Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenneeee

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:30

Ik begin het toch somber in te zien voor Spanje wanneer ze naar geel gaan. Ik zou al over minimaal 17 dagen naar mijn ouders gaan maar nog steeds niks kunnen boeken.
Misschien toch gewoon de gok wagen en gewoon boeken is het oranje dan moet ik bij terug komst in quarantaine maar dat is dan niet anders..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:12

Ik vraag me echt zo erg af wanneer we weer verder kunnen, uiteraard heeft Europa ook prachtige plekken, maar nu ik weet dat ik fit ben wil ik zo graag sommige landen buiten Europa bezoeken.

Ik kan ook nog weinig concreets vinden op reizen buiten Europa behalve dat er veel oranje is en dus alleen noodzakelijk reizen.

Ik zie zelfs dat Frankrijk ook nog oranje is, ik hoor toch veel mensen die daar naartoe gaan, vraag me af of ze dan ook in quarantaine gaan thuis

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:25

Ik heb net mijn auto in Tajikistan gecancelled voor dit jaar, denk niet dat het in september al geel is daar. dan maar hopen op 2022.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:27

Ik ben net terug uit Griekenland, en wat was het fijn! Ik heb nog meer genoten dan normaal. Zo heerlijk om na bijna 2 jaar weer die kant op geweest te zijn!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 02:54

moonsparkle schreef:
Ik vraag me echt zo erg af wanneer we weer verder kunnen, uiteraard heeft Europa ook prachtige plekken, maar nu ik weet dat ik fit ben wil ik zo graag sommige landen buiten Europa bezoeken.

Ik kan ook nog weinig concreets vinden op reizen buiten Europa behalve dat er veel oranje is en dus alleen noodzakelijk reizen.

Ik zie zelfs dat Frankrijk ook nog oranje is, ik hoor toch veel mensen die daar naartoe gaan, vraag me af of ze dan ook in quarantaine gaan thuis

Nederland is rood, Frankrijk is geel en op weg naar groen. De kaart is hierboven al eens geplaatst.

https://www.ad.nl/buitenland/europa-kle ... ~a1ffb5a3/

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 04:14

Dat maakt voor Nederland niet uit. Je moet bij terugkomst dan nog steeds in quarantaine.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 06:39

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:29

moonsparkle schreef:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Hier staat oranje, de eerste hit als ik Google en er staat volgens mij een rijksoverheid tekentje bij :o

Dat komt omdat het voor Nederland oranje is. Dat is ook voor ons alleen van belang.
Voor andere landen ligt dat misschien anders.
Ieder land houdt er zijn eigen kleurcoderingen en regels op na.

Mijn werkgever houdt de regels van de Nederlandse overheid aan dus ik zou ook gewoon in quarantaine moeten. Net als dat deze oranje kleur ook van belang is voor je reisverzekering

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:20

Hier nog een keer het linkje van het ECDC met de kleurcodes per land en de uitleg wanneer een land groen, geel, rood, paars, fluo blauw of zwart wordt :D
Voor buiten Europa is er ook zoiets, maar kan het niet meteen vinden * te vroeg op de dag * :+

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:38

Maar als je eigen land er andere regels op na houdt. Heb je dus niks aan die kaart hierboven. Dat is toch waar je het mee moet doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:56

Die algemene kaart geeft aan hoe hoog de besmettingen in de verschillende landen zijn.
Het gevaar zit vooral bij het uitgaan uit een rood land en het ingaan in een groen land. En oranje daartussenin natuurlijk.
Je zou mogen verwachten dat de regels van de verschillende landen deze logica toch min of meer volgen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:02

Frankrijk wordt ook geel!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:03

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:12

Sclimpre schreef:
Die algemene kaart geeft aan hoe hoog de besmettingen in de verschillende landen zijn.
Het gevaar zit vooral bij het uitgaan uit een rood land en het ingaan in een groen land. En oranje daartussenin natuurlijk.
Je zou mogen verwachten dat de regels van de verschillende landen deze logica toch min of meer volgen.

