Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:52

Popstra schreef:
Hoor net op het nieuws dat Duitsland nederlandse IC patienten wil overnemen om ons te verlichten. Prachtig is dat

Ja, Nordrhein-Westfalen heeft het aangeboden, maar er is nog niets officieel geregeld geloof ik.

Oscar schreef:
Ging dat over dat ziekenhuis in Munster?
Zoals ik het begreep was er sprake van een aanbod voor 6 patienten. Dat gaat de druk bij onze ziekenhuizen niet echt wegnemen, maar wel een super gebaar natuurlijk :)

Het is Münster, niet Munster ;) Munster ligt in Niedersachsen terwijl Münster in Nordrhein-Westfalen ligt. En het gaat in principe om de ziekenhuizen in Aken en Maastricht, omdat die sowieso al nauw samenwerken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:55

Wat me wel irriteert is dat de wc papierschappen hier in onze supermarkt leeg zijn. De biologische winkel waar ik wekelijks (online) bestel had ook niet meer. En bij mijn supermarktbestelling (online) kon het ook niet geleverd worden.

Idem voor bloem, pannenkoekmix en wasmiddel trouwens.

Kan Rutte zeggen dat we voor 10 jaar genoeg hebben. Maar hier dus mooi niet >;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:57

Echwel schreef:
Citaat:
En ondanks dat je in slaap word gehouden, je brein slaat terdege alle geluid om je heen op. Daarom zijn mensen die onder narcose worden gehouden zeer vaak heel vermoeid geestelijk en lichamelijk, werkt allemaal door.

Dit klopt en ook heb je nare hallucinaties, het is geen pretje.

Je komt er nooit uit zoals je erin ging, je verandert ook in je persoonlijkheid enz...

Ja ik praat helaas uit ervaring

Ik ben in 2018 onder narcose geweest voor een operatie en daar heb ik weinig van mee gekregen. Ik had geen hallucinaties ofzo.

Maar ik ben in totaal maar ongeveer 1 uurtje onder zeil geweest.

Janneke2

PSvanLot schreef:
MoniqueT schreef:
Mijn schoondochter stuurt met net dit verhaal, schoonouders van haar collega beiden overleden. Hier zijn dus duidelijk wel keuzes gemaakt:

https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... R3pSiZjN6I

Ik begrijp dit heel goed, ik weet ook niet of ik naar een IC zou willen als we samen zo ziek zijn. En dan ben ik nog lang geen 80 ...

Keuze door de mensen zelf. Niet door een arts en niet omdat er bedden vrij gehouden of te kort zijn.

....en Nederlandse artsen zijn opgeleid om terughoudend te zijn: "Is een behandeling, in dit geval 3 weken op de IC liggen, medisch zinvol?"
Drie weken plat liggen, nauwelijks bewegen ivm slangetjes etc etc: prachtig als het je leven redt, maar het kan een jaar hersteltijd opleveren.

En een arts van 66 heeft publiekelijk verklaard dat hij ivm zijn leeftijd niet op de IC wil liggen om plaats te maken voor jongeren. ("Poef...!" Mijn zegsman was ouder dan 66 en had er enige emoties bij.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-03-20 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Chubby schreef:
Wat me wel irriteert is dat de wc papierschappen hier in onze supermarkt leeg zijn. De biologische winkel waar ik wekelijks (online) bestel had ook niet meer. En bij mijn supermarktbestelling (online) kon het ook niet geleverd worden.

De bevoorrading gaat stroef omdat mensen nog steeds veel te veel inslaan...

Vraag me ook echt nog steeds af waarom deze artikelen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:58

Dat is anders dan wanneer je 3 weken in slaap wordt gehouden.
Andere middelen.
@mvdende

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:59

Janneke2 schreef:
PSvanLot schreef:

Keuze door de mensen zelf. Niet door een arts en niet omdat er bedden vrij gehouden of te kort zijn.

....en Nederlandse artsen zijn opgeleid om terughoudend te zijn: "Is een behandeling, in dit geval 3 weken op de IC liggen, medisch zinvol?"
Drie weken plat liggen, nauwelijks bewegen ivm slangetjes etc etc: prachtig als het je leven redt, maar het kan een jaar hersteltijd opleveren.

En een arts van 66 heeft publiekelijk verklaard dat hij ivm zijn leeftijd niet op de IC wil liggen om plaats te maken voor jongeren. ("Poef...!" Mijn zegsman was ouder dan 66 en had er enige emoties bij.)

Dat is hier al meerdere malen aangehaald.

