Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:04

Volgens mij worden er in sommige van bovenstaande reacties nogal wat kort-door-de-bocht conclusies getrokken en nogal makkelijk dingen ingevuld voor een ander :=

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:24

Die van mij? Ik reageer op Esperanza die het heeft over iedereen die op hol geslagen is en iedereen die bang is voor ongevaccineerden.
Zulke mensen ken ik helemaal niet, ik zie irl alleen maar mensen die gewoon lekker hun ding doen en wel even extra opletten met klachten en op FB juist tegenover gestelde reacties (vanuit ongevaccineerden dus).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:31

Esperanza schreef:
Ik ging inderdaad gisteren even over mijn nek toen ik het bericht zag dat ze nu kinderen een griepprik willen gaan geven. Omdat niemand griep heeft gehad afgelopen jaar? Sowieso krijgt niet iedereen ieder jaar een griepje. Een verkoudheidje hier en daar ja, maar griep? Dus een jaar geen griep gehad hebben is echt geen probleem. Maar is dit nu de opzet van het geheel geweest? Dat we iedereen ieder jaar voldouwen met allerlei vaccinaties?

En dat het gros van de mensheid nu is gaan geloven in dit sprookje, dat vind ik echt kwalijk. Ziek zijn is onderdeel van je leven. Je immuunsysteem kan daar doorgaans heel goed wat mee. Heb je enig idee met hoeveel virussen en bacteriën je dagelijks in aanraking komt? Nee, want je imuunsysteem lost dat voor je op. Zonder dat je het weet. En nu je het weet moet ineens overal een pilletje of een spuit voor zijn?

Ik denk dat je je niet moet vergissen in een griep!
Daar sterven echt niet alleen 80+ door

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:40

Als je het hebt over een griepje heb je nooit griep gehad maar hooguit een fikse verkoudheid. :+ Griep is boem flink ziek en ben je blij dat je kan liggen en ben je er echt ellendig van. Ermee doorwerken wordt lastig. Geen griepprik is hier gegarandeerd griep eindigend in dubbele longontsteking. Dus ik wacht met smart op de griepprik.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:45

Popstra schreef:
Esperanza schreef:
Ik ging inderdaad gisteren even over mijn nek toen ik het bericht zag dat ze nu kinderen een griepprik willen gaan geven. Omdat niemand griep heeft gehad afgelopen jaar? Sowieso krijgt niet iedereen ieder jaar een griepje. Een verkoudheidje hier en daar ja, maar griep? Dus een jaar geen griep gehad hebben is echt geen probleem. Maar is dit nu de opzet van het geheel geweest? Dat we iedereen ieder jaar voldouwen met allerlei vaccinaties?

En dat het gros van de mensheid nu is gaan geloven in dit sprookje, dat vind ik echt kwalijk. Ziek zijn is onderdeel van je leven. Je immuunsysteem kan daar doorgaans heel goed wat mee. Heb je enig idee met hoeveel virussen en bacteriën je dagelijks in aanraking komt? Nee, want je imuunsysteem lost dat voor je op. Zonder dat je het weet. En nu je het weet moet ineens overal een pilletje of een spuit voor zijn?

Ik denk dat je je niet moet vergissen in een griep!
Daar sterven echt niet alleen 80+ door
Yup. Maar als je dit beweert, heb je ook nooit echt serieus griep gehad, want dan piep je wel anders. Ik lag destijds als begin-twintiger twee weken plat en was echt heel ziek.

Over je nek gaan bij alles wat je niet aanstaat cq. waar je moeite mee hebt lijkt me trouwens ook erg ongezond. Idem, je overal ontzettend over opwinden. Slecht voor je bloeddruk.

