Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:41

Sizzle schreef:
Dus nu is het mondmasker verworden tot slechts een veredelde zakdoek bij het niezen?

-O- bizar vind ik dat inderdaad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:43

Er was zo‘n onderzoekje in Amerika dat liet zien dat je 60% remming had bij 16 (!) lagen zakdoek papier maar dat was nogal lastig ademen.

Ik weet niet of de dragers zich ook realiseren dat drupjes van buiten juist ook in je mondkapje „gevangen“ kunnen raken. Daarmee is het dus zeker niet perse handig om dezelfde meermaals open af te doen zonder wassen tussendoor en ook niet om hem te lang te dragen.

Als je bril beslaat dan is hij dus niet dicht en dan werkt hij nauwelijks.

De WHO adviseerd overigens nog steeds niet om ze preventief te dragen, enkel als je in direct contact bent met een zieke.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:51

Sizzle schreef:
Er was zo‘n onderzoekje in Amerika dat liet zien dat je 60% remming had bij 16 (!) lagen zakdoek papier maar dat was nogal lastig ademen.

Ik weet niet of de dragers zich ook realiseren dat drupjes van buiten juist ook in je mondkapje „gevangen“ kunnen raken. Daarmee is het dus zeker niet perse handig om dezelfde meermaals open af te doen zonder wassen tussendoor en ook niet om hem te lang te dragen.

Als je bril beslaat dan is hij dus niet dicht en dan werkt hij nauwelijks.

Ik lees net ook ergens inderdaad dat bij een bril en het beslaan het mondkapje dus nauwelijks effect heeft en dat zelfgemaakte dus ook niet zo goed zijn. Reden dus voor mij om toch die andere te kopen wat je gewoon weg kunt gooien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:13

Sizzle schreef:
Dus nu is het mondmasker verworden tot slechts een veredelde zakdoek bij het niezen?

Als middel in het vertragen/stoppen van de verspreiding wel. (Ook tegen het verspreiden via praten en uitademen en hoesten uiteraard.)
En daar is het ook prima voor.

Keet

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:20

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:21

Sclimpre schreef:
IMANDRA schreef:
Nouja ik zag laatst een interview met een Amerikaanse dokter (dr Mike op YouTube) en hij gaf aan dat ie z’n masker gewoon hergebruikt en niet schoonmaakt omdat het meer is om anderen te beschermen voor je eigen ‘uitstoot’ dan andersom. Dus is schoonmaken niet super nuttig. Weet dus ook niet meer wat te denken wbt mondkapjes.

Dat klinkt wel logisch. Hergebruiken is natuurlijk niet eindeloos. Ik denk als je de logica van een zakdoek aanhoudt dat je al een heel eind komt. Heb je nergens last van en ben je een kwartiertje in een winkel, vervolgens een kwartier in de auto en dan weer in een andere winkel kan hetzelfde masker wel dienen. Als er in geniesd is, nieuw masker op. Thuis in de was, wassen op 60°, strijken en op een nette stapel. De volgende dag op stap met een nieuw masker, en een reserve meenemen.
Het dient idd om de anderen te beschermen tegen jouw niesbuien; en ik denk dat het ook als functie heeft iedereen bij de les te houden.

Nou het ging er juist om dat hij die mondkapjes dus niet schoonmaakte. Niet wassen, niks :).

Hoef gelukkig niet vaak met OV dus heb ze meer voor ‘just in case’ maar toch

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 03:08

Keet schreef:
[ [url=m/fIvyRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap het principe wel hoor maar dat mondkapje is niet een soort redmiddel en ook niet de enige manier waarop je hier rekening mee kan houden. En dat wordt bijna gesuggereerd met dit soort plaatjes.
Het blijft een feit dat als ik mensen zie met die dingen dat ze hem 9 van de 10 keer niet dragen over hun neus en vervolgens wel alle afstandsregels minder scherp hebben of wel de hele tijd aan hun gezicht kapje zitten maar ook 1000 andere dingen aanraken. Ik hoop ook nog steeds dat mensen hun wassen na het plassen.

