Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:39

Janneke2 schreef:
jansje73 schreef:
Ik heb een vraag. Een stalgenoot was op ski vakantie geweest in Oostenrijk vlakbij het Corona gebied. Daar was zij erg ziek geworden, bij terug komst niet in quarantaine gegaan en gewoon komen paardrijden. De stalbaas van 77 jaar is ziek geworden en bij hem is het Corona geconstateerd. was na 2 dagen ziekenhuis weer thuis.

Kan degene die daar in Oostenrijk is geweest de dragen zijn van Corona?

Meis, let goed op jezelf!

(Het coronavirus waart op stal rond, neem je maatregelen of blijf een poosje weg.)

Ik zit nu zelf voor 14 dagen in quarantaine. En houd mezelf erg goed in de gaten. Ik hb nog 11 dagen te gaan.Tot woensdag 8 april binnen blijven zitten, mag alleen weg voor boodschappen te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:40

Blussem schreef:
Heel vroeger werdt men ook niet ouder dan 60.

Mij hemel :roll:
Emancipatie ook maar gelijk op de composthoop? en vrouw terug blootsvoets zwanger het kampvuur aan de praat houden. Me Tarzan you Jane; en nu op je knieen ~~}> Was ook de norm heel vroegâh en werkte prima; de mens is zó een succesvolle diersoort geworden :)*
Of toch maar sociaal wat meer ethisch ontwikkeld?

Een heel belangrijk kenmerk van een ontwikkelde samenleving is zorg voor zwakkeren en ouderen.
Laten we eerlijk zijn, dat is gewoon een kwestie van geld. Van empathie versus materieel egoïsme.
Idem de bezuinigingen op de gezondheidszorg. Het uitkleden en verminderen van overcapaciteit is bewust kortzichtig á-sociale politiek.
Het is net al met brandweer; je MOET een behoorlijke overcapaciteit in stand houden voor incidentele grote rampen welke zúllen voorkomen.
Deze pandemie, een pandemie is geen onzekerheid. Het enige onzekere is wanneer. Het is verwijtbare nalatigheid om daar geen marge in de gezondheidszorg voor in stand te houden. Gewoon een kwestie van geld.

kiki1976

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:42

Lieve allemaal, denken jullie er ook even bij na hoe sommige berichten over kunnen komen? Sommige zijn nogal erg hard als je net een dierbaar ouder iemand hebt verloren aan corona.

Verder ga ik me niet in die discussie mengen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:45

Pandora2 schreef:
1850 nieuwe besmettingen en alweer 64 doden erbij in België ;(

Wel het vermelden waard dat het hoge aantal besmettingen mede te verklaren is door een Waals labo dat nog achterop hinkte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:46

_Penotti schreef:
Kun je Italië wel vergelijken?
Zover ik begrepen hebt word daar veel eerder iemand op de ic geplaatst dan hier.
Driekwart hier overlijd dan ook niet op de ic. Simpelweg omdat het onderliggend lijden al zo groot was dat ze niet meer met deze mensen gaan zeulen.
Dat geeft wel extra overbelasting op de artsen en zorg, zoals die hier niet is.
En niet voldoende rust geeft meer kans op ernstige klachten, zelfs zonder corona.
Hier word bikkel hard gewekt, maar niet die toestanden.
En er is nog steeds geen sprake van code zwart, waar geselecteerd gaat worden.

Deze week zal het uitwijzen :) Het gaat er echt om hangen of alles gaat passen en of er keuzes gemaakt moeten worden.
We kunnen Italie zeker wel vergelijken, het is niet juist om te denken dat we in NL hier veel beter in zijn dan in Italie.
We hebben hier relatief weinig IC-bedden als je vergelijkt met andere landen om ons heen.

De zorg wordt al zwaar belast, was al belast en nu er veel extra inzet nodig is zien we de gevolgen van lange tijd niet genoeg investeren in de zorg. Hoewel zo’n situatie niet voorzien had kunnen worden natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:48

Janneke2 schreef:
I
"Zulke enorme aantallen slachtoffers hoeft nu niet", maar dat vergt wat moeite.

Maar mijn ervaring problemen zijn natuurlijk luxe vergeleken met alle bewoners van sloppenwijken, mensen onder de armoedegrens etc etc. (En dat zijn er al gauw een miljard. |( )

Uiteindelijk kom je dan wellicht bij de moeilijkste vraag ... als we met minder zijn, kunnen we het beter verdelen...

De enige reden waarom sommige mensen het nederlands beleid kunnen 'afkammen' is simpelweg omdat ze hier geboren zijn... Als je wieg ergens anders stond dan...
Maar goed, dat argument kun je ook niet uit den treure herhalen..

Ik vraag me af, of de mensheid echt denkt alles te kunnen en moeten stoppen en onoverwinnelijk moet zijn. Ik bedoel, bij hartfalen kun je een ander hart krijgen.. een ander hart!! Denk daar eens aan, dat is fenomenaal en buitengewoon bijzonder...
Wat nu de wereld over gaat is.. iets..onzichtbaars, een virus, het kan niet eens op zichzelf leven.. en de westerse wereld staat erbij en kijkt er naar en heeft geen idee (figuurlijk)..de ironie...
-O-

NB: ik zeg helemaal niets met deze post... het is puur een gedachte...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:51

Ik zeg niet dat we beter zijn, ik zeg dat het hier anders gaat.

Hier draait het verzorgend personeel nu flink wat uren die er zeker ook inhakken betreft emotie.
Maar zover ik weet krijgt iedereen wel de tijd om elke dag te slapen en is dat in Italie niet zo.
Dat maakt natuurlijk wel uit voor het immuunsysteem van deze kanjers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:51

Citaat:
Citaat:
Het is vraag of of gevolgen van alles dicht gooien niet groter is dan gevolge Corona.
Waarom niet gewoon accepteren dat men niet het eeuwig leven heeft. Heel vroeger werdt men ook niet ouder dan 60.

Het gaat er niet om dat er mensen dood gaan. Of ja, dat is ook heel erg verdrietig. Maar wat je zelf zegt, iedereen gaat een keer dood. En ik ken best wat 80-ers die voor zichzelf niet bang zijn om het te krijgen omdat ze het niet erg vinden om dood te gaan.

Het gaat nu om de enorme overbelasting in de ziekenhuizen die er nu aankomt, en dat je keuzes moet maken die niet wil maken.
En dat er mensen in die ziekenhuizen moeten werken die hun eigen leven riskeren. In Italie zijn er al heel wat artsen en verpleegkundigen overleden aan Corona.
Het gaat om de grote economische gevolgen dit dit gaat hebben.
Het gaat eigenlijk om zoveel meer dan alleen het dodenaantal.

Wat een warboel....

Nu niet alles dichtgooien, "dat kan". Wettelijk is een regering gehouden haar bevolking te beschermen, maar je kunt natuurlijk verzinnen (Bolsenaro, Brazilië) 'dat het een griepje is'.
Voor een x% van de bevolking is dit waarschijnlijk de nuchtere waarheid, de grote vraag is: is die x 50? 25? 10? We weten het niet.
...en op basis van dit gegeven zou je de Heilige Economia haar gang kunnen laten gaan.

Blijft staan dat het feit dat dit virus de papieren heeft om de pandemie van 1919 'naar de kroon' te steken (pun intended)...
....en 20 miljoen doden is niet per se de Heilige Economia welgevallig. Alle kennis, know how, die wegvallen, denk aan de verdampte beurskoersen, etc.

In Nederland zijn de ziekenhuizen 'met man v/m en macht' nog tegen de situatie opgewassen. Wellicht wat hulp van Duitsland, maar "code zwart" is niet aan de orde.

Maar het hangt wel af van ons gedrag!

Oproepen om de boel/ het virus haar gang te laten gaan maken een 'situatie code zwart mogelijk'. -:(-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:54

Citaat:
Citaat:
Het is vraag of of gevolgen van alles dicht gooien niet groter is dan gevolge Corona.
Waarom niet gewoon accepteren dat men niet het eeuwig leven heeft. Heel vroeger werdt men ook niet ouder dan 60.

Het gaat er niet om dat er mensen dood gaan. Of ja, dat is ook heel erg verdrietig. Maar wat je zelf zegt, iedereen gaat een keer dood. En ik ken best wat 80-ers die voor zichzelf niet bang zijn om het te krijgen omdat ze het niet erg vinden om dood te gaan.

Het gaat nu om de enorme overbelasting in de ziekenhuizen die er nu aankomt, en dat je keuzes moet maken die niet wil maken.
En dat er mensen in die ziekenhuizen moeten werken die hun eigen leven riskeren. In Italie zijn er al heel wat artsen en verpleegkundigen overleden aan Corona.
Het gaat om de grote economische gevolgen dit dit gaat hebben.
Het gaat eigenlijk om zoveel meer dan alleen het dodenaantal.

Wat een warboel....

Nu niet alles dichtgooien, "dat kan". Wettelijk is een regering gehouden haar bevolking te beschermen, maar je kunt natuurlijk verzinnen (Bolsenaro, Brazilië) 'dat het een griepje is'.
Voor een x% van de bevolking is dit waarschijnlijk de nuchtere waarheid, de grote vraag is: is die x 50? 25? 10? We weten het niet.
...en op basis van dit gegeven zou je de Heilige Economia haar gang kunnen laten gaan.

Blijft staan dat het feit dat dit virus de papieren heeft om de pandemie van 1919 'naar de kroon' te steken (pun intended)...
....en 20 miljoen doden is niet per se de Heilige Economia welgevallig. Alle kennis, know how, die wegvallen, denk aan de verdampte beurskoersen, etc.

In Nederland zijn de ziekenhuizen 'met man v/m en macht' nog tegen de situatie opgewassen. Wellicht wat hulp van Duitsland, maar "code zwart" is niet aan de orde.

Maar het hangt wel af van ons gedrag!

Oproepen om de boel/ het virus haar gang te laten gaan maken een 'situatie code zwart mogelijk'. -:(-

En een hele dikke pluim voor alle harde werkers in de zorg, ook de Z- verpleegkundigen en 'de wijk'!! +:)+ +:)+ +:)+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:01

Janneke2 schreef:
En een hele dikke pluim voor alle harde werkers in de zorg, ook de Z- verpleegkundigen en 'de wijk'!! +:)+ +:)+ +:)+

Nou dat zeer zeker

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:08

Even iets van Facebook (ik kan een deel niet terugvinden en een ander deel wil ik niet publiceren :o ).

Via een Duitse fb vriend hoorde ik, dat het zo zou zijn, dat de Nederlandse regering alle dierenartsen bevolen zou hebben om beademingsapparatuur in te leveren.

Ik heb teruggeschreven dat het volgens mij om een verzoek gaan, een uitnodiging.
'Als het stiller is in de partijk, als je kunt samendoen met een collega, als er dus een apparaat overschiet...'.
Zo doen wij dat in Nederland.
'Die psychologie des 'ganz locker bleiben', want anders gaat de kont geheid tegen de krib.
Nu hebben we trotse dierenartsen die niet alleen dieren, maar ook mensen helpen/ redden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:09

kiki1976 schreef:
Lieve allemaal, denken jullie er ook even bij na hoe sommige berichten over kunnen komen? Sommige zijn nogal erg hard als je net een dierbaar ouder iemand hebt verloren aan corona.

Precies dit, plus er over de zwakkeren in de samenleving door sommigen gepraat word als zijnde het ook maar mooi is dat die opgeruimd worden. Dit zijn ook niet alleen maar oude mensen. Deze zijn van alle leeftijden en nemen ook deel aan de maatschappij, betalen ook gewoon belasting.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:16

Popstra schreef:
kiki1976 schreef:

Precies dit, plus er over de zwakkeren in de samenleving door sommigen gepraat word als zijnde het ook maar mooi is dat die opgeruimd worden. Dit zijn ook niet alleen maar oude mensen. Deze zijn van alle leeftijden en nemen ook deel aan de maatschappij, betalen ook gewoon belasting.

