Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:04

Deze uitvinding staat ook op de planning:
„Elon Musk said Neuralink hopes to start implanting its brain chips in humans in 2022.“

Een chip dat patienten met zware neurologische problemen moet ondersteunen. Het is FDA pending of misschien zelfs al door (?)

„Neuralink, cofounded by Musk in 2016, is developing a chip that would be implanted in people's brains to simultaneously record and stimulate brain activity. It's intended to have medical applications, such as treating serious spinal-cord injuries and neurological disorders.“

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:08

Sizzle schreef:
Zou me niets verbazen als de jongste groep vaker een smart-apparaat heeft dan de risico groep boven de 65.
Veel bejaarden moeten hem ook (laten) uitprinten.

Het feit dat we iets als een pacemaker of geimplanteerde gehoorapparaten doodnormaal vinden was vroeger natuurlijk ook niet te voorspellen.
Als je oma in 1925 verteld zou hebben dat ze dadelijk op leeftijd een apparaat in haar lijf krijgt dat electro schokken aan het hart geeft was ze waarschijnlijk terplekke verrekt van het lachen terwijl de basis al voor 1900 gelegt was.

Ja precies

Die oud klasgenoot heeft alleen geen pacemaker, werd een “proefkonijn” omdat ze geen andere keus hadden, met toestemming van zijn ouders neem ik aan, en heeft geen echt hart meer. Andere man met dezelfde reden en operatie overleefde het niet. Heel wat jaren verder met ontwikkelingen is er pas weer een kunsthart geplaatst bij iemand, dit kwam
wel in het nieuws.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:08

Maar is een kind dat gevaccineerd is tegen de mazelen dan nog besmettelijk?

Mizora

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:13

Mazelen weet ik dat niet van, maar als je na vaccinatie tegen kinkhoest toch kinkhoest krijgt, ben je inderdaad besmettelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:17

Needje schreef:
Maar is een kind dat gevaccineerd is tegen de mazelen dan nog besmettelijk?

Soms wel, soms niet, maar in iedergeval heel veel korter. Een proef met apen ging van weken naar enkele dagen.

Het mazelen vaccin is geniaal, dat is geen eerlijke speler voor vergelijk met andere.
Het bof vaccin is veel minder efficient.

In a review of 232 cases in California, measles was less severe in those who received ≥2 vaccinations, but transmission to unvaccinated persons occurred in 3 of 26 fully vaccinated cases.
https://www.jwatch.org/na47958/2018/11/ ... contagious

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:21

Vooral kindjes tussen 0 en 5 jaar worden opgenomen in het ziekenhuis.
Maar onze Steven Van Gucht ziet geen reden tot paniek. De symptomen zijn niet anders dan tijdens de vorige golven en soms worden ze ook opgenomen voor iets anders maar zijn ze toch besmet en dan gaan ze mee de covid-stats in.

Citaat:
Experts in het buitenland hebben al geopperd dat de omikronvariant kinderen misschien zieker zou maken dan de vorige varianten, maar dat gelooft Steven Van Gucht niet. “Ik heb daar nog geen enkel bewijs van gezien. Het is redelijk eenvoudig: het virus heeft nog nooit zo hard gecirculeerd als nu, en het treft vooral niet-gevaccineerden. Dat het aantal kinderen in het ziekenhuis dan stijgt, is logisch. We stellen ook geen ander ziektebeeld vast in vergelijking met vorige golven. De meesten blijven een paar dagen op observatie, vooral vanwege hoge koorts. Sommige kinderen worden ook opgenomen met een andere ziekte dan covid, maar blijken besmet te zijn en belanden op die manier ook in de coronastatistieken. Complicaties zijn nog altijd heel uitzonderlijk.”

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:23

En zoals bij elk vaccin, niets garandeert een 100% bescherming. Bij alle vaccins die gezet worden zijn er ongeveer 5 % mensen waarbij het niet (direct) aanslaat, vandaar ook herhalingen om een zo goed mogelijke afweer te vormen en dus ook voor die 5 %.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:28

Ok. Wist serieus niet dat ik alsnog mazelen zou kunnen krijgen. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:34

Volgens mij heb ik de mazelen gehad als kind. Toen bestonden die vaccins nog niet denk ik :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:43

Kans op mazelen is in Nederland heel klein, te danken aan vaccinatie bereidwilligheid. Daarom wil de regering ook geen verplichting voor wel vaccin dan ook want dan zijn ze bezorgd dat ook deze bereidheid terug gaat lopen en krijg je ook problemen met andere ziektes.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:45

Pandora2 schreef:
Volgens mij heb ik de mazelen gehad als kind. Toen bestonden die vaccins nog niet denk ik :P

Die vaccins bestaan toch al een tijdje :P .