Hoevaak zien jullie mensen met enorme niesbuien of hoestaanvallen? Geloof best dat het dan effect heeft hoor ter bescherming van anderen. Ik pas mij dan liever aan nu en zorg dat ik even niet naar een winkel hoef.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:38

Keet schreef:
[ [url=m/fIvyRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee dat is niet duidelijk.
Het is inderdaad duidelijk als je praat over slijm en spuug en grote druppels.
Praatdruppeltjes fietsen gewoon door de gaten heen.
Op het moment dat een half uur naast iemand zit in een kleinere ruimte heb je sowieso elkaars virus uitgewisseld, met of zonder mondkapje. Voor kortdurend piessen werkt het wel .
Het is niet voor niets dat het WHO zegt: het is geen vervanging voor handen wassen en afstand houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:54

Vraag me toch af waarom goed ventileren daar niet in 1 moeite bij genoemd wordt door de WHO.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:09

Over druppel verspreiden. Het verbaasd me dat de achtbanen in de Efteling open mogen. Daar wordt gegild en zo'n ding gaat dan keihard. Of snap ik het niet? Dat is trouwens een serieuze vraag.

Ik ga weer naar het ziekenhuis voor de studie tegen antistoffen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:17

ik denk dat je daar niet zo bang hoeft te zijn voor verspreiding, er zitten minder mensen in. Gisteren een filmpje gezien van de Baron, zaten welgeteld 6 mensen in heel de atractie.

En het gedeelte achter je hoofd is zo breed dat je volgens mij aardig je best moet doen om je achterburen te besmetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:18

raket schreef:
Over druppel verspreiden. Het verbaasd me dat de achtbanen in de Efteling open mogen. Daar wordt gegild en zo'n ding gaat dan keihard. Of snap ik het niet? Dat is trouwens een serieuze vraag.

Het is buiten, dat is het belangrijkste denk ik? De karretjes zijn maar voor een derde gevuld las ik en zoals je zegt gaat het keihard. Dat is toch ook meteen weer weg dan in de buitenlucht?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:21

raket schreef:

Tja dat denk ik ook bij wielrenners en hardlopers met net 1,5 meter afstand.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:45

1,5 meter bij hardlopers en fietsers? Die raken je nog net niet aan hier... Annoying als de pest joh.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:49

SusanH schreef:
Vraag me toch af waarom goed ventileren daar niet in 1 moeite bij genoemd wordt door de WHO.

In ons protocol is dit wel opgenomen. Wij moeten na elke klant 15 min luchten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:52

lenaa_tje schreef:
raket schreef:

...aan de ene kant: in de buitenlucht verwaait het virus sneller 'alle kanten op',
maar ik heb ook adviezen gelezen aan wielrenners om niet 100 kilometer lang in elkaars 'kielzog' te rijden. (In België was het een tijdlang verboden om met meer dan twee te wielrennen.)

Er zijn metingen gedaan dat het 'kielzog' van fietsers zo'n twintig meter is.

(Ik fietste de gehele 'intelligente lockdown' dagelijks zo'n twintig kilometer per dag naar stal en terug - ik heb dus het 'kielzog' van honderden mensen ingeademd. Ik hoop dat dat allemaal braverds waren die ook buiten waren omdat ze geen klachten hadden, mogelijk heb ik natuurlijk wel iets ingeademd van mensen die asymptomatisch besmettelijk waren....)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:10

In België was alles met meer dan twee verboden (hier ook overigens). Neemt niet weg dat je wel gelijk hebt over de vermoedens over de 'kielzog' bij fietsers én hardlopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:27

Janneke2 schreef:
lenaa_tje schreef:

...aan de ene kant: in de buitenlucht verwaait het virus sneller 'alle kanten op',
maar ik heb ook adviezen gelezen aan wielrenners om niet 100 kilometer lang in elkaars 'kielzog' te rijden. (In België was het een tijdlang verboden om met meer dan twee te wielrennen.)

Er zijn metingen gedaan dat het 'kielzog' van fietsers zo'n twintig meter is.

