Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:43

Lekker thuis laten, God lost het wel op....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:47

Laatst gelezen dat de bescherming tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname ook bij mensen die al langer geleden gevaccineerd zijn goed zou zijn.
Zelf ben ik in januari gevaccineerd, maar ik voel me gelukkig niet onzeker er over. Maar ik val niet in een risico leeftijdsgroep en ben gezond.

Ik sta er anders in. Ik heb meer iets van: Iedereen kan inmiddels gevaccineerd zijn. De cijfers bewijzen dat vaccins werken. Ik vind besmettingen niet meer zo belangrijk en ik vind dat we moeten stoppen met daar zo op te focussen. Ziekenhuiscijfers zijn belangrijker. De oudste ouderen kunnen inmiddels een afspraak voor een booster maken. Laat ze maar eens kijken naar wie er nog in het ziekenhuis belanden (leeftijdsgroep, gevaccineerd of niet) en probeer daar doelgericht iets aan te doen ipv iedereen maatregelen op te leggen.
Zoals nu vind ik het prima te doen, maar maatregelen aanscherpen zie ik totaal niet zitten. De gevolgen daarvan wegen voor mij niet meer tegen tegen de winst die je ermee behaald. Helemaal niet als blijkt dat het vooral niet gevaccineerden zijn die in het ziekenhuis belanden. Laat gevaccineerden daar niet voor opdraaien. Laat ze maar eens goed geld in de zorg pompen en de zorg helemaal anders inrichten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:50

Vayo schreef:
Laatst gelezen dat de bescherming tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname ook bij mensen die al langer geleden gevaccineerd zijn goed zou zijn.
Zelf ben ik in januari gevaccineerd, maar ik voel me gelukkig niet onzeker er over. Maar ik val niet in een risico leeftijdsgroep en ben gezond.

Ik sta er anders in. Ik heb meer iets van: Iedereen kan inmiddels gevaccineerd zijn. De cijfers bewijzen dat vaccins werken. Ik vind besmettingen niet meer zo belangrijk en ik vind dat we moeten stoppen met daar zo op te focussen. Ziekenhuiscijfers zijn belangrijker. De oudste ouderen kunnen inmiddels een afspraak voor een booster maken. Laat ze maar eens kijken naar wie er nog in het ziekenhuis belanden (leeftijdsgroep, gevaccineerd of niet) en probeer daar doelgericht iets aan te doen ipv iedereen maatregelen op te leggen.
Zoals nu vind ik het prima te doen, maar maatregelen aanscherpen zie ik totaal niet zitten. De gevolgen daarvan wegen voor mij niet meer tegen tegen de winst die je ermee behaald. Helemaal niet als blijkt dat het vooral niet gevaccineerden zijn die in het ziekenhuis belanden. Laat gevaccineerden daar niet voor opdraaien. Laat ze maar eens goed geld in de zorg pompen en de zorg helemaal anders inrichten.

Precies dus dat eerste stukje. Tuurlijk ben ik mij er wel van bewust , maar het gaat mij met name om het niet ernstig ziek worden. Corona voorkomen is heel lastig tot vrij wel onmogelijk. Maar zolang ik niet ernstig ziek wordt ben ik er wel rustig onder. Dan is een booster lijkt mij ook niet heel erg nodig voor nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:06

Alleen die houding is voor diegene wiens enting niet goed is aangeslagen of voor diegene die niet geent mogen worden gewoon niet fijn. Die groep kiest er niet voor minder goed of niet beschermd te zijn en zouden eigenlijk profijt moeten hebben van de geenten die zich toch nog verantwoordelijk gedragen.

De stijgende cijfers zijn voor mij dus wel een risico. En met mij voor best veel mensen. Ik moet mensen uit de buurt blijven gaan zeker nu de afstanden zijn weggevallen voor nagenoeg iedereen. Geen boodschappen doen en wegblijven van zoveel mogelijk mensen die ik niet ken.
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-10-21 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:07

Esperanza schreef:
Askja schreef:
Yup. Maar als je dit beweert, heb je ook nooit echt serieus griep gehad, want dan piep je wel anders. Ik lag destijds als begin-twintiger twee weken plat en was echt heel ziek.

