Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:23

Joman schreef:
Ik heb even een vraag. Hoe doen jullie dat met boodschappen doen? Handschoentjes aan bijvoorbeeld? En hoe doen jullie dat uiteindelijk als je de boodschappen in huis hebt? Nemen jullie dan nog maatregelen in acht? Aangezien het virus ook op bepaalde oppervlakken kan blijven leven? Of overdrijf ik nu ernstig.

Ik ben al weken niet meer in een winkel geweest. Bestel alles online. Hoewel dat de laatste tijd wel lang duurt, maar dat is dan maar zo.

Ik vind clusteren in een winkel echt onveilig.

Ben ook bang voor aankomende week. Ik hoop echt dat alles op z’n pootjes terecht komt, maar het kan alle kanten op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:28

Oscar schreef:
Ging dat over dat ziekenhuis in Munster?
Zoals ik het begreep was er sprake van een aanbod voor 6 patienten. Dat gaat de druk bij onze ziekenhuizen niet echt wegnemen, maar wel een super gebaar natuurlijk :)

Ook radio1 was eerder vandaag de Duitsland-correspondent te horen. Hij had het over een samenwerking tussen de ziekenhuizen van Aken en Maastricht.

Jadeleigh263

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:36

Ik weet niet of dit al is geplaatst, probeer zoveel mogelijk alles mee te lezen, maar het topic gaat zo snel!

Ik las een verhaal over een Italiaanse verpleegster die zelfmoord heeft gepleegd nadat ze geïnfecteerd is geraakt met het coronavirus en bang was daarmee andere mensen te hebben geïnfecteerd

http://powerfulmind.co/italian-nurse-34 ... ed-others/

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:39

Ik ken haar niet maar kan me voorstellen dat je na zoveel werken, zo weinig slaap, en zult trauma's ook behoorlijk van het pad kunt raken :(

Gelukkig schijnt er hier wel goede psychische hulp te zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:00

Het is wel goed dat het zondag guur weer gaat worden!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:05

Over winkelwagentjes: ik bestel al jaren online bij Ah, alleen nu is het erg druk dus volgende week pas weer.

Ik las een goed stuk van Penotti dat beter in dit topic paste, maar dit is ook helemaal mijn gedachte!

_Penotti schreef:
Dat ik het nog steeds niet op hol vind. Ja sorry, kan er niets aan doen.
Ja wereldwijd nu 25000 doden. En dat gaat stijgen. Maar op ruim 7 miljard, mwah.
Maar nog veel en veel meer besmettingen waarvan de meeste mensen, zelfs zonder hulp, prima van genezen.

De wereld is vol, heel vol, we wonen in kluitjes op elkaar. Reizen veel.
De gezondheidszorg is op veel plaatsen zo goed dat er ook veel oude mensen leven. Of ook jongere met klachten in leven blijven.
En ja die gaan nu wat sneller dood als andere jaren.
Maar de meeste hadden sowieso niet nog 10 jaar resterend op hun klokje. En was de gezondheidszorg niet zo goed waren ze er al niet meer geweest.
Klinkt cru, maar zo zie ik het wel.

En ik weet helaas heel goed hoe het is om familie te verliezen, dus daar komt mijn gevoel ook niet vandaan. Of misschien juist ook wel.
Dood gaan we allemaal, de enige zekerheid in leven die we hebben.

En wat ik denk, dat is wel doemdenken, geen feiten.
Dat dit nog maar een voorproefje is van wat ons ooit staat te wachten als we de wereldbevolking zo laten groeien.
Dat kan gewoon niet.

Maar dit hele bericht is geen bericht voor dit topic, misschien verplaatsen naar dat andere?
Wil je op me terug komen, zet daar de quote maar neer :j

En ook hier geldt dat het niet zo is dat ik niks heb meegemaakt dat ik zo kan denken. Moeder is nog geen half jaar geleden overleden na een kort ziekbed, waar ze zelf voor ‘koos’. Maar ook voor die situatie, dacht ik zo.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:10

NOS heeft een serie "in de frontlinie". Interviews met mensen in de zorg.

In de serie 'In de frontlinie' publiceren we dagelijks de ervaringen van zorgmedewerkers die we de komende tijd volgen. De tekst komt tot stand na een interview met een NOS-redacteur. Vandaag Jasper de Wit, huisarts in Vlaardingen.

https://nos.nl/artikel/2328568-sommige- ... rveus.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:11

Ik vind dat soort denkrichtingen niet fijn moet ik zeggen, het gaat iets te makkelijk in de richting dat het ok is om mensen maar gewoon dood te laten gaan want dat ruimt op. Ik vind het prima om te erkennen dat dood bij het leven hoort... maar mensen vermijdbaar dood laten gaan is iets anders. Beschaving is hoe je omgaat met degenen die het meest weerloos zijn, en dan neem je niet alleen een beslissing over je eigen leven of je eigen gezin, maar ook over een onvoorzienbaar aantal anderen. En hoe minder mogelijkheden, hoe groter de kans dat de ander daar geen keuze in heeft.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:17

Hilary schreef:
Oscar schreef:
Ging dat over dat ziekenhuis in Munster?
Zoals ik het begreep was er sprake van een aanbod voor 6 patienten. Dat gaat de druk bij onze ziekenhuizen niet echt wegnemen, maar wel een super gebaar natuurlijk :)

Ook radio1 was eerder vandaag de Duitsland-correspondent te horen. Hij had het over een samenwerking tussen de ziekenhuizen van Aken en Maastricht.

