Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:57

Ik heb een tijdje terug bij Amazon iets gekocht. Geen idee eigenlijk waar het weg kwam, maar netjes BTW betaald. Dus zelfs als het van buiten de EU kwam, dacht ik dat het daarmee klaar was (minder dan 150 euro, geen product waar accijnzen op zit). Nu komt Postnl dat inklaringskosten moet betalen: 21% BTW en 6 euro afhandelingskosten. Echter, die BTW ís dus al betaald.
PostNL zegt dat ik bij de verkoper moet zijn, maar bij amazon kan ik er niks over vinden. Ik kan een probleem melden met het pakket, maar daar zit dubbel betaald BTW nou net niet bij.

Klopt het dat ik deze kosten moet betalen of niet? En zo nee, waar kan ik ze dan terug vragen? Want ik moet ze eerst betalen, anders krijg ik hoe dan ook mijn pakketje niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:13

Hoe weet je dat je dan de BTW hebt betaald?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:17

Staat op mijn bon. Vandaar dat ik er ook vanuit ging dat het zo klaar was.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:45

Als het een niet-EU-land is, moet je de betaalde btw bij de verkoper terugvragen. Als het een EU-land is, kun je de btw in Nederland terugvragen. Maar je moet hem hoe dan ook betalen aan de inklaarder.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:20

Gaat het nu niet om de BTW over de inklaring/afhandelingskosten? Dus losstaand van de BTW over de productprijs?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:48

APCIII schreef:
Gaat het nu niet om de BTW over de inklaring/afhandelingskosten? Dus losstaand van de BTW over de productprijs?

:? Wat er in de mail staat, is dat ze 21% berekend hebben over het aankoop bedrag (maar dat aankoopbedrag is dus al inclusief btw. Ze hebben nu dus btw over btw berekend :=). Vervolgens rekenen ze me 6 euro omdat ze het aangegeven hebben bij de Belastingdienst voor die btw. Maar dat hadden ze dus bij mijn weten niet hoeven doen. Maar over die 6 euro is verder geen btw over berekend.

Prrrr schreef:
Als het een niet-EU-land is, moet je de betaalde btw bij de verkoper terugvragen. Als het een EU-land is, kun je de btw in Nederland terugvragen. Maar je moet hem hoe dan ook betalen aan de inklaarder.

Ik moet even kijken waar het weg komt, maar in geval buiten eu, moet ik dus bij de verkoper op Amazon zijn? En als die niet thuis geeft, kan ik bij Amazon klagen over de verkoper? Heb ik het dan goed begrepen?
Edit: volgens PostNL komt het pakket uit Jersey, dus inderdaad buiten de EU.

Betalen heb ik al gedaan, want ik had al gezien dat als ik bezwaar in wilde dienen, je wel eerst moet betalen. Net zoiets als met bekeuringen :+. Bovendien wil ik het pakje graag hebben, dus.....
Maar ik weet wel weer waarom ik niet graag iets bij Amazon koop :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:41

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen

Voor landen buiten de EU moet je btw betalen over alles wat je invoert. Da's btw naar de NL overheid. In Jersey is er vat betaald over de verkoop, maar het is niet voor binnenlands gebruik, dus ze hebben dat eigenlijk ten onrechte geïnd bij jou. Dus ja, terug naar de verkoper, en hopen dat die een regeling heeft. Anders betaal je toegevoegde waarde aan zowel het VK als aan Nederland.

Da's op zich wel sportief :))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 06:51

Hoe werkt dit: ik weet in 99% van de gevallen hoe laat het is. Als ik wakker word, midden in de nacht denk ik “het is rond vier uur”. En dan is het 10 over 4. Vanmorgen werd ik wakker “zes uur”. Ja hoor; 8 over 6. Smorgens, smiddags, altijd raak. Zelfs zo vaak dat ik verbaasd ben als het niet klopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:48

Biologische klok?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:52

Jolliegirl schreef:
Biologische klok?

Ja, maar hoe werkt zoiets dan? Midden in de nacht, pikdonker en ik weet hoe laat het is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:57

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:11

Prrrr schreef:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen

Voor landen buiten de EU moet je btw betalen over alles wat je invoert. Da's btw naar de NL overheid. In Jersey is er vat betaald over de verkoop, maar het is niet voor binnenlands gebruik, dus ze hebben dat eigenlijk ten onrechte geïnd bij jou. Dus ja, terug naar de verkoper, en hopen dat die een regeling heeft. Anders betaal je toegevoegde waarde aan zowel het VK als aan Nederland.

Da's op zich wel sportief :))

Er is geen VAT betaald, er is Nederlandse BTW betaald. Dit zegt Amazon er zelf over:
Citaat:
In overeenstemming met de wetgeving die van toepassing is op leden van de EU, is Amazon verplicht btw te berekenen op alle bestellingen die worden geleverd op bestemmingen binnen lidstaten van de EU. Btw wordt in rekening gebracht conform de lokale wetgeving van elke lidstaat. De toepasselijke btw is gebaseerd op verschillende factoren zoals de identiteit van de koper, de aard van het gekochte product en de bestemming waar het product naartoe moet worden verzonden.

