Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:18

SusanH schreef:
Ik denk dat ze het anders in moeten gaan richten. Maurice heeft daar ook een goed advies voor. 1 centrale plek voor corona patiënten. Zorgmedewerkers halen van plekken waar minder patiënten zijn, kan ook uit het buitenland. Geen idee of dat laatste haalbaar is. Maar 1 corona ziekenhuis voor niet IC patiënten lijkt mij geen heel slecht plan. Het gaat er iig om dat er meer in oplossingen gedacht wordt als in onmogelijkheden. We zitten nog het hele winterseizoen zeker vast aan een periode waarin het virus volop op kan leven. We kunnen moeilijk de hele winter met hele strenge maatregelen gaan leven. Het wordt tijd dat het belang van ventilatie eindelijk ingezien en breed gedeeld wordt. Ook door OMT en de regering.

En in het buitenland hebben ze geen zorg personeel nodig?
Weet niet hoor maar het is overal crisis in de ziekenhuizen door te kort aan personeel en personeel die op hun tandvlees lopen van nog de vorige keer. vandaar de nieuwe golf zo een probleem is.
Er zijn bedden zat. Vleugels staan leeg maar het personeel is gewoon niet aan te komen.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:24

Nou ja om de corona patiënten op enkele plekken te verzamelen is geen verkeerd idee, hebben ze in het buitenland ook veel gedaan, noodziekenhuizen gemaakt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:25

Sterkte Purny.

Er zijn een aantal kleine studies die er op wijzen dat de mildere gevallen misschien komen omdat er toch een zekere kruisresistentie is met gewone verkoudheidscoronavirussen. Dat zou natuurlijk mooi zijn. Dat geeft weer opties voor het vaccin.
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3563

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:43

@shadow0 nee zeker niet maar het zijn wel mensen die van besturen hun beroep hebben gemaakt en gekozen zijn door het volk. Verder laten ze zich (als het goed is ) informeren door verschillende mensen. Zij zijn dus zeker wel beter op de hoogte van de situatie dan de gewone burger. Of jij het nou gaat eens zijn met het beleid of niet.
Of heb jij zelf gesprekken met het rivm, virologen of Diederik Gommers. Ik heb meer vertrouwen in beleidsmakers dan in mensen die hun informatie van Google en de media halen.

Ze gaan toch nooit voor iedereen het juiste besluit maken. Dat wat voor jou goed is hoeft niet het juiste te wezen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:50

Sterkte Purny.

Voor de zomer riep ik al dat in het najaar de corona wel terug zou komen. Een angst van mij was dit dan ook. Ik kan nu elk moment bevallen. De angst om besmet te worden wordt daarom ook steeds groter nu. Hier in de regio is het nog redelijk rustig qua besmettingen, maar begint wel op te lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:52

lenaa_tje schreef:
Zij zijn dus zeker wel beter op de hoogte van de situatie dan de gewone burger.

Ongetwijfeld, maar het betekent niet dat ze ook daadwerkelijk voor het belang van de 'gewone burger' staan.

Citaat:
Of heb jij zelf gesprekken met het rivm, virologen of Diederik Gommers. Ik heb meer vertrouwen in beleidsmakers dan in mensen die hun informatie van Google en de media halen.

Maar er zijn nu dus 10.000 mensen overleden, het RIVM heeft het aantoonbaar, bewijsbaar, bijzonder vaak fout gehad. EN we gaan nu een volgende periode van chaos in, terwijl dit echt helemaal voorspelbaar was.
Hoevaak moeten dingen nog misgaan voordat we eens kritisch gaan kijken of onze bestuurders ook werkelij in ons belang handelen?

Citaat:
Ze gaan toch nooit voor iedereen het juiste besluit maken.

Dat noemt men een dooddoener: zo'n opmerking die niet per se onjuist is maar waar je verder geen f*ck aan hebt. Alsof er geen verschil is tussen her en der wat mensen voor het hoofd stoten of 10.000 mensen dood laten gaan en dan nogmaals verzuimen om voorbereidingen te treffen

Soms snap ik dit universum niet meer, alsof mensen niet meer het vermogen hebben om een koppeling te leggen tussen de ene situatie en de andere?

Citaat:
Dat wat voor jou goed is hoeft niet het juiste te wezen.

Hmm. De grap is: voor mij maakt het niet eens zo heel veel uit. Er zijn wel dingen die ik echt niet wil missen, maar ik kan het persoonlijk nog wel redelijk redden. Maar ik kan er gewoon niet over uit dat ik leef in een maatschappij waar 10.000 mensen doodgaan, en dat heel veel mensen dat eigenlijk niet zo'n probleem vinden en dat nog steeds blijven goedpraten.
Ik vind jouw houding hierin ook bizar. Hoeveel mensen moeten er doodgaan voordat je vindt dat er wel een probleem is waar we onze bestuurders eens op aan moeten spreken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:55

Pardon? Mijn houding? Ik heb helemaal mijn mening over wat ze ook gaan beslissen niet gegeven. :+

In geef gewoon aan dat ik hierin achter het besluit van het kabinet ga staan. Iets anders kan ik namelijk niet doen. Behalve strenger en voorzichtiger zijn dan de meeste mensen. Juist omdat ik door mijn beroep meer mensen zie. Dat is een beslissing die ik kan maken en die kan ik zelfs voor mijn collega’s al niet maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:58

lenaa_tje schreef:
Pardon? Mijn houding? Ik heb helemaal mijn mening over wat ze ook gaan beslissen niet gegeven. :+

Jouw houding in dit topic. Het idee dat je niet kritisch hoeft na te denken.

Citaat:
In geef gewoon aan dat ik hierin achter het besluit van het kabinet ga staan. Iets anders kan ik namelijk niet doen.

Jawel, je kunt je beter informeren.

Je kunt zelfs staken, maar dat soort actie zie ik helemaal niet gebeuren. Uiteindelijk is het niet zo dat 'Nederlanders' zoveel de regels overtreden. Het is juist dat ze zo eindeloos bereid zijn om de regels te blijven volgen in plaats van iets te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:00

Dus als je achter het kabinet staat moet je je beter informeren? Oke dan.... :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:01

Ben jij al gaan staken Shadow?

Ik vind de aanval naar Lenaatje zeer onterrecht. Ik vind juist dat ze vaak oplossingsgerichte tips geeft voor andere mensen in complexe starre onderwijssituaties.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:04

@shadow En ik vind staken dus totaal onverantwoord in deze tijd. Ook dat kan een opvatting zijn.

Ik ben namelijk best wel kritisch maar ik ben ook realistisch ik heb de kennis niet over een virus. Dat is ook niet mijn vakgebied.
Wat ik kan doen en jij ook zijn het lezen van media berichten. En conclusies over beleid van andere landen maar ook daar komt geen eenduidig antwoord op. Er lijkt geen perfecte oplossing te zijn.
Dat wat ik doe is mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid tegenover anderen en het rekening houden met anderen en dat doe ik dus ook.
Voor mij persoonlijk is een harde lockdown geen oplossing juist omdat ik woon en werk in een gebied die al armer is dan de rest van Nederland en ik bang ben voor dat effect. Dat jij daar wat anders van denkt is aan jou. Als ik zie wat de effecten van een intelligente lockdown al waren. Dan vind ik deze behoorlijk heftig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:09

Secricible: ja. Wel als het kabinet met de levens van heel veel mensen speelt door voor de tweede keer niet in te willen grijpen bij een pandemie.

Sizzle: ik heb niet echt iets om van te staken. Ik doe mijn best om dingen te veranderen waar ik kan. Maar ik vind het gewoon onbestaanbaar hoe kritiekloos men dit accepteert, terwijl je gewoon kunt vinden welke beloftes de overheid steeds niet nakomt. (Hoevaak is er nu eerst beloofd dat er echt wel voldoende tests zouden zijn en dat het dan vervolgens toch weer niet zo is?)
Wij hebben als volk ook een taak om onze eigen regering te controleren, en ook af en toe te besluiten dat dingen niet meer aanvaardbaar zijn. Dat vind ik nauwelijks terug.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:12

lenaa_tje schreef:
Ik ben namelijk best wel kritisch maar ik ben ook realistisch ik heb de kennis niet over een virus. Dat is ook niet mijn vakgebied.