Ik heb als kind ook de mazelen gehad, omdat moeder toen kritisch wilde zijn over vaccinaties. Doodziek van geweest, vader was not amused, moeder toch ook niet helemaal gerust en broer en zus werden heeeel snel tegen mazelen gevaccineerd.
Zus heeft het als 10 jarige inderdaad alsnog gekregen. Besmet door een ongevaccineerd klasgenootje.
En toen was moeder boos op die ouders die hun kind niet gevaccineerd hadden, zo onverantwoord :+ .
Leuk detail: zowel mijn ouders als de ouders van het klasgenootje werken in de gezondheidszorg (dokter, verpleger etc).

Ik vind er toch ook een flink verschil zitten tussen de klassieke kindervaccins die bewezen ziektes (bijna) uit de wereld geholpen hebben en ook maar 1 of 2 keer moeten op jonge leeftijd om er de rest van je leven geen last meer van te hebben. En een vaccin dat tig keer herhaald moet worden en dan nog eigenlijk niet zo heel efficiënt is, maar om toch zoveel mogelijk mensen over de streep te halen (dwingen) hangen ze er sociale regels aan.

Mazelen, polio, hepatitis etc, geen enkel probleem.
Maar een vaccin om een tas koffie te mogen drinken? Ik blijf het vreemd vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:52

Een vaccin om gezond te blijven ? Zo kun je het ook bekijken ipv het eigenlijk een beetje belachelijk te maken. Tegenwoordig heb je al 12 of 13 vaccins gehad voor je 18e. Ook die vaccins waren ooit nog maar net op de markt en zeker weten dat die niet op zulke gigantische hoeveelheid mensen waren getest zoals de covid vaccins nu.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-01-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:54

Maar het probleem is dat je het nog steeds kan krijgen ondanks dat vaccin.

Ik zal wel te goedgelovig zijn dat ik dacht dat als ik ergens gevaccineerd voor was ik dat niet meer kon krijgen.
(Los van dit corina vaccin)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:56

Needje schreef:

Op het moment dat de vaccinatiegraad ook voor Corona op 95 % zit is dat krijgen we er geen probleem mee wat betreft zorg.
En kan de maatschappij open, zonder allerlei codes en ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf. Neem je dan als kwetsbare geen booster net als nu bij de griepprik dan heb je alleen jezelf ermee.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-01-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:57

Needje schreef:

Ik zal wel te goedgelovig zijn dat ik dacht dat als ik ergens gevaccineerd voor was ik dat niet meer kon krijgen.

Dat denk ik dan ja... Je kunt altijd nog ziek worden met vaccin alleen over het algemeen word je dan minder ziek.

Ik heb als kind bijvoorbeeld ook twee keer kinkhoest gehad ondanks vaccinatie. Bij Corona worden de meesten ook (veel) minder ziek en is de kans op ziekenhuis opname lang niet zo groot als ongevaccineerd. En dat geldt eigenlijk voor de meeste vaccins.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:58

Needje, dat kun je ook gewoon allemaal niet weten als leek. Destemeer vind ik het bijna schofterig dat veel overheden dat onwetende misbruikt hebben voor hun „beloningssysteem“. Ik weet enkel van Duitsland dat Drosten daar al vanaf het begin heel helder in was: vaccins gaan niet de enige redding zijn.

Mazelen sinds 1974 als ik me niet vergis.
Ik moet altijd lachen als mensen super hysterisch doen over oningeente kinderen maar wel hun zuigeling bij oma op schoot gooien zonder te vragen of oma wel al mazelen gehad heeft :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:06

bigone schreef:
Een vaccin om gezond te blijven ? Zo kun je het ook bekijken ipv het eigenlijk een beetje belachelijk te maken. Tegenwoordig heb je al 12 of 13 vaccins gehad voor je 18e. Ook die vaccins waren ooit nog maar net op de markt en zeker weten dat die niet op zulke gigantische hoeveelheid mensen waren getest zoals de covid vaccins nu.

Hold your horses. Ik maak het vaccin niet belachelijk, ben ook geen tegenstander, ben nota bene zelf gevaccineerd.
Maar vragen stellen over de manier waarop zou ook gewoon mogelijk moeten zijn zonder dat er gelijk weer op de barricades gesprongen wordt.
Ik maak me persoonlijk zorgen over de glijdende schaal waarin we ons bevinden. Een jaar geleden zouden de vaccins onze redding zijn en nee ze zouden het nooit verplichten. Nu blijken er varianten het vaccin te omzeilen en moeten we elke zoveel maanden geboosterd worden indien we nog 'vrij' in de maatschappij willen lopen. Eerst moest alleen zorgpersoneel verplicht gevaccineerd, daarna alle ouderen, daarna eigenlijk alle volwassenen en nu liefst de kinderen ook, en elke 4 maanden alsjeblieft.
En daar mogen dan geen vragen bij gesteld worden?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:07

Needje schreef:

En daarom is groepsimmuniteit zo belangrijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:08

Loretta schreef:
Relaxed schreef:
Serieus, chippen van paarden erbij halen :')

Hebben we tienduizenden jaren ook niet gedaan.
Maar nu het minder dan 20 jaar een gewoonte is vindt men het al zo normaal dat je het er niet eens meer bij mag halen.