Klopt, dat is inderdaad hetzelfde verhaal, hier staat het wat uitgebreider: https://www.1limburg.nl/mogelijk-limbur ... -naar-aken
Het gaat om de universiteitskliniek van Aken en dan was er ook nog iets met Munster, maar dat staat niet in het artikel en ik weet ook niet precies wat het nou was (iets met klok, klepel en tv kijken en eten koken tegelijk ;) ).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:26

Mijn schoondochter stuurt me net dit verhaal, schoonouders van haar collega beiden overleden. Hier zijn dus duidelijk wel keuzes gemaakt:

https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... R3pSiZjN6I

Ik begrijp dit heel goed, ik weet ook niet of ik naar een IC zou willen als we samen zo ziek zijn. En dan ben ik nog lang geen 80 ...
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 27-03-20 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:33

MoniqueT schreef:
Mijn schoondochter stuurt met net dit verhaal, schoonouders van haar collega beiden overleden. Hier zijn dus duidelijk wel keuzes gemaakt:

Ik begrijp dit heel goed, ik weet ook niet of ik naar een IC zou willen als we samen zo ziek zijn. En dan ben ik nog lang geen 80 ...

Keuze door de mensen zelf. Niet door een arts en niet omdat er bedden vrij gehouden of te kort zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:35

Zojuist te horen gekregen dat mijn buurman corona heeft. Het zal moeilijk worden voor hem, erg op leeftijd, dement en nog andere onderliggend lijden.
Ligt nu voor het raam zodat hij nog wat te kijken heeft. Regelmatig komt er familie naar hem zwaaien door het raam.

Hopelijk komt hij er doorheen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:36

Ach wat in en in triest psvanlot

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:40

PSvanLot schreef:
MoniqueT schreef:
Mijn schoondochter stuurt met net dit verhaal, schoonouders van haar collega beiden overleden. Hier zijn dus duidelijk wel keuzes gemaakt:

Keuze door de mensen zelf. Niet door een arts en niet omdat er bedden vrij gehouden of te kort zijn.

Mee eens, maar ook in andere gevallen wordt wel overlegd met familie of betrokkenen.

Wat moeilijk, die oude man PSvanLot. Beseft hij het zelf?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:42

Hoop dat lijden hem bespaard blijft PSvanlot!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:43

Overlegd ja. Maar dat is toch niks geks? Maar er zal nooit tegen familie gezegd worden “we gaan u niet beademen” als familie of patient dat wel wil. Tenminste, tot nu toe is dat nog nooit gebeurd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:44

Wat ik me afvraag he, als je dus niet beademd gaat worden, maar palliatief gesedeerd wordt. Merk je dan niks van je zuurstoftekort?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:44

Ik denk het niet. Hij is echt behoorlijk dement dus ik denk niet dat hij weet wat hij heeft.

Hij was in januari nog hier en dan verteld hij soms opeens wat maar kan geen gesprekken volgen.

Hij zal alleen weten dat hij ziek is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:45

Chubby schreef:
Wat ik me afvraag he, als je dus niet beademd gaat worden, maar palliatief gesedeerd wordt. Merk je dan niks van je zuurstoftekort?

Dat zal alleen zo zijn als je in diepe slaap gebracht wordt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:46

Shadow0 schreef:
Ik vind dat soort denkrichtingen niet fijn moet ik zeggen, het gaat iets te makkelijk in de richting dat het ok is om mensen maar gewoon dood te laten gaan want dat ruimt op. Ik vind het prima om te erkennen dat dood bij het leven hoort... maar mensen vermijdbaar dood laten gaan is iets anders. Beschaving is hoe je omgaat met degenen die het meest weerloos zijn, en dan neem je niet alleen een beslissing over je eigen leven of je eigen gezin, maar ook over een onvoorzienbaar aantal anderen. En hoe minder mogelijkheden, hoe groter de kans dat de ander daar geen keuze in heeft.

Dit zijn denkrichtingen die inderdaad niet leuk zijn maar helaas/of gelukkig wel bespreekbaar in ons land. En vermijdbaar dood gaan vind ik heel ver gaan omdat zo te zeggen. Ik denk dat niemand van ons ervaring heeft met wat het met je lichaam doet wanneer je drie, vier weken beademt word. Artsen wel, dan ben je 30 en fit en kom je er bovenop maar met 75 of 80 jaar heb je gewoon heel veel risico dat je , ook al overleef je het, je een kwaliteit van leven overhoud waar je absoluut niet voor zou kiezen. Ouderen die nu kiezen om wel aan de beademing gaan krijgen dat ook