Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:13

Nee, we gaan niet heel veel dieren houden, het moet lollig blijven.

Jullie komen ongeveer op hetzelfde uit dus. Moestuin bedankt voor de berekening, mijn hoofd met kortsluiting vind dat erg fijn :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:16

Dat is in onze regio wel redelijk positief gerekend qua hooiopbrengst hoor. Eerder de helft als je pech hebt. Nu is ons land wel redelijk arm maar sowieso is vaker dan 1 keer hooien hier al zeldzaam. Dat lukt alleen als je in het vroege voorjaar voordroog/kuil kan maken.

Maar dankzij onze redelijke arme grond kunnen onze paarden prima 24/7 heel het jaar rond op de wei waarbij ze misschien op jaarbasis 10 balen hooien krijgen. Afgelopen winter hebben ze de balen niet eens aangeraakt maar toen hadden ze met z’n 7en ook 10ha tot hun beschikking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:51

Prairy schreef:
Nee, we gaan niet heel veel dieren houden, het moet lollig blijven.

Jullie komen ongeveer op hetzelfde uit dus. Moestuin bedankt voor de berekening, mijn hoofd met kortsluiting vind dat erg fijn :')

Ik hou juist van rekenen :D Net ook nog eens gerekend wat de konijnen opbrengen per jaar en dat cijfer was zo positief dat ik met een grote glimlach eten aan het geven ben :D

Lizy: Klopt, dat hangt echt weer af van regio tot regio en ook van jaar tot jaar. Ik moet zeggen dat onze buurman eerder tegen de 15 ton per hectare zit zelfs.

Wij gaan volledig zelfvoorzienend in water worden. Ergens eind dit jaar/komend jaar gaan wij 100% over op regenwater. Alles wordt gefilterd via een vijver en bassins. Ik kijk er naar uit! Prijs valt ook best mee. Wij zaten op een €4000 alles in (dan doen wij wel veel zelf)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:28

Een aantal jaar terug had ik een praatje met een hooiboer over het aantal (120kg voordroog) baaltjes dat hij per jaar van een hectare afhaalde, toen bleek dat we voor onze grote paarden 0.5ha/paard nodig zouden hebben.

Een paard zou ongeveer evenveel gras per dag weggrazen als een koe, die weer 7x zoveel weggraast als een schaap, die 4 vierkante meter per dag graast. Dit zou betekenen dat een koe en dus een paard 28m2 graast per dag.

Dit is interessant voor strookbegrazing, maar nog veel interessanter voor iedere dag een verse wei. Dit kan door bijvoorbeeld in een PP het middenstuk in stroken te verdelen van (minimaal) 2m breed (1m breed per paard, dus bij 5 paarden 5m breed) en dan aan beide zijden een poort/2 handvaten. Met 20 stroken komen de paarden eens in de 20 dagen terug op hetzelfde gras voor 1 dag, dat ze dan in één dag kalig eten, maar daarna kan het dus 19 dagen herstellen. Meer stroken kan wel, maar als het gras te hoog wordt heb je meer kans op verspilling. Minder stroken kan ook, maar dan heb je een korter graasseizoen omdat in het voor- en najaar het gras minder hard groeit en ze het dan te kaal eten. Wat er in de zomer gemaaid wordt, kan in de winter ook ingezet worden (maar dat is relatief veel werk voor de opbrengst omdat ze dan maar 2x op een veldje komen).

Voor standweiden kom je inderdaad gemiddeld op 1ha/paard uit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:36

Maar dat is Nederlands gras. Of beter gezegd noord Europees gras. Onze grond is hier heel anders en als ik kijk naar welke gebieden Prairy kijkt dan gaat ze het daar echt niet mee redden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:25

Je kunt een gigantische opbrengst hebben door elk jaar opnieuw in te zaaien en te (laten) bemesten met de meest optimale mest. Maar echt zelfvoorzienend is dat natuurlijk niet. Bemest je met je eigen mest dan zal je opbrengst wellicht lager zijn. Het zijn keuzes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:06

*\o/*

Dank voor alle info en berekeningen :D Echt zo fijn dat ik dat niet allemaal zelf hoef te bedenken :')

Denk dat ik gewoon minimaal 5 hectare grasland aan ga houden voor de paarden, plus dan 2-3 voor het voedselbos en dan wil ik ook nog een gewoon stukje bos. TADA 10 hectare :+

Oh sorry. Ik krijg nog te horen dat het MINIMAAL 10 hectare is. Goede toevoeging schat :+:

Allerlei dingen toevoegen, bemesten, zaaien etc etc gaan we sowieso niet doen. Ten eerste is dat een beetje tegen mijn principes, maar ten tweede is het ook gewoon te veel werk :P

Ik wil ook nog eens meer gaan verdiepen in tree hay, waarschijnlijk hebben we wel een grote schuur over als ik zie wat er op de meeste boerenerven staat waar we aan het zoeken zijn :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:26

Prairy schreef:
*\o/*

Dank voor alle info en berekeningen :D Echt zo fijn dat ik dat niet allemaal zelf hoef te bedenken :')

Denk dat ik gewoon minimaal 5 hectare grasland aan ga houden voor de paarden, plus dan 2-3 voor het voedselbos en dan wil ik ook nog een gewoon stukje bos. TADA 10 hectare :+

Oh sorry. Ik krijg nog te horen dat het MINIMAAL 10 hectare is. Goede toevoeging schat :+:

Allerlei dingen toevoegen, bemesten, zaaien etc etc gaan we sowieso niet doen. Ten eerste is dat een beetje tegen mijn principes, maar ten tweede is het ook gewoon te veel werk :P

Ik wil ook nog eens meer gaan verdiepen in tree hay, waarschijnlijk hebben we wel een grote schuur over als ik zie wat er op de meeste boerenerven staat waar we aan het zoeken zijn :+

maar als je dieren houdt heb je automatisch (gratis) mest. Zonde om dat niet te gebruiken toch?
als je een goede opbrengst van je grasland wilt, is het wel nodig om het bij te houden. Ja, dat is veel werk. Maar als je er niets aan doet groeit het onkruid harder dan het gras en wordt de opbrengst alleen maar lager.

Heb je al een idee welke richting je op gaat emigreren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:43

Ja dat zullen we ongetwijfeld gaan gebruiken maar bijv geen kunstmest, veel kalk, stikstof etc. Maar bijv wel lavameel of iets dergelijks. Bijzaaien met kruiden gras prima, maar frezen en dan opnieuw inzaaien weer niet waarschijnlijk.

We zijn op het moment vooral in zuid (West / midden) Frankrijk aan het kijken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 10:33

Zo staan wij er ook in Prairy. Ik heb het in de praktijk alleen nog niet zo lekker draaiende gekregen. Maar dat heeft meer te maken met de bizarre hete en droge zomers die we hebben sinds we daar wonen. Oja en engerlingen niet te vergeten. Wij hebben afgelopen najaar wel een stuk opnieuw ingezaaid. Soms moeten we ook de dieren er eerder afhalen, maarja als je eenmaal 40/50 hanen in de wei heb lopen dan kan je ze moeilijk weer even in een stalletje zetten. Het nieuw ingezaaide stuk wil nu ook nog niet zo lekker groeien. Zou het liefste daar wat mest/compost over uitspreiden. Maar mij lukt het nu even niet met mijn dikke buik en manlief is nog zo druk met klussen voor de babykamer...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:03

Misschien oproep voor een scholier die het leuk zou vinden om wat zakgeld te vinden ofzo (mocht je het geld kunnen missen).

Zie hier op de moestuin ook dat ouderen geen eigen moestuin meer willen hebben en dan samen met een jonger iemand doen (familie of vriendenkring).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:09

Prairy schreef:
Ja dat zullen we ongetwijfeld gaan gebruiken maar bijv geen kunstmest, veel kalk, stikstof etc. Maar bijv wel lavameel of iets dergelijks. Bijzaaien met kruiden gras prima, maar frezen en dan opnieuw inzaaien weer niet waarschijnlijk.

We zijn op het moment vooral in zuid (West / midden) Frankrijk aan het kijken.

Toen wij nog paarden hadden trokken wij na elke omweiding alles open met een mini tractor en net. Dat gaf zeker extra opbrengst, maar wel maar voor enkele maanden.

Wij bemesten nu wel met kunstmest :) Alle mest die wij hebben gaan al standaard op de moestuin, er blijft niets over voor de weide :')

Moonfight: Als je wat dichter had gewoond kwam ik met alle liefde helpen!