Het gaat niet om kennis van het vakgebied. Het gaat om kennis van het aanpakken van de crisis. Daar waar de overheid en het RIVM stelselmatig en structureel de situatie onderschatten, geen voorbereidingen treffen, en dan te laks handelen.
Waarna er dus mensen ziek worden en doodgaan.

Citaat:
Voor mij persoonlijk is een harde lockdown geen oplossing juist omdat ik woon en werk in een gebied die al armer is dan de rest van Nederland en ik bang ben voor dat effect. Dat jij daar wat anders van denkt is aan jou. Als ik zie wat de effecten van een intelligente lockdown al waren. Dan vind ik deze behoorlijk heftig.

Maar waarom dan niet meer verontwaardiging dat de overheid het willens en wetens weer op een crisis aan laat komen? Juist als je beseft hoe schadelijk dat is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:13

Ik dacht dat staken nu juist niet zo'n goed idee was? Zeker niet in de zorg ;)

Misschien heeft het RVIM/OMT/Regering, het een paar keer fout gehad, dat hebben er meer.
Overal ter wereld worden fouten gemaakt. Dit is een nieuwe situatie.
Daarbij is Nederland, met name de Randstad, erg dicht bevolkt en zijn wij daarbij ook nog eens een doorvoerland.
De vergelijking met sommige andere landen, vind ik niet altijd terecht.

Ik ga ervan uit, dat het kabinet de beste maatregelen neemt voor dit moment met de meeste draagvlak onder de bevolking. Daarbij zou het advies van OMT en dan met name van de artsen leidend moeten zijn. In overleg met economen/bestuurders, om de (negatieve) gevolgen van de maatregelen zoveel mogelijk te beperken.

De suggestie dat het kabinet met levens speelt vind ik behoorlijk populistisch en makkelijk te roepen door mensen die zelf geen enkele verantwoording dragen op dit gebied.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:16

Shadow0 schreef:
Maar waarom dan niet meer verontwaardiging dat de overheid het willens en wetens weer op een crisis aan laat komen? Juist als je beseft hoe schadelijk dat is?

Kijk die vind ik dan weer te sterk. Mensen maken fouten. Mensen maken collectief fouten. Mensen mogen aangesproken worden op die fouten en misschien uit hun positie verwijderd worden. Maar dat alles wil nog niet meteen zeggen dat men het bewust verkeerd deed.

Zeggen dat men bewust (want dat impliceert 'willens') een crisis heeft laten ontstaan, is echt een stap te ver.

Dat men incompetent is gebleken daarentegen zeker wel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:18

Jeetje Shadow, ik vind het eigenlijk nogal vreemd om er vanuit te gaan dat iemand die je niet kent vast wel niets zal doen voor een betere wereld omdat ze zich niet actief afzet tegen de regering op een paardenforum. En dan staken opperen? Waar je zelf niet aan meedoet?
Ik ga er met jouw verwijtende „we moeten nu wat doen“ uitspraken toch minimaal wel vanuit dat jij ergens verkiesbaar op een lijst staat eerlijk gezegd. Misschien kun je dan de covid kernpunten van jullie partij kenbaar maken aan de kiezers hier?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:27

Waarom zou een overheid willens en wetens een land naar de financiële afgrond sturen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:30

Electra63 schreef:
Ik dacht dat staken nu juist niet zo'n goed idee was? Zeker niet in de zorg ;)

Dat denk ik eigenlijk wel, juist om verdere schade te voorkomen. Wat er nu gebeurt is dat er veel mensen in de zorg geschaad worden: ze worden ziek omdat ze te hard moeten werken met te weinig beschermingsmiddelen. Maar ook omdat ze psychisch onder zware druk staan. En omdat ze weten dat ze mogelijk anderen ziek maken (misschien hun patienten, misschien hun gezinsleden.)

