Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:31

_Penotti schreef:
Pantykous schreef:
Makkelijker is het om minder te eten en/of meer te bewegen, hoef je ook niemand om te leggen.

Denk je echt als het zo simpel was er mensen met overgewicht bestonden?

Maar dat is een andere discussie.

Dat is inderdaad een andere discussie maar laten we nou ook niet doen alsof iedereen met overgewicht er niks aan kan doen. Voor een áántal kunnen er inderdaad andere oorzaken zijn maar voor de meerderheid met overgewicht is het echt teveel en/of te slecht eten/drinken en te weinig bewegen... ik vind soms net iets te vaak dat mensen zeggen “oh ik kan er niks aan doen”.. ik ben nu ook 7 kilo zwaarder dan 4 maanden geleden vanwege een schouderblessure waardoor ik niet kon sporten .. maar daar komt het dus níet door... ik ben nl gewoon blijven vreten en heb geen alternatieve beweging gezocht.. daar komt t door :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:43

Emmaa_ schreef:
Helemaal mee eens. Overgewicht kan heel gevaarlijk zijn. Maar het is niet de oplossing om te gaan schoppen en vingers gaan wijzen naar mensen die daadwerkelijk overgewicht hebben. Want het is voor veel mensen helaas echt niet zo makkelijk als gewoon wat minder eten en wat meer bewegen.

Het principe van anders (niet per se minder) eten en meer bewegen waar iemand het kan is voor ieder mens gelijk. Dat er bvb psychisch een en ander aan de hand is waardoor iemand bijvoorbeeld troost zoekt in eten, eet uit verveling, bij bepaalde emoties kan natuurlijk wel. En ik vind ook dat voor dat psychisch aspect nog te weinig aandacht is.

En dan is er nog een klein percentage dat aankomt door bepaalde medicatie of anderszins lichamelijke klachten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:43

Natuurlijk bestaan die mensen. En vergeet niet dat suiker ook een verslaving is.
En ik zou hetzelfde hebben gezegd x jaar terug.
Totdat ik mijn ongeluk kreeg en alles anders is geworden.
En als de calorie inname dan rond de 1500 zit, weinig suikers en zetmeel, maar inderdaad wel erg weinig beweging. Ga ik het mezelf toch niet toeschrijven aan er niets aan doen :D Zou ik er niets aan doen was ik geen 10 kilo te zwaar maar denk wel 30. Merk namelijk direct op de weegschaal als ik gezondigd heb.
En ik kan me niet voorstellen dat ik dan de enige ben daar in.
Ik denk dat je sommige dingen moet ervaren voor je ze echt kunt begrijpen. :j

Maar zullen we die discussie elders voeren?
Ik heb zomaar het idee dat de problemen op de ic niet zijn bij licht overgewicht, maar dat je echt moet gaan denken bij de mensen die door hun overgewicht zo al meer moeite hebben om de trap 1 keer op te komen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:44

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:46

ja ik heb dat gisteren al gedeeld, ook in het wetenschaps forum is het gedeeld.
Ben het er ook erg mee eens.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:47

_Penotti schreef:

Oh sorry, het gaat zo hard allemaal :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:47

corine1981 schreef:
_Penotti schreef:

Oh sorry, het gaat zo hard allemaal :+

Bedoel het ook niet verkeerd :)
Is inderdaad niet bij te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:48

corine1981 schreef:
https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... ~b594fcce/

Even een tegen geluid, kan niet vinden of het al gedeeld is, maar ik vind dit ook.
Het platleggen van alles is schadelijker, denk bijv ook aan criminaliteit etc...

Precies.
De meeste mensen proberen te vergelijken met Europa, maar dat gaat niet.
Als je niets hebt (dus ook geen minimale uitkering) en weinig kansen hebt dan is de aantrekkingskracht van een georganiseerde criminele organisatie (dus ook kleine gangs) die voor elkaar zorgt vrij groot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:55

Cer schreef:
Pandora2 schreef:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Over waarom de ene mens het wel overleeft en de andere niet.

Ik dacht “nou, nu weten we het!”.. staat er echt precies niks in dat bericht :') die journalist had zat blijkbaar om werk verlegen ...