Maar in het artikel gaat het over de keuze die een stel gemaakt heeft.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:00

Chubby schreef:

Ja hier ook nog steeds -O- Er is wel genoeg in de distributiecentra, maar zodra het in de winkel ligt, is het ook alweer uitverkocht. En sommige dingen zijn tijdelijk door logistieke problemen niet leverbaar.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:07

Shadow0 schreef:
Ik vind dat soort denkrichtingen niet fijn moet ik zeggen, het gaat iets te makkelijk in de richting dat het ok is om mensen maar gewoon dood te laten gaan want dat ruimt op. Ik vind het prima om te erkennen dat dood bij het leven hoort... maar mensen vermijdbaar dood laten gaan is iets anders. Beschaving is hoe je omgaat met degenen die het meest weerloos zijn, en dan neem je niet alleen een beslissing over je eigen leven of je eigen gezin, maar ook over een onvoorzienbaar aantal anderen. En hoe minder mogelijkheden, hoe groter de kans dat de ander daar geen keuze in heeft.

Dat schrijf ik nergens en staat ook nergens in het bericht dat ‘het maar ok is mensen dood te laten gaan’. Zelfs niet in die richting.
En je laatste stuk: impliceer je nu dat ik makkelijk denk over de regels en hygiëne om anderen niet te besmetten? Want dat is zéker niet waar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:08

Ik denk dat de artsen in Nederland best een goede afweging kunnen maken. Lijkt me dat hoe jonger de patiënt is, des te beter en sneller hij herstelt van zowel de ziekte als de beademing. Geen ervaring met drie weken maar mijn lief heeft toen hij begin dertig was een week of drie in zh en een dag of tien op de ic aan de beademing gelegen, ook vanwege dubbele longontsteking en die was in no time weer op de been. (hoewel hij een week na thuiskomst weer naar zh moest ivm trombose) Een oudere had misschien inderdaad een kostbaar jaar nodig gehad. Zonder honderd procent herstel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:09

verootjoo schreef:
Chubby schreef:
Wat ik me afvraag he, als je dus niet beademd gaat worden, maar palliatief gesedeerd wordt. Merk je dan niks van je zuurstoftekort?

Nee, dat merk je dan niet door de sedatie.

En morfine helpt ook tegen benauwdheidsklachten.

capopjekop

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:14

Op discovery science zijn al de hele avond interessante docus over virussen en hoe ze werken. Hoe vaccins gemaakt worden en hoe het who te werk gaat etc

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:14

MoniqueT schreef:
Mijn schoondochter stuurt me net dit verhaal, schoonouders van haar collega beiden overleden. Hier zijn dus duidelijk wel keuzes gemaakt:

https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... R3pSiZjN6I

Ik begrijp dit heel goed, ik weet ook niet of ik naar een IC zou willen als we samen zo ziek zijn. En dan ben ik nog lang geen 80 ...

Wat een heftig verhaal! Herstellen kan ook op die leeftijd, lastig hoor.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:15

Sorry dat ik op een bericht van vanmorgen reageer. Ik heb het topic niet de hele dag bij kunnen houden en onderstaand bericht werd al snel ondergesneeuwt door het ruzie-in-de-supermarkt-verhaal.

Isapaardje schreef:
Huertecilla schreef:
Ondertussen meer en meer verplegend personeel besmet. Dat onderstreept het grote probleem van dit virus; de grote besmettelijkheid.
Daarom wordt hier het medisch personeel continue getest en indien besmet gelijk geisoleerd. Al was het alleen maar om besmetting van collegas te voorkomen.

Dat is ook probleem hier aan het worden volgens mij, al begreep ik dat er ook al weer personeelsleden terugkomen die het virus al hebben doorstaan en dus antistoffen hebben er tegen.
Onlangs hoorde ik via familielid, die helaas met corona in het ziekenhuis terecht is gekomen, hoe het er daar nu aan toe gaat, en daar wordt je niet vrolijk van. Had je nog geen corona op moment dat je binnen werd gebracht, heb je het zeker op het moment dat je er uit gaat.
Het is daar 1 broeihaard, omdat ze het niet meer kunnen handelen. Te klein ziekenhuis tov te veel besmettingen.

Ik weet niet zo goed waar "daar" is, maar als je daarmee op een Nederlands ziekenhuis doelt vind ik het een hele gevaarlijke uitspraak. Vandaar ook dat ik een paar minuten slaap opoffer om er nog op te reageren.
In alle Nederlandse ziekenhuizen wordt van alles gedaan om verder verspreiding te voorkomen. Zo worden de patiënten met en zonder corona vanaf binnenkomst van elkaar gescheiden. Ik weet niet zo goed wanneer 'onlangs' was, maar intussen zijn alle ziekenhuizen heringericht om dit proces echt goed te laten verlopen. Elkaar waarschuwen om niet naar het ziekenhuis te gaan is dus nergens voor nodig. Toch zijn er opvallend veel mensen die nu ziekenhuizen mijden, of dat nu is uit angst voor besmetting of omdat ze geen zorg willen vragen op dit moment. Meerdere ziekenhuizen, waaronder het zkh waar ik werk, merken een enorme terugloop in de acute patiënten. Dat is bizar, want bijv een hersen- of hartinfact plan je doorgaans niet en zijn al helemaal geen dingen die je even aan kunt kijken.
Vraag is dus waar deze mensen nu blijven. Zullen ze zich pas melden als de schade veel groter is?