Op iets langere termijn leidt dat dus tot hoge uitval. Een deel daarvan gebeurt nu al. Maar zolang iedereen tot het uiterste blijft gaan, is er nauwelijks een reden om het te veranderen. Staken is dan veel beter om het juist op de langere termijn beter vol te houden. Vandaar dat ik het graag zou zien! De medewerking en loyaliteit die mensen in de zorg nu tonen helpt voor de individuele mensen natuurlijk wel, maar maakt op termijn het probleem eerder groter dan dat het bijdraagt aan een goede oplossing.

Het beleid is immers dat men mensen ziek laat worden totdat de zorg het niet meer aankan. Dan lijkt het me heeeel belangrijk om in de zorg op tijd je grenzen aan te geven.

(Overigens is 'staken' in dat opzicht ook meer dan alleen maar het werk niet doen, het is ook het nadrukkelijk samen het werk niet doen, en elkaar daarin steunen en uitleggen waarom je dat doet.)

Citaat:
Misschien heeft het RVIM/OMT/Regering, het een paar keer fout gehad, dat hebben er meer.

Ieder incident is een incident en heeft niks te maken met alles wat er voor gebeurde. Volkomen toeval. Vreemd.

Citaat:
Overal ter wereld worden fouten gemaakt. Dit is een nieuwe situatie.

Ik kan echt helemaal niks bedenken in hoe dit nieuw is. Volgens mij kon echt werkelijk iedereen dit vanaf ongeveer april/mei gewoon aan zien komen. =

Citaat:
Ik ga ervan uit, dat het kabinet de beste maatregelen neemt voor dit moment met de meeste draagvlak onder de bevolking.

Dat is ten eerste hun taak niet zomaar.
Ten tweede loopt dat dus stuk op die redenatie van Lenaatje: als vervolgens dat 'draagvlak' bestaat uit onkritisch vertrouwen in de regering heb je een vicieuze cirkel waarin de werkelijkheid niet meer meedoet.
En ten derde is het gewoon tamelijk ongeinformeerd om nog steeds te denken dat het zo is. Hoevaak moeten politici nog aantoonbaar gelogen hebben voor we gaan bedenken dat ze het misschien expres doen?

Citaat:
Daarbij zou het advies van OMT en dan met name van de artsen leidend moeten zijn. In overleg met economen/bestuurders, om de (negatieve) gevolgen van de maatregelen zoveel mogelijk te beperken.

Nee. Dat is in eerste instantie nou juist precies waar we de democratie voor hebben. (Maar misschien willen we die niet meer? Gewoon lekker iemand aan het hoofd die alles voor ons doet, kun je altijd klagen dat het poedersuiker is en je hoeft er niks aan te doen of over na te denken.)

Dus openbare informatie, daarna openlijk afwegingen maken, en dan samen besluiten wat we belangrijk vinden. DAT is hoe een democratie werkt. (En dat gold niet per se in maart, want toen moest het snel. Maar de afgelopen maanden had dit moeten gebeuren. Maar het gebeurde niet omdat de regering bleef draaien en dingen bleef beloven die ze vervolgens niet waar maken.)

Citaat:
De suggestie dat het kabinet met levens speelt vind ik behoorlijk populistisch en makkelijk te roepen door mensen die zelf geen enkele verantwoording dragen op dit gebied.

En wat nou als het kabinet echt met levens speelt? Is dat niet belangrijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:31

Ze doen het wel, omdat ze niet weten hoe ze het anders aan moeten pakken..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:34

mysa schreef:
Waarom zou een overheid willens en wetens een land naar de financiële afgrond sturen?

Omdat het niet hun financiele afgrond is wellicht? Of omdat ze denken dat ze er wel mee wegkomen? Omdat ze ervan uitgaan dat het vooral mensen treft waar ze toch al niet zoveel mee hadden, zoals de ouderen en de kwetsbaren? Omdat de cirkel inmiddels zo gesloten is dat het bijna niet meer lukt om open discussies te krijgen over dit soort onderwerpen?