(Ik fietste de gehele 'intelligente lockdown' dagelijks zo'n twintig kilometer per dag naar stal en terug - ik heb dus het 'kielzog' van honderden mensen ingeademd. Ik hoop dat dat allemaal braverds waren die ook buiten waren omdat ze geen klachten hadden, mogelijk heb ik natuurlijk wel iets ingeademd van mensen die asymptomatisch besmettelijk waren....)

Het is hier ondoenlijk om voldoende afstand te houden als je door de stad fietst, wat ik iedere dag 2x een half uur doe. Dus ik heb ook aardig wat "kielzog" ingeademd. (Bah :') )
Ik maakte me in het begin wel zorgen over al die fietsers en hardlopers om me heen, maar het wordt toch steeds duidelijker dat de kans op besmetting in de buitenlucht klein is.

Dus nu geniet ik vooral van het buiten zijn en ben ik er nauwelijks meer mee bezig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:43

Toch grappig hoe we ons ineens druk maken om de uitgeademde lucht van anderen terwijl we daar tot voorkort over het algemeen niet bij stilstonden :)
Hoe we ineens veel bewuster zijn van de omgeving en rekening (proberen) te houden met anderen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:45

MoniqueT schreef:
Hier zijn ze sowieso binnen verplicht in openbare ruimtes, dus ook in de supermarkt. Mán, wat zijn die dingen warm als het al 30 graden is buiten. En brildrager, dus lastig. Wat helpt is mijn bril van tevoren inwrijven met handzeep (zonder water!) en dat heel goed afdrogen met een theedoek. Dat legt een laagje op de bril, waardoor die niet beslaat. En mondkapjes met een metalen stukje wat je goed over je neus kan buigen, werkt ook goed.

De eerste keren dat ik even met zo'n ding op naar de apotheek moest, zag ik meteen niks meer. Nu ik weet hoe het werkt, gaat het goed.

Goeie tip! Ben ook brildragend

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:38

Keet schreef:
Toch grappig hoe we ons ineens druk maken om de uitgeademde lucht van anderen terwijl we daar tot voorkort over het algemeen niet bij stilstonden :)
Hoe we ineens veel bewuster zijn van de omgeving en rekening (proberen) te houden met anderen.

Ja dit vind ik heel fijn! Ik stond er altijd al wel een beetje bij stil en boodschappenkarretjes, deuren, stopknopjes etc heb ik altijd al gore dingen gevonden dus ik ben blij dat er nu eens wordt schoongemaakt :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:47

ja :j
Allemaal smetvrees ... :')

Het 'voordeel' vind ik dat je mensen met reden uit je aura kunt dirigeren..
maar dat alles smerig zou zijn, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan en dat heb ik vooralsnog ook nog niet ontwikkeld gelukkig :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:49

Ik denk echter wel, als dit virus een medicijn/vaccin heeft, dat we net zo snel weer in het oude vervallen als dat we nu aan dit 'tijdelijke' normaal zijn gaan wennen.

En ik zeg expres tijdelijk, want ik vind dit nog steeds niet het nieuwe normaal waar ik de komende (hopelijk) 70 jaar rekening mee moet houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:50

Zijn er beelddenkers onder jullie? (Vast wel).
Stel je voor:
Iedere 1 januari op de manege "Gelukkig nieuwjaar SMAK SMAK SMAK" ohhh, vre-se-lijk. Want niet alleen je vriendinnen/maatjes een of meerdere kussen, ook die stink-viezerik etc. etc. brrrr %) De laatste jaren probeer ik dat te ontlopen. Ik kom binnen en roep heel hard "Gelukkig nieuwjaar allemaal, ik ga snel ff Brix doen!!" Dat werkt wel. :D
Zouden we daar nu van af zijn?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:50

Ik maak me niet zo druk over uit eten en dat soort dingen. (las dat mensen zich druk maakte dat dan een kok en serveerster boven je eten ademhaalt...)
Maar ik heb het altijd al irritant gevonden als mensen zo rakelings langs me heen rennen of fietsen (of rijden).