Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:33

palousa_boy schreef:
Dahlia's hebben knollen :Y)
Ziet er zo prima uit toch? Lisette heeft hier inmiddels ook wat dingen voor gezaaid en een stuk ontdaan van onkruid. Zelf ben ik druk aan het zaaien voor de schapen, hopen dat het niet te laat is. Eigenlijk had ik alles er al in willen hebben :+

Leuk hè, dat oneindige lijstje 'dat had ik eigenlijk vorige week nog willen doen'...

Ziet er weer heel netjes uit Marcella!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:39

Hoe smaakt een ganzen of eenden ei eigenlijk?

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:40

Ik heb ze in de pannenkoeken gebruikt, die van de eenden, ik vond het niet heel veel anders smaken. Maar ik proef ook wel wat minder.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:46

Ik ben ook lekker buiten bezig, aardbeien die Moestuin voor me gehaald had in grotere bakken zetten. Ik ga mijn keyhole opruimen en de mix die daarin zit moest ik toch ergens in doen, dus zo kunnen ze mooi nog even verder groeien en zichzelf vermeerderen. Nog 5 bakken te vullen.

Afbeelding

Op de verhogingen zijn de frambozen nog steeds ontzettend enthousiast bezig :+ die ga ik ook grotendeels uitsteken en in potjes doen voor verkoop en /of nieuw stuk grond (geel gaat mee, roze voor verkoop aan de weg)

Afbeelding

Afbeelding

En gelukkig hebben meer aardbeien mijn veel te enthousiaste compost opgooi actie overleefd dan ik dacht. Die mogen ook nog lekker even vermeerderen en dan ga ik na het seizoen ook een aantal uitsteken en in bakken doen.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:48

Prairy schreef:
Leuk hè, dat oneindige lijstje 'dat had ik eigenlijk vorige week nog willen doen'...

Zo bekend moet dus weer opnieuw zaaien van bloemen, nieuwe andijvie, enz. :=

Maar ook nog steeds verder met straatje leggen, opsluitbanden, aardbeien bed, enz. := -O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:21

Oh praat me er niet van. Is er niet iets aan de tuin te doen aan onderhoud, dan wel aan het huis. Dan nog de dagelijkse dingen natuurlijk, en alles wat je nog wil doen en er nog niet is... Dat blijft nog wel even doorgaan haha.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:33

Probleem is hier vooral dat de boerderij dingen altijd voor gaan. Dus ik begin nu pas met onze eigen groentetuin.
Wel weer een lading kuikens uit het ei sinds vanochtend. Dus die ga ik zo over zetten naar hun opfokhok.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:22

Het werk is nooit klaar... maar je hoeft je in ieder geval dan ook nooit te vervelen :) .. en het is ook nooit saai op de boerderij.

vanmorgen zijn de melkkoeien voor de eerste keer naar buiten gegaan.. altijd mooi gezicht! :)
alleen vond een vaarsje het nodig om de sloot in te duiken, dus moest die er weer uit gehaald worden.

vanmiddag schijnt de zon zo lekker dat ik ook maar in de tuin bezig ben geweest. sla, mais, prei, kalebas/pompoen en broccoli gezaaid, en tomaat, komkommer en courgetteplantjes buiten gedaan..
kijken wat er van over blijft. Mijn bonen komen al mooi op, dat is meestal wel een dankbaar/makkelijk gewas.

verder staan nu alledrie de kersenbomen mooi in bloei, dus hopelijk gaat dat ook lukken dit jaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:53

Moestuin schreef:
Geen idee, ik zag hem zonet wel nog in het centrum lopen toen ik de kleine van school ging halen. Dus ik gok dat hij daar ergens van komt. Wel typerend, sinds corona lopen ze vele grote rondjes en komen ze bij ons langs door. Het zijn nooit de directe buurboeren die klagen maar altijd diegene uit het dorp. Het kan ook niet vriendelijk gezegd worden. Het wordt gewoon naar mijn hoofd gebruld.

Wat een mafklapper.
Hopelijk is het verder rustig gebleven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:51

En zaaien etc is zeker met trekkers en andere zware machines erg afhankelijk van het weer. Vorig jaar was ik wat eerder maar liep ik te ploegen in de modder, nu ben ik aan het zaaien in het stof :+ en op andere plekken loopt de trekker weer vast in de modder.
Probleem is ook dat ik het terrein niet heel goed ken nog dus dat geeft weleens verassingen. Zo heeft de ploeg vorig jaar een paar maanden in het veld gestaan omdat ik hem er niet meer uit kreeg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:04

Wat is iedereen lekker druk bezig buiten! Ik heb heel veel mooi's zien voorbij komen!

