Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:49

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:54

Blue_Eyes schreef:
En als het dan gaat over partijen die gebruik maken van de coronacrisis voor hun eigen voordeel, ken ik er nog wel één die werkelijk walgelijk uit de hoek komt:

https://nos.nl/artikel/2351928-tweet-wi ... woede.html

Het nieuwsbericht dat niet westerse allochtonen de IC's overspoelen is door een IC-arts in 'n tv programma en in de kranten gepubliceerd. Het is dus verre van een verzinsel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:55

elnienjo schreef:
Blue_Eyes schreef:
En als het dan gaat over partijen die gebruik maken van de coronacrisis voor hun eigen voordeel, ken ik er nog wel één die werkelijk walgelijk uit de hoek komt:

Het nieuwsbericht dat niet westerse allochtonen de IC's overspoelen is door een IC-arts in 'n tv programma en in de kranten gepubliceerd. Het is dus verre van een verzinsel.

Niet westerse allochtonen zijn allemaal moslim? :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:56

Blue_Eyes schreef:

Ik snap ook überhaupt niet waarom dat nieuws naar buiten is gebracht. Zo krijg je alleen weer meer verdeeldheid in dit land. Het hadden net zo goed mannen kunnen zijn die allemaal kaal waren. Nu krijg je het van zie je wel het is de schuld van.

En de tweet van Wilders is gewoon walgelijk

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:59

elnienjo schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat wil nog niet zeggen dat je daar op racistische wijze over moet tweeten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:03

lenaa_tje schreef:
Niet westerse allochtonen zijn allemaal moslim? :)

Nee, maar vorige week hebben we geleerd dat donkere Afrikanen (en dus waarschijnlijk ook Antillianen/Surinamers) minder bevattelijk zijn voor de ernstige vorm van corona omdat zij niet zoals blanken belast zijn met het neanderthaler-gen. Overigens wordt er in de media geen doekjes gewonden om het feit dat het Marokkaanse en Turkse gemeenschappen betreft. In de volkskrant een interview met 'n imam over het feit dat er ook een schaamcultuur is waarbij besmette mensen niet durven zeggen dat ze besmet zijn en ondertussen wel gastvrij iedereen binnen laten. Die imam pleit juist voor taboedoorbreking en dat lukt niet als je verzwijgt waar de problemen zijn. https://www.volkskrant.nl/mensen/imam-c ... ~b102a7d4/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:04

Het is gewoon een gegeven dat in gebieden waar gezinnen intensief met elkaar omgaan, Italië, Spanje en ook in bepaalde regio’s in Nederland waar veel grote gezinnen wonen Corona heviger toeslaat. En bij veel allochtone gezinnen neemt het gezin een heel belangrijke plaats in. De meeste besmettingen komen binnen de vier muren van je huis voor en wanneer daar je kinderen en kleinkinderen wel komen loop je meer risico. Dus in die zin heeft islam er wel mee te maken. Maar zo’n tweet is zum kotsen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:06

Er is nog steeds een heel groot verschil tussen 'benoemen waar de problemen zijn' en racistische tweets plaatsen. Bovendien wil Wilders helemaal die problemen niet oplossen (anders dan gewoon iedereen met een niet-Westerse achtergrond het land uit flikkeren), want als er dan voorgesteld wordt de communicatie in meer talen beschikbaar te maken, zegt hij 'dat je hier niets te zoeken hebt als je de taal niet spreekt'.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:16

Blue_Eyes schreef:
Er is nog steeds een heel groot verschil tussen 'benoemen waar de problemen zijn' en racistische tweets plaatsen. Bovendien wil Wilders helemaal die problemen niet oplossen (anders dan gewoon iedereen met een niet-Westerse achtergrond het land uit flikkeren), want als er dan voorgesteld wordt de communicatie in meer talen beschikbaar te maken, zegt hij 'dat je hier niets te zoeken hebt als je de taal niet spreekt'.

Denk dat die communicatie niet veel oplost als ze het al niet van hun eigen imam aan willen nemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:20

bigone schreef:
Het is gewoon een gegeven dat in gebieden waar gezinnen intensief met elkaar omgaan, Italië, Spanje en ook in bepaalde regio’s in Nederland waar veel grote gezinnen wonen Corona heviger toeslaat. En bij veel allochtone gezinnen neemt het gezin een heel belangrijke plaats in. De meeste besmettingen komen binnen de vier muren van je huis voor en wanneer daar je kinderen en kleinkinderen wel komen loop je meer risico. Dus in die zin heeft islam er wel mee te maken. Maar zo’n tweet is zum kotsen.

De meeste allochtonen wonen daarbij in de grote steden en in de Randstad.
Dus in druk-bevolkte gebieden.
Daarbij werken veel niet-westerse allochtonen, maar ook de kinderen, vooral in beroepen, waarbij thuiswerken niet mogelijk is.

Ik vind vooral de tweet van Wilders kwalijk, waarin hij suggereert dat Henk en Ingrid geen reguliere zorg krijgen, omdat er niet-westerse mensen op de IC liggen.
Het afschalen van reguliere zorg treft iedereen.

De verdeeldheid in Nederland is weer aan het groeien.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:22

Ik had eerder begrepen dat het vooral de grote feesten zijn die in sommige andere culturen gebruikelijk zijn, die als mogelijke oorzaak kunnen gelden. In België en Nederland zouden daar wel wat besmettingen naar te herleiden zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:22

safina schreef:
Wat doen anderen in zo'n situatie? Spreken jullie je partner erop aan als je het ziet gebeuren?

Ja, doch wel heel redelijk en bovendien geven we gehoor aan elkaar vanwege het redelijke.

Ik leef overigens in twéé ´bubbels´; een paar dagen/week bij ene lief, paar met andere. Dat vraagt zonder Covid al speciale flexibiliteit en nu éxtra verantwoordelijk gedrag. We zijn dus STRIKT met handen/masker/afstand.

Ik ervaar ´derden´die de regels niet respecteren als een groter probleem en reageer euhmmmm ´assertief´ wanneer iemand mij of lieven risico laat lopen. Handen desinfecteren, masker en afstand houden zijn hier VERPLICHT. En wáág het niet om geen stap terug te doen of wat. Imo zou je een electrische vee-prikstok bij je mogen hebben en gebruiken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:26

veerledec schreef:
Ik had eerder begrepen dat het vooral de grote feesten zijn die in sommige andere culturen gebruikelijk zijn, die als mogelijke oorzaak kunnen gelden. In België en Nederland zouden daar wel wat besmettingen naar te herleiden zijn.

Maar toch ook feestende studenten? Vakantiegangers die in het buitenland hebben gefeest? Kerk- en moskee-gangers? De uitbraak in maart kwam toch door Carnaval en de wintersporters uit Italie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:28

elnienjo schreef:
Blue_Eyes schreef:

Klopt met de grootste schroom is dit door artsen gemeld, waarbij de vraag gesteld wordt of deze groep mensen wel alle informatie en voorlichting krijgen en letterlijk, regering denk daar eens goed over na. Geef op meer zenders de voorlichting als enkel op de publieke zenders.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:32

SusanH schreef:
Ik denk dat ze het anders in moeten gaan richten. Maurice heeft daar ook een goed advies voor. 1 centrale plek voor corona patiënten. Zorgmedewerkers halen van plekken waar minder patiënten zijn, kan ook uit het buitenland. Geen idee of dat laatste haalbaar is. Maar 1 corona ziekenhuis voor niet IC patiënten lijkt mij geen heel slecht plan. Het gaat er iig om dat er meer in oplossingen gedacht wordt als in onmogelijkheden. We zitten nog het hele winterseizoen zeker vast aan een periode waarin het virus volop op kan leven. We kunnen moeilijk de hele winter met hele strenge maatregelen gaan leven. Het wordt tijd dat het belang van ventilatie eindelijk ingezien en breed gedeeld wordt. Ook door OMT en de regering.

Klinkt als een leuk idee. Maar zo iets is geprobeerd. Per regio een ziekenhuis aanwijzen die verantwoordelijk is voor de grootste opname van corona patienten. Alleen die ziekenhuizen zitten vol. 1 Gigantisch ziekenhuis inrichten kan verder niet. Behalve niet genoeg personeel is er ook niet genoeg apparatuur. En als laatste: de familie van corona patienten wil nu al niet dat de ze buiten de regio worden verplaatst. Artsen en administratieve hulpkrachten worden er voor bedreigd en ze geven geen toestemming.

Wat betreft de cijfers. Misschien heeft maurice gelijk en kloppen ze niet helemaal precies. Maar met de stijging die we nu hebben kunnen we niet wachten met kijken of extra maatregelen nodig zijn. Van de mensen die nu ziek worden komen de meeste pas de tweede helft van de week in het ziekenhuis terecht. Terwijl die het nu eigenlijk al niet aankunnen. Dan maken 4 dagen echt veel uit.
Plus zelfs al zou er iets geschuif zijn met de cijfers. Dan nog zou je nu wel echt een flinke daling al moeten zien... En er is zelfs nog nauwelijks een daling te zien... Zelfs niet als je een bredere bandbreedte aanhoudt zie je hooguit een afvlakking, maar geen daling. En een daling is nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:43

Die tweet is beneden peil. Afgezien daarvan lijkt het me, om überhaupt te kunnen vaststellen welke groepen het vaakst Covid oplopen (als dat al nuttig zou zijn) , veel belangrijker om te kijken naar besmettingen.
Want misschien worden mensen met een niet-westerse achtergrond wel vaker ernstiger ziek. Diabetes bijv. schijnt bij de ene bevolkingsgroep vaker voor te komen dan bij de andere.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 00:55

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:

Klopt met de grootste schroom is dit door artsen gemeld, waarbij de vraag gesteld wordt of deze groep mensen wel alle informatie en voorlichting krijgen en letterlijk, regering denk daar eens goed over na. Geef op meer zenders de voorlichting als enkel op de publieke zenders.

Ik ben het hier wel mee eens. Betere voorlichting in de eigen taal. Dat is het aanpakken bij de bron.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:53

Worden mensen niet ontzettend moe van al dat wijzen en zondebokken zoeken

De negativiteit die daardoor ontstaat is toch ongezond
Als ik hier ook lees , jeetje mensen schouders eronder, verbeter de wereld en begin inderdaad bij jezelf.

Mopperen op.mensen die ik er wekelijks slechter uit vind gaan zien, Rutte en de Jong, je wilt hun plekje toch niet.

Wie zegt dat een ander het beter doet...

Misschien een idee om hier wat positieve gedachten te gaan kweken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:58

Zou niet in oa Rutte zijn schoenen willen staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:01

Nou, dat dus, Echwel. Ik ben zo blij dat ik niet in hun schoenen sta. Zij staan echt voor duivelse dilemma’s.
En je doet het echt nooit goed, hier in Nederland. 17 miljoen virologen, ik geef het je te doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:01

Getup schreef:

Die van de Jong zijn wel heul gaaaaaaf :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:25

Echwel schreef:
Getup schreef:

Die van de Jong zijn wel heul gaaaaaaf :D

_O- ze vallen in elk geval op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:16

Kom deze nu veel tegen op Facebook, vind hem wel mooi om hier te delen

Er zijn mensen die vinden dat we ‘bang’ worden gemaakt voor corona. Ik ga niet bij een tijger in de kooi, niet omdat ik bang ben, maar omdat ik weet dat hij gevaarlijk is en ik daar verantwoordelijk mee om ga.
Als ik 1,5 mtr. afstand houd en de overige maatregelen hanteer, dan wil ik dat je dit weet:
Ik ben slim genoeg om te weten dat je asymptomatisch kan zijn en toch het virus kan verspreiden.
Nee, ik ''leef niet in angst'' voor het covid 19 virus; ik wil gewoon deel uitmaken van de oplossing, niet van het probleem.
Ik heb niet het gevoel dat de overheid mij beheerst; ik heb het gevoel dat ik als volwassene een bijdrage kan leveren aan de samenleving.
De wereld draait niet om mij. Hij draait om ons allen.
Als we allemaal konden leven met aandacht voor andere mensen, zou deze wereld een veel betere plek zijn.
Ik wil niet bijdragen aan weer overvolle IC’s.
Het houden aan de maatregelen maakt me niet zwak, angstig, dom of ''beheerst”.
Het is de keuze van volksgezondheid en gezond verstand!
Mee eens? Kopieer en plak op je tijdlijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:21

Het is gewoon te zot voor woorden veel mensen hun verantwoordelijkheid niet willen nemen! Volwassen Mensen gedragen zich als peuters die stampen omdat ze iets niet willen. Ze moeten zich schamen

Zo een ramp zijn de maatregels die we moeten volgen niet. Het is gewoon even niet anders.
Dus nee, zou ook niet in de schoenen van onze ministers willen staan. Ik zou er een dictator door worden!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:25

Wij ( belgie ) hebben de zilveren plak ' gewonnen '. Enkel Tsjechië doet nog slechter... :7