Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:16

Dat is helemaal belachelijk. Hoe zeer ik er ook voor ben om ouderen zo vitaal en (vooral!!) gelukkig oud te laten worden, moeten we ook accepteren dat het leven niet eindig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:28

Ouderen (. 60+ , wat is oud en risicogroepen ) kunnen al jaren de griepprik halen. Zolang maar 50 % dit doet is het totaal van de zotte om de kinderen te vaccineren tegen influenza.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:32

Vayo schreef:
Dat is helemaal belachelijk. Hoe zeer ik er ook voor ben om ouderen zo vitaal en (vooral!!) gelukkig oud te laten worden, moeten we ook accepteren dat het leven niet eindig is.

Detail; als je kinderen vitaal en gelukkig oud wil laten worden moet je níet beginnen met vaccineren tegen alles wat geen of nauwelijk kwaad kan voor hen :)*

Wat betreft de griepprik lijkt er wat aparts te spelen op het moment. In ider geval híer in het zuiden is nog helemaal niets beschikbaar en is er ook geen woord over wanneer het verwacht kan worden.
Niet dat ik een griepprik wil maar dat is terzijde. Er is een grote groep die er wél op zit te wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:42

Er is vorig jaar weinig griep geweest, dus het voorspellen van de stammen is nu bijna niet te doen. Het zou goed kunnen zijn dat ze een beetje aftasten welke de kop op gasn steken en dat geeft dan vertraging.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:43

Dan zou je ook niet meer voor BMR en DKTP hoeven te vaccineren. Dat treft ook maar een paar tientallen verkeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:18

Nou op individueel niveau is dat ook gewoon een prima afweging om niet al de prikken uit het huidige RVP te geven, of voor een aangepast of vertraagd schema te kiezen. Maar de ervaring leert dat dat onderwerp / die keuze op Bokt niet erg gewaardeerd wordt.

En ze zijn nu natuurlijk ook bezig om de Pfizer ook beschikbaar te maken voor kinderen vanaf 5 jaar oud.
Wel fijn voor de kinderen die hem zelf graag willen (bvb. vanwege kwetsbare familieleden) :j

Maar hopelijk blijft die leeftijdsgroep vrij in hun keuze verder zonder gedoe dat ze niet naar school mogen ofzo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:15

bigone schreef:
Dan zou je ook niet meer voor BMR en DKTP hoeven te vaccineren. Dat treft ook maar een paar tientallen verkeerd.

Ben ik het niet mee eens. Ook al is de kans klein, bij de bof kan een kind hersenvliesontsteking krijgen of doof raken aan één oor. Als een man het krijgt na de kindertijd kan het leiden tot onvruchtbaarheid. Aan mazelen overlijden nog steeds kinderen. Vaak kinderen die te jong zijn voor de vaccinatie of die niet gevaccineerd zijn. Rode hond kan erg gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Het kan schade aanrichtten aan de organen van de ongeboren baby.
Difterie kan tot verstikkingsgevaar leiden en dodelijk zijn voor baby’s. Bij 10-20% raakt de hartspier aangetast. Kinkhoest is gevaarlijk voor baby’s en zij kunnen hier aan overlijden.
Tetanus is levensbedreigend en niet zelden dodelijk. Polio kan ook heel gevaarlijk zijn en leiden tot verlammingen of zelfs overlijden.

Al met al vind ik dit ziekten die veel gevaarlijker zijn voor kinderen dan griep. Te gevaarlijk om mee te gokken. Ook het gevaar op restschade en overlijden, wat er bij een griep niet echt is als het gaat om een gezond kind. Juist door de BMR en DKTP vaccinaties zijn veel van deze ziektes verdwenen of komen weinig voor.

Als we ze gaan vaccineren tegen griep doen we dit totaal niet om de kinderen te beschermen tegen het virus, maar om anderen te beschermen. Daar wringt voor mij de schoen.