Over je nek gaan bij alles wat je niet aanstaat cq. waar je moeite mee hebt lijkt me trouwens ook erg ongezond. Idem, je overal ontzettend over opwinden. Slecht voor je bloeddruk.

Bloeddruk gaat goed, katten aaien doet een mens altijd goed. Oh ja en paarden natuurlijk :D

En ik heb zeker wel eens een echt goede griep gehad. Rond mijn 19e/20e ergens zo heftig dat ik 2 weken plat gelegen. Niet leuk, maar hoort er toch bij? En dat we ouderen en zwakkeren daarvoor moeten beschermen is goed. Maar voor griep enten we toch ook niet de hele populatie? En voor griep zijn we toch ook nooit zo op hol geslagen?

Lees de topics er maar eens op na, er zijn echt mensen niet naast ongevaccineerden willen zitten, restaurants aangeven die niet streng controleren, het is toch een beetje te ver doorgeslagen? Er zijn ook wappies aan de andere kant, geloof me. Maar de mainstream vindt de meeste maatregelen ook OK toch?

Het hele normale leven kan niet eeuwig 'on hold'. Er is meer randschade door de maatregelen dan goed is. Ik hoef ze niet meer op te noemen toch? We hebben ze allemaal wel gehoord. Economisch, sociaal, onderwijs enz. We sluiten nu mensen uit die de papieren niet op orde kunnen hebben. Omdat ze niet geënt kunnen worden nu ook negens meer naartoe kunnen? Dit moeten we met zijn allen toch niet willen? Of omdat je in het buitenland geënt bent en voor NL geen code kunt krijgen.

Gaat het dan nog om gezondheid of om controledrang?

Vaccineren is niet verplicht, het leven blijft niet voor eeuwig on hold, en de groep die niet naast niet-gevaccineerden wil gaan zitten vertegenwoordigt niet de mening van de gemiddelde Nederlander.

En waarom er geen sprake is van daadwerkelijk uitsluiten van ongevaccineerden hoeft ook niet opnieuw uitgelegd te worden. Dat bepaalde mensen dat wel zo beleven maakt nog niet dat het echt zo is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:09

karuna schreef:
Alleen die houding is voor diegene wiens enting niet goed is aangeslagen of voor diegene die niet geent mogen worden gewoon niet fijn. Die groep kiest er niet voor minder goed of niet beschermd te zijn en zouden eigenlijk profijt moeten hebben van de geenten die zich toch nog verantwoordelijk gedragen.

De stijgende cijfers zijn voor mij dus wel een risico. En met mij voor best veel mensen. Ik moet mensen uit de buurt blijven gaan zeker nu de afstanden zijn weggevallen voor nagenoeg iedereen. Geen boodschappen doen en wegblijven van zoveel mogelijk mensen die ik niet ken.

Zal het voor jou nog even aanvullen ik bedoelde mensen waarbij het vaccin wel uiteraard gewoon werkt zie ik geen reden hebben voor een derde prik. Snap dat mensen waarbij het waarschijnlijk helemaal niet heeft gewerkt het wel nut heeft. Maar dan vraag ik mij af zal het dan wel werken? Als 2 prikken geen reactie geven , zal een derde dat dan wel doen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:17

Soms wel, bv hep b doen ze in drie keer. De eerste werkt een beetje, de tweede zorgt voor een jaar bescherming ongeveer de derde voor een meerjarige bescherming. Kennelijk heeft een afweer soms meer prikkels nodig voor ze iets gaan doen, die van mij wel tenminste. Die moet je een paar keer flink schoppen voor hij wakker wordt en iets gaat uitvoeren.

De herhaalenting snap ik.