Daar kan ik me ook heel erg aan storen hoe er over de zwakkeren wordt gesproken.
Daarnaast vergeten sommigen volledig dat er helemaal geen massasterfte nodig is voor de planeet. Ik zou willen zeggen kijk eens naar de lucht, het water. De grootste vervuiling is nu al verdwenen. Dus massasterfte is helemaal niet noodzakelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:17

Janneke2 schreef:

Goed dat je dit nu nog even noemt want ik vraag me dit ook al even af. Wat er met de economie zou gebeuren als we het virus maar gewoon zijn gang zouden laten gaan. Of dat niet veel schadelijker zou zijn.
Inderdaad kennis die verloren gaat. Het virus maakt echt geen onderscheid op basis van IQ. CEO's van bedrijven die omvallen... etc. Grote aantallen mensen ziek.
Ik ben altijd voorstander van korte pijn, t.o.v. lange pijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:21

Blussem schreef:
Popstra schreef:
Mag dan wel zwak zijn maar hoop evengoed minstens 75 te worden omdat het leven gewoon te mooi is. Dus dank u

De jongere generatie moet keihard werken, kan geen huis meer kopen, kan zijn pensioen op hun buik schrijven en ondertussen willen de oudere generatie zo oude mogelijk worden en drukken allerlei maatregelen door die ten kosten gaan van de jongere generatie. Nu idd de scholen dicht terwijl bedrijven wel gewoon doorgaan.
Ik zie hier nog wel een scheiding in ontstaan.

Even voor de duidelijkheid, ik ben 49 hebben een eigen bedrijf en ik doe waar ik kan gewoon mee. Ben dus niet bejaard. Wij hebben ook keihard moeten werken voor waar we nu staan. Dat moet iedereen die wat wil bereiken in z’n leven. De bejaarden van nu hebben ons land op poten gekregen na WO2 denk daar maar eens goed over na voor je zulke domme en vooral respectloze uitlatingen doet!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:22

Loretta schreef:
weer een politicus die oproept om maar vooral het gewone leven te laten door gaan. dit keer een Nederlandse. Mona Keizer vraagt om maar vooral met zijn allen te gaan winkelen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je- ... rijven-op/

Volgens mij roept ze niet op ''met z'n allen'' te gaan winkelen. Mocht je wat nodig hebben bestel het dan niet gelijk online, maar ga(alleen) naar de betreffende winkel. Volg de regels en met je aanschaf weer naar huis.
Het idee zal zijn de middenstand (fysieke winkels) te steunen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:26

CharleyT schreef:
Volgens mij roept ze niet op ''met z'n allen'' te gaan winkelen. Mocht je wat nodig hebben bestel het dan niet gelijk online, maar ga(alleen) naar de betreffende winkel. Volg de regels en met je aanschaf weer naar huis.

Ik snap de bedoeling, maar als je dan van de premier hoort dat je vooral binnen moet blijven en dat je bij Gods gratie een luchtje mag scheppen, dan vind ik het eigenlijk ook wel weer een aparte oproep.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:30

Blussem schreef:
Het spijt mij als men dat zo ervaart. Ik probeer juist men te stimuleren door men te confronteren met de gevolgen van overgewicht voordat het te laat is.

Sorry, maar ik moest hier zo hard om lachen dat ik bijna stikte in mijn veel te ongezonde broodje.

Jij probeert mensen te stimuleren om nu te gaan afvallen? Omdat je oprecht denkt dat het zo makkelijk is dat dit binnen een week gerealiseerd is en de mensen op gezond gewicht zijn, zodat ze de corona kunnen overleven?

Want dat is wat ik hier uit opmaak, please correct me if i am wrong!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:33

neetoch schreef:
Blussem schreef:
Het spijt mij als men dat zo ervaart. Ik probeer juist men te stimuleren door men te confronteren met de gevolgen van overgewicht voordat het te laat is.

Sorry, maar ik moest hier zo hard om lachen dat ik bijna stikte in mijn veel te ongezonde broodje.

