Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:53

rien10 schreef:
Zijn er beelddenkers onder jullie? (Vast wel).
Stel je voor:
Iedere 1 januari op de manege "Gelukkig nieuwjaar SMAK SMAK SMAK" ohhh, vre-se-lijk. Want niet alleen je vriendinnen/maatjes een of meerdere kussen, ook die stink-viezerik etc. etc. brrrr %) De laatste jaren probeer ik dat te ontlopen. Ik kom binnen en roep heel hard "Gelukkig nieuwjaar allemaal, ik ga snel ff Brix doen!!" Dat werkt wel. :D
Zouden we daar nu van af zijn?

Ik denk het niet :+ Dat is echt een gewoonte voor veel mensen. Maar hier heb ik ook echt een hekel aan :o en ook als mensen naast me komen zitten in de trein. Dus dat zijn wel voordelen aan deze samenleving :') maar ik mis het uitgaan wel echt super erg. Dus die voordelen wegen bij mij niet op tegen de nadelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:54

Ik ben er nog steeds niet mee bezig.
Wel hou ik rekening met mijn medemens door zelf op afstand te blijven en niet onnodig te praten in de supermarkt bijvoorbeeld.
Echter maak ik me voor mezelf totaal niet druk over wat er aan mijn eigen handen komt of wie er in mijn gezicht staat te telefoneren. Wel vind ik zulk gedrag (luidruchtig telefoneren naast het broodschap in de supermarkt) onfatsoenlijk naar evtl risicogroepen die ook er om heen moeten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:58

Sheran schreef:
Ja dit vind ik heel fijn! Ik stond er altijd al wel een beetje bij stil en boodschappenkarretjes, deuren, stopknopjes etc heb ik altijd al gore dingen gevonden dus ik ben blij dat er nu eens wordt schoongemaakt :')

Ver voordat er COVID in NL was ben ik al gestopt met het gebruiken van winkelwagentjes of -mandjes, met mijn eigen boodschappentas mee hoef ik niets anders aan te raken dan mijn boodschappen en mijn portemonnee. Helaas hebben ze een paar maanden later de winkelwagenplicht ingevoerd.

Needje schreef:
1,5 meter bij hardlopers en fietsers? Die raken je nog net niet aan hier... Annoying als de pest joh.

Ik ga meestal 's avonds hardlopen, maar bij voorkeur pas als het bijna donker is. Al die wandelaars breeduit naast elkaar maken het anders een soort reuzeslalom. Steek zelf gerust mijn arm uit als een fietser me te krap wil passeren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:02

Sizzle schreef:
Ik ben er nog steeds niet mee bezig.
Wel hou ik rekening met mijn medemens door zelf op afstand te blijven en niet onnodig te praten in de supermarkt bijvoorbeeld.
Echter maak ik me voor mezelf totaal niet druk over wat er aan mijn eigen handen komt of wie er in mijn gezicht staat te telefoneren. Wel vind ik zulk gedrag (luidruchtig telefoneren naast het broodschap in de supermarkt) onfatsoenlijk naar evtl risicogroepen die ook er om heen moeten.

Hier hetzelfde maar ik vind luidruchtig telefoneren in een supermarkt normaal al vrij aso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:04

rien10 schreef:
Stel je voor:
Iedere 1 januari op de manege "Gelukkig nieuwjaar SMAK SMAK SMAK" ohhh, vre-se-lijk. Want niet alleen je vriendinnen/maatjes een of meerdere kussen, ook die stink-viezerik etc. etc. brrrr %) De laatste jaren probeer ik dat te ontlopen. Ik kom binnen en roep heel hard "Gelukkig nieuwjaar allemaal, ik ga snel ff Brix doen!!" Dat werkt wel. :D

Dat is een van de dingen die ik echt geweldig vind hiervan, niet op de manege, maar wel op het werk. Van die genante situaties waarbij jij een hand wil geven en de ander wil zoenen, op verjaardagen en met nieuwjaar.
Heerlijk, gewoon van een afstandje gefeliciteerd en gelukkig nieuwjaar roepen, dat wordt echt wel het nieuwe normaal wat mij betreft!