Ik reageerde alleen op oa vayo die zegt dat "verkoudheden" erbij horen, en dus gewoon doorgaan met klachten waarvan je soms niet weer waar ze door veroorzaakt worden. Of dat iemand anders zei dat "griep" beter is voor het imuunsysteem om het te krijgen.

alleen dat is zeker niet voor iedereen het geval. Een simpele verkoudheid is hier al flink ziek en longontsteking. En ik ben er langere tijd door uitgeschakeld. Dus het doorlopen met klachten blijf ik doen want het hoort er bij, iets wat typisch nederlands lijkt te zijn meest. Betekend voor anderen groot risico om flink ziek te worden,

Ik hoor van meer mensen met een slechtere afweer dat ze afgelopen jaar nog nooit zo weinig ziek zijn geweest, juist door de thuisblijvers met klachten en de afstand. Ik heb zelf geen enkele longontsteking opgelopen, geen verkoudheden niks. Voor het eerst in ik weet niet eens meer hoe lang.

Dus daar eens aan denken voor iemand met klachten vrolijk er op uit gaat zou wel heel fijn zijn, niet alleen covid is een "bedreiging"

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:26

Karuna, ondanks je afwijking in immuunsysteem , jij hebt zoveel last van je vaccinaties gehad dat deze vaccins zeer waarschijnlijk wel zijn aangeslagen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:29

karuna schreef:

je kunt toch gewoon een FFP2 masker opzetten zodra je je huis verlaat? Doe ik ook, ik wil echt niets oppikken, ook geen verkoudheidje of griepje (griepprik pas 3 november) en ik wil ook wel eens dat kleine flatje uit af en toe en eens zien of er nog andere mensen zijn dan mijn echtgenoot.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:34

karuna schreef:
Soms wel, bv hep b doen ze in drie keer. De eerste werkt een beetje, de tweede zorgt voor een jaar bescherming ongeveer de derde voor een meerjarige bescherming. Kennelijk heeft een afweer soms meer prikkels nodig voor ze iets gaan doen, die van mij wel tenminste. Die moet je een paar keer flink schoppen voor hij wakker wordt en iets gaat uitvoeren.

Ik reageerde alleen op oa vayo die zegt dat "verkoudheden" erbij horen, en dus gewoon doorgaan met klachten waarvan je soms niet weer waar ze door veroorzaakt worden. Of dat iemand anders zei dat "griep" beter is voor het imuunsysteem om het te krijgen.

alleen dat is zeker niet voor iedereen het geval. Een simpele verkoudheid is hier al flink ziek en longontsteking. En ik ben er langere tijd door uitgeschakeld. Dus het doorlopen met klachten blijf ik doen want het hoort er bij, iets wat typisch nederlands lijkt te zijn meest. Betekend voor anderen groot risico om flink ziek te worden,

Ik hoor van meer mensen met een slechtere afweer dat ze afgelopen jaar nog nooit zo weinig ziek zijn geweest, juist door de thuisblijvers met klachten en de afstand. Ik heb zelf geen enkele longontsteking opgelopen, geen verkoudheden niks. Voor het eerst in ik weet niet eens meer hoe lang.

Dus daar eens aan denken voor iemand met klachten vrolijk er op uit gaat zou wel heel fijn zijn, niet alleen covid is een "bedreiging"

Toch is het ook niet zo zwart wit als jij zegt. Er zijn mensen die het hele jaar verkouden zijn. Moeten deze dan maar thuis blijven?
Jij weet niet welke keuzes andere mensen in Nederland maken en ook niet waarom.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:35

@karuna

Kun je ergens geen antistoffen test aanvragen? Dan weet je het zeker of het vaccin wat gedaan heeft. Je hebt het nu aangenomen vanuit het nieuws , maar misschien valt het allemaal wel een beetje mee. De berichten wisselen namelijk wekelijks haast. Ik hou het zelf al niet meer bij... ene week moet ik een booster andere week werkt het vaccin helemaal niet meer , en dan ben ik opeens weer voor 90% beschermd tegen ziekenhuisopnames. Ik heb mij er nu eindelijk maar een beetje bij neergelegd want ik wordt juist heel zenuwachtig van die wisselende berichten. Ik ga nu best wel weer naar wat plekken en begin daardoor juist wat relaxter te worden.

