Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:42

Ah wat ontzettend sneu en balen moestuin! Hopelijk krijg je alles wat nog leeft weer goed op de been.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:20

Dat ziet er lekker uit Marcella!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:30

gefeliciteerd Marcella!! Y)(^)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 16:03

Dank je.

Eh de sussex zijn van 1 januari en vandaag een vreemd ei. De 2 hennen van vorig jaar zijn ook aan de leg, maar toch ook weer andere kleur. Benieuwd wie er gelegd heeft is wel mini ei.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 16:14

Meen je moestuin :oo waren er ookal wat opgehaald of had je nog heel veel zitten?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:11

Ik ben weer een tijdje afwezig geweest maar ik ben er weer. Ik reageer even vanaf de vorige pagina.

Solleke Noah: wat een prachtig etiket, waar heb je ze laten maken? Ik vind het echt heel tof.

Moestuin: fijn dat je varkentjes naar buiten kunnen. Vinden ze het al leuk buiten? Wat ontzettend zonde van je kuikens zeg ;(

Marcella: wat een voorraad zeg.. ooit wil ik ook genoeg fruit voor zo'n mooie voorraad.

Verder even kort over hoe het er hier uit ziet. De eerste lading kuikens is naar buiten verhuisd dus daar hebben we een stuk minder onderhoud aan dan wanneer ze binnen in huis zitten. De broedmachine zit ook alweer op 13 dagen dus nog een weekje tot we weer nieuwe kuikens hebben.

Alles wat voorgezaaid is komt mooi op, ik ga zo nog even wat oppotten want het groeit het raam uit.. de asperges, aardappels en uien zitten in de grond en komen al zachtjes aan boven de grond kijken :j

Ook heb ik me gestort op het fermenteren, ik kreeg een korte online workshop van een oud klasgenoot en ik heb het helemaal ontdekt. De potten heb ik al besteld en gezien de hoeveelheid witte kool die ik gezaaid heb, heb ik nog wat te doen tegen september :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:19

Dat sap ziet er echt lekker uit :9

HopeMyDay: etiket via Vistaprint gemaakt, ging heel makkelijk. Ondertussen zijn ze ook toegekomen :D

Afbeelding

Fijn dat het voorzaaien zo goed gelukt is! Hier wilt het nog niet zo, staat wat te koud denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:37

Moonfight: Er waren 45 verkocht. Ik had ook wat uitval dus reken dat er hoop en al toch nog een 400 inzaten. Ik heb ze nog niet geteld, maar ik denk dat er een 100/150 over blijven? Er is echt een gigantische hoeveelheid van tussenuit gegaan...

Marcella: Zou kunnen hoor! 14/15 weken, normaal beginnen ze rond 18 weken dus zou het niet al te gek vinden.

HMD: Wat leuk dat de eerste kuikens al naar buiten zijn en het voor zaaien zo goed is gelukt!

Solleke: Dat ziet er echt heel erg mooi uit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:34

Afbeelding :D *\o/*

Ze was 3,92 kg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:40

Gefeliciteerd Marcella!
Afbeelding
Wij hebben eindelijk succes! Er is een ei uitgekomen. Onze eerste in de broedmachine.
Wat nu?
In de andere eitjes zit nog geen beweging.
Wanneer moet ik het kuiken eruit halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:53

Kuiken mag tot 24 uur blijven zitten :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:17

Maar minimaal tot het goed droog is

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:01

bedankt! ik heb hem (ga er uiteraard vanuit dat het een hij is :) ) onder de warmteplaat gezet... het lijkt erop dat hij enigstkind blijft, in de rest van de eieren zit geen beweging nu 22 dagen.
is dat erg, een kuiken alleen? of zal ik op zoek gaan naar wat stiefbroertjes

volgende lading voor de broedmachine (waar ik inmidddels flink aan twijfel) zijn mijn fazanteneitjes.. er zijn er inmiddels 3 of 4.
Of misschien toch kalkoeneieren, die hebben ze hier bij de zorgboerderij. Zou dat samen kunnen? fazanten en kalkoenen?? formaat zal wat verschillen uiteraard. misschien ook de draagtijd, ik ga even googelen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 10:20

Ik zou er wel een kuikentje bijhalen. Ik heb ooit 1 kuiken gehad door een slechte broedmachine maar die piepte alles bij elkaar tot hij vriendjes kreeg.

Geen idee of fazanten en kalkoenen bij elkaar kunnen, als kuikens lijkt het mij geen probleem.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:33

juval schreef:
bedankt! ik heb hem (ga er uiteraard vanuit dat het een hij is :) ) onder de warmteplaat gezet... het lijkt erop dat hij enigstkind blijft, in de rest van de eieren zit geen beweging nu 22 dagen.
is dat erg, een kuiken alleen? of zal ik op zoek gaan naar wat stiefbroertjes

volgende lading voor de broedmachine (waar ik inmidddels flink aan twijfel) zijn mijn fazanteneitjes.. er zijn er inmiddels 3 of 4.
Of misschien toch kalkoeneieren, die hebben ze hier bij de zorgboerderij. Zou dat samen kunnen? fazanten en kalkoenen?? formaat zal wat verschillen uiteraard. misschien ook de draagtijd, ik ga even googelen.