Oh en niemand naast me in de trein vind ik ook echt fijn ja. Van die mannen die met hun benen wijd gaan zitten en heel veel plek innemen _-:( . Wegwezen *\o/* !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:06

rien10 schreef:
Stel je voor:

Ik hoop het :')
Op het werk ook hoor.. En als vrouw ben je altijd 2x de sjaak, van vrouwen én mannen... ielgh..

Voor de rest maak ik me niet heel druk.. Als iemand die al heul lang op stallen rondloopt waar niet altijd zeep, handdoeken, kraantjes, soms geen toilet etc is, of op festivals in een dixie moet en ik douche liever niet dan in een smerige campingdouche, kan ik me niet heel druk maken om vieze dingen op oppervlaktes in supermarkten of knopjes van verkeerslichten ofzo.. ... :')

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:09

Vandaag op de fiets naar de tandarts geweest. Stoplicht knoppen duwde ik eerst in met mijn elleboog of mijn vinger in mijn jas. Nu gewoon "bloot" met mijn vinger. Bij de tandarts handen wassen. Thuis ook weer handen wassen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:10

Je wil ook niet weten hoeveel mensen iets bij zich dragen waarvoor ze in het ziekenhuis in isolatie moeten, terwijl ze buiten het ziekenhuis alle kanten op kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:22

We hadden net onze online team meeting. We werken allemaal nog thuis en hebben allemaal gemiddeld weinig contact en wonen in verschillende plaatsen. Toch hebben 3 van 5 (ik ook) nu zeer vergelijkbaar hees hoestje opgepikt (zeer onwaarschijnlijk corona). Nu heb ik een kind dus die kan ik nog de schuld geven, maar de andere hebben dat niet. Zo zie je hoe makkelijk zich toch dingen blijven verspreiden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:29

Dat gekus en omhelzen met anderen dan familie en hele goede vrienden hoeft van mij ook niet. Ik gebruik idd ook die tactiek, zelf al van afstand de beste wensen roepen, en weer door :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:36

Ja, want "ik moet dooooorrr" *\%/*

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:38

Maar als we alles blijven ontsmetten en handen wassen, zullen we volgens mij ook steeds vatbaarder worden.
Te schoon is ook niet goed.
Ik was mijn handen heel vaak, voordat ik de deur uit ga, als ik thuis kom, voor het koken, voor het eten, na toiletbezoek.
Maar niet als ik de hond heb geaaid, deurklinken maak ik nu ook niet meer overdadig schoon.

Gisteren zitten blauwbekken in krakkemikkige partytent. Op bezoek bij iemand die opgenomen is in ggz instelling.
Samen met mijn man. Thermoskan koffie meegenomen. Tentje is verdeeld door plastic scherm.
Moest toch wel even snel kopje koffie bij patiënt neer zetten.

Wat tochten in dat klere tentje.
Dacht bij mezelf, patiënten zullen blaasontsteking of iets anders oplopen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:40

Klopt :j
Ik moet altijd lachen als ik in USA ben dat ze daar met handgelflesjes aan hun tas lopen en die 100x per dag gebruiken.
En dan verbaasd zijn dat ze alsnog veel verkouden zijn en zich volstoppen met medicatie en de deur bij de dokter platlopen.

Sta voor de toffere verpakkingen handgel hoor, en ze mogen echt wel wat vaker gebruikt worden. Maar niet liters per maand zoals daar

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:46

Gelukkig zijn er nog genoeg veilige 'vieze dingen' zoals paarden of huisdieren knuffelen en tuinieren. Als ik daar bezig mee ben denk ik ook echt niet aan handdesinfectie oid. Likte pas nog onnadenkend een bebloedde vinger af waarmee ik in de grond had zitten wroeten. Goed voor de weerstand denk ik dan maar.