We hebben tienduizenden jaren ook niet met bankpas betaald, met een app op je telefoon even 10.000€ overgemaakt naar weet ik wie, we bellen elkaar pas sinds 1900 ongeveer en maken pas sinds de jaren 90 ons schoolwerk op de computer.
30 jaar terug hadden we geen flauw idee dat je de lampen in je huis vanaf 1000km afstand aanzet met een app op je telefoon, je de oven via een app op je telefoon vanaf afstand aanzet zodat je lasagne klaar is als je thuis bent, en dat auto’s zichzelf inparkeren.

De wereld verandert.

En denken dat een pandemie opgelost is door allemaal 1 of 2 prikken te nemen is rijkelijk naïef.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:11

verootjoo schreef:
En denken dat een pandemie opgelost is door allemaal 1 of 2 prikken te nemen is rijkelijk naïef.

Maar... in alle Amerikaanse end of the world films wordt het wel zo opgelost -O-.

*sarcasme*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:12

Het geluid van studenten die het wel gehad hebben met de huidige corona maatregelen alsook docenten aan de universiteit raakt volledig overstemt door idiote dans leraren en gestoorde fakkeldragers.

https://youtu.be/AZyuqfpXJXU

Gelukkig besteed dit hele kleine kanaaltje ook aandacht aan de wat meer gematigde corona sceptici.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:12

De klassieke variant was hoogstwaarschijnlijk wel degelijk met de huidige vaccinatiegraad (en zelfs wat daaronder) volledig onder controle geweest zonder maatregelen. Maar de delta-variant was al 2x zo besmettelijk als de klassieke variant, daarnaast waren er (zowel onder de gevaccineerden als onder de ongevaccineerden) meer ziekenhuisopnames per x aantal besmettingen. Ook werkten daar de vaccins al veel minder effectief tegen besmetting. Dat alles maakte het een compleet ander speelveld. En nu met de omicron-variant is het weer heel anders geworden, maar weten we nu nog niet op welke manier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:14

In Adelboden weten ze het volgende week _O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:16

Mizora schreef:
De klassieke variant was hoogstwaarschijnlijk wel degelijk met de huidige vaccinatiegraad (en zelfs wat daaronder) volledig onder controle geweest zonder maatregelen. Maar de delta-variant was al 2x zo besmettelijk als de klassieke variant, daarnaast waren er (zowel onder de gevaccineerden als onder de ongevaccineerden) meer ziekenhuisopnames per x aantal besmettingen. Ook werkten daar de vaccins al veel minder effectief tegen besmetting. Dat alles maakte het een compleet ander speelveld. En nu met de omicron-variant is het weer heel anders geworden, maar weten we nu nog niet op welke manier.

Is dat zo onverwacht? Dat een coronavirus muteert?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:19

De meeste oma's waaronder ik hebben de mazelen gehad. Ik ben er goed ziek van geweest. Het ging gewoon als een bekende kinderziekte, van kind tot kind en als iedereen het gehad had was de volgende school aan de beurt.

Mijn zoontje die de kinkhoest vaccinatie heeft gehad, heeft als 2 jarige ook kinkhoest gehad en wel meer kinderen kregen het. Kinkhoest is met name voor zuigelingen linke poep, voor grotere kinderen valt het mee want die kunnen wel het slijm ophoesten.
Difterie is zusje van mijn man aan overleden, er waren toen geen vaccinaties. Verdrietig want difterie is ook een echte vieze.
Covid is ook een vieze die flink kan beschadigen en door de vaccinaties en het doormaken van de ziekte zie je nu al dat er minder doden vallen als bij covid-19 voor het vaccin. Waarschijnlijk weet men nu ook meer over behandelen als in het begin. Dus ik heb ook met covid vertrouwen dat we uit de pandemie komen.

Thioro eens dat je kritisch mag en zelfs moet blijven. Ik vind vaccineren van kinderen tegen covid ook anders als bv voor mij of mijn man. Als 60 en 70 ++ kan de schade van covid gemeen zijn. Die schade is dankzij vaccinaties (3× nu bij ons) wel aanmerkelijk minder en dat vind ik een fijn gevoel. Dus dat ouders kritisch en goed gaan nadenken vind ik normaal.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-01-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt