Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 19:36

996981 schreef:
Natuurlijk niet. De beste man wist immers niet dat hij Corona had (wat nog steeds niet zeker is, dus nogmaals; waar gaat het over?). Hij heeft dus niet bewust anderen besmet. (Is er überhaupt iets bekent over besmettingen? N.a.v. Dit voorval?)

Opgeklopt niets.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:02

karuna schreef:
Het was geen festival maar een afscheidsfeestje van de paar hoogbejaarde koorleden. Met familie er van. Juist een qr code locatie gekozen gezien de extreem hoge leeftijden. En gevraagd de 1.5 m te respecteren.

Als je als dirigent van dat koor eerst verzwijgt niet geent te zijn terwijl daar om gevraagd is en de man er over heeft gelogen. De oude dames heeft overvallen met zijn gezoen en ze te beleefd waren te weigeren. En nu hij ziek is 4 dagen later komt de aap uit de mouw.

Dirigent is onmiddellijk ontslagen ook. En de vraag van het koor bestuur was of ze aangifte konden doen. Zo bewust de boel lopen bekloten

Het meest fout in deze vind ik de locatie hoor. Zij horen toegang met QR-code te controleren en te handhaven. Die 1,5 m was dan een vraag, dit is niet meer verplicht.
En dan kussen ed accepteren uit beleefdheid vind ik toch bijzonder hoor. Je kunt prima zeggen dat je dit liever niet hebt.

Achteraf echt niet netjes van de man, maar een poging tot … en aangifte willen doen … Sorry maar dat vind ik echt heel overdreven. Daarbij is totaal niet bekend of die man corona heeft of niet. Kans is groot dat die man gewoon verkouden is, zoals heel veel mensen nu in Nederland.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:26

Vayo schreef:
Kans is groot dat die man gewoon verkouden is, zoals heel veel mensen nu in Nederland.

Dat kan, maar dan hoort hij zich net als die heel veel mensen in Nederland gewoon te laten testen.
Bij klachten thuis blijven en geen bezoek ontvangen totdat je een negatieve uitslag hebt, dat is een van die regels die toch nog steeds van kracht zijn?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:43

oomens schreef:
Vayo schreef:
Kans is groot dat die man gewoon verkouden is, zoals heel veel mensen nu in Nederland.

Dat kan, maar dan hoort hij zich net als die heel veel mensen in Nederland gewoon te laten testen.
Bij klachten thuis blijven en geen bezoek ontvangen totdat je een negatieve uitslag hebt, dat is een van die regels die toch nog steeds van kracht zijn?

Zoals ik het lees werd hij pas na dat afscheidsfeest ziek. Er staat ook nergens dat hij met klachten naar buiten is gegaan.

Het gaat mij er vooral om dat hij als een soort wappie wordt weggezet en de info is van mond op mond gegaan dus wellicht ligt eea iets genuanceerder. Wel is het een slechte zaak dat de locatie iemand zonder QR-code binnen laat terwijl dit verplicht is.

Het advies is idd bij klachten laten testen en thuisblijven tot de uitslag, maar momenteel zijn er zoveel mensen verkouden. Dat is ook de tijd van het jaar. Ik kwakkel altijd al zo de winter door en laat me nu iedereen gevaccineerd kan zijn ook niet meer testen. Ik doe bij twijfel gewoon thuis een zelftest. Vanmiddag een vriend die ik al veel zie en waarmee ik had afgesproken hetzelfde. Mild verkouden en keelpijn. Zelftest negatief en dat vind ik dan voldoende. Wij zijn allemaal gevaccineerd en iedereen kan gevaccineerd zijn. Ergens moeten we ook gewoon weer wat gaan leven hoor.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:55

oomens schreef:
Vayo schreef:

Het is een advies geen verplichting.

Ik zou mijzelf ook niet voor elke verkoudheid gaan testen. Zie daar het nut niet van in. Nu ben ik nooit verkouden dus dat scheelt.

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:55

Ik probeerde een afspraak in te plannen voor een test voor QR code, maar dat lukte maar niet. Contact opgenomen met Hestia maar ik begrijp dat die al hun locaties, op drie na, hebben dichtgegooid. Dat betekent dat hier in de regio geen enkele testlocatie meer is en voor mij de dichtsbijzijnde op 50 minuten enkele reis + 10 euro tolkosten. Ik vermoed omdat de contracten van de overheid niet meer verlengd zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:07

veerledec schreef:
Ik probeerde een afspraak in te plannen voor een test voor QR code, maar dat lukte maar niet. Contact opgenomen met Hestia maar ik begrijp dat die al hun locaties, op drie na, hebben dichtgegooid. Dat betekent dat hier in de regio geen enkele testlocatie meer is en voor mij de dichtsbijzijnde op 50 minuten enkele reis + 10 euro tolkosten. Ik vermoed omdat de contracten van de overheid niet meer verlengd zijn.

