Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:30

Maar Kerst heeft toch ook te maken met Maria? en christenen geloven niet in het verhaal van Maria.
Ingewikkeld allemaal hoor.
Gister een docu gezien over het Heelal,en dat God niet de schepper zou kúnnen zijn van het Heelal en de rest op aarde.

http://i63.tinypic.com/24q08yq.jpg

Afbeelding

Het Lot schijnt ook niet te bestaan volgens deze bekende professor.
http://i68.tinypic.com/k2t4y.jpg

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:36

Eh, Maria is de moeder van Jezus, ook voor protestanten.
In de bijbel zingt ze ter ere van haar zwangerschap een prachtig lied over 'ik was een onaanzienlijke, nu ben ik opgetild, - en ook 'machtswellustelingen zullen van hun tronen worden gestoten, arme mensen krijgen land, brood, rozen, rust en recht'.

Maar om het christendom het Romeinse Rijk in te krijgen is Maria gewoon de Grote Godin van de Hemel geworden, tronend (...jawel...) op een maansikkel en met een koningsblauwe mantel.
Dat protestanten dat overboord hebben gezet: groot gelijk!
(Maar dat maakt de katholieken die dit wel geloven nog net niet tot niet-christenen.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:53

Volgens mij haal je de Mariaverering van de katholieken in de war.. Dat hebben protestanten niet, maar Maria was de moeder van Jezus, de maagd die door de heilige geest is bevrucht. Dus zonder haar ook geen Jezus. De 'verering' bij de protestanten is dus heel anders dan bij de katholieken, nl.. Die is er eigenlijk niet ( alleen god mag vereerd worden) maar gelooft wordt zij zeker.

Er is veel gelijkenis tussen de heilige drie eenheid en het verhaal van de Egyptische Osiris, Isis etc. Maria heeft gewoon de functie van Isis overgenomen.

Daar hoef je heel hawkings niet eens bij te halen. ;) zeker niet 'het lot', want dat is vooral filosofisch van aard. ( en ook over het lot wordt binnen het christendom niet eenduidig gedacht)

gohya

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:25

Ik vind het heel ingewikkeld allemaal.Komt vast ook door de vele verschillende geloven.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:36

gohya schreef:
Ik vind het heel ingewikkeld allemaal.Komt vast ook door de vele verschillende geloven.

Ach in weze komen alle geloven uit een en dezelfde hoek. Het is niet voor niks dat zowel het Jodendom als de Islam ook Maria en Jezus 'kennen'. Zij zien in Jezus alleen niet de verlosser.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:52

Er zijn wel wat meer geloven dan t jodendom, christendom en de islam waarvan bekend is dat t een uit t ander is ontsproten. :) t verhaal van Maria en Jezus is 'nagenoeg' t zelfde binnen die drie geloven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:01

Dus in Princiepe geloven we allemaal [bijna allemaal] in 1 God,maar heeft God soms een andere naam.
Zoals b.v. God bij de Moslims Allah word genoemd. Toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:02

Jep, er wordt idd dezelfde (ene) God bedoeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:06

Sammie schreef:

Dan begrijp ik dus echt niet waarom er zoveel ruzie en oorlog is om het geloof.Het is een en dezelfde God, immers alleen maar een naam die anders is. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:18

En bij de Joden hebben ze JHWH. :P

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:37

Ehm, Gohya, er zit nog wel wat meer verschil in dan alleen de naam. Voor de moslims en joden is het feit dat christenen Jezus als zoon van God zien, bijna heiligschennis, dat past echt niet bij hun godsbeeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:42

gohya schreef:
Sammie schreef:

Dan begrijp ik dus echt niet waarom er zoveel ruzie en oorlog is om het geloof.Het is een en dezelfde God, immers alleen maar een naam die anders is. ;)

Omdat er verschil in interpretatie van het aanbidden is en allerlei dingen erom heen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:25

flettie schreef:
Ach in weze komen alle geloven uit een en dezelfde hoek.

