om het lief te zeggen, nogal dom om nog meer geld in niet gebruikte ziekenhuis- en IC-bedden te stoppen. Het geld wordt al heel slecht verdeeld in de zorg, laten we die verdeling dan niet nog slechter maken, zoals hier wordt voorgesteld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:57

Dat niet alleen, wat denk wat zorgverzekeraars de ziekenhuizen opleggen? Al die extra handelingen om elke oogopslag van een verpleegkundige in code door te geven. En er zijn honderden codes , misschien wel duizend. De ziekenhuizen krijgen te horen zoveel bedden dus zoveel verpleegkundigen. Punt en er word geen rekening met ziekte gehouden, dan mag er niet ineens tien mensen aangenomen worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:11

Maar de bedden worden wel gebruikt. Personeel is nodig. Zonder Covid zijn ze al bezet. En met griep al een tekort. Dat is het hem nu net. Als nu steeds leeg stond en het personeel bijna uit de neus stond te eten zou ik zeggen je hebt gelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:16

Toen ik moest bevallen werden er mensen weggestuurd naar andere ziekenhuizen omdat het vol was.
Toen mijn dochter met RS opgenomen moest worden moest ze op de eerste hulp in een bed blijven totdat er ergens een bed vrijkwam.
Volgens de arts standaard overbelasting iedere winter rond jan/feb.
Dat was niet in Nederland, maar ik geloof er niets van dat dit überhaupt ergens in Europa beter geregeld is.

De zorg barst overal uit zijn voegen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-04-21 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:17

En verder genoeg wachttijden voor allerlei zaken, dus zo ruim zitten we niet in het aanbod.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:19

Shadow0 schreef:
En verder genoeg wachttijden voor allerlei zaken, dus zo ruim zitten we niet in het aanbod.

3 maanden moest mijn moeder wachten tot er een tumor verwijderd kon worden. Was geen haast bij volgens de arts want groeide toch langzaam.
Alsof je dan die 3 maanden gewoon rustig kan slapen....