Die minimachines staan heel slecht bekend, ik zou er zelf geen waardevolle eieren als fazant in durven doen eigenlijk. :o
Een kuiken alleen is inderdaad geen goed plan, ze hebben het gezelschap nodig om zich veilig te voelen en om elkaar op te voeden, anders krijg je wel een heel asociale kip als ie opgroeit.

Verschillende diersoorten samen gaat vaak wel prima als kuiken, dus als de eisen voor het broeden (vochtgehalte, temperatuur) gelijk zijn kan dat wel samen uitgebroed worden. Hier wel kip en kalkoen samen gehad, dan legde ik de kippeneieren gewoon wat later in de machine zodat ze tegelijk uit zouden komen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 10:49

Mevrouw gans heeft eindelijk genoeg eieren verzameld om te broeden. Ze had nogal hoge eisen dit jaar B-). Volgens mij is de helft ondertussen al te oud _O-. We zien wel wat er uitkomt.

Afbeelding

Helaas had onze mannetjes eend bedacht dat het een goed idee was om Mevrouw Gans te dekken terwijl ze op haar nest zat. Hier had Meneer Gans andere ideeen over wat leidde tot een gehavende gans en eend :roll:

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:59

Juval gefeliciteerd met je kuiken. *\o/*
Echt dieren soms. :roll:
Laatst bijgewerkt door Marcella op 15-04-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 11:00

Marcella schreef:
Echt dieren soms. :roll:

En dan vooral het mannelijke geslacht in het voorjaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:54

Alsof mannelijke eend niet genoeg vrouwtjes heeft :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 13:11

Haha ja maar die mooie volslanke elegante ganzendame is natuurlijk veel exotischer :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:37

och toch... arme gans.
zijn wel megaveel eieren zeg! wow.

vanmiddag bij de kinderboerderij toch maar een drietal jonge kuikens erbij gehaald. In ieder geval een Schijndelaar, die schijnt blauwe eieren te leggen, ben ik heel benieuwd naar. Een Kuifhoen, die heeft een grappig hoofd. En nog iets kriel..achtigs. ben ik de naam van vergeten.
Onze Pip hoeft dus niet alleen te zijn. Nu maar hopen op hennen. De kinderboerderijboer heeft wel geprobeerd te sexen, maar hij is niet 100% zeker uiteraard.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:00

juval schreef:
och toch... arme gans.
zijn wel megaveel eieren zeg! wow.

vanmiddag bij de kinderboerderij toch maar een drietal jonge kuikens erbij gehaald. In ieder geval een Schijndelaar, die schijnt blauwe eieren te leggen, ben ik heel benieuwd naar. Een Kuifhoen, die heeft een grappig hoofd. En nog iets kriel..achtigs. ben ik de naam van vergeten.
Onze Pip hoeft dus niet alleen te zijn. Nu maar hopen op hennen. De kinderboerderijboer heeft wel geprobeerd te sexen, maar hij is niet 100% zeker uiteraard.

Schijndelaars zijn heel erg leuk, de eitjes zijn een beetje mintgroen en ze zijn knettereigenwijs :')

Afbeelding
Bovenste is het ei van Sammie de schijndelaar :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 20:08

Wat een mooie eieren!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:51

Mooie eieren.

Zit nu standaard dagelijks op de 5 eieren per dag. :')

Afbeelding
Tarwe & pluksla gezaaid en eerste sla plantjes ook buiten.
Afbeelding
Gisteren dit ingedeeld voor de aardappelen en vandaag maar erin doen.
Afbeelding
Erwten & Sugarsnaps buiten. En gisteren de spinazie gezaaid en andijvie buiten geplant. Moet alleen kolenbakken nog ingraven en 1 pad leggen.
Afbeelding
Gedeelte kruiden en nog sjalot van vorig jaar voor de winter erin gedaan.
Afbeelding
Dahlia bollen, bloemkool en verdwijnen andijvie planten. :')
Afbeelding
Geloof nog andijvie genoeg over.
Afbeelding
Vroege aardappelen.
Afbeelding
Binnenkort maar weer spinazie eten.
Afbeelding
Oerwoud in de kas.
Afbeelding
Best wat zaaibakken leeg.
Afbeelding
Maggiplant heeft er ook weer zin in. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:08

Dahlia's hebben knollen :Y)
Ziet er zo prima uit toch? Lisette heeft hier inmiddels ook wat dingen voor gezaaid en een stuk ontdaan van onkruid. Zelf ben ik druk aan het zaaien voor de schapen, hopen dat het niet te laat is. Eigenlijk had ik alles er al in willen hebben :+