Dat je ergens ziek wordt van een neusverkoudheid betekend ook niet dat je ernstig ziek hoeft te worden van corona. Ik was vroeger ook om de haverklap verkouden , maar ben sinds het afstand houden ook meer bezig geweest met mijn weerstand opbouwen. Ik kom elke dag op mijn werk in aanraking met heel veel virussen. Zo zijn er vooral collega's ziek geweest , maar cliënten niet. Ook ik ben er niet ziek van geworden. Terwijl ik voor corona ook ontzettend vatbaar was voor verkoudheden en dit zo vaak kreeg in een jaar.... Vooral lekker veel naar buiten en bewegen heeft mij wel geholpen. Op mijn werk kon ik geen 1,5 meter afstand houden dus ik ben op zich nog wel veel in aanraking geweest met virussen.

Ik heb ook vrijwel elke dag vooral aan het begin een snotneus. Maar ik kan wel heel duidelijk voelen wanneer ik echt verkouden ben en wanneer ik mijn 'ochtend' snotneus heb. Maar ik ga mijzelf daarvoor niet opsluiten als ik eerlijk ben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:48

bigone schreef:
Bericht van de huisartsenpraktijk in Staphorst:

Inmiddels slaat de huisartsenpraktijk in Staphorst alarm. Het aantal coronabesmettingen stijgt hard en de niet-acute zorg in de gemeente dreigt in gevaar te komen. Praktijkmanager Hilga Miggels-Manden zegt namens de artsen: "Momenteel zijn de oplopende coronacijfers in Staphorst alarmerend. Er is een groot aantal positieve coronatesten. Opvallend veel mensen zijn ernstig ziek door corona en moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Deze mensen zijn veelal niet gevaccineerd. Ook jonge, gezonde mensen kan dit overkomen. Op dit moment dreigt de niet acute zorg in Staphorst in gevaar te komen. Daarom een dringend advies aan iedereen vanaf 12 jaar om zich te laten vaccineren."

Zelfs de kerk heeft weer beperkende maatregelen ingevoerd, misschien kunnen ze beter oproepen tot vaccineren. Hoe tegenstrijdig ook voor gelovigen , je kunt het ook zien als een cadeautje van !

God zal dit wel gewild hebben :roll:

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:49

karuna schreef:

Ja maar we kunnen niet alles opzij zetten voor een kleine groep mensen. Af en toe eens verkouden of snotterig hoort erbij. Juist door elkaar te ontwijken, word je afweersysteem alleen maar zwakker. Totdat je wel een virus oploopt en hier flink ziek van word. Omdat je lichaam niks meer gewend is :+

En ja ik heb elk winter wel een bronchitis aanval. En meestal rond kerst lig ik 'plat' met een flinke keelontsteking. Nouja ik lig op bed zover het lukt ivm de boerderij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:26

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:46

Dat verhaal van een zwakker wordend afweersysteem hoor ik vaker. Maar dan moeten mensen vroeger toch een zeer slecht afweersysteem hebben gehad. Ze kwamen nauwelijks in contact van mensen buiten het dorp en dus met vreemde ziektekiemen. Tegenwoordig komen we in contact met ziektekiemen van over de hele wereld.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:02

Daar heb je wel een heeel goed punt. Wanneer ik denk aan de tijd van mijn ouders. 1 keer per jaar naar de camping op Texel. En een keer naar een dierentuin. Ooit op mijn verjaardag heeel vroeger in een restaurant cola gedronken als cadeau. Dat was het dan. Vele malen minder contacten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:05

Vroeger waren er ook genoeg bewegingen tussen plaatsen, landen.
En bvb ontdekkingsreizigers konden echt wel wat mee terug nemen.
Slechte hygiëne, al veel mensen gingen voor hun tweede levensjaar dood.
Dat is nog geen 120 jaar geleden, in die tijd zie je vaak veel gezinnen met vier, vijf kinderen en dan waren er ook al net zoveel overleden. Bvb mijn grootvader , dat was de derde jongen in het gezin die Jan heette, Jan nm 3, 1 en 2 waren al snel na de geboorte overleden.
Ook toen verspreiden ziektes zich, denk aan volledige stammen die uitgeroeid werden doordat missionarissen ziektes als mazelen binnenbrachten. Maar de omvang was veel beperkter want het reizen duurde maanden soms ipv nu op het vliegtuig stappen en morgen in een ander werelddeel. En slechter afweersysteem denk ik niet, eerder meer het recht van de sterkste. Wanneer je alle kinderziektes overleefde had je grote kans om groot te worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:36

karuna schreef:

Als ik weet dat iemand in mijn directe kring in een dergelijke situatie zit dan houd ik daar rekening mee. Maar dat heb ik niet en dan vind ik het niet leefbaar om altijd rekening te blijven houden met een onbekenden die ik wellicht nooit zal treffen. Sowieso voel ik geen nood om me dichtbij vreemden te bewegen (binnen 1,5m). Jij kan dus prima op 1,5 m van mij blijven.

Ik snap wel dat het voor jou anders voelt en ik vind het voor jou en voor die groep heel erg vervelend, maar jij en zij zullen daar zelf maatregelen tegen moeten treffen als zij dat nodig achten of willen. Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zich voor eeuwig aan strikte maatregelen blijven houden. Je kunt zelf ook best wat maatregelen treffen om een kans op besmetting te minimaliseren.
Immers voor corona speelde dit probleem toch ook al!? Griep of ieder ander virus was dan toch ook gevaarlijk?

En weet je we zeker dat je geen antistoffen hebt aangemaakt? Ben je hier al op getest? Want wie weet heb je gewoon wel antistoffen aangemaakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:29

Karuna: Ik zou idd ook eens een testje aanvragen en kijken of je anti stoffen aanmaakt. Wie weet doe je dat wel en heb je genoeg antistoffen. Scheelt je een hoop stress.
Verder ben ik het er ook wel mee eens dat we niet ons leven opzij kunnen schuiven voor mensen met een mindere weerstand. Afstand houden is voldoende vind ik. En je kunt zelf ook maatregelen treffen vind ik

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:32

Helemaal mee eens Purny, ik ga gewoon door met leven. Houd me aan de regels en dat betekent geen verplichte afstand. Dingen als naar de winkels en op vakantie zijn geen noodzakelijke dingen dus ik neem aan dat als je bang bent dat je dat gewoon nog even niet doet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:44

We hoeven ons leven niet opzij te schuiven.
We moeten alleen voorkomen, dat in de komende herfst en winter de zorg overbelast blijft/raakt.
Als dat gebeurt, kan iedereen die zorg nodig heeft, de dupe worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:47

Electra63 schreef:
We moeten alleen voorkomen, dat in de komende herfst en winter de zorg overbelast blijft/raakt.

Sommige mensen verwachten het wel. En ik denk dat waneer men de boosters krijgt we een heel eind komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:57

Electra63 schreef:

Blablabla... de zorg... blablabla... áls dat... dan kán....
En als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood.
Er is een ook hierop van toepassing zijnde Calvinistisch gezegde; stel niet uit te morgen wat je vandaag kan doen.
Míjn conclusie is; gedenk te léven. Lééf *\%/*

Covid is alláng geen probleem meer. Griep zou ook geen probleem mogen zjn.
Dat (áls dat al zo zou zijn) ´de zorg´ geen rek heeft is een bestuursprobleem van vóór, LANG voor, Covid.
Mag je niet op normaal leven afschuiven en nog minder op normaal gezonde mensen.

Wat Covid19 betreft is het nu zelfs gewoon écht moeilijk om een besmet persoon te vinden >;)
Ook in de gezondheidszorg níemand die ook maar íemand kent. Die 35 per 100.000 die er hier in de provincie nog zouden zijn kan niemand vinden :x
Ondertussen nog wel de meerderheid met masker op straat en aan de kust beperkingen voor de horeca 8)7

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:02

Huertecilla schreef:
Wat Covid19 betreft is het nu zelfs gewoon écht moeilijk om een besmet persoon te vinden >;)

Hier is het wel makkelijk, gewoon even naar de biblebelt :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:02

Ja, dat krijg je als je in een afgelegen gebied woont... :j
wellicht een ritje naar een grote stad? Of plekken waar meer jongeren / jonge kinderen zijn?

Hier om mij heen hoor ik nog steeds van collega's / kennissen die Covid19 oplopen, eigenlijk altijd van hun kinderen.. :j