Sizzle schreef:Imandra, het is helaas moeilijk voor veel mensen om in het ‚midden‘ te blijven. Je schijnt of voor of tegen ze moeten zijn.
De werkelijkheid is genuanceerd.
In de VS is de sterfte aan influenza bij jonge kinderen en zwangere vrouwen aanzienlijk te noemen.
Bij zwangere vrouwen wordt het vooral aan obesitas gelinked en bij kinderen minder goede toegang tot gezondheidzorg.
In Europa zien we dit eigenlijk nauwelijks, met uitzondering van Italie, waarschijnlijk door de enorme groep kinderen die daar in armoede opgroeit.
Bij covid is dit ook zo. Ook hier wordt een deel covid kindersterfte in de US gelinked aan het pas veel te laat zoeken van zorg (niet verzekerd) en gebrek aan kinderartsen. Ik las dat toevallig vorige week nog ergens.
In de US en India is influenza vaccinatie onder de 5 jaar vrij normaal. Daar kun je uiteraard prachtige lange termijn studies mee doen. Maar dan moet je wel geld hebben, de vaccin fabrikanten zijn doorgaans niet bereid zulke dure populatie studies te ondersteunen.
Ik geloof niet in „gevaarlijk“ en „grote schade“ (uitzonderingen daargelaten) op grote schaal bij vaccineren, maar ik ben geen voorstander van aannemen dat het DUS wel volledig zonder problemen is. We weten het niet.
Een enkele vaccinatie bij een kind, de data spreekt voor zich, de veiligheid is groot.
Maar boosters? Komt de QR voor 5 jarigen? Ik hoop het niet. Er zijn ook best wel wat aanwijzingen dat vroeg herhaaldelijk tegen influenza vaccineren mogenlijk je kansen in een volgende influenza pandemie verkleind (even geen links, maar dit thema interesseerde me al voor covid). Wellicht is dat bij corona virussen ook zo? Of niet? We weten het niet.
Oh ik wil ook niet impliceren dat er 0 problemen zijn bij vaccins hoor. Die zijn er zeker. Maar wel dat het in verhouding staat met de voordelen. Bij COVID in ieder geval, en blijkbaar dus ook bij kinderen.
Ik ben een sowieso een beetje hesitant om te zeggen dat omdat het voor Influenza mogelijk (maar nog niet goed bewezen) zo is, dat het voor een compleet ander virus, namelijk COVID, ook zo is.
Wat dat betreft ga ik liever uit van de kennis die we hebben. En die kennis is dat, hoewel kinderen op zich niet snel ernstig ziek worden, ze wel een grote bron van besmetting zijn voor oudere mensen die wél ernstig ziek kunnen worden. (of beter gezegd ,een hogere kans hebben daarop). En dat de risicoanalyse bij kinderen positief uitslaat: COVID met zijn eventuele bijwerkingen is hoger dan de kans op ernstige bijwerkingen bij een vaccin. Was dat anders, dan zou ik ook voorstander zijn van het níét vaccineren van kinderen. Maar in deze situatie, zéker gezien het vrijwillig blijft? Zeker.
QR code bij kinderen, ik weet het niet. Weet te weinig van de voor- en nadelen van zo'n systeem bij kinderen af om daar een uitspraak over te kunnen doen.
@Memories & Jessix: oh dat is echt vervelend zeg, dan snap ik de keuze om de booster niet te nemen ook wel. Wat vervelend dat jullie doktoren het er ook gewoon bij laten zo?