Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danielle80

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:16

Hoe komt het dat als ik ga huilen mijn ogen(die blauw zijn) opeens knalblauw worden? Vroeger vond ik dat heel mooi en ging ik dan proberen te huilen omdat ik dan mooie ogen had. :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:19

oomens schreef:
gohya schreef:
Waarom eten mensen met kerst uitgebreider dan normaal?
Wat heeft luxe eten met Kerst te maken? dat deden ze in de tijd van de geboorte van Jezus toch ook niet?
In de tijd van Jezus' geboorte vierden ze toch ook geen kerst.

Nee idd! nu je het zegt.Daarom snap ik niet wat Kerst nou precies inhoud.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:19

Wrs omdat het vocht werkt als een vergrootglas?

Wat ik me afvraag:
Kun je (enige tijd) na een narcose minder goed tegen alcohol?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:29

gohya schreef:
oomens schreef:

Nee idd! nu je het zegt.Daarom snap ik niet wat Kerst nou precies inhoud.

Kerst is eigenlijk het midwinter feest van de germanen. Zij vierden met versiering in bomen dat het weer langzaam langer ligt werd.

Toen de kerk de germanen wilden bekeren hebben ze dit en ook andere tradities overgenomen om ervoor te zorgen dat de germanen zich makkelijker zouden laten bekeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:41

oomens schreef:
gohya schreef:
Waarom eten mensen met kerst uitgebreider dan normaal?[/quote ]

Reken maar dat mensen al eeuwen en eeuwen bij gelegenheid "flink aten" in de wintertijd.
Een van de oude gebruiken heet in het Brits 'wassail' - de plaatselijke landheer werd toegezongen en hoorde in ruil daarvoor een ferme maaltijd te geven aan de zangers/ alle bewoners van het dorp.
Net zoals snoep uitdelen met Sint Maarten of sint Nicolaas - ook dat waren feesten tegen de honger.
Heeft niets met Jezus te maken, maar toen deden mensen het allang.

....het heette alleen geen kerst, omdat het geen christelijk feest was/is.
Dat de geboorte van Jezus wordt gevierd, en dan pal na midwinter is vooral een manier geweest om het christendom het Romeinse Rijk is te smokkelen/ er aan aan te passen.
Strenge protestanten vieren dan ook geen kerst, het staat nl niet in de bijbel. (En wat wel in de bijbel staat is dat het prima is om armen te eten te geven maar 'dat geldt altijd'; en ook dat je eigen daden belangrijker zijn dan familie of herkomst.)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:59

For the record, in de bijbel staat ook niks over een stal met een os en een ezel :P

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:30

danielle80 schreef:
Hoe komt het dat als ik ga huilen mijn ogen(die blauw zijn) opeens knalblauw worden? Vroeger vond ik dat heel mooi en ging ik dan proberen te huilen omdat ik dan mooie ogen had. :')

Dat heb ik ook. Ik denk dat het komt omdat je oogwit dan wat rood wordt waardoor het blauw nog blauwer lijkt. Al lijkt het inderdaad alsof het blauw daadwerkelijk lichter blauw wordt, maar het lijkt me niet dat de kleur ineens kan veranderen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:47

Ik heb normaal hazelkleurige ogen, als ik huil wordt het groen ook opeens veel feller.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:54

Ik heb een beetje blauw/groen/grijzige ogen en die worden ook groener als ik huil :j Ben wel benieuwd waardoor dat komt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:41

Janneke2 schreef:
Reken maar dat mensen al eeuwen en eeuwen bij gelegenheid "flink aten" in de wintertijd.
Een van de oude gebruiken heet in het Brits 'wassail' - de plaatselijke landheer werd toegezongen en hoorde in ruil daarvoor een ferme maaltijd te geven aan de zangers/ alle bewoners van het dorp.
Net zoals snoep uitdelen met Sint Maarten of sint Nicolaas - ook dat waren feesten tegen de honger.

Dat de geboorte van Jezus wordt gevierd, en dan pal na midwinter is vooral een manier geweest om het christendom het Romeinse Rijk is te smokkelen/ er aan aan te passen.
Strenge protestanten vieren dan ook geen kerst, het staat nl niet in de bijbel. (En wat wel in de bijbel staat is dat het prima is om armen te eten te geven maar 'dat geldt altijd'; en ook dat je eigen daden belangrijker zijn dan familie of herkomst.)

Hier in de straat wonen mensen die streng Christelijk zijn,maar die vieren nooit Kerst.
Kerst schijnt een Katholiek feest te zijn?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:43

Hier (protestants gereformeerde omgeving) wordt ook gewoon kerst gevierd.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:48

Wij, als christelijke familie, vieren ook gewoon kerst. Wel zonder cadeaus onder de kerstboom, maar ik weet niet in hoeverre dat iets katholieks/amerikaans is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:51

Cadeaus onder de boom is Amerikaans. De kerstman stamt onder andere van onze katholieke Sinterklaas af. De protestanten wilden niks met katholieke heiligen te maken hebben dus zo is langzaam de Kerstman ontstaan vanuit het Engelse Father Christmas. Het is een combinatie van vele tradities.

