Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:51

Ik val even binnen met een vraag...
Waarom heten die dingen die je in een hoefijzer draait, om een paard niet uit te laten glijden, (ook wel) kalkoenen?
:-)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:36

Stippie schreef:
Waarom heten die dingen die je in een hoefijzer draait, om een paard niet uit te laten glijden, (ook wel) kalkoenen?

Kalkoenen, stiften, heb ook wel eens proppen gehoord, maar volgens mij is de meest gangbare naam kalkoenen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:44

Vroeger hete ze gewoon schroeven in Brabant :D
Later werden het stiften en die kalkoenen ken ik pas van weer later.
En geen idee waar die naam vandaan komt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:59

Stippie schreef:

Haha, deze vraag is in 2010 ook al eens gesteld op Bokt en tug had een mooi antwoord: [BEH] Waarom heten kalkoenen eigenlijk .

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:37

Ik probeerde vandaag een bedrijf te bellen, echter werd telkens zonder over te gaan de oproep beëindigd. Kan dit aan mijn telefooninstellingen liggen? Telefoonnummer klopt, uiteindelijk iemand anders laten bellen en toen lukte het wel gewoon.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:49

Dat kan inderdaad, was het een betaald nummer? Sommige providers hebben automatisch betaalde nummers geblokkeerd om te bellen, om je zo te behoeden voor (onverwachte) kosten. Het is eerder dus iets dat je dus bij je provider zou moeten zoeken, als bij de instellingen van je toestel.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:36

Cerosa schreef:
Dat kan inderdaad, was het een betaald nummer? Sommige providers hebben automatisch betaalde nummers geblokkeerd om te bellen, om je zo te behoeden voor (onverwachte) kosten. Het is eerder dus iets dat je dus bij je provider zou moeten zoeken, als bij de instellingen van je toestel.

Zijn ze verplicht het te vermelden of het geld kost? Want kan daar op de website niets over vinden en heb ook onbeperkt belminuten dus het zou mij ook niet uitmaken als het geld kost eigenlijk :')

Ik ga in ieder geval mijn provider eens een berichtje doen, thnx!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:18

Waarom kan ik zo slecht gezichten onthouden? Vooral van de mensen die ik leuk vind.

Het is niet dat ik ze niet herken, gewoon dat ik ze me niet voor de geest kan halen. Maar ik kan ze wel beschrijven. Het is super frustrerend!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:50

Janine1990 schreef:
Waarom kan ik zo slecht gezichten onthouden? Vooral van de mensen die ik leuk vind.

Het is niet dat ik ze niet herken, gewoon dat ik ze me niet voor de geest kan halen. Maar ik kan ze wel beschrijven. Het is super frustrerend!

Oeh, hier ben ik ook benieuwd naar! Mijn theorie tot zover is dat ik een 'taaldenker' ben en geen beelddenker en dat ik daarom beelden ook minder goed opsla? :o?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:52

xChanelx schreef:
Janine1990 schreef:

Oeh, hier ben ik ook benieuwd naar! Mijn theorie tot zover is dat ik een 'taaldenker' ben en geen beelddenker en dat ik daarom beelden ook minder goed opsla? :o?

Ik denk dan juist wel weer in beelden... :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:36

Hmm, ik denk ook in beelden maar kan echt geen gezichten onthouden? Beschrijven dus ook niet trouwens.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:42

Als ik met Canva een 'logo' maak bestaande uit alleen tekst met een lettertype van hun, mag ik dat dan vrij gebruiken? Gebruik dus geen symbolen of logo template van Canva.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:43

Ja als het goed is wel, maar dat kun je meteen checken als je je ontwerp downloadt

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:48

Kimmie25501 schreef:
Ja als het goed is wel, maar dat kun je meteen checken als je je ontwerp downloadt

waar kan ik dat zien? :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:04

Je kunt rechtsboven op het tekentje voor delen drukken en daar je ontwerp downloaden. Dan opent hij het in je foto’s en kun je het controleren op logo’s in het groot.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:41

Voor in hoeverre kun je de politie bellen voor geluidsoverlast? Hier in de straat zijn mensen die volgens mij een feestje hebben en ik heb niet zozeer last van de muziek (dit hoor ik niet echt) maar zo om de 10 minuten schreeuwen ze heel hard en schrik ik er telkens van.. Al vanaf een uur of 11 begon het en nu is het al half 1 geweest..

Ik kan helaas m'n raam ook niet dicht doen ivm de warmte

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:21

Fearn schreef:
Voor in hoeverre kun je de politie bellen voor geluidsoverlast? Hier in de straat zijn mensen die volgens mij een feestje hebben en ik heb niet zozeer last van de muziek (dit hoor ik niet echt) maar zo om de 10 minuten schreeuwen ze heel hard en schrik ik er telkens van.. Al vanaf een uur of 11 begon het en nu is het al half 1 geweest..

Ik kan helaas m'n raam ook niet dicht doen ivm de warmte

Hopelijk heb je nog goed kunnen slapen. In principe kun je de politie bellen voor overlast via 0900-8844, maar ik zou altijd eerst zelf even langsgaan om te vragen hoe laat ze wat zachter worden. Of dat ze rekening met je kunnen houden. Iets beter voor je onderlinge relatie dan direct politie sturen :+ Zeker op een zaterdagavond krijgt de politie heeeeel veel overlastmeldingen en er zijn andere meldingen met hogere prioriteit, dus het kan ook zijn na het bellen dat het nog een periode duurt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:25

Als in een recept staat dat je melk moet toevoegen, kun je dan ook creme fraiche gebruiken?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:28

Lijkt mij niet. Best een andere substantie.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:14

Hangt van het recept af.

Voor pannenkoekenbeslag lijkt het me te vast al zou je misschien nog een eind komen. Om een saus te maken is het denk ik prima.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:39

De zuren in creme fraîsche maken dat saus gaat schiften.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:11

Als je kaas koopt (vooral geitenkaas) tref je somt een rekbare kaascoating die je in een keer los kan trekken. Kan je de kaas daaronder dan opeten? Of is het verstandig om toch nog een dun laagje weg te snijden/schaven?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:04

Wat ga ik in godsnaam zetten op het kaartje bij het boeket bloemen wat ik aan een zakenrelatie ga sturen die te horen heeft gekregen dat hij niet lang te leven meer heeft. Ik vind het rete moeilijk. Betershap wil ik niet zeggen, want hij wordt niet meer beter. "we denken aan je" of zo...... "we wensen je veel sterkte/kracht toe". Wat zouden jullie doen? Ik kom vast op meer ideeën door jullie.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:07

Woorden schieten te kort? Heel veel sterkte in de periode die komen gaat? Beetje afhankelijk van de band: als ik nog iets kan betekenen kun je met altijd bellen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:08

Ja, iets met woorden schieten te kort, daar dacht ik ook aan.

De persoon in kwestie heeft humor, houdt ook wel van gekke grappen.
Ik durf het niet, maar dacht aan: woorden schieten te kort, dan maar bloemen. Ik doe het niet hoor, maar hij zal het wel waarderen. (maar ja, ook een vrouw en kind, dus...)