Tja maar zolang dat niet zo is heeft een werkgever of reisverzekering daar niks mee te maken. Die volgen de Rijksoverheid

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:13

Marije_jiplover schreef:
Vakantie naar Frankrijk vanaf morgen mogelijk, Lissabon weer oranje - https://nos.nl/l/2386262

*\o/* je was me net voor. Ik kreeg het in mijn mailbox en Wilde het hier plaatsen.

Brussel blijft oranje, weet iemand of de restaurants open of dicht zijn in het centrum?

Voor mensen die naar Frankrijk gaan kan het zinvol zijn om de franse covid app te downloaden. Je krijgt al het nieuws, je krijgt melding als iemand positief covid getest is en langer als 5 minuten dicht bij jou in de buurt is geweest, en je kunt je vaccinatie bewijs cq test op covid bewijzen uploaden op je telefoon, en dus tonen zo gewenst. Best wel handig. Ik ga er dan vanuit dat je dit gewoon kunt doen via je Nederlandse telefoon. De instructies zullen in het Engels zijn, want ondanks dat ik een Franse telefoon heb, kreeg ik de upload hulp in het Engels, iets dat ik best wel bizar vond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:29

Brussel ? Volgens mij is vanaf 9 mei de horeca hier weer open in het ganse land. Wel enkel op terras.
Vanaf 9 juni ofzoiets mochten de mensen dan ook weer binnen zitten.

Ik vind het trouwens helemaal geweldig dat hele idee van die apps omtrent covid, alleen vallen er toch nog veel mensen uit de boot die geen slimme telefoon hebben. En dat is best wel heel jammer.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:33

Mandyy schreef:
Tot wanneer was dat?
Op de ANWB site bij Corona regels stond dat al een tijdje niet (meer).

Het gaat pas in vanaf a.s. maandag dat het buiten niet meer hoeft. ANWB site is volgens mijn niet helemaal correct, heb ik al vaker gemerkt. Je kunt beter bij Buitenlandse Zaken kijken. Maar als je even googlet zie je dat dit deze week nieuws was.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:34

Fitzroy schreef:
Ik ben net terug uit Griekenland, en wat was het fijn! Ik heb nog meer genoten dan normaal. Zo heerlijk om na bijna 2 jaar weer die kant op geweest te zijn!

Heerlijk hoor, klinkt goed!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:40

Pien die franse covid app is hier al gedownload. Maar hoe krijg je daar je vaccinatie op vermeld?
Dat heb ik nog niet kunnen uitvissn. Ik kan een qr code ermee lezen maar hoe dan?
Ik moet nog minstens 1,5 week wachten. Maar ga vrij snel daarna naar frankrijk om wat hoognodige voorraad in te slaan. Desnoods kort over de grens, nachtje slapen en weer terug. Niet eens vakantie maar eindelijk het goede waspoeder weer kopen en meer voorraad. En vers stokbrood eten. :Y)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:50

QR code ga jij niet in het carnet van TousAntiCovid krijgen. Wel in de CoronaCheck app van MinVWS. Komt vermoedelijk vandaag of later deze week beschikbaar. Overigens doet CoronaMelder netjes aan roaming met TousAntiCovid dus gewoon de NL app blijven gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 11:56

Corona check app heb ik al even op de telefoon staan. :j maar van de franse app haalde ik uit dat je die soms ook nodig hebt (naast de covid meldingen in de buurt) voor dingen. Maar als je daar als niet in frankrijk wonende persoon niets mee kunt geen idee of het dan een nuttige app is behalve idd de waarschuwing zoals de nederlandse versie.

Even bij mijn papa gepolst, maar kan zijn dat we dan met zijn tweeen gaan. Komt hij er ook weer eens uit met de camper. Hij wilde eerder niet meer maar nu waarschijnlijk weer wel. Weer even als vanouds met zijn tweeen naar frankrijk. Heel wat huizen bekeken met zijn tweetjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:48

Pandora bedankt.

Het idee is Karuna, dat je na vaccinatie een bewijs krijgt mat QR code. Als je de Franse app hebt dan scroll je naar beneden en kun je de QR code scannen van de brief en dan krijg je jouw bewijs zichtbaar op je telefoon.
Het klinkt simpel MAAR,

Ik heb eerst de QR app geïnstalleerd, want die was niet automatisch aktief. Toen kreeg ik als melding dat mijn telefoon niet goed was. Dus toen de covid app verwijderd, opnieuw gedownload geopend en voilà ik kon scannen en heb mijn certificate op mijn telefoon (2 uur verder inmiddels).
Mijn man kreeg brief met QR code dus ik dacht eventjes snel de boel te scannen. Zelfde gezeur. Omdat ik mijn brief niet kan vinden hebben we deze riedel voor hem op zijn ipad gedaan want als ik nu mijn covid app verwijderd heb ik een probleem.
Wel inmiddels mijn telefonisch bewijs in mijn mail gezet, en op iPad man en ook die van hem . Het kostte veel tijd maar uiteindelijk gelukt.

Testen hoeft niet meer want ik ontving deze mail vh ministerie Nederland
Citaat:
Zojuist is een nieuw reisadvies gepubliceerd voor Frankrijk.

­­­ ­­­­ ­­­­­ ­­­­­­ ­­­­­­ ­­­­­ ­­­­ ­­­Reisadvies Frankrijk­­ ­­­

De kleurcode voor heel Frankrijk is vanaf 24 juni 2021 geel. Na een verblijf in Frankrijk hoeft u dan voor terugkeer naar Nederland geen negatieve NAAT(PCR)test te laten zien en hoeft u bij thuiskomst ook niet in (thuis)quarantaine te gaan. Tot 24 juni geldt dit nog wel. Reizen naar Frankrijk is mogelijk, naar let op: er zijn inreisbeperkingen. Meer informatie over de in Frankrijk en Nederland geldende (reis)maatregelen vindt u in de rubriek ‘Coronavirus’. Lees het hele reisadvies.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:16

Ik heb toch de knoop doorgehakt gister, ik ga 9 juli 11 dagen naar mijn ouders in Spanje. Gezien de situatie dat ze in september/oktober een operatie krijgt was dit de enigste optie zeker omdat ik ze al 1,5 jaar niet meer gezien heb. Ik ga bij terugkomst netjes 5 dagen in quarantaine en laat mij testen. Gebied waar mijn ouders wonen is groen op de Europese kaart. Heel lang in twijfel gezeten maar toch maar gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:59

Fenneeee schreef:
Ik heb toch de knoop doorgehakt gister, ik ga 9 juli 11 dagen naar mijn ouders in Spanje. Gezien de situatie dat ze in september/oktober een operatie krijgt was dit de enigste optie zeker omdat ik ze al 1,5 jaar niet meer gezien heb. Ik ga bij terugkomst netjes 5 dagen in quarantaine en laat mij testen. Gebied waar mijn ouders wonen is groen op de Europese kaart. Heel lang in twijfel gezeten maar toch maar gedaan

Gelijk heb je! Wie weet wordt Spanje voor die tijd geel. Ik kan het me haast niet voorstellen dat Spanje oranje blijft.
Wij zijn ook naar Frankrijk gereisd terwijl het oranje was en ik ben blij dat we zijn gegaan. Hier worden de regels veel beter nageleefd dan thuis. Netjes afstand in de supermarkt en iedereen draagt binnen een mondkapje. Dat is bij ons in de AH wel anders inmiddels.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:01

Fenneeee schreef:

Tuurlijk wat gaaf en verstandig. Realiseer je dat jezelf uit een rood gebied komt en dus naar een veiliger gebied gaat. Lekker genieten met zijn allen.