Jij probeert mensen te stimuleren om nu te gaan afvallen? Omdat je oprecht denkt dat het zo makkelijk is dat dit binnen een week gerealiseerd is en de mensen op gezond gewicht zijn, zodat ze de corona kunnen overleven?

Want dat is wat ik hier uit opmaak, please correct me if i am wrong!

Dat kun je nu niet meer realiseren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:33

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:34

Goh, Loretta. Daarom is die opmerking van Blussum ook zo buiten proportie fout in mijn ogen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:36

Babootje schreef:
Goed dat je dit nu nog even noemt want ik vraag me dit ook al even af. Wat er met de economie zou gebeuren als we het virus maar gewoon zijn gang zouden laten gaan.

Er is geen historisch voorbeeld. De zwarte pest was in een tijd dat rijkdom tástbaar was. Het verdween niet met overlijden van mensen.

Nú is het grootse deel van onze uitgaves gebaseerd op virtuele rijkdom. Vergelijk het met een lening krijgen op overwaarden van je huis. Je krijgt geld voor iets wat niet tastbaar is tot je het daardwerkelijk verkoopt, voor een verwáchte waarde dus. Die waarde kan zomaar verdwijnen omdat het niet tastbaar is, niet echt; het is een vorm van tulpenhandel.
Onze huidige consumptiemaatschappij leeft boven diens stand op basis van virtuele beurswaardes.

Ook sterft er bij zelfs een ´code zwart´ een geringer % dan aan de zwarte pest. Kortom meer afname in ´rijkdom´ dan in bevolking. Totaal anders.

Het is nu een heel spannende tijd vanwege het belang van de VS economie voor de wereldeconomie. Het instorten van de amerikaanse koopkracht en - de $ leidt onvermijdelijk tot een instorten van alle beurzen als nooit tevoren omdat het nu door de globalisering een heel andere wereld is dan pal na WW1.

Ik kruis mijn vingers voor een EU ´corona-fonds´. Europa kan de komende economisch crisis alleen gezámelijk, solidair aan. Alleen als EU is er voldoende koopkracht en productiecapaciteit om dit snel te boven te komen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:38

Blussem schreef:
popstra schreef:
De jongere generatie moet keihard werken, kan geen huis meer kopen, kan zijn pensioen op hun buik schrijven en ondertussen willen de oudere generatie zo oude mogelijk worden en drukken allerlei maatregelen door die ten kosten gaan van de jongere generatie. Nu idd de scholen dicht terwijl bedrijven wel gewoon doorgaan.
Ik zie hier nog wel een scheiding in ontstaan.

Even voor de duidelijkheid, ik ben 49 hebben een eigen bedrijf en ik doe waar ik kan gewoon mee. Ben dus niet bejaard. Wij hebben ook keihard moeten werken voor waar we nu staan. Dat moet iedereen die wat wil bereiken in z’n leven. De bejaarden van nu hebben ons land op poten gekregen na WO2 denk daar maar eens goed over na voor je zulke domme en vooral respectloze uitlatingen doet!

Ik denk dat de generatie van nu, die nu huizen moet kopen nog geen enkele tegenslag heeft gekend.
Daarom deze nogal bijzondere opmerkingen van Blussum.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:39

Oscar schreef:
CharleyT schreef:

Ik snap de bedoeling, maar als je dan van de premier hoort dat je vooral binnen moet blijven en dat je bij Gods gratie een luchtje mag scheppen, dan vind ik het eigenlijk ook wel weer een aparte oproep.

Zeker waar, en dit soort, goed bedoelde, uitspraken werken niet mee aan duidelijkheid richting de burger.
Vermoed dat elke minister in zijn/haar werkveld iets positiefs wil zeggen, prima hoor, maar doe het zo dat de het beleid hoe te handelen eenduidig blijft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:42

Eens met EU-verhaal van HC. Voor wat beurskrach, recessie betreft: geluk bij een ongeluk is dat in 2008 de ellende van binnenuit kwam, vanuit de financiële wereld zelf. Huidige toekomstige financiële crisis zal een externe oorzaak hebben, met de potentie er iets sneller bovenop te komen maar kan wel intern worden, als het lang genoeg duurt.