De kerstboom is een heidens gebruik. We hebben hier een dominee die geen kerstboom heeft om die reden en zo vele andere. Net als paaseieren etc. Allemaal dingen die ze destijds overgenomen hebben van de "heidenen" om de overgang te vergemakkelijken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:14

Smee__ schreef:
Ik vraag me af waarom mensen in hemelsnaam hun hond meenemen naar de supermarkt en die vervolgens ervoor aan een paal oid vastknopen. Negen van de tien keer dat ik ze zie zitten bij de AH vlakbij dan zitten ze te janken/blaffen en/of de boel onder te pissen en te poepen. Waarom je hond niet heel even thuis laten, desnoods in de tuin ofzo? :?

Ik doe dit zelf altijd :D omdat ik dan twee vliegen in 1 klap sla. Boodschappen en de hond uitlaten. De route van mijn huis naar de wijksupermarkt is prima voor een hond onm lekker te lopen en bij de supermarkt zelf pak ik een stuk bos/park mee. Voor mij is het een beetje onzin om naar dat bosje te gaan om de hond uit te laten en de supermarkt over te slaan die er pal naast staat :'). Dus zet ik haar even vast en haal ik wat boodschapjes.

Ik doe het soms zelfs ook bij andere winkels, die in het centrum zitten, waar ik even heen moet om 1 of 2 dingen te halen. Dan komen we geen bos tegen, maar kan ze wel lekker energie kwijt door naar mijn scootmobiel (vroeger fiets en hopelijk in de toekomst ook fiets) te rennen. Plus ze gaat liever met me mee, dan dat ze thuis blijft. Ze vind het juist heerlijk overal met me mee te gaan en vaak nieuwe plekken te zien. Stukje meerijden op de scootmobiel vind ze prachtig. Dus ja, daarom staat zij soms vastgebonden voor een winkel..

En even wat anders, weet niet of die al gesteld is, maar waarom ben je zo moe na het avondeten? Als ik gegeten heb moet ik echt even een halfuurtje bankhangen en uitbuiken. Maar eten geeft toch energie? Maar dan heb je wel een after dinner dip van 30 minuten.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:39

Volgens mij omdat je lichaam het eerst moet verteren, wat energie kost, voordat het er weer energie uit kan halen? Tenminste dat is mijn theorie haha, geen idee of t klopt :))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:40

MarlindeRooz schreef:
De kerstboom is een heidens gebruik. We hebben hier een dominee die geen kerstboom heeft om die reden en zo vele andere. Net als paaseieren etc. Allemaal dingen die ze destijds overgenomen hebben van de "heidenen" om de overgang te vergemakkelijken.

Welnee, kerstbomen kwamen pas in de mode lang nadat "de heidenen" verdwenen waren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:46

EskeGirl schreef:
For the record, in de bijbel staat ook niks over een stal met een os en een ezel :P

In Lukas staat 'een nachtverblijf "want er was geen plek in de herberg"'.

De beesten komen uit Jesaja 60, en de eerste kerststal werd door Franciscus van Assisie gebouwd, vandaar ;).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:51

Kuggur schreef:
MarlindeRooz schreef:

Welnee, kerstbomen kwamen pas in de mode lang nadat "de heidenen" verdwenen waren.

;) hangt maar net af van wat je heidens noemt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:52

de Kerstboom is door een katholieke priester of bisschop weer in ons kerstviering geïntroduceerd. Ergens na de middeleeuwen ong. Heeft niks met t christelijke kerstfeest te maken, maar de zonnewende was er dan wel weer eerder dan het christelijke feest. Later is de boom weer toegevoegd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:17

Volgens mij is de Tannenbaum in Duitsland nooit weg geweest.
....toen trouwde koningin Victoria met een duitse prins en toen stak de kerstboom eerst het Kanaal en daarna de oceaan over.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:24

In nl duikt de boom rond de 19de eeuw op.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:49

gohya schreef:
Janneke2 schreef:

Hier in de straat wonen mensen die streng Christelijk zijn,maar die vieren nooit Kerst.
Kerst schijnt een Katholiek feest te zijn?

Juist andersom

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:53

Kerst is een christelijk feest. Geboorte van Jezus. Vieren is relatief. . Twee maals daags naar kerk kan ook vieren zijn ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:03

Tsja, alleen weet niemand wanneer Jezus geboren is, en is het feest dus maar aan de zonnewende geniet, waren we toch al aan het feesten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:17

Precies, en aangezien dat 'er aan vast nieten' al begon in de tweede eeuw van de christelijke jaartelling, vieren in principe zowel de katholieken als de protestanten kerst - die scheiding kwam pas in de 16e eeuw.

Maar de strengere protestanten zijn nogal scherp op wat in de bijbel staat en dan gaat er een heleboel het raam uit, waaronder dat Jezus rond midwinter zou zijn geboren en dat je dan fiks moet eten....