MarlindeRooz

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:47

Ik ben zelf het type dat altijd na griep iets gratis krijgt (1+1 gratis). Zoals bijvoorbeeld longontsteking of keelontsteking. Duurt maanden voordat je conditie dan weer goed is. Heb dan ook vaak haaruitval oid. Dus best nare gevolgen die met een vaccin voorkomen kunnen worden. Maar neem zelf de griepprik eigenlijk niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:53

Zusje van mijn vader is overleden aan griep toen zij 16 was

Ja, eind jaren 60 stierf je er gewoon aan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:58

Griep is ook zeker iets wat je serieus moet nemen hoor! Toen ik 16 was ook fikse griep gehad en een maand platgelegen. Had toen ook al wat symptomen van bronchitis jeetje wat heb ik mij ziek gevoeld.

En 2 jaar terug ook fikse griep maar dat kwam ook door een zware oorontsteking waar ik echt flink ziek van was. Ook 2 weken op de bank doorgebracht en uiteindelijk ook nog antibiotica gekregen.

Daarin tegen ontkom ik vaak wel dat dit in het hoogseizoen gebeurd en krijg ik het altijd op het allerlaatste moment. Dus ik ontloop ook best van wat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:06

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:29

Citaat:
Heb je enig idee met hoeveel virussen en bacteriën je dagelijks in aanraking komt? Nee, want je imuunsysteem lost dat voor je op. Zonder dat je het weet. En nu je het weet moet ineens overal een pilletje of een spuit voor zijn?

nou nee hoor...
er zijn ook virussen waar je lichaam het kan verliezen, of gaat verliezen...

maar goed, dat moet je dan misschien maar zo laten? En dan is het ook nog afhankelijk van waar je geboren bent.. ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:52

karuna schreef:
Als je het hebt over een griepje heb je nooit griep gehad maar hooguit een fikse verkoudheid. .

Nee dat is een hartnekkig misverstand.
Griep betekend enkel dat je een influenza virus opgepikt hebt, niet de mate van ziek zijn.
Je kan prima griep hebben met enkel een loopneus of een lichte verhoging of zelfs zonder symptomen. Je kan ook doodziek aan de beademing liggen met griep. En alles wat er tussen zit.

Van verkoudheidsvirussen kun je even goed alles krijgen van een loopneus tot een dodelijke longontsteking.
Sterker nog, er sterven waarschijnlijk zelfs meer bejaarden aan verkoudheidslongontsteking (RS-virus) dan aan influenza.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:25

Vandaag weer iets hogere besmettingen waarbij Staphorst echt diep donkerpaars is, 50 besmettingen en 5 ziekenhuisopnames. Grote gezinnen, lage vaccinatiegraad. Hoeveel bewijs is er nog nodig dat vaccinatie beschermd ipv God.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:27

Nja maar ja als zij dat wensen..... dan is dat wat het is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:27

Ook hilarisch is dat vergrijzing aan de ene kant een probleem is, ouderen beter thuis dood gaan dan de ziekenhuizen overbelasten, doch aan de andere moeten gezonden zich vaccineren om de vergrijzing te verergeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:28

Citaat:
Kinderen in de leeftijd van vijf tot en met veertien jaar vormen net als de voorgaande weken de grootste groep onder de positief getesten. Meer dan de helft van alle mensen raakt nog steeds thuis besmet.

Dit snap ik wel, kinderen tot en met 14 wonen over het algemeen nog thuis.... :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:56

Huertecilla schreef:
Ook hilarisch is dat vergrijzing aan de ene kant een probleem is, ouderen beter thuis dood gaan dan de ziekenhuizen overbelasten, doch aan de andere moeten gezonden zich vaccineren om de vergrijzing te verergeren.

Je kan ethisch gezien moeilijk zeggen "fiets al die ouderen laat ze maar doodgaan". Want als je dat door wil trekken moet je ze immers ook geen zorg geven, anders hebben de zorgmedewerkers er last van (te veel werkdruk met burnouts etc tot gevolg).

Dus heel 'hilarisch', dat we een beetje rekening houden met die ethiek ja.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:13

Askja schreef:
Yup. Maar als je dit beweert, heb je ook nooit echt serieus griep gehad, want dan piep je wel anders. Ik lag destijds als begin-twintiger twee weken plat en was echt heel ziek.

Over je nek gaan bij alles wat je niet aanstaat cq. waar je moeite mee hebt lijkt me trouwens ook erg ongezond. Idem, je overal ontzettend over opwinden. Slecht voor je bloeddruk.

Bloeddruk gaat goed, katten aaien doet een mens altijd goed. Oh ja en paarden natuurlijk :D

En ik heb zeker wel eens een echt goede griep gehad. Rond mijn 19e/20e ergens zo heftig dat ik 2 weken plat gelegen. Niet leuk, maar hoort er toch bij? En dat we ouderen en zwakkeren daarvoor moeten beschermen is goed. Maar voor griep enten we toch ook niet de hele populatie? En voor griep zijn we toch ook nooit zo op hol geslagen?

Lees de topics er maar eens op na, er zijn echt mensen niet naast ongevaccineerden willen zitten, restaurants aangeven die niet streng controleren, het is toch een beetje te ver doorgeslagen? Er zijn ook wappies aan de andere kant, geloof me. Maar de mainstream vindt de meeste maatregelen ook OK toch?

Het hele normale leven kan niet eeuwig 'on hold'. Er is meer randschade door de maatregelen dan goed is. Ik hoef ze niet meer op te noemen toch? We hebben ze allemaal wel gehoord. Economisch, sociaal, onderwijs enz. We sluiten nu mensen uit die de papieren niet op orde kunnen hebben. Omdat ze niet geënt kunnen worden nu ook negens meer naartoe kunnen? Dit moeten we met zijn allen toch niet willen? Of omdat je in het buitenland geënt bent en voor NL geen code kunt krijgen.

Gaat het dan nog om gezondheid of om controledrang?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:28

Nu met de stijgende besmettingen zie ik onze voorlichtingsavond van morgen met circa 55 personen in 1 lokaal toch ook wel spannend. Vooral met het gegeven dat een groot deel geen vaccinatie heeft gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:43

Coby schreef:
Nu met de stijgende besmettingen zie ik onze voorlichtingsavond van morgen met circa 55 personen in 1 lokaal toch ook wel spannend. Vooral met het gegeven dat een groot deel geen vaccinatie heeft gehad.

Voorlichting voor ouders? Waarom niet de QR code vragen?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:44

Dat is geen verplichting meer heb ik begrepen. Best krom.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:47

Helemaal met je eens Esperanza!

Gezonde kinderen vaccineren tegen griep met als reden ouderen te beschermen vind ik echt niet oké. Ouderen en kwetsbaren kunnen zelf een griepspuit halen. En natuurlijk gaan we ouderen geen normale zorg onthouden. Maar sterven hoort ook bij het leven, mensen worden al steeds ouder … ergens moeten we ook accepteren dat het leven niet eeuwig is. Mijn oma is op haar 89 overleden nadat ze wat ziek werd. Voor ons verdrietig omdat het onze oma was, maar qua leeftijd is dit toch een prachtige leeftijd en kun je hier toch alleen maar vrede mee hebben? Nogmaals wil ik niet zeggen dat we iedereen maar dood moeten laten gaan. Maar als je dan ziet dat de grootste leeftijdsgroepen in het ziekenhuis 90+ en daarna 80-89 jaar is dan moeten we toch ook accepteren dat dit leeftijden zijn waarop je aan ieder virusje kan overlijden?

Ik vind de schade door de maatregelen ook erg groot. Ook op het vlak van gezondheid hebben de maatregelen flinke impact. Grote toename kinderen met RS virus op de IC … we hebben amper immuniteit opgebouwd en zijn nu veel vatbaarder door de maatregelen. Ook is er een toename van mensen met psychische problemen. GGZ is al lang code zwart.

Mensen worden minder verdraagzaam. De verdeeldheid lijkt groter dan ooit. Je durft bijna niet meer te hoesten of een keer je neus te snuiten. En dan nu berichten dat de besmettingen weer oplopen. Ik sta er eigenlijk nog van te kijken dat zoveel mensen zich nog laten testen. Ik zal blij zijn als alles eindelijk weer eens normaal mag zijn en we weer gewoon verkouden mogen zijn, zonder dat er verwacht wordt dat je gaat laten testen en in quarantaine gaat.