De prijzen op onze website voor goederen die worden verkocht door Amazon worden weergegeven in euro’s (EUR) en zijn inclusief Nederlandse btw. De definitieve prijs kan echter afwijken als gevolg van het werkelijke btw-tarief dat van toepassing is op je bestelling. Voor bestellingen die bezorgd worden in andere EU-landen wordt het Nederlandse btw-bedrag in mindering gebracht en het geldende btw-tarief voor het land van bestemming toegevoegd. De uiteindelijke prijs tijdens het afrekenen geeft het juiste btw-tarief weer voor het land van bestemming van je bestelling.

Maar ik heb al door dat het niet per se aan mij ligt, het is gewoon ingewikkeld gedoe :)). Altijd fijn om te weten. Ik wacht heel even tot ik mijn pakketje binnen heb en kijk dan wat er opstaat. Daarna maar eens contact met e verkoper opnemen. Dat lijkt me de handigste weg.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:15

Die tekst van Amazon is gebaseerd op landen binnen de EU. niet buiten de EU. Hebben ze daar geen teksten over?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:26

Nee, die tekst gaat over alle bestellingen die bezorgd worden in de EU, ongeacht waar het weg komt. Zo lees ik het tenminste. En op mijn bon staat ook echt BTW, 21%, niet VAT.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:22

Prrrr schreef:
Ook vandaag, maar in een ander topic:

Lielle schreef:
Zisunic, Ennue, Raimaer, Pablo Pot d'Ory, Issedy, Didaer :-)

Ik vind ze allemaal grappig :))

leuk om te lezen :-) het begon ooit met onze Trammelant :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:35

Wat voor insect zag ik vanmiddag? Was erg klein (grootte van een mier denk ik?), zwart van kleur met onder het driehoekige lijf doorzichtige pootjes. En niet onopvallend waren de dikke antennes.
En oja, het heeft mij waarschijnlijk gebeten of gestoken. (Maar mijn vinger zit er nog aan, dus het viel best mee :D )
Het beestje heb ik zeker eerder gezien, maar ik kom er niet op.
Sorry voor mijn tekenkunsten :+

Afbeelding

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:14

Iedereen kent het denk ik wel, nieuwe rijlaarzen, maar geven af op oa je dekje.
Hoe zorg je nog dat dat afgeven zo snel mogelijk stopt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 09:58

Kookaburra schreef:
Wat voor insect zag ik vanmiddag? Was erg klein (grootte van een mier denk ik?), zwart van kleur met onder het driehoekige lijf doorzichtige pootjes. En niet onopvallend waren de dikke antennes.
En oja, het heeft mij waarschijnlijk gebeten of gestoken. (Maar mijn vinger zit er nog aan, dus het viel best mee :D )

[ [url=m/DGJQbW.png]Afbeelding[/url] ]

grauwe schildwants?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:40

Ik volg al even het gedoe rondom het geluid bij het concert van Rammstein.
Eigenlijk snap ik dit niet helemaal, waarom moet het geluid zó hard? Ook op festivals, clubs, discotheken etc. De muziek moet loeihard en de bezoekers moeten gehoorbescherming. Ik vind het zo tegenstrijdig. Is het met een tandje minder niet mooi meer?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:42

thequeensmum schreef:
Eigenlijk snap ik dit niet helemaal, waarom moet het geluid zó hard? Ook op festivals, clubs, discotheken etc. De muziek moet loeihard en de bezoekers moeten gehoorbescherming. Ik vind het zo tegenstrijdig. Is het met een tandje minder niet mooi meer?

Het is zo hard omdat je anders het publiek meer hoort dan de muziek. 103 decibel zoals bij Rammstein is wellicht wat overdreven maar 100 decibel is wat dat betreft wel de norm.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:25

thequeensmum schreef:

Ik vraag me dat dus ook altijd af. Als ik gehoorbescherming op moet, dan staat het toch gewoon te hard?
En aangezien ik nooit met m'n vlaggetje vooraan sta maar eerder achteraan, waarom komt bij de mensen helemaal vooraan geen bloed uit hun oren ofzo?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:37

c_alsemgeest schreef:
Kookaburra schreef:

[ [url=m/DGJQbW.png]Afbeelding[/url] ]

grauwe schildwants?

Helaas!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:32

Ik heb een rare schimmelnagel die pijnlijk is,maar moet ik nu naar de dokter of pedicure?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:53

Onmiddellijk naar de dokter! Als je snel bent kan je nog onder de knie amputeren. :+

Nee. ik geloof dat schimmelnagels/kalknagels wel vaker een beetje raar gaan groeien. Als je schoen daar dan net ongelukkig op duwt krijg je drukplekken. Ik zou eerst even een pedi opzoeken.

Zelfs met een licht ingroeiende teennagel waar af en toe pus uit kwam zei de huisarts, 'Die gaan we nog niet opereren. Houd het schoon met betadine en laat eventueel de pedi er een kunststof gootje onder schuiven.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 06-07-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 13:54

Britta31 schreef:
Ik heb een rare schimmelnagel die pijnlijk is,maar moet ik nu naar de dokter of pedicure?

Je kan altijd de huisarts bellen voor advies.