Aan de andere kant word ik ook wel een beetje iebelig van de complottheoriemoeders op FB, die zitten te huilen omdat hun kinderen op school 6x op een dag hun handen moeten desinfecteren. Als ik aan het werk ben desinfecteer ik mijn handen wel vaker dan 6x per uur en de laatste tijd nog vaker. Daar lossen je handen echt niet gelijk van op.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:53

Ik moet vooral wel een beetje lachen om mensen die zich compleet verkleed als mummie en met een blik in de ogen alsof ze achtervolgd worden door de Grote Boze Wolf op allerlei plekken vertonen die echt niet noodzakelijk kunnen zijn. Dat je boodschappen moet doen om te kunnen eten is noodzakelijk, maar nieuwe tentstokken bij De Wit in Schijndel of een nieuwe vingerplant bij de Intratuin zijn dat imo. niet perse. Als je dan zo bang bent, blijf dan gewoon thuis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:57

Oscar schreef:
Ik moet vooral wel een beetje lachen om mensen die zich compleet verkleed als mummie en met een blik in de ogen alsof ze achtervolgd worden door de Grote Boze Wolf op allerlei plekken vertonen die echt niet noodzakelijk kunnen zijn. Dat je boodschappen moet doen om te kunnen eten is noodzakelijk, maar nieuwe tentstokken bij De Wit in Schijndel of een nieuwe vingerplant bij de Intratuin zijn dat imo. niet perse. Als je dan zo bang bent, blijf dan gewoon thuis.

in die categorie moet ik zo lachen om de mensen die met handschoenen aan door de supermarkt lopen en kneiterspastisch doen, maar dan wel hun boodschappenbriefje wat ze in de hand hebben vervolgens in hun mond stoppen als ze 2 blikken tomatensoep willen hebben, even in hun gezicht krabben of ogen wrijven, en dan vervolgens na de kassa die handschoenen uit doen (op de niet-goede manier) en dan het karretje weer aanpakken en richting auto gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:03

Astorga schreef:
Gelukkig zijn er nog genoeg veilige 'vieze dingen' zoals paarden of huisdieren knuffelen en tuinieren. Als ik daar bezig mee ben denk ik ook echt niet aan handdesinfectie oid. Likte pas nog onnadenkend een bebloedde vinger af waarmee ik in de grond had zitten wroeten. Goed voor de weerstand denk ik dan maar.

Aan de andere kant word ik ook wel een beetje iebelig van de complottheoriemoeders op FB, die zitten te huilen omdat hun kinderen op school 6x op een dag hun handen moeten desinfecteren. Als ik aan het werk ben desinfecteer ik mijn handen wel vaker dan 6x per uur en de laatste tijd nog vaker. Daar lossen je handen echt niet gelijk van op.

Gebruik van handalcohol bij kinderen moet inderdaad beperkt blijven. Dit kan gevaarlijk zijn, zeker bij jonge kinderen.
Mijn voorkeur gaat ook naar goed wassen met water en zeep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:04

Waarom zou je mensen uitlachen die allemaal voor zichzelf zo goed mogelijk proberen om te handelen naar de situatie van nu? Zelfs als ze daarin niet perfect zijn?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:06

Lachen om is niet hetzelfde als hardop uitlachen he. Dat zal ik nooit doen. Maar ik moet er soms wel een beetje intern om gniffelen en volgens mij mag dat ook. Ik heb er Mark in elk geval nog niet over gehoord, maar misschien komt dat in de volgende persconferentie ook nog aan de orde :))

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:07

Ik maak me ook niet zoveel zorgen wanneer ik in de supermarkt ben. Ga er snel doorheen -want waarom zou je blijven hangen in zo'n keet?- en was thuis mijn handen. Ook dat deed ik altijd al.
Net als voor het koken, na het toileteren...