Is Oostburg geen optie voor je? Daar was toch ook een locatie geopend?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:09

Ik merk dat wij in mijn vriendengroep ook steeds meer op de zelftesten gaan leunen. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar bij een snufje vind ik het ook wel weer begrijpelijk en het is beter dan niks. Ik kan niet aldoor iedereen naar de teststraat schoppen als ze zelf echt niet willen. Het schopt alleen de cijfers van de GGD door de war. Het zou handig zijn als je de zelftesten ook door zou kunnen geven aan de GGD.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:16

Nou als er ergens een feestje wordt georganiseerd voor stokoude mensen, die daar alleen naartoe willen onder de voorwaarde dat iedereen volledig gevaccineerd of getest is, met ook nog het verzoek om anderhalve meter afstand te houden.....dan ben je toch wel een ontzettend nare lül als je jezelf daar toch zonder QR-code naar binnen gaat wurmen, niemand hiervan op de hoogte stelt (eventueel enkele dagen voor het feestje in overleg is nog wat anders...) en ook nog eens iedereen gaat vastpakken _-:(

In deze setting is dat is gewoon schaamteloos over ieders grenzen heen denderen en inderdaad die mensen in gevaar brengen :n

Buiten zo'n setting is het natuurlijk anders, maar dan ga je toch ook niet mensen vastpakken waarvan je weet dat die dat niet prettig vinden....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-10-21 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:16

purny schreef:
veerledec schreef:

Is Oostburg geen optie voor je? Daar was toch ook een locatie geopend?

Je hebt gelijk! Die kwam niet naar voren toen ik mijn locatie in gaf, maar die is er nog wel. Is alleen ook 50 minuten enkele reis en flink meer kilometers, scheelt wel tol.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:29

Sheran schreef:
Ik merk dat wij in mijn vriendengroep ook steeds meer op de zelftesten gaan leunen. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar bij een snufje vind ik het ook wel weer begrijpelijk en het is beter dan niks. Ik kan niet aldoor iedereen naar de teststraat schoppen als ze zelf echt niet willen. Het schopt alleen de cijfers van de GGD door de war. Het zou handig zijn als je de zelftesten ook door zou kunnen geven aan de GGD.

GGD wil toch dat positief geteste mensen naar de teststraat gaan...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:45

996981 schreef:
Er is überhaupt niet bekend of het Corona is. Waar hebben we het over?

Maakt niet eens uit.

Volgens mij is het zo dat als je ziek bent, je weet dat je ziek bent (en Corona vermoed) en je gaat dan moedwillig mensen knuffelen/kussen, dan ben jij aansprakelijk. Ook al blijk je later maar een griepje te hebben: de intentie, daar draait het om.

Dat is in dit geval zo te lezen niet zo (hij was nl. niet ziek ten tijde van het festival). Ik vind het gedrag niet netjes maar of het strafbaar is betwijfel ik.

Cer schreef:
Spugen en hoesten door iemand met Corona is bedreiging of mishandeling, lees ik net.. dan zal dit ook geen poging tot doodslag kunnen worden..

Spugen en hoesten op iemand terwijl je roept dat je Corona hebt (ook al is dat niet zo) is ook strafbaar dacht ik :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:46

Klopt, dat wil de GGD en de meesten zullen het ook wel doen. Maar de GGD wil eigenlijk gewoon dat je met klachten naar de teststraat gaat en geen zelftest doet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:04

Besmettelijken zijn toch niet belangrijk meer? Dus waarom moet de GGD dan alles weten?
Pas als ze in het ziekenhuis komen wordt het belangrijk. En dan wordt de besmetting ook meteen genoteerd.
Ik zie het probleem dus ook niet van het thuistesten.
Zolang je maar thuis blijft bij een positieve test.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:04

Sheran schreef:
Klopt, dat wil de GGD en de meesten zullen het ook wel doen. Maar de GGD wil eigenlijk gewoon dat je met klachten naar de teststraat gaat en geen zelftest doet.

Tja dan moet de GGD ook maar eens verder kijken dan de huidige testen. Waarom is een speekseltest nog steeds niet mogelijk, terwijl deze al wel werd ingezet als mogelijkheid om te testen voor een buitenlandse reis?

Ik vind de situatie nu ook totaal anders. Iedereen kan gevaccineerd zijn. Van mensen die ik niet ken houd ik afstand en niemand uit mijn vrienden- en kennissenkring is extra kwetsbaar oid. Als ik verkouden oid ben geef ik dit netjes aan. En als ik twijfel vind ik een zelftest een goede optie. Uiteindelijk zullen we toch weer moeten gaan naar een situatie zonder testen lijkt me.