Ik heb net gehoord dat ik mijn praktijkexamen van de opleiding slager niet mag gaan doen. Ik ben te veel afwezig geweest. Ik moest nog aan een attest van de dokter geraken aangezien de afwezigheden vooral ziekte gerelateerd aan mijn dochter waren, waardoor ik moest thuis blijven voor haar. Nu krijg ik deze attesten niet omdat ik vaak pas de dag na school bij de dokter stond en niet de dag zelf. *zucht* Tja, als mijn dochter met 39 graden zit kan ze inderdaad niet naar de oppas als mijn man niet thuis is, maar voor een paar uur 39 graden sta ik inderdaad niet hetzelfde uur nog bij de dokter. Buiten dit kreeg ik ook heel vaak te horen: Wij hebben pas morgen plaats en mijn dochter had er een handje van weg altijd dondernamiddag ziek te worden.

Ik baal even enorm hard en heb al een potje zitten janken, opnieuw. Buiten dat het een hele kostelijke opleiding is heb ik ook thuis gigantisch hard geoefend. Ik ben in totaal 6 halve varkens gaan aankopen en ik heb thuis nog meer dan ruim 100 uren geoefend. Ik heb 8 uren te veel gemist op school voor examen te mogen doen dus ik denk dat ik dat echt wel ruim genoeg heb gecompenseerd. Maar helaas... Examen is overigens deze avond dus ze zijn er ook lekker op tijd mee :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 13:12

Hmm nog geen slecht idee Marcella. Wat lief Moestuin <3 Maar meen je van dat examen! %) Hoe kan het nou dat ze daar nu pas mee komen? Er is geen optie om nog een aantal uren in te halen en op een later moment het examen te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:18

Het was een medestudent die mij een bericht stuurde: Hé, mag jij nu examen doen of niet? In de laatste les zeiden ze dat het niet mocht! (Toen was dochter zo ziek nadat ik naar Prairy was geweest) Dus ik bel naar de leerkracht: Die ontkende alles. Gebeld naar het onthaal van de campus: Oh, zijn wij jou vergeten verwittigen? Heb nog een hoop telefoons hierna gepleegd maar helaas. Dokter wil echt geen briefje schrijven voor 8 uur. Regels zijn regels... Echt zo zuur. Ik weet gewoon dat ik mij voor de volle 100% heb gegeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:30

En wat als je gewoon binnen komt lopen op die tijd? Je weet toch wat de datum en tijd is, en niks gehoord van afgelast? Brutaal zeker en nu helemaal, maar het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:35

Dan had ik examen mogen doen maar hadden de punten nooit geteld. Dat wordt door de overheid beslist. Want dat was ook mijn plan, maar heb ondertussen al een mail gehad dat mijn punten ongeldig worden verklaard.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:46

Nou zeg wat balen weer. Wat nu? Moet je nu de opleiding opnieuw doen om examen te mogen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:51

Jep, volgend jaar opnieuw €700 inschrijvingsgeld aftikken en opnieuw beginnen. Ik laat nog even bezinken of ik dat wel wil :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 13:53

:x :x :x

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:41

Meid meid meid het zit jou ook echt niet mee :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:16

Nee waardeloos dat huisarts zo doet. Zou dan eigenlijk voortaan eisen dat je dezelfde dag voortaan terecht kan. Balen dat dat je nu daardoor geen examen mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:35

Ach het ligt wel in de lijn van mijn levensloop momenteel :') Je kweekt er wel een olifantenvel van en leert om niet op te geven :D

Ik mag morgen op bezoek bij iemand die adverteert op 2dehands met minder voorkomende planten waar je hier moeilijk aan geraakt, zoals lavas, yakon etc. Ik ben benieuwd met wat ik thuis kom :j

Ook staat er een kruidenspiraal (thanks prairy voor het idee!) en een bloemenperk met tulpen etc. Ik heb graag bloemen in huis. Maar die laatste 2 komen er pas als ik eens wat tijd over heb.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:28

Leuk! En ben ook erg benieuwd wat je gaat vinden.

Ik heb vorig jaar een hoop zaadmengsels door elkaar gestrooid, prachtige bloemen zee is het geworden zonder veel werk. Misschien is dat ook wat voor je? Bollen planten, ik vind de bloemen prachtig maar ze staan zo kort en ik vind het planten echt zo veel werk :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:12

https://youtu.be/o60EcSvT6zU

Interessante 3 dagen summit over een boek dat uitgebracht gaat worden, over permacultuur (maar meer over het proces, niet over hoe je het doet, met verschillende sprekers. Tot nu toe leuke onderwerpen en ook al wat dingen uitgehaald.

En weer een cool iets om te bouwen, de Bunny Roller :P Soort van kippentractor maar voor konijnen, die ze dan zelf verplaatsen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:33

Ik kom bij vintage rolschaatsen uit als ik googlen :')