Ik voel me gewoon veilig in de buitenlucht, ga daar niet spastisch lopen doen over afstand enzo. Kuchende en proestende mensen ontwijk ik altijd al.

Ik weiger me sowieso druk te maken om het virus, als het hier komt komt het en zien we het dan wel weer, ik heb echt niet de illusie dat we daar nog iets aan kunnen veranderen voorlopig.
Ik denk dat de angst je immuunsysteem geen goed doet :o

Ik hoop dat ze snel behandelingen vinden, dat vaccin geloof ik nog niet zo erg in, maar dat is mijn mening...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:09

Shadow0 schreef:
Waarom zou je mensen uitlachen die allemaal voor zichzelf zo goed mogelijk proberen om te handelen naar de situatie van nu? Zelfs als ze daarin niet perfect zijn?

Omdat het in veel gevallen dus gaat om schijnveiligheid. Ik lach trouwens niet maar een aantal van deze mensen gelooft zo in eigen waarheid dat ze hier niet socialer op worden.
En dat vind ik een vervelende gewaarwording.
Ze geloven extreem in hun eigen gelijk.

En ik zeg niet dat mensen hier op bokt dat doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:14

Nou daar mag je best om lachen inwendig, ik merk dat humor hier erg helpt om het luchtig te houden. Is ook goed voor het evenwicht. Beetje de balans terug brengen na die tijd waarin we geregeerd werden door angst. Ook als je humor gebruikt kun je nog steeds de maatregelen serieus nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:20

Ik zat ook met een glimlach toen ik iemand die pizza‘s had laten komen op zijn werk met een mondkapje om kin de auto inleunde om de stapel pizza‘s aan te pakken en nog even te kletsen om het vervolgens na het betalen met de handen weer het mondkapje omhoog deed voor hij naar binnen ging.
In de kantine (1 trap op) gaat hij dan weer af neem ik aan. Aangezien ik daar bekend ben weet ik ook dat de kantine heel klein en benauwd is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-05-20 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:21

Ik sluit me helemaal bij je aan Corine.

En ik heb ook niet de illusie dat je er aan kunt ontkomen.
Al zou je je boodschappen laten bezorgen, drie dagen later pas uitpakken, niemand bij je in de buurt laten komen etc etc etc.

En wat betreft de cijfers dat de sterfte vorige week lager was dan normaal in die periode, logisch, er is met een grote hark door de kwetsbaren geharkt en die mensen zijn al inmiddels al overleden.

Ik hoop dat het virus niet dusdanig muteert dat het met dezelfde verwoestende hark huis gaat houden onder echt gezonde mensen.
En ik realiseer me het leed wat er nu is door restverschijnselen van dit klote virus bij ogenschijnlijk gezonde mensen.

We moeten vooral niet achteloos en nonchalant gaan worden.
We moeten allemaal een balans vinden om hier mee om te gaan en wel gezond van lichaam en geest te blijven.
Imo is de stress rondom dit virus net zo gevaarlijk voor veel mensen.

Ik schrok gisteren trouwens wel van de vlog van ene Febe In frontberichten.
Jonge meid, vpk in ziekenhuis in Utrecht.
Zij kreeg covid, maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen 9? collega’s ook.
Waarvan een op de ic ligt.
Personeel is bang dat het aan het gebouw ligt.
Dat wordt nu nader onderzocht.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:27

Ik ben wel benieuwd naar alle voorzorgsmaatregelen in ziekenhuizen.
Mijn moeder werkt daar ook, het gaat niet vanzelf zeg maar...

Hoorde vorige week van iemand dat ze zo van de vuile naar de vieze kant mocht op de IC. Pas in de kamer van de patiënt zelf is beschermende kledij nodig... omkleden van de ene naar de andere kamer hoeft niet...
Uhm, hoezo veilig??

Ik geloof daarnaast ook best dat het aan de ventilatie kan liggen ja.