Zeg dat maar tegen de ruim twee miljard mensen in Oost-Azië die o.a. het Hindoeïsme, Boeddhisme of verwante religies aanhangen. Natuurgodsdiensten in o.a. Scandinavië (Lapland), Siberië, Japan, Papoea, Australië, Noord- en Zuid-Amerika, diverse Afrikaanse landen nog niet eens meegerekend.
Laatst bijgewerkt door oomens op 27-12-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:28

gohya schreef:
Sammie schreef:

Nu

Het is niet een en dezelfde God, er zijn toch echt wezenlijke verschillen dan alleen de naam; zo ook in het geloof zijn er verschillen die een stukje verder gaan dan alleen wat dingen eromheen.

Betekent overigens niet dat je er oorlog om moet gaan voeren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:39

@ oomens: ik scheer alleen even die godsdiensten die het vaakst met elkaar in conflict zijn over 1 kam.

Natuurlijk zijn er nog veel meer godsdiensten maar christendom (in al zijn vormen), jodendom en islam staan qua grootste in de wereld toch echt met stip in de top 5.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:50

Century, de god van de joden en het christendom (ontsproten uit het jodendom -Jezus was bjv. een jood) en de islam (ontsproten uit het jodendom en het christendom, ibrahim is Abraham en Jezus en Maria kennen ze ook, alleen is Jezus daar (enkel) een profeet en Maria wordt in de Koran zelfs vaker genoemd dan in de bijbel) is toch echt dezelfde god. Het verschil zit m in de verhalen van de tora, bijbel en de Koran en in de manier van aanbidden. Die verschillen zijn er zelfs onderling tussen de geloofsstromingen van bijv. Het christendom en de islam.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:56

Ik snap hoe je het bedoelt Sammie. Wat Jodendom en Christendom betreft ben ik het ook met je eens. Waar ik het niet mee eens ben: de God van de Islam is in mijn ogen een heel andere God dan die ik ken. En dat het daarom niet klopt - naar mijn mening - om die gelijk te stellen.
Voor ik mensen beledig: ik hang verder geen waardeoordeel hieraan, ik zeg puur dat ik ze niet gelijk vind omdat er zulke wezenlijke verschillen zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:05

Hmm nou ja dat is dan idd een verschil van interpretatie. De Koran kent bijv geen Genesis als je dat soort dingen mee gaat nemen krijg je een filosofische discussie. Kijk je puur naar de geschiedenis en de ontwikkeling kan er imo maar een conclusie getrokken worden en dat is dat dus dat t dezelfde god is die aanbeden wordt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:10

Sammie schreef:
Hmm nou ja dat is dan idd een verschil van interpretatie. De Koran kent bijv geen Genesis als je dat soort dingen mee gaat nemen krijg je een filosofische discussie. Kijk je puur naar de geschiedenis en de ontwikkeling kan er imo maar een conclusie getrokken worden en dat is dat dus dat t dezelfde god is die aanbeden wordt.

Dat lijkt mij ook Sammie,dat het gewoon 1 en dezelfde God is,maar de namen en verhalen zijn verschillend.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:14

Helaas bestaat er geen god :+
Maar ik denk inderdaad ook dat deze grote geloven eigenlijk in delfde god geloven, maar dan elke keer wat anders aangekleed.

Waarom zijn we eigenlijk paarden gaan temmen en berijden en geen koeien, ezels of giraffen ofzo?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:02

Ezels zijn vrij klein, een giraf lijkt me niet zo handig rijden en koeien zijn stront eigenwijs :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:06

Er wordt op ezels gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:07

Er wordt inderdaad op ezels gereden; op giraffes kom je moeilijk en op koeien wordt ook wel gereden, alleen koeien hebben als ik het goed heb niet zo'n sterke rug en zijn inderdaad erg eigenwijs.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:09

Oeh ik wil best een keer op een giraffe rijden, lijkt mij super geniaal :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:13

Krijg je zoiets..