We weten toch iets nu ? O:)
Voor het fijne ervan is het uiteraard nog veel te vroeg :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:00

_Penotti schreef:
Ik heb zomaar het idee dat de problemen op de ic niet zijn bij licht overgewicht, maar dat je echt moet gaan denken bij de mensen die door hun overgewicht zo al meer moeite hebben om de trap 1 keer op te komen.

Zolang je geen hoge bloeddruk hebt en/of diabetes zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:03

_Penotti schreef:
Ik denk dat je sommige dingen moet ervaren voor je ze echt kunt begrijpen. :j

Maar zullen we die discussie elders voeren?

ja we kunnen de discussie elders voeren maar als iemand die bijna 30kg te zwaar is geweest, mag ik er ook wat van vinden :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:05

Ben toch wel benieuwd - indien testen breed beschikbaar worden - of Corona hier al is langs geweest.

Nog voordat patiënt zero in Brabant werd ontdekt (ongeveer een weekje daarvoor) is mijn dochter flink ziek geweest met flinke koorts (een dag of 4) pijn in de longen en flink hoesten.
Daarna heb ik me ook even niet fit gevoeld en wat verkouden geweest, maar niet zulke klachten gehad als mijn dochter. Toen gedacht, zal wel een andere griep zijn geweest, want het was toen voor zover we wisten niet in NL. Nu hoor je dat er toch ook al gevallen moeten zijn geweest voordat Carnaval begon.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:08

Ik ben ook ruim 30 kilo te zwaar geweest, heb ik er zelf aan gesnaaid. En achteraf merk ik pas hoe ik mijn lichaam gepest heb met dat gewicht. Hetzelfde geldt voor roken, ben ik nu bijna anderhalf jaar mee gestopt en heeft echt grote verbeteringen opgeleverd.

Dus dat zijn allemaal dingen die je voor jezelf kunt doen als mens om je lichaam te helpen. Juist als het dan tegen een dergelijk virus op loopt maak je veel meer kans om beter te worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:12

Wat de journalist niet uit het verhaal opgepikt heeft is dat ze niet precies weten waarom overgewicht een factor is. Maar het wel aannemelijk is dat het in de richting van bloedsuiker zal zitten, omdat mensen met suikerziekte ook een verhoogd risico hebben.
Maar daar doen ze natuurlijk geen uitspraken over nog want het is niet onderzocht

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:12

Mars schreef:
Ik ben ook ruim 30 kilo te zwaar geweest, heb ik er zelf aan gesnaaid. En achteraf merk ik pas hoe ik mijn lichaam gepest heb met dat gewicht. Hetzelfde geldt voor roken, ben ik nu bijna anderhalf jaar mee gestopt en heeft echt grote verbeteringen opgeleverd.

Dus dat zijn allemaal dingen die je voor jezelf kunt doen als mens om je lichaam te helpen. Juist als het dan tegen een dergelijk virus op loopt maak je veel meer kans om beter te worden.

Ik heb niet gerookt maar ik ben wel behoorlijk afgevallen. Het voelt toch heel wat lekkerder om geen onnodige ballast mee te hoeven slepen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:13

Loretta schreef:
weer een politicus die oproept om maar vooral het gewone leven te laten door gaan. dit keer een Nederlandse. Mona Keizer vraagt om maar vooral met zijn allen te gaan winkelen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je- ... rijven-op/

Nee, ze vraagt om de MKBers te ondersteunen, niet om door te gaan met het gewone leven. Mensen zijn nu eerder geneigd om online te bestellen bij grote bedrijven en dan gaat de lokale middenstand ten onder. Ze vraag niet om er een gezellig familieuitje van te maken waarbij de kinderen een nieuwe garderobe krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:16

Mensen die dik zijn en zwaar ziek zijn door Corona , dus aan de beademing liggen hebben waarschijnlijk weinig voordeel van het om en om op de buik liggen om de longen meer ruimte te geven. Dikke buik zorgt voor te weinig ruimte wanneer je op je buik ligt. En juist de extra ruimte is blijkbaar heel belangrijk . Daarom meer mannen die overlijden , daar zit boven een bepaalde leeftijd toch een paar maten extra op de buik.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:20