Juval: Hoe gaat het met de vaars?

Even wat konijntjes gefilmd vandaag :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:09

ah, mooie nijntjes hoor!

vaars doet het prima, eenmaal uit de sloot ging ze gewoon verder grazen, alsof er niets was gebeurd. :)

kuikens doen het goed, alleen heeft er een spreidpootjes. Daar moet ik dus wat mee. Ik zag op internet al een soort spalkje met tiewraps. even knutselen dus.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:46

Zijn er hier mensen die zelf kippen- of kwartelvoer maken? Ik koop het nu nog gewoon, maar dat vind ik eigenlijk niet echt zelfvoorzienend. Daarnaast geef ik natuurlijk al restjes bladgroente, paardenbloem, brandnetel, etc, maar dat zijn extraatjes. Niet het basisvoer.

Ik ben nu bezig met erwten kweken. Dat is een mooie bron van eiwit. En mais kun je natuurlijk ook kweken alleen heb ik daar geen ruimte voor. Granen zijn sowieso erg lastig op kleine schaal.

Meelwormen kun je ook zelf kweken, maar die hebben ook weer een graanproduct nodig.

Heeft iemand nog goede ideeën of hacks? Ik hoef echt niet 100% zelfvoorzienend te zijn voor wat betreft mijn eierproductie, maar meer dan nu zou wel prettig zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:01

Meelwormen kweken is een goede stap. Graan kan op zich wel, maar het oogsten is wel een klusje. Het scheelt dat je voor kippen niet hoeft te dorsen, je hoeft alleen te oogsten. In principe zou je in plaats van echt zelf te dorsen ook alleen de kopjes ongedierteveilig kunnen bewaren. Het stro kan je dan weer gebruiken voor de kippen zelf.

Maar je moet inderdaad wel (grond)ruimte hebben, anders houdt het op. Je kan wel meer voer uit gemengd graan halen door het te laten kiemen. Ik ben er niet handig mee, maar het schijnt een flinke voerwinst opte leveren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:56

Moestuin nu wil ik nijntjes. Vooral die met blauwe neusje. <3
Graan voor kippen dan ben je veel grond nodig om te verbouwen. :=

Loopeenden echt hele vieze beesten, want we hebben ze hier nu in het wild tussen de gewone eenden lopen. Anders ga ik wat vangen. :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:01

juval schreef:
ah, mooie nijntjes hoor!

vaars doet het prima, eenmaal uit de sloot ging ze gewoon verder grazen, alsof er niets was gebeurd. :)

kuikens doen het goed, alleen heeft er een spreidpootjes. Daar moet ik dus wat mee. Ik zag op internet al een soort spalkje met tiewraps. even knutselen dus.

Je kan er ook gewoon een elastiekje tussen doen. Beide kanten van het elastiek een knoopje zodat je kleine lusjes krijgt zodat elke poot een eigen lusje heeft die goed blijft zitten, en dan de rest van het elastiekje door te knopen de juiste lengte maken. Werkt mooi en ze wennen heel snel aan dat ding tussen hun pootjes.

Voer kiemen voor het voeren zal ik ook eens gaan proberen. Zelf kweken ga ik niet eens over nadenken (wat een land en tijd heb je nodig om dat te verbouwen als ik zie hoe veel 20kg zakken er hier door gaan in een jaar :P ), maar met eerst kiemen hebben ze wel een keer een andere hap. :D

Hier heb ik oorlog met de parelhoenders, die hebben opeens besloten dat ze aan de wandel moeten in het weiland en de boomwallen. Ze zijn alleen veel te klein om los te lopen met de aantallen roofvogels die hier vliegen, dan heb ik met een week geen parelhoenders meer. :( Kortwieken lijkt alleen niet te helpen, dan komen ze nog prima over het 1.5 meter hoge hek heen. :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:41

In principe is commercieel 12 ton per hectare in Nederland een normale hoeveelheid wintertarwe. Dit komt neer op 1.2kg per m2. Maar dat is de oogst zoals die geladen wordt en inclusief vochttekort in de zomer. Geef je in juli semi-dagelijks water (en schijnt de zon voldoende), eventueel in combinatie met wat vloeibare kunstmest voordat ze echt in aar schieten, dan moet je hoger kunnen komen. 1.5kg per m2 is met de huidige rassen goed (potentieel) haalbaar (mits je uiterlijk in oktober gezaaid heb).