Coby, dat het misschien spannend is voor de mensen die niet gevaccineerd zijn snap ik. Maar zij kiezen hier zelf voor. Maar voor jezelf is het toch niet spannend als je gevaccineerd bent? Ik merk dat ik me echt niet druk kan maken of anderen wel of niet gevaccineerd zijn. Ik hoef het ook echt niet te weten. Ik ben gevaccineerd en daarmee beschermd. Dan maakt het niet uit of ik me tussen gevaccineerden of niet gevaccineerden begeef.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:52

Ik vind het inderdaad niet enorm spannend voor mezelf. Zelf zit ik de hele dag in de Coronabubbels heb ik wel eens het idee. Maar zit meer met het grotere geheel. Dit soort ontmoetingen zoals ook op zoveel andere bedrijven zorgt dan weer voor meer besmettingen etc etc.
Iets van duurt het allemaal nog langer en langer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:01

Dat wel, maar het ligt meer aan het niet vaccineren dan aan dergelijke ontmoetingen. De kans is natuurlijk ook gewoon heel groot dat er niemand besmet is en/of er geen besmettingen ontstaan die avond. Ik probeer maar zo te denken dat besmettingen ook weer zorgen voor immuniteit, dus weer wat meer mensen die immuun raken. Hopelijk blijven de ziekenhuiscijfers gewoon stabiel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:32

Vayo schreef:
Coby, dat het misschien spannend is voor de mensen die niet gevaccineerd zijn snap ik. Maar zij kiezen hier zelf voor. Maar voor jezelf is het toch niet spannend als je gevaccineerd bent? Ik merk dat ik me echt niet druk kan maken of anderen wel of niet gevaccineerd zijn. Ik hoef het ook echt niet te weten. Ik ben gevaccineerd en daarmee beschermd. Dan maakt het niet uit of ik me tussen gevaccineerden of niet gevaccineerden begeef.

Ik denk dat het ook spannend kan zijn voor mensen die al wat langer geleden zijn gevaccineerd.
Vanwege de onzekerheid in hoeverre zij nog goed beschermd zijn, of hun bescherming begint "uit te werken".

Of in hoeverre er wellicht weer een nieuwe variant in opkomst blijkt te zijn waar hun vaccin niet zo goed tegen lijkt te werken.

Ik denk dat het verschil hem er in zit of je er in staat van: we zijn gevaccineerd en het is voorbij toch, we kunnen weer normaal gaan doen *\o/*

Of dat je denkt: de meeste mensen zijn dan wel gevaccineerd, maar de zorg is er nog zeker niet bovenop, er kunnen nog allerlei nieuwe varianten komen, we gaan de winter in, wellicht zijn de eerst geprikten midden in de winter bijna zonder bescherming, kans is al met al best groot dat er weer een golf aan komt.

Dat maakt toch een behoorlijk verschil....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:39

Bericht van de huisartsenpraktijk in Staphorst:

Inmiddels slaat de huisartsenpraktijk in Staphorst alarm. Het aantal coronabesmettingen stijgt hard en de niet-acute zorg in de gemeente dreigt in gevaar te komen. Praktijkmanager Hilga Miggels-Manden zegt namens de artsen: "Momenteel zijn de oplopende coronacijfers in Staphorst alarmerend. Er is een groot aantal positieve coronatesten. Opvallend veel mensen zijn ernstig ziek door corona en moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Deze mensen zijn veelal niet gevaccineerd. Ook jonge, gezonde mensen kan dit overkomen. Op dit moment dreigt de niet acute zorg in Staphorst in gevaar te komen. Daarom een dringend advies aan iedereen vanaf 12 jaar om zich te laten vaccineren."

Zelfs de kerk heeft weer beperkende maatregelen ingevoerd, misschien kunnen ze beter oproepen tot vaccineren. Hoe tegenstrijdig ook voor gelovigen , je kunt het ook zien als een cadeautje van !