Daarnaast ben je natuurlijk vrij om je kind wel of niet te laten vaccineren. Ik vind BMR en DKTP allemaal geen ziektes die ik mijn kind door wil laten maken. Griep echter heb ik dan weer geen problemen mee doordat dit gewoon niet gevaarlijk is voor een gezond kind. Sterker nog, vaak krijgen kinderen niet eens de griep.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:23

Ik heb heel gezonde kinderen, maar beide toch al eens een longontsteking gehad door griep.
Hier enten we dus ook tegen griep sindsdien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:52

Onder de 5 jaar is influenza in veel landen nog altijd behoorlijk dodelijk. Er wordt dan ook in veel landen bij jonge kinderen geprikt. Ik dacht dat Belgie het ook behoorlijk promoot toch?

Anderzijds zijn er ook aanwijzingen dat standaard vaccineren bij griep je kansen bij een nieuwe influenza stam verslechterd. Ik vind er nog te veel haken en ogen aan zitten, zeker in verhouding tot de lage effectiviteit.
Dit dus in tegenstelling tot covid.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:50

Sizzle schreef:
Onder de 5 jaar is influenza in veel landen nog altijd behoorlijk dodelijk. Er wordt dan ook in veel landen bij jonge kinderen geprikt. Ik dacht dat Belgie het ook behoorlijk promoot toch?

Anderzijds zijn er ook aanwijzingen dat standaard vaccineren bij griep je kansen bij een nieuwe influenza stam verslechterd. Ik vind er nog te veel haken en ogen aan zitten, zeker in verhouding tot de lage effectiviteit.
Dit dus in tegenstelling tot covid.

Je kansen bij een nieuwe stam verslechteren kende ik niet. Ga ik eens even op googlen ( ik doe mijn eigen onderzoek :D }> _/-\o_ )

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:52

Sheran schreef:
Klopt, dat wil de GGD en de meesten zullen het ook wel doen. Maar de GGD wil eigenlijk gewoon dat je met klachten naar de teststraat gaat en geen zelftest doet.

Nou ik werd bij de prioriteitslijn weg gestuurd… ik was tenslotte ingeënt .. en had een negatieve zelftest :j en ik mocht dus geen afspraak maken.
Toen was ik er wel even klaar mee. Wel 3 week geleden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:03

Vayo: Tja in verreweg de meeste gevallen zal een gezond kind iets als Mazelen, Rode Hond en Bof net zo probleemloos doorlopen als de griep. Kinkhoest is normaal gesproken alleen voor een kleine baby gevaarlijk.

Polio krijgen in Nederland is heel knap, en kans ook bijzonder klein dat je daar daadwerkelijk grote problemen van krijgt. Het beeld van verlammingen en ijzeren long enzo dat is een klein percentage waarbij het echt heel fout liep. Zo fout kan het voor een kind ook met Corona lopen :(:)

Het is extreem knap om een Nederlandse baby Tetanus op te laten lopen en Difterie vind je ook niet bepaald op elke straathoek....

Waterpokken vaccinatie is er niet in RVP maar die kunnen ook heel naar uit de hand lopen, in een heel klein aantal gevallen.

Vaccineren tegen de griep of Corona lijkt onzinnig bij een kind, maar als je die andere vaccinaties (op individueel niveau) wel heel belangrijk vindt voor je kind dan past een Corona vaccin daar eigenlijk best goed bij, denk ik. Want ook dat kan lelijk uit de hand lopen als je pech hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:05

Die ziektes vind je niet op elke straathoek omdat er tegen gevaccineerd wordt :o
Bij de meeste mensen verlopen ze relatief makkelijk maar bij een aantal niet.
Als je het laat woekeren komen er weer epidemieën en dan zijn die aantallen niet zo klein meer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:27

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:52

Inderdaad de discussie over de vaccinaties uit het RVP hoort hier niet thuis. De ziektes komen amper meer voor juist doordat er tegen gevaccineerd wordt. Ik vind de ziektes dan ook echt niet te vergelijken met griep.

Het grootste verschil is ook dat de reden dat er gepraat wordt over kinderen vaccineren tegen griep niet is om kinderen te beschermen, maar om ouderen te beschermen. Kinderen dus inzetten en vaccineren om een andere groep te beschermen.