Ik hoop dat iedereen die dit nu leest zich ervan bewust is dat iedereen die hulp nodig heeft nog steeds welkom is. Liever nu, dan wanneer het te laat is.

Zie ook: https://nos.nl/artikel/2328538-zorgen-o ... l-wel.html

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:21

Ik dacht in het tweede kamer debat te horen dat de morfine ook schaars is

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:28

Infarcten ed plan je niet idd. Maar mensen doen nu minder aan inspannende sporten (hartinfarcten) of gevaarlijke sporten (botbreuken), lijkt mij.

Ik heb zelf redelijk dringend een dermatoloog nodig. Beeldbellen ook prima voor mij. Maar helaas, geen grote spoed dus ik sta gewoon op de wachtlijst voor wanneer dit alles voorbij is. Tegen die tijd is mijn huidprobleem 10x erger.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:34

mysa schreef:
Ik denk dat de artsen in Nederland best een goede afweging kunnen maken. Lijkt me dat hoe jonger de patiënt is, des te beter en sneller hij herstelt van zowel de ziekte als de beademing. Geen ervaring met drie weken maar mijn lief heeft toen hij begin dertig was een week of drie in zh en een dag of tien op de ic aan de beademing gelegen, ook vanwege dubbele longontsteking en die was in no time weer op de been. (hoewel hij een week na thuiskomst weer naar zh moest ivm trombose) Een oudere had misschien inderdaad een kostbaar jaar nodig gehad. Zonder honderd procent herstel.

Klopt dat ze die afweging moeten en vast ook goed kunnen maken. Ik heb op mijn 17e een hersenbloeding gehad. 2e kreeg ik in het zkh eroverheen: ze zouden me eigelijk een week later opereren. Nu dus klinisch dood maar gereanimeerd. De artsen hebben toen idd gezegd dat wanneer ik stabiel bleef tot de avond, ik dan geopereerd werd. (Uiteraard achteraf allemaal gehoord)

Een jaar na dit gebeuren (9weken zkh/6 mnd revalideren) een gesprek met de chirurg gehad (om af te sluiten?). Hij heeft toen ook duidelijk gezegd dat hij mij alleen had geopereerd omdat ik nog zo jong was. Was ik 36 geweest, had ie niet geopereerd omdat ik dit al niet meer aangekund (ja, kasplantje worden, maar met die wetenschap ga je geen operatie doen). Vond dat best een eye opener, dat een arts in zo’n situatie moet beslissen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:54

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:12

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:45

Prima initiatief.
Kreeg net een telefoontje van m'n moeder. M'n paps is opgenomen in het ziekenhuis met een klaplong. Hij is nu in quarantaine omdat ze hem checken op corona.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:47

Sterkte Purny!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:50

Dank je. Hij bleek dr dus al een week mee te lopen. Zou gebeld worden door het ziekenhuis maar dat gebeurde iedere keer maar niet. De longarts was er totaal niet over te spreken met zijn geschiedenis

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:00

Ah nee toch... Wat een rot nieuws purny. Beterschap voor je vader en jullie allemaal sterkte ermee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:06

Wat schrikken Purny! Ook slordig gegaan dus, maar hoop dat ie nu goed geholpen wordt en hersteld.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:03

Wat naar Purny. Veel sterkte metnje vader.

Chubby schreef:
Infarcten ed plan je niet idd. Maar mensen doen nu minder aan inspannende sporten (hartinfarcten) of gevaarlijke sporten (botbreuken), lijkt mij.

Ik heb zelf redelijk dringend een dermatoloog nodig. Beeldbellen ook prima voor mij. Maar helaas, geen grote spoed dus ik sta gewoon op de wachtlijst voor wanneer dit alles voorbij is. Tegen die tijd is mijn huidprobleem 10x erger.

Om een hartinfarct te krijgen hoef je niet te sporten hoor. Kan ook in rust ontstaan als je pech hebt. Daarnaast blijven onze vaste chronische 'draaideur'patiënten ook weg. En niet een paar minder, maar meer dan 50% minder. Geeft wel ruimte om coronapatiënten op te vangen, maar ook zorgen over hoe ziek die mensen wel niet zullen zijn tegen de tijd dat ze zich wel melden.

Wat vervelend dat je nu niet bij de dermatoloog terecbt kan. Kan je huisarts niet wat voor je betekenen ter overbrugging?