Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:32

Genezen is gelukkig nog steeds gewoon de standaard :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:55

purny schreef:
Ik ben nu wel een beetje klaar met alle negativiteit rond corona. Er zijn ook mensen bij die wel genezen raken van corona. Waarom horen we daar niks over?
Waar zijn de cijfers die aangeven hoeveel mensen er genezen zijn verklaard?

https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

Hier de lijsten met grafieken wat betreft beter/ziek/dood in de ziekenhuizen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:23

Sterker nog ... een hele grote groep heeft slechts milde tot soms zelfs geen klachten. En zij herstellen gewoon goed. Zelfs over mensen uit de risicogroep hoor je regelmatig dat zij er goed op eigen kracht doorheen komen en weer zelf herstellen. Het is maar een heel klein percentage dat heel erg ziek wordt, in het ziekenhuis belandt of erger. Over restklachten is nog weinig bekend (daar moeten ze echt wel goed onderzoek naar doen), maar als ik om me heen kijk lijkt het erop dat de groep mensen die goed hersteld zonder restklachten de grootste groep is. De meesten die ik ken (ik denk inmiddels wel rond de 70 mensen die corona gehad hebben) blijven een tijdje vermoeidheidsklachten houden. Maar als je een echte zware griep te pakken hebben, doe je vaak ook een jasje uit en duurt het even voor je weer echt fit bent. Ik wil het absoluut niet bagatelliseren, want ik weet dat er mensen met echt zware restklachten zijn, maar ik denk wel dat we voor ogen moeten houden dat de standaard inderdaad is dat mensen het doormaken en weer goed herstellen. Dat mensen die ernstig ziek worden, in het ziekenhuis belanden, ernstige restklachten houden of overlijden daar de uitzondering op zijn en niet andersom. Alsnog een te grote groep natuurlijk en daarom is het belangrijk om ons in te spannen om corona onder de duim te krijgen. Maar ik vind wel dat we het in perspectief moeten blijven zien.

Zo ook met de vaccinaties. Astrazenica is gewoon veilig gebleken om mee te vaccineren en Janssen ook. De gemelde bijwerkingen zijn zeer zeldzaam.

En dan wordt er 5 dagen geleden gemeld door Ernst Kuipers dat we over de piek van de ziekenhuisopnames heen zijn. Er komen wat versoepelingen. En inderdaad, de grootste groep mensen houdt het niet meer vol en dat is goed te begrijpen. Er is zo´n enorme groep mensen, waarvoor corona hoogstwaarschijnlijk niet eens heel gevaarlijk is, die zich al een heel jaar aanpassen en zich gedragen naar de zware maatregelen. Dit is niet vol te houden. Enkele dagen geleden las ik weer iets over de psychische nood die toeneemt bij aardig wat mensen/jongeren. In de GGZ is het al heel lang code zwart.

Veel mensen zijn sociale wezens en worden hier nu al een jaar ernstig in beperkt. Dat begint zwaar te wegen. Ik denk dat de draagkracht daardoor enorm afgenomen is. Ik denk zelfs dat de draagkracht zo laag is dat veel mensen al weer zijn gaan leven naar die 2 personen (of gewoon een huishouden) op bezoek enz. Ik geloof niet dat veel mensen zich nog aan alle maatregelen houden. Ik denk echt dat de versoepelingen nauwelijks bij gaan dragen aan meer besmettingen. Ik denk dat mensen wat meer ruimte geven juist zorgt voor iets meer motivatie om je aan de nog wel geldende maatregelen te houden.
En dan komt er nog beter weer aan waardoor we meer buiten kunnen zijn, meer besmettingen onder jongeren zorgt toch ook voor meer immuniteit, er wordt volop gevaccineerd. Ik vind ook dat ze gereguleerd de samenleving weer moeten gaan openen.

