Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:gohya schreef:In de tijd van Jezus' geboorte vierden ze toch ook geen kerst.Waarom eten mensen met kerst uitgebreider dan normaal?
Wat heeft luxe eten met Kerst te maken? dat deden ze in de tijd van de geboorte van Jezus toch ook niet?
gohya schreef:oomens schreef:In de tijd van Jezus' geboorte vierden ze toch ook geen kerst.
Nee idd! nu je het zegt.Daarom snap ik niet wat Kerst nou precies inhoud.
oomens schreef:gohya schreef:In de tijd van Jezus' geboorte vierden ze toch ook geen kerst.Waarom eten mensen met kerst uitgebreider dan normaal?[/quote ]
danielle80 schreef:Hoe komt het dat als ik ga huilen mijn ogen(die blauw zijn) opeens knalblauw worden? Vroeger vond ik dat heel mooi en ging ik dan proberen te huilen omdat ik dan mooie ogen had.
Janneke2 schreef:Reken maar dat mensen al eeuwen en eeuwen bij gelegenheid "flink aten" in de wintertijd.
Een van de oude gebruiken heet in het Brits 'wassail' - de plaatselijke landheer werd toegezongen en hoorde in ruil daarvoor een ferme maaltijd te geven aan de zangers/ alle bewoners van het dorp.
Net zoals snoep uitdelen met Sint Maarten of sint Nicolaas - ook dat waren feesten tegen de honger.
Heeft niets met Jezus te maken, maar toen deden mensen het allang.
....het heette alleen geen kerst, omdat het geen christelijk feest was/is.
Dat de geboorte van Jezus wordt gevierd, en dan pal na midwinter is vooral een manier geweest om het christendom het Romeinse Rijk is te smokkelen/ er aan aan te passen.
Strenge protestanten vieren dan ook geen kerst, het staat nl niet in de bijbel. (En wat wel in de bijbel staat is dat het prima is om armen te eten te geven maar 'dat geldt altijd'; en ook dat je eigen daden belangrijker zijn dan familie of herkomst.)
Smee__ schreef:Ik vraag me af waarom mensen in hemelsnaam hun hond meenemen naar de supermarkt en die vervolgens ervoor aan een paal oid vastknopen. Negen van de tien keer dat ik ze zie zitten bij de AH vlakbij dan zitten ze te janken/blaffen en/of de boel onder te pissen en te poepen. Waarom je hond niet heel even thuis laten, desnoods in de tuin ofzo?
MarlindeRooz schreef:De kerstboom is een heidens gebruik. We hebben hier een dominee die geen kerstboom heeft om die reden en zo vele andere. Net als paaseieren etc. Allemaal dingen die ze destijds overgenomen hebben van de "heidenen" om de overgang te vergemakkelijken.
Kuggur schreef:MarlindeRooz schreef:De kerstboom is een heidens gebruik. We hebben hier een dominee die geen kerstboom heeft om die reden en zo vele andere. Net als paaseieren etc. Allemaal dingen die ze destijds overgenomen hebben van de "heidenen" om de overgang te vergemakkelijken.
Welnee, kerstbomen kwamen pas in de mode lang nadat "de heidenen" verdwenen waren.
gohya schreef:Janneke2 schreef:Reken maar dat mensen al eeuwen en eeuwen bij gelegenheid "flink aten" in de wintertijd.
Een van de oude gebruiken heet in het Brits 'wassail' - de plaatselijke landheer werd toegezongen en hoorde in ruil daarvoor een ferme maaltijd te geven aan de zangers/ alle bewoners van het dorp.
Net zoals snoep uitdelen met Sint Maarten of sint Nicolaas - ook dat waren feesten tegen de honger.
Heeft niets met Jezus te maken, maar toen deden mensen het allang.
....het heette alleen geen kerst, omdat het geen christelijk feest was/is.
Dat de geboorte van Jezus wordt gevierd, en dan pal na midwinter is vooral een manier geweest om het christendom het Romeinse Rijk is te smokkelen/ er aan aan te passen.
Strenge protestanten vieren dan ook geen kerst, het staat nl niet in de bijbel. (En wat wel in de bijbel staat is dat het prima is om armen te eten te geven maar 'dat geldt altijd'; en ook dat je eigen daden belangrijker zijn dan familie of herkomst.)
Hier in de straat wonen mensen die streng Christelijk zijn,maar die vieren nooit Kerst.
Kerst schijnt een Katholiek feest te zijn?