Femke_Tweety schreef:Eigenlijk zou je qua werk normaal gesproken op 80% a 85% van je maximale capaciteit moeten draaien.
Komt er dan eens een heel drukke periode, dan valt dat een stuk op te lossen, en zou je zelfs korte tijd op 110% draaien en dus echt stevig overbelasten, dan herstelt dat wel weer, want gemiddeld genomen zit je niet aan de tax.
Eigenlijk zou iedere baan zo moeten werken om werknemers gezond te houden, burn-outs te voorkomen, en wat ruimte te laten voor ontwikkeling.
Maar alles moet goedkoop, er moet bezuinigd en bezuinigd.
Kijk je als voorbeeld even naar twee publieke sectoren, zorg en onderwijs, dan loopt men gemiddeld standaard al tegen die 100% aan.
Gemiddeld, dus sommige mensen standaard nog wat erboven.
Er is dan eigenlijk geen ruimte om extra dingen op te vangen of om gewoon even te herstellen.
Even onderwijs weer als voorbeeld, er zijn niet voor niets zo intens veel burn-outs.
Ik vind dat heel zorgelijk.
Buiten een pandemie om al.
Laat staan in een pandemie dus.
Overigens is het een tendens die ik niet alleen in de publieke sectoren zie, maar ook in het bedrijfsleven.
Alles staat in het teken van zoveel mogelijk rendement, ook van manuren.
Als je het met iets minder personeel ook redt, blijft er nog meer over voor die heilige winst....
Voor uitval van werknemers hebben we werkgeversverenigingen.
Dus zoveel maakt het niet uit als het personeel 'kapot' gaat...
Machines herstellen is financieel haast beroerder.
Dit is uiteraard extreem gechargeerd gesteld. Weinig nuance en zo.
Maar het is in grote lijnen wel wat ik zie, en waar ik me zorgen over maak.
Ik denk dat het uiteindelijk zelfs negatief uitpakt voor de economie als totaal.
Niet voor een individueel bedrijf, dus zal een individueel bedrijf zijn verantwoordelijkheid ook niet zo snel nemen.
Maar ik denk dat de economie van een land er uiteindelijk aan kapot gaat. Op de héél lange termijn dan dus.
Jij legt het imo heel goed uit. Dat is precies wat het is. Hoe ik het zelf ervaar, er komt eigenlijk altijd alleen maar werk bij. Er gaat nooit iets af.
Wat wij nu hebben is een heel mooi initiatief, dat heet corona banen. Voor mensen die de overstap willen maken naar de zorg, en voor ons extra handen om het werk lichter te maken. Je moet alleen wel net geluk hebben dat je iemand treft waar je weinig extra begeleiding aan hoeft te geven. Wij hebben nu iemand hier rondlopen die echt zo fijn past en zo goed dingen oppakt. Dan heeft het meerwaarde. Wat ik dan weer heel jammer vindt, mijn werkgever heeft niet voor al die corona banen die er tot 1 sept zijn een BBL plek straks.