Ik zie het belang van alle besmettingen willen weten (dus bij een positieve zelftest nogmaals bij ggd testen) nu ook minder door de vaccinaties. Ziekenhuiscijfers zijn in mijn ogen veelzeggender. Ik zal wellicht bij een positieve zelftest de ggd bellen om na te vragen hoe lang je in isolatie moet (klachten/geen klachten) maar opnieuw testen zou ik dan niet meer doen. Ik ga dan gewoon netjes in isolatie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:27

Het lijkt me gewoon zeer onverstandig als mensen nu nogmaals op eigen houtje allerlei dingen gaan beslissen om zogenaamd uit de pandemie te komen, waardoor het alleen maar langer duurt allemaal. Ik wil er ook vanaf :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:26

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240117 ... uzes-maken

Bovenstaand artikel werd gisteren geplaatst. Ik denk dat het goed illustreert waar we staan met zorg en hoe zeer het probleem niet bezuiniging is.

Citaat:
Soms hebben we nog wel bedden, maar geen verpleegkundigen om de zware zorg te leveren."

Citaat:
Het is zelfs onhoudbaar om in de toekomst dezelfde zorg te blijven leveren, zegt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).

Het wordt te duur en er is te weinig personeel beschikbaar. In 2060 moet één op de drie werknemers in de zorg werken, aldus de WRR. Nu is dat één op de zeven.

De coronacrisis heeft extra spanning op de ketel gezet, maar de problematiek waar we ook zonder corona op afstevenden komt op ons af.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:34

Sheran schreef:
Het lijkt me gewoon zeer onverstandig als mensen nu nogmaals op eigen houtje allerlei dingen gaan beslissen om zogenaamd uit de pandemie te komen, waardoor het alleen maar langer duurt allemaal. Ik wil er ook vanaf :)

Mag je vinden. Ik vind nog voor elk klachtje in dit stadium laten testen gewoon niet nodig. Vaccineren is veel belangrijker en de ziekenhuiscijfers zijn op dit moment echt veelzeggender dat het aantal mensen dat besmet is en waarvan een deel met enkel een snotneus thuis zit.
Ik maak ook geen beslissingen om zogenaamd uit de pandemie te komen. Ik heb me laten vaccineren en daarmee de grootste en belangrijkste stap gezet om een bijdrage te leveren. Verder accepteer ik dat corona niet (snel) meer weg gaat en we hiermee zullen moeten dealen. Dus ook gewoon ons leven verder leven ipv alles maar in het teken te zetten van de strijd tegen corona.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:07

Mag je ook vinden en ik ben het zeker met je eens dat vaccineren de allerbelangrijkste stap is. In mijn hoofd zijn er echter nog maar zo vreselijk weinig maatregelen dat het een kleine moeite is om je eraan te houden als dat voorkomt dat er straks misschien weer meer moet gebeuren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:28

Klopt hoor, er zijn nog amper maatregelen en doordat ik een QR-code heb voel ik er niks van. Echter vind ik de manier van testen heel naar. En ik kwakkel normaal heel de winter. Ik zou dan 2 a 3 keer in de week kunnen laten testen voor wisselende en zeer milde klachten waar ik al jaren mee bekend ben. Dat wil ik niet en doe ik ook niet.

Ik geloof niet dat er straks meer zou moeten gebeuren. We hebben nu de vaccinaties. En we zullen moeten accepteren dat we niet het eeuwige leven hebben en we ons niet in een glazen kistje op kunnen sluiten.

Dan lees ik in de Telegraaf over de optie om kinderen te laten vaccineren tegen griep om zo ouderen te beschermen. Allemaal met als doel de zorg te ontlasten. Dat gaat me echt veel te ver en doen wij niet aan mee. Griep is voor gezonde kinderen niet gevaarlijk. Ik vond het al een overweging om ze wel te laten vaccineren tegen corona, maar tegen griep gaat me echt te ver.
Kinderen kunnen er niks aan doen dat de zorg hoog belast is. Kinderen met griep of Corona belasten de zorg ook niet. En Nederland is gewoon een land waar we hebben te maken met vergrijzing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:45

Ik ben het met je eens vayo. Wat ik al zei met het artikel, de overspoeling van de zorg kwam er aan, corona of niet. Nu dwangmatig allerlei groepen gaan vaccineren is daarin niet de oplossing.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:07

Inderdaad. En nu is het makkelijk roepen, want ik weet dé oplossing ook niet. Maar ik denk dat het zorgsysteem op de schop moet en dat er daar flinke veranderingen in moeten komen. Hoe dan ook zie ik de oplossing niet in het structureel blijven vaccineren van gezonde mensen tegen voor hen ongevaarlijke ziekten/virussen, helemaal niet als het kinderen betreft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:24

Vorig jaar was er zelfs een initiatief om zuigelingen direct na de geboorte tegen influenza in te enten om opa en oma uit het ziekenhuis te houden, hoe krom is dat dan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:29

In Zwitserland neem ik aan dan? Want daar is voor zover ik weet in Nederland geen sprake van geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:46

Blue_Eyes schreef:
In Zwitserland neem ik aan dan? Want daar is voor zover ik weet in Nederland geen sprake van geweest.

Ja, inderdaad. Vergeten bij te zeggen, sorry.
Er is ook amper interesse voor geweest (niet verrassend).