Sizzle schreef:Dus nu is het mondmasker verworden tot slechts een veredelde zakdoek bij het niezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Er was zo‘n onderzoekje in Amerika dat liet zien dat je 60% remming had bij 16 (!) lagen zakdoek papier maar dat was nogal lastig ademen.
Ik weet niet of de dragers zich ook realiseren dat drupjes van buiten juist ook in je mondkapje „gevangen“ kunnen raken. Daarmee is het dus zeker niet perse handig om dezelfde meermaals open af te doen zonder wassen tussendoor en ook niet om hem te lang te dragen.
Als je bril beslaat dan is hij dus niet dicht en dan werkt hij nauwelijks.
Sclimpre schreef:IMANDRA schreef:Nouja ik zag laatst een interview met een Amerikaanse dokter (dr Mike op YouTube) en hij gaf aan dat ie z’n masker gewoon hergebruikt en niet schoonmaakt omdat het meer is om anderen te beschermen voor je eigen ‘uitstoot’ dan andersom. Dus is schoonmaken niet super nuttig. Weet dus ook niet meer wat te denken wbt mondkapjes.
Dat klinkt wel logisch. Hergebruiken is natuurlijk niet eindeloos. Ik denk als je de logica van een zakdoek aanhoudt dat je al een heel eind komt. Heb je nergens last van en ben je een kwartiertje in een winkel, vervolgens een kwartier in de auto en dan weer in een andere winkel kan hetzelfde masker wel dienen. Als er in geniesd is, nieuw masker op. Thuis in de was, wassen op 60°, strijken en op een nette stapel. De volgende dag op stap met een nieuw masker, en een reserve meenemen.
Het dient idd om de anderen te beschermen tegen jouw niesbuien; en ik denk dat het ook als functie heeft iedereen bij de les te houden.
Keet schreef:[ [url=m/fIvyRU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Keet schreef:[ [url=m/fIvyRU.jpg]Afbeelding[/url] ]
raket schreef:Over druppel verspreiden. Het verbaasd me dat de achtbanen in de Efteling open mogen. Daar wordt gegild en zo'n ding gaat dan keihard. Of snap ik het niet? Dat is trouwens een serieuze vraag.
Ik ga weer naar het ziekenhuis voor de studie tegen antistoffen.
raket schreef:Over druppel verspreiden. Het verbaasd me dat de achtbanen in de Efteling open mogen. Daar wordt gegild en zo'n ding gaat dan keihard. Of snap ik het niet? Dat is trouwens een serieuze vraag.
lenaa_tje schreef:raket schreef:Over druppel verspreiden. Het verbaasd me dat de achtbanen in de Efteling open mogen. Daar wordt gegild en zo'n ding gaat dan keihard. Of snap ik het niet? Dat is trouwens een serieuze vraag.
Tja dat denk ik ook bij wielrenners en hardlopers met net 1,5 meter afstand.
Janneke2 schreef:lenaa_tje schreef:
Tja dat denk ik ook bij wielrenners en hardlopers met net 1,5 meter afstand.
...aan de ene kant: in de buitenlucht verwaait het virus sneller 'alle kanten op',
maar ik heb ook adviezen gelezen aan wielrenners om niet 100 kilometer lang in elkaars 'kielzog' te rijden. (In België was het een tijdlang verboden om met meer dan twee te wielrennen.)
Er zijn metingen gedaan dat het 'kielzog' van fietsers zo'n twintig meter is.
(Ik fietste de gehele 'intelligente lockdown' dagelijks zo'n twintig kilometer per dag naar stal en terug - ik heb dus het 'kielzog' van honderden mensen ingeademd. Ik hoop dat dat allemaal braverds waren die ook buiten waren omdat ze geen klachten hadden, mogelijk heb ik natuurlijk wel iets ingeademd van mensen die asymptomatisch besmettelijk waren....)
MoniqueT schreef:Hier zijn ze sowieso binnen verplicht in openbare ruimtes, dus ook in de supermarkt. Mán, wat zijn die dingen warm als het al 30 graden is buiten. En brildrager, dus lastig. Wat helpt is mijn bril van tevoren inwrijven met handzeep (zonder water!) en dat heel goed afdrogen met een theedoek. Dat legt een laagje op de bril, waardoor die niet beslaat. En mondkapjes met een metalen stukje wat je goed over je neus kan buigen, werkt ook goed.
De eerste keren dat ik even met zo'n ding op naar de apotheek moest, zag ik meteen niks meer. Nu ik weet hoe het werkt, gaat het goed.
Keet schreef:Toch grappig hoe we ons ineens druk maken om de uitgeademde lucht van anderen terwijl we daar tot voorkort over het algemeen niet bij stilstonden
Hoe we ineens veel bewuster zijn van de omgeving en rekening (proberen) te houden met anderen.