Ik kan genoeg redenen verzinnen. Hopelijk werpt de onderzoekscommissie over een aantal jaar daar meer licht op. Maar voor nu denk ik vooral dat het belangrijk is dat we onze eigen overheid een beetje kritischer bekijken want ze doen het gewoon echt niet goed. En dat is niet een zaak van wat jongeren die naar illegale feestjes gaan ofzo. Dit is een systematisch probleem en de regering is niet bezig met het goed oplossen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:40

Shadow, volgend jaar kun je stemmen en de verantwoording en controle van maatregelen ligt bij de tweede kamer . Je kunt wel zo tekeer gaan maar je kunt beter kwaad zijn op al die aso’s die dus wel de straat opgaan in deze tijd omdat ze de maatregelen niet willen accepteren. Heeft de regering fouten gemaakt in de crisistijd? Zonder meer,besluiten nemen om een totaal onbekend en landen platleggend virus te bestrijden is iets waar niemand in de huidige maatschappij ooit mee te maken heeft gehad.
En heel eerlijk, ik word zo langzamerhand kotsmisselijk van al die mensen die lopen te schreeuwen dat de regering het fout doet. Houd je aan de regels verdorie en dus word maar boos op diegene die dat vertikt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:44

@Shadow0: die motieven met de verkiezingen in de nabije toekomst?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:47

Mysa, ja lijkt me wel. 'Het volk' heeft immers al jaren laten weten dat slecht functioneren of structurele problemen met integriteit niet echt belangrijk zijn voor de kiezers. Dus waarom niet? Zolang de kiezers niet zo kritisch zijn, is het ook het makkelijkst om je energie te richten op het bieden van een leuk, gemakkelijk verhaal. Gaat een stuk sneller dan inhoudelijk goed beleid maken, dat is namelijk taai en ondankbaar werk.

Bigone, ik ben zeker van plan om te stemmen, maar het probleem is dat er tussen nu en de uiteindelijke verkiezingen heel veel mensen ziek kunnen worden of kunnen sterven. Het lijkt me goed dat we daar nu ook al wat mee doen. Nu we daar nog wat in kunnen voorkomen.

Overigens, Bigone, wat als de regels niet deugen? Weet je zeker dat je altijd de regels moet volgen en de mensen die ze breken moet aanpakken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:52

Dat is het nu maar net, in deze specifieke situatie weet niemand wereldwijd of de regels deugen. Maar ze moeten wat en als ze die dan opstellen vind ik ook dat mensen zich daar aan moeten houden . En dat is de clou in veel vrije westerse landen, de meesten weten het allemaal beter of laten zich opjutten door mensen die zeggen het beter te weten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:42

Shadow,
Ik kom je heel vaak tegen in topics.
Je bent zo negatief en wantrouwend, je laat je teveel beïnvloeden door Social Media en internet.

Voor Corona stond met name de VVD er fantastisch voor in de peilingen.
Deze Corona-crisis met alle economische/financiële gevolgen, zullen negatieve gevolgen hebben voor deze regeringspartijen.
Ik zie dus geen aanwijzingen dat deze regering bewust mensen ziek laat worden totdat de zorg het niet meer aankan?
Sterker nog, ik geloof dat geen enkele regering hier voordeel uit haalt.
Ook jouw insinuatie dat bewindslieden het niet zo erg vinden, dat kwetsbaren en ouderen worden getroffen, vind ik echt poulistisch gelul. Ik heb niet op deze regering gestemd, maar dit soort beschuldigingen zijn van niveau FvD.

Het is een wereldwijd probleem.
Als het zo gemakkelijk op te lossen was, dan had vast wel iemand een oplossing aangedragen.
Schrijf het OMT, de regering, WHO, RVIM, Politieke Partijen, Europees Parlement
aan als je een oplossing weet; Ze zullen je zeker dankbaar zijn.
Sterker nog, diegene met een oplossing voor de Corona-crisis, wint volgend jaar vast de Nobel-prijs. :D