Voor mij persoonlijk rijmt het niet dat PvdA roept dat de aangekondigde versoepelingen teruggedraaid moeten worden, maar de grenzen wel gewoon open zijn en er gewoon vliegverkeer uit India welkom is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:27

SusanH schreef:
Ik vond de toon bij Nieuwsuur gisteren ook weer vreselijk. Heb maar iets anders opgezet. Ze weten alles te gebruiken om angst te zaaien, even negatief gezegd. Dat is oa wat ik gisteren bedoelde met dat we niet door moeten slaan. Ja er is een pandemie gaande. En de toestand in de zorg is nog steeds heel ongunstig. Maar aan de andere kant zijn we inmiddels ruim een jaar verder, en moeten we ook verder kijken dan alleen de zorg. Als ik kijk naar hoeveel mensen er nu in deze "keiharde" lockdown op de been zijn denk ik eerlijk gezegd dat de versoepelingen die nu zijn voorgesteld niet voor extra ziekenhuisopnames gaan zorgen. Je kan mensen simpelweg niet zo lang binnen houden. Een kleine groep houdt dat vol. Maar het overgrote deel van de mensen niet. Dan kun je lijkt mij beter gereguleerd delen van de samenleving voorzichtig wel weer openen.

Helemaal mee eens!
Ook met Vayo hierboven. En van de PVDA is gewoon oppositie voeren. Triest eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 24-04-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:30

Inderdaad, daar ben ik het ook mee eens.
Edit: niet met mezelf :+ maar Susan en Bloodymary

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:32

Ook helemaal eens met SusanH en Vayo. Ik begin steeds met typen en dan denk ik laat ook maar.. Maar jullie verwoorden precies mijn gedachtes hierover.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:36

Ik ben het er ook.mee eens...
Vooral negatieve linken droppen is ook niet motiverend

En waarom zegt Kuipers het een en Gommers het ander..

Ik ben eerlijk als.ik volgende week zie dat aan de overkant het terras rustig is ga ik er ook naar toe...
Even iets anders

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:41

Echwel schreef:
Ik ben het er ook.mee eens...
Vooral negatieve linken droppen is ook niet motiverend

En waarom zegt Kuipers het een en Gommers het ander..

Ik ben eerlijk als.ik volgende week zie dat aan de overkant het terras rustig is ga ik er ook naar toe...
Even iets anders

dat vroeg ik me ook al af, Kuipers versus Gommers, van de week zapte ik van het ene praatprogramma naar het andere, Kuipers zat bij nummer 1, Gommers bij nummer 2 en ze verkondigden precies het tegenovergestelde.
Wij zijn niet zo van die terrastypes, dus ik denk niet dat we dat gaan doen vanaf volgende week

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:44

Vayo schreef:
Inderdaad, daar ben ik het ook mee eens.
Edit: niet met mezelf :+ maar Susan en Bloodymary

Met jezelf eens zijn is ook heel belangrijk hoor :j

Van Dissel zegt nu trouwens ook hele andere dingen als Gommers. Vorig jaar spraken ze nog als uit 1 mond. En daarna was Gommers juist degene die steeds net iets positiever was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:54

En dan zie je de jonge mensen op de ic, nee dat is inderdaad niet de meerderheid, maar die zullen misschien ook wel gedacht hebben, dat valt wel mee allemaal.

Sprak daar een paar weken geleden ook een vrouw, mijn leeftijd en haar vader lag er ook.
Gezonde man, wel wat ouder.
En ze zei ook, ik was ook van het zal allemaal wel meevallen. We letten wel op, maar alles word zo overdreven... nu dacht ze wel anders.
Ze reed ook paard, zelf weet ik niet of de vader is overgeplaatst naar de afdeling of overleden, maar ik vrees dat laatste gezien wat zij en moeder vertelde.
Ik had ook zo met de moeder te doen. Half jaartje een appartementje om lekker rustiger aan te doen en te gaan genieten en fietsen enz....
Ben je toevallig een bokker, heb nog aan je gedacht.

En dat zijn toch verhalen die bij blijven als je dan leest het valt wel mee ik wil op een terrasje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:03

Het is niet ik wil op een terrasje
Ik wil in de zon en buiten dat ik op.mijn appartement niet heb...
Als ik de natuur in ga roeptoetert iedereen dat het daar zo druk is
Ga ik fietsen is dat weer te druk...

Wat mag dan wel???

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:15

Ik ga ook naar een terrasje volgende week. Maar dat is ook om de horeca te helpen.
Ik hou me echt al een jaar aan de maatregelen dus een terrasje mag wel.

Het is niet dat ik egoïstisch ben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:19

Natuurlijk is fietsen of naar de natuur niet te druk. Maar wel met zijn allen op hetzelfde stukje.

Ik woon dicht bij een natuur park.
Waar de eerste paar kilometer iedereen over hetzelfde smalle paadje moet.
Maar een kilometer de andere kant op. Geen drol te doen. Dus niet het park in.
Maar dat doen mensen dan weer niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:22

Ik ga lekker én naar het terras én naar de natuur. :):)

Maar niet volgende week woensdag al, want dan is het mij te druk. Ik moet toch nog "leren" omgaan met prikkels na mijn revalidatie (die nog steeds niet voorbij is vind ik). En naar het terras / winkelen is een goede manier daarvoor. Zeker aangezien ik nog steeds bijna geen fysieke colleges heb.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:23

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk is fietsen of naar de natuur niet te druk. Maar wel met zijn allen op hetzelfde stukje.

Ik woon dicht bij een natuur park.
Waar de eerste paar kilometer iedereen over hetzelfde smalle paadje moet.
Maar een kilometer de andere kant op. Geen drol te doen. Dus niet het park in.
Maar dat doen mensen dan weer niet

Maar alleen op een terras mag dus niet

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:24

DuoPenotti schreef:
En dan zie je de jonge mensen op de ic, nee dat is inderdaad niet de meerderheid, maar die zullen misschien ook wel gedacht hebben, dat valt wel mee allemaal.

Sprak daar een paar weken geleden ook een vrouw, mijn leeftijd en haar vader lag er ook.
Gezonde man, wel wat ouder.
En ze zei ook, ik was ook van het zal allemaal wel meevallen. We letten wel op, maar alles word zo overdreven... nu dacht ze wel anders.
Ze reed ook paard, zelf weet ik niet of de vader is overgeplaatst naar de afdeling of overleden, maar ik vrees dat laatste gezien wat zij en moeder vertelde.
Ik had ook zo met de moeder te doen. Half jaartje een appartementje om lekker rustiger aan te doen en te gaan genieten en fietsen enz....
Ben je toevallig een bokker, heb nog aan je gedacht.

En dat zijn toch verhalen die bij blijven als je dan leest het valt wel mee ik wil op een terrasje.

Maar als je in een ziekenhuis werkt is het natuurlijk logisch dat je juist de ziekste mensen ziet. En de jonge mensen op de IC zijn ´gelukkig´ de uitzonderingen, want het is allemaal al erg genoeg. En cijfers komen minder dichtbij dan de daadwerkelijke gezichten erbij zien, dat snap ik zeker. Ieder persoon die zeer ziek ligt in het ziekenhuis, op de IC of zelfs overlijd vind ik verschrikkelijk. Maar dat geldt ook voor mensen die na een verkeersongeval in het ziekenhuis terecht komen of mensen met kanker of wat dan ook. Ik leef absoluut mee met deze mensen.

Ik wil ook nergens de pandemie ontkennen, verre van, maar ik vind wel dat we het in perspectief moeten zien. Het percentage corona positieve mensen dat op de IC komt of erger is laag. En de pandemie houdt inmiddels wel heel Nederland, zelfs heel de wereld, al een jaar lang ernstig in zijn greep. Dat begint nu ook zijn sporen heftig na te laten. Er komen vanuit de GGZ ook zorgwekkende geluiden. Daar is het al lang code zwart. Als deze pandemie nog maar net was, dan kun je nog met zware maatregelen komen met het idee van ´even met zijn allen de schouders eronder´. Maar na een jaar kun je dat niet meer van mensen verwachten. Of je nu ziek geworden bent of niet ... corona treft gewoon iedereen op een bepaalde manier.

Er moet gewoon een evenwicht komen tussen wat enigszins verantwoord is en wat leefbaar is. En in mijn ogen zijn kleine versoepelingen daar nu voor nodig. Kijken wat wel kan i.p.v. angst zaaien en mensen maar op willen sluiten. Sta het toe dat je met meer mensen buiten mag wandelen bijv. of buiten mag zitten.
Het is niet ´het valt wel mee, ik wil op een terrasje´. Het is ´ik voel me rot en eenzaam, ik heb na een zwaar jaar behoefte aan eens een arm om me heen, met iemand even iets leuks kunnen doen, eens een avondje in alle rust bijkletsen met iemand´. Ik gun het de horeca om eindelijk weer eens wat geld in de la te krijgen. Ik vind het niet allemaal overdreven. Ik vind sommige maatregels en adviezen wel krom en haaks op elkaar staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:26

Ik liep gisteren bij ons door het dorp naar de post en ik moet zeggen dat ik er echt van genoot om weer lachende mensen buiten op de terrasjes te zien. Het straatbeeld is daarmee zo anders en socialer (minder kil).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:27

Ik vraag mij op dit moment af waar ik dus meer gevaar loop
Thuis de jongen die de boodschappen brenger en mondkapje onder de neus heeft hangen
Of op een terrasje waar weinig mensen zitten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:29

Echwel schreef:
Ik vraag mij op dit moment af waar ik dus meer gevaar loop
Thuis de jongen die de boodschappen brenger en mondkapje onder de neus heeft hangen
Of op een terrasje waar weinig mensen zitten

Sowieso binnen in een supermarkt. Dus vanaf nu geen boodschappen meer doen maar 3x per dag uit eten. {:}

Ik probeer trouwens max 1 keer per week of 1x per twee weken boodschappen te doen. De andere keer bestel ik via picnic want dan hoef ik de supermarkt niet in. Besteed die prikkels liever aan terrasjes. }:0

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:37

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:46

Tjsa realistisch mag niet meer op bokt. Lang leve de vrijheid?

Ik heb geen enkele reden positief te denken over de cijfers. :n In mijn bekendenkring vallen ze met bosjes om nu. Een bedrijf nu sinds covid op 25 mensen 8 besmet, 4 in het ziekenhuis aan de beademing 2 daarvan op de ic met longembolien. Waarvan 3 recent. Het aantal mensen daarvan met serieuze restklachten 6. 4 daarvan kunnen hun werk niet meer fatsoenlijk uitvoeren. Allemaal jonger dan 56. Besmet door hun kinderen, visite, collegas, chauffers of stomme eigen schuld. En dan clusters van 5 plus mensen minstens.

Ga zo maar door. Dus ja goed plan meer mensencontact lekker weer allemaal bij elkaar, lang leve de lol. 8)7 En het gesprek met de first respondrmensen maakte ook duidelijk dat zij het ook niet echt positief inzien. Nu lekker het meeste losgooien, funshoppen, op het terras, visites enz.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:50

Kom op Karuna , jij bent zo’n beetje de enigste die nog regelmatig een paar dagen met de kamper op pad is geweest , ook een risico dus. Je mag dan zeggen dat je niemand spreekt en heel voorzichtig bent maar jij bent diegene die elke keer met nieuwtjes komt die je hoort. Dan spreek je dus wel mensen. En niemand heeft het over funshoppen of dr beest uithangen op het terras.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:52

Een heel verkeerde aanname daarin. Weg is nog steeds geen enkel contact met wie ook. Je hebt plekken waar je gewoon volledig alleen staat. Anders zou ik het ook niet doen. Ik blijf graag gezond. Gelukkig kan het zonder contact anders bleef ik wel thuis. De first respondermensen zaten in hun auto waar ik langskwam met de honden. Ik zoek het niet op.

De cijfers zijn gewoon niet goed, misschien niet leuk meer om te horen maar het is gewoon de keiharde realiteit. -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:00

karuna schreef:
Een heel verkeerde aanname daarin. Weg is nog steeds geen enkel contact met wie ook. Je hebt plekken waar je gewoon volledig alleen staat. Anders zou ik het ook niet doen. Ik blijf graag gezond. Gelukkig kan het zonder contact anders bleef ik wel thuis. De first respondermensen zaten in hun auto waar ik langskwam met de honden. Ik zoek het niet op.

De cijfers zijn gewoon niet goed, misschien niet leuk meer om te horen maar het is gewoon de keiharde realiteit. -O-

Keiharde realiteit is ook dat jij denkt dat iedereen compleet losgaat bij versoepelingen. En dus geen onderscheid maakt want er zijn mensen genoeg die voorzichtig blijven. En je zoekt het dan misschien niet op maar waarom gesprek aanknopen met die first responders ? Die roepen echt jou er niet bij om even te praten maar dat die je dus ook zelf. En zo zijn er genoeg mensen die buiten een praatje maken, omdat het kan. En dat kan ook veilig op een terras.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:05

Op een terrasje is het duizend keer veiliger dan wanneer je met zijn allen gezellig in het park gaat zitten.