Gerst en haver zitten wat lager, dan zit je eerder aan 0.8kg/m2. Korrelmais zit rond de 1kg/m2 op het moment, maar ook daar is veel winst te behalen met voldoende water geven. Als niet-commerciele zaaiers kunnen we wat ruimer bemesten, waar best wel wat winst mee te behalen valt bij sommige gewassen.

Verder is ook luzerne een goede toevoeging, je mist namelijk wel volledig een calciumbron (ook meelwormen hebben 2x zoveel fosfor als calcium) en met enkel grit ga je dat niet opvangen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 01:38

Ik heb me wel eens verdiept in het kiemen. Het levert niet echt iets op ten opzichte van droge granen. Je voegt namelijk in feite alleen water toe. De toename in gewicht komt ook alleen maar door water. De voedingsstoffen per kg droge stof veranderen niet of nemen zelfs iets af.

Kiemen kan wel de beschikbaarheid van voedingsstoffen verhogen voor dieren die moeite hebben met de vertering van droge granen, zoals bijvoorbeeld paarden, maar kippen hebben daar voor zover ik weet geen moeite mee, zo lang ze maagkiezel hebben.

Voor mijn kwartels laat ik erwten wel kiemen omdat zij hele erwten gewoon niet kunnen eten. Malen is ook een optie maar ik vind kiemen leuker.

Bedankt voor de tips wat betreft granen. Dat valt me niet eens tegen, ca 1 kg per m2. Toch wel de moeite om eens naar te gaan kijken. Ik heb er nu geen ruimte voor, maar hopelijk in de toekomst wel.

Luzerne had ik ook al aan gedacht, vooral vanwege de eiwitten, maar calcium is ook belangrijk inderdaad. Geen idee of dat een beetje groeit in ons klimaat. Moet ik ook eens naar gaan kijken. Luzerne/Alfalfa is natuurlijk de kiemgroente bij uitstek maar daar heb je dan wel heel veel zaad voor nodig. Uit laten groeien tot een vol gewas levert een stuk meer op per zaadje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:04

Luzerne wordt hier op voorne putten regelmatig geproduceerd. Het staat 2 of 3 jaar en daarna komen er meestal aardappelen op.

Het wordt wel uitbesteed ( aan dit bedrijf: https://www.drogerijtimmerman.nl/ ), maar verder lijkt het een vrij simpel gewas te zijn. Weinig onderhoud.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:37

Zou hennep nog iets kunnen zijn? Heeft ook diverse toepassingen zoals bodembedekking en volgens mij ook best veel zaad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:43

Hennep mag in Nederland niet zonder ontheffing verbouwd worden, omdat er geen duidelijk verschil is tussen industriële hennep (max 0.3%thc) en cannabis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:46

Ik heb vorig jaar gewoon een bestelling kunnen doen bij Vreeken en geplant. Ik weet wel dat je het niet in pot mag zetten. En dat het wel handig is om de verpakking te bewaren... Maar voor eigen gebruik, mag je het dan ook niet planten? Neem tenminste aan dat er door hobbyisten niet gelijk hele hectaren vol geplant worden

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:05

Hoeveel hectare zouden jullie per paard aanhouden, als je volledig zelfvoorzienend wil zijn voor het ruwvoer?

Dan stel ik eventueel mijn minimum aantal hectare waar we in het buitenland naar op zoek gaan eventueel nog wat bij. Ik heb het nu op 5 staan maar voor mijn gevoel is 10 eigenlijk het minimum.

Denk dat we uiteindelijk 3-4 grote paarden zullen gaan houden, misschien nog een paar schapen met van die zwarte koppen en witte vacht. En dan nog eenden en kippen.

Ik wil ook nog minimaal 2-3 hectare voor het voedselbos maar dat wordt waarschijnlijk gecombineerd met een pp voor paarden, dat had ik hier al bedacht en op zich vind ik dat nog steeds een mooie combinatie.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:07

Hangt af van waar je zit maar grofweg kan je uitgaan van 1ha per paard. Verder is het 7 schapen per ha om ze jaar rond te kunnen voeren ongeveer. Eenden en kippen kun je na of tijdens je paarden en schapen op hetzelfde weiland laten dus daar zou ik geen extra ruimte voor calculeren tenzij je er heel veel gaat houden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:11

Mijn paarden aten met 3 een baal van 400 kilo weg per week = 19 kilo per dag per paard.

Per hectare haal je 10 tot 12 ton. Neem het minimum van 10 ton. 5 paarden komen op 665 kilo per week. Als ze het jaar rond hooi krijgen (pp zoals je zegt) heb je 34.580 kilo nodig. Dus minstens 3,5 hectare voor enkel hooivoorziening.