Maar vergeet niet dat het gros van de overledenen nooit op de ic geweest is en dus ook niet op de buik beademd is geweest...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:21

Nog voor de carnavalsvreugde eind februari losbarstte, waren er al signalen dat het coronavirus in Brabant was neergestreken. Enkele medewerkers van twee Brabantse ziekenhuizen vertoonden symptomen van het nieuwe virus.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... 1bfuneitZQ

Er gaan in Nederland meer mensen dood aan Corona dan het RIVM meldt. Dat zegt huisarts Mark Perquin. Omdat niet iedereen getest wordt, is bij sommige mensen niet duidelijk of ze gestorven zijn aan het coronavirus.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... 3IrRhxtizA

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:24

Babootje schreef:
Ben toch wel benieuwd - indien testen breed beschikbaar worden - of Corona hier al is langs geweest.

Nog voordat patiënt zero in Brabant werd ontdekt (ongeveer een weekje daarvoor) is mijn dochter flink ziek geweest met flinke koorts (een dag of 4) pijn in de longen en flink hoesten.
Daarna heb ik me ook even niet fit gevoeld en wat verkouden geweest, maar niet zulke klachten gehad als mijn dochter. Toen gedacht, zal wel een andere griep zijn geweest, want het was toen voor zover we wisten niet in NL. Nu hoor je dat er toch ook al gevallen moeten zijn geweest voordat Carnaval begon.

Er was wel een officiële griep epidemie in midden Nederland vlak voor de Corona die overlapte

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:27

Destination schreef:
Loretta schreef:
weer een politicus die oproept om maar vooral het gewone leven te laten door gaan. dit keer een Nederlandse. Mona Keizer vraagt om maar vooral met zijn allen te gaan winkelen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je- ... rijven-op/

Nee, ze vraagt om de MKBers te ondersteunen, niet om door te gaan met het gewone leven. Mensen zijn nu eerder geneigd om online te bestellen bij grote bedrijven en dan gaat de lokale middenstand ten onder. Ze vraag niet om er een gezellig familieuitje van te maken waarbij de kinderen een nieuwe garderobe krijgen.

We balanceren nu qua besmettingen wel op de rand van de achtergrond. Ook in Gelderland gaat het nu de verkeerde kant op terwijl het in Brabnat nog steeds gaande is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:27

Inderdaad Popstra. Tot voor kort was deze nog actief. Daarom liepen mensen met lichte verschijnselen ook gewoon door.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:31

kiki1976 schreef:
Er gaan in Nederland meer mensen dood aan Corona dan het RIVM meldt. Dat zegt huisarts Mark Perquin. Omdat niet iedereen getest wordt, is bij sommige mensen niet duidelijk of ze gestorven zijn aan het coronavirus.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... 3IrRhxtizA

En dat is in elk land zo ;)

Loretta schreef:
We balanceren nu qua besmettingen wel op de rand van de achtergrond. Ook in Gelderland gaat het nu de verkeerde kant op terwijl het in Brabnat nog steeds gaande is.

En wat wil je daarmee zeggen? Als je alleen een kledingwinkel ingaat en de spijkerbroek haalt die je normaal ook altijd hebt, is er niets anders aan dan boodschappen doen. Er zijn genoeg mensen die geen kleding aanpassen voordat ze het kopen en dan kun je het net zo goed in een stenen winkel halen als dat je het online bestelt. Anders heb je na de pandemie geen mogelijkheden meer om het in de stenen winkel te halen, omdat ze failliet zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:35

Saul schreef:
verootjoo schreef:
Nee, dat merk je dan niet door de sedatie.

En morfine helpt ook tegen benauwdheidsklachten.

Hier ben ik het niet geheel mee eens maargoed dat is wellicht een andere niet relevante discussie hier.

Ik heb helaas anders meegemaakt.

Dat klopt, maar benauwdheid is niet hetzelfde als zuurstof te kort. Benauwdheid kan worden bestreden met morfine idd.