[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:48

DeMolenhoek schreef:
Bedankt hé :') _O-

<3

Maar Ailill, ga gauw kijken! Komen wel leuke dingen in voor.

Ailill

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:54

Sorry, niets persoonlijks :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:29

Nou, dan geef ik nog uitleg. Noem je ons gek... -O- :')

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:05

In het kader van ziekenhuis-luguber: een VAC-pomp.
Men neme een flinke wond, liefst ontstoken, die niet wilt genezen. Prop er een zwarte spons in, slangetje eraan, pleister erop en de boel vacuum trekken. Ziet er heel bijzonder uit. Ook omdat het "gevacuumde" in een opvangbakje zichtbaar is.
Plaatjes googlen op eigen risico :7

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:07

Baby met vacuümpomp halen vind ik ook luguber .. hoofdje is dan ook wat puntig meen ik.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:20

Rebel_Jits schreef:
In het kader van ziekenhuis-luguber: een VAC-pomp.
Men neme een flinke wond, liefst ontstoken, die niet wilt genezen. Prop er een zwarte spons in, slangetje eraan, pleister erop en de boel vacuum trekken. Ziet er heel bijzonder uit. Ook omdat het "gevacuumde" in een opvangbakje zichtbaar is.
Plaatjes googlen op eigen risico :7

Dit heeft mijn vader gehad, nadat hij was gebeten door een hond (en er eerst een verbandje+plastic zak omheen had gebonden 8)7 )
Leuk apparaat, vooral als de batterij op was en hij weer aangesloten werd: alles wat het apparaat gemist had, werd er in 1 teug uitgezogen.
hij heeft wat afgejankt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:26

Ik heb zo'n pomp al gezien tijdens stage, niks luguber aan toch? Bij een liposuctie zie je dat lichaamsvet ook door een darmpje naar een doorzichtig bakje gaan.

Wat ik "luguber" vind is dat bij mensen die nog stervende zijn al dagen op voorhand lijkvlekken kunnen tevoorschijn komen. Heel soms ruik je het ook als je de kamer binnen komt dat het proces bijna klaar is.
Het is best delicaat als familieleden je over de vlekken aanspreken als zijnde "X heeft het koud, mag die een extra dekentje" of "wat is die geur toch, is hij wel gewassen/ververst?".

Ga dan maar even vertellen wat ze zien/ruiken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:54

Is dat dat de handen ook blauw worden of de voeten dat was bij een familielid. Die paar dagen op sterfbed lag in ziekenhuis.

Daar zei de verpleging dat het niet lang meer duurt. Geen details.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:06

Bij mijn vader zag ik alleen een heel ingevallen gezicht, beetje doodshoofdachtig, een aantal uur voor hij overleed.
Wat jullie noemen heb ik niet gezien of geroken.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:40

Wat ook voor komt is dat mensen een spittse neus krijgen en de wangen invallen. Ook kan iemand die al dagen niet eet of drinkt opeens flink urineren of ontlasting krijgen, het lichaam maakt zich 'klaar'.
Wat verder typisch is dat degene schokkende beweging maakt. Dit komt door blokkering van het zenuwstelsel van afvalstoffen die niet meer afgevoerd worden. Het ergste (vind ik) om te zien is dat iemand angst/onrust kan krijgen met eventueel hallucineren

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:48

Ja dat schokkende heb ik ook nog gezien. Bij het afscheid. Dat van de voeten heb ik gehoord van mijn familie . En dat schokken werd ook erger op het eind.

Ze kunnen dan ook niks geven kwa euthanasie legde de arts uit. Wel raar. Dat iemand alleen verdoofd is zodat ze het zelf niet bewust meemaken. Diegene die erbij waken houden er minder fijne herinneringen aan

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:54

Christiene schreef:
Ah rekken ze per keer de boel dan op áchter.. straks scheurt het van binnen open... Dan ben je toch verder van huis. Ontsteking tot weet ik veel wat. Of je eindigd met een Stoma?

Luguber dat men dat doet.
Dacht dat het alleen overdreven in (ziekenhuis) series voorkwam.. met de gekste voorwerpen

Nee hoor, dat gebeurt ook hier in NL. De dochter van een oud-collega van mij werkt in een ziekenhuis en komt met de meest ondenkbare dingen die in een rectum zijn gestopt in aanraking. Werkelijk de gekste dingen. Ze kijkt er al bijna niet meer van op hoe gestoord mensen kunnen zijn op dat gebied.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:10

Welkom in mijn wereld :')

Je ruikt idd vaak een zoete weeïge geur bij mensen.

We praten trouwens niet met/ bij de familie over lijkvlekken. Dat klinkt niet zo vriendelijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:12

Shenavallie schreef:
Christiene schreef:
Ah rekken ze per keer de boel dan op áchter.. straks scheurt het van binnen open... Dan ben je toch verder van huis. Ontsteking tot weet ik veel wat. Of je eindigd met een Stoma?

Luguber dat men dat doet.
Dacht dat het alleen overdreven in (ziekenhuis) series voorkwam.. met de gekste voorwerpen

Nee hoor, dat gebeurt ook hier in NL. De dochter van een oud-collega van mij werkt in een ziekenhuis en komt met de meest ondenkbare dingen die in een rectum zijn gestopt in aanraking. Werkelijk de gekste dingen. Ze kijkt er al bijna niet meer van op hoe gestoord mensen kunnen zijn op dat gebied.

Bah. Echt gestoord dan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:16

Onali schreef:
Welkom in mijn wereld :')

Je ruikt idd vaak een zoete weeïge geur bij mensen.

We praten trouwens niet met/ bij de familie over lijkvlekken. Dat klinkt niet zo vriendelijk.

Krijg je nooit vragen erover? Dat deed mij familielid . Ze kreeg wel antwoord dat het niet lang meer duurt. Dat het erbij hoort. Bij het strefproces.

Over geur heb ik ze niet gehoord. Ik heb die laatste dagen niet meer gezien. Vond het al schokkend genoeg bij de afscheid nemen toen die nog met vlagen bij kwam en er slecht uitzag.

Zou ook echt niet gaan waken wat schijnbaar hoort als kind zijnde bij je ouder. . Kan je er naast gaan slapen op een bedje of stoel . Brr
Laatst bijgewerkt door Christiene op 09-01-20 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:17

Nee uiteraard ga je er niet zo plat mee overweg :Y)
Maar soms vragen ze dus weleens wat die verkleuringen zijn, waar die geur vandaan komt, soms zien ze weleens een cheyne-stokes ademhaling (als een vis naar lucht happen), dat soort zaken.
Gelukkig hebben we per dienst een hele goede palliatief-referent waar we bij zo'n dingen naartoe kunnen doorverwijzen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:19

Komen lugubere dingen bij in elk geval. Wat mijn moeder zei had die ook momenten dat ie stopte met ademen en dat toch weer dat deed.

Vond het luguber om de verhalen te horen. Hoef het ook nooit te zien bij iemand.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 09-01-20 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:20

Ik was er graag bij geweest, maar ik was er al zo’n 24 uur en toen kreeg ik ineens een ingeving dat ik naar mijn paard moest. En toen kreeg ik na een kwartier het telefoontje dat hij al overleden was.

Mijn broer die er juist NIET bij had willen zijn, was er bij. Mijn vader is zo cool :')

Maar idd ingevallen wangen en spitse neus.
Zou het misschien verschillen met waar iemand aan overlijdt?
Bijvoorbeeld blauwe handen en voeten bij hartproblemen, want dat had mijn vader niet bijvoorbeeld. Of zeg ik nu iets heel doms?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:29

Oh echt niet, mijn moeder is 3 maanden terug overleden, maar ik heb afscheid genomen (bleek achteraf dus) anderhalve dag ervoor. Wilde haar ook niet dood zien. Ze was in het Hospice dus we kregen wel uitleg op onze vragen óf ze vertelden zelf iets wanneer dit nodig leek (niet dat wij ineens zouden schrikken van bepaalde symptomen bijv).

Maar nee, ook als kind ben je niks verplicht. Heb ik ook gezegd toen ze terminaal bleek: zij kiest haar einde, ik of ik erbij wil zijn. Ik leef daarna verder en zij niet..

(Met een dier vind ik dit weer anders, daar vind ik wel van dat je erbij hoort te zijn wanneer het geeuthaniseerd (?) wordt. )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:34

Soms anticipeer je er op en andere keren vertel je het idd als ze er naar vragen.
Ze krijgen al zoveel info dat ze (familie) niet alles opslaat.
Logisch ook.

Als ik merk dat het slechter gaat ga ik ook alvast vertellen wat er daarna komt. HAP bellen, het schouwen, dan de uitvaartondernemer.
Evt al kleding en id kaart bij de hand houden. Wie moet er gebeld worden kwa familie/ vrienden.

Maar het komt er op neer dat je de familie moet lezen welke info je wanneer geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:48

Dat stoppen met ademen en herbeginnen is idd wel creepy.
Ik was erbij toen mijn vader een beroerte kreeg en die hij bewust doorgemaakt heeft. Die beelden blijven nog altijd de meest lugubere die ik ooit meemaakte. We zijn nu 12 jaar verder en ik heb nog steeds gelijk tranen in mij ogen als ik eraan denk. En kippenvel.

Maar van daaruit is ook wel mijn inspiratie ontstaan om als verpleegkundige te gaan werken, en dat doe ik nu alle dagen met alle liefde ter wereld. In een rusthuis met zwaar zorgbehoevenden.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:53

Vanavond beging over mijn lijk ook weer.( Niet luguber uiteraard)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:00

Ja dat ga ik kijken. Maar daar zie je idd niet lugubere dingen wel de aftakeling. Van compleet gezond tot in een hospice / ziekenhuis/ of stefend thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:08

Ik zit the da vinci code te kijken. Hoe je achter symboliek zoveel kan te weten komen, het blijft me verbazen.
En ook intrigerend dat de natuur wiskundig best vernuftig in elkaar zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:12

Varekaj schreef:
Ik zit the da vinci code te kijken. Hoe je achter symboliek zoveel kan te weten komen, het blijft me verbazen.
En ook intrigerend dat de natuur wiskundig best vernuftig in elkaar zit.

Ja dat vond ik interessant om te zien inderdaad.