Soms heb ik wel eens het idee dat dat ook de voornaamste reden is dat kinderen gevaccineerd kunnen worden tegen corona. Hier weer een besmetting in de klas van mijn dochter en het betreft hier weer een kind wat enkel wat verkouden is, niet eens ziek. En dat is toch een beeld wat je overwegend ziet bij kinderen met corona. Blijkbaar zijn er toch ook kinderen die er wel langdurige ernstige klachten aan overhouden. Dat houd ik me maar voor als ik twijfel of we onze jongste ook laten vaccineren zodra het mag. Maar uiteindelijk is het verkrijgen van de QR-code toch wel de grootste motivatie. Het is toch een sleutel tot weer gewoon normaal een hoop dingen te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:55

Tja en er zijn toch ook kinderen die aan de beademing konden en long covid krijgen. Het meerendeel van de volwassenen is ook enkel wat verkouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:57

Wat ik van de kinderen zo lastig vind is dat ze best veel besmet worden en dus meetellen in de cijfers..
Volgens mij las ik laatst een bericht dat het grootste deel van de besmettingen nu bij de jonge kinderen zit? (ik kan het artikel zo snel niet meer vinden)..
En die mogen nog steeds, dacht ik, overal los rondlopen toch?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:11

DTKP en BMR zijn inentingen waar je na de 9 jaars booster vanaf bent (toevallig gisteren net geweest met dochter). Influenza komt elk jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:13

Dat is ook niet waar hoor.... Die beschermen 10 jaar. Dus als je dochter 19 is werken ze allemaal niet meer. Dan is het je eigen keuze vervolgens wat je ermee doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:21

Het is voor mij ook geen discussie over het RVP.

Maar over hoe eventueel vaccineren van kinderen tegen Corona (of griep), zich verhoudt tot de keuze om mee te doen aan het RVP. Ik vind het best interessant wanneer mensen zeggen dat ze het inenten van hun kind met het volledige RVP niks meer dan logisch vinden, maar ze een Corona (of griep of waterpokken bvb.) vaccinatie onzin vinden omdat het risico daarvan zo klein is voor kinderen.

Terwijl de overweging imo eigenlijk behoorlijk hetzelfde is: bij die DKTP / BMR is het risico ook heel laag op individueel niveau (waarmee ik dus al aangeef dat er weinig risico is voor het niet-prikkende individu doordat die ziektes door de grote groep "weggeprikt" zijn :)* ) maar daar willen mensen wel hun kinderen voor prikken "want het risico dat dat fout gaat wil ik met mijn kind niet nemen".

Maar als het dan om Corona gaat, waar ook kinderen lelijk mee in het ziekenhuis terecht komen, dan is datzelfde kleine risico ineens geen reden om te laten prikken?

Ik vind dat gewoon interessant :)

En ik denk ook wel dat zodra Pfizer goedkeuring heeft voor de groep vanaf 5 jaar, mensen daar toch heel anders over gaan denken want als je voor de rest het RVP volgt omdat je het kleine risico van die ziektes te groot vindt, waarom zou je het vergelijkbare kleine risico van Corona dan ineens anders inschatten?

Bij de griepprik ligt dat nog wel wat anders vind ik, omdat daarvan toch algemeen bekend is dat de effectiviteit meestal niet geweldig hoog ligt. Maar die Corona prik die gaat er massaal in verwacht ik :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-10-21 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:30

Spenk schreef:
Tja en er zijn toch ook kinderen die aan de beademing konden en long covid krijgen. Het meerendeel van de volwassenen is ook enkel wat verkouden.

Ik vraag het me af of er gezonde kinderen aan de beademing komen of dat dat echt zéér uitzonderlijk is? Hier in het dorp (Brabant) zijn zo ontzettend veel besmettingen geweest en ik heb nog niemand gehoord over een kind dat erg ziek is geweest of langdurige klachten heeft overgehouden aan de besmetting. Ik zeg niet dat het niet gebeurd, maar ik zet wel echt mijn vraagtekens bij hoe reëel dit risico is voor kinderen.

Cer schreef:
Wat ik van de kinderen zo lastig vind is dat ze best veel besmet worden en dus meetellen in de cijfers..
Volgens mij las ik laatst een bericht dat het grootste deel van de besmettingen nu bij de jonge kinderen zit? (ik kan het artikel zo snel niet meer vinden)..

Ik weet niet of ze voor meer besmettingen zorgen dan volwassenen. Maar inderdaad zie je regelmatig dat kinderen besmet zijn. Hier op school ook weer een besmetting. Ik vind het niet gek dat ze meetellen in de cijfers, want de kans dat een 25 of 30 jarige zeer makkelijk door een besmetting komt is ook gewoon heel erg groot. Ik vind het wel gek dat er überhaupt nog zoveel naar besmettingen wordt gekeken, omdat het volgens mij niet zoveel meer zegt nu iedereen gevaccineerd kan zijn. Ziekenhuiscijfers lijken mij hierin veel belangrijker.

Wat bedoel je met ´mogen overal los rondlopen?´. Want dat mogen volwassenen toch ook? Of bedoel je kinderen onder de 12 die zonder vaccinatie en zonder testen ergens binnen mogen waar iemand van 12 jaar en ouder een QR-code moet tonen?
Dat laatste klopt en vind ik ook niet meer dan normaal. Deze groep heeft namelijk niet de keuze zich te laten vaccineren. Dan kun je ze niet gaan verplichten om telkens te laten testen vind ik.

Maar in mijn ogen zit hier weinig gevaar in, want gevaccineerden raken ook regelmatig nog besmet en kunnen anderen ook nog besmetten ondanks dat de kans allemaal net iets kleiner is. En zelfs als je negatief getest bent kan achteraf blijken dat je wel besmet was.
Uiteindelijk ligt het ´probleem´ niet bij kleine loslopende kinderen, maar bij de volwassenen die wel in een risicoleeftijd zitten of op een andere manier meer risico lopen maar zich desondanks niet laten vaccineren. Zij belasten namelijk de zorg.

Vanuit dit oogpunt vind ik er wel wat van dat van jonge kinderen verwacht wordt dat ze zich laten vaccineren of laten testen, maar juist de groep die de zorg het meest belast (corona gerelateerd) volwassen is en deze in mijn ogen hiervoor geen verantwoording nemen door zich niet te laten vaccineren. Juist van volwassenen mag je hierin veel meer verwachten dan van kinderen.
Ergens vind ik het dan ook niet ethisch dat kinderen nu ingezet worden door deze groep maar te vaccineren, omdat een groep volwassenen weigert. Ik troost me maar met de gedachte dat mijn dochter in ieder geval meer beschermd is tegen long covid, ook al is de kans hierop heel erg klein. En het is gewoon fijn dat we nog overal heen kunnen zonder steeds te moeten testen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 12-10-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:34

Cer schreef:

Afbeelding

De cijfers van gister.
Jongere mensen hebben nu idd groter aandeel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:38

Dat is natuurlijk wel logisch gezien het feit dat die gewoon naar school enzo mogen en daar met 20-30 mensen in een klein lokaal zitten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:41

Ik snap je Vayo, maar wat wil je dan doen? Als je vaccineren gaat verplichten springt die groep al helemaal op de kast..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:42

Vergeet ook niet dat (jonge) kinderen veel minder getest zullen worden bij verkoudheidsklachten. Er zijn denk ik niet zo gek veel ouders die hun jonge kind daar mee gaan pesten.... zeker niet nu alles zo versoepeld is en ze zelfs weer met een hoestje en snotterend naar school mogen.

Over het niet ethisch zijn om kinderen nu te willen gaan vaccineren: ik denk dat best veel kinderen het zelf willen, en anders de ouders wel. Je gooit er een campagne tegenaan met wat beelden van kinderen in een IC bed en men is blij dat de prik beschikbaar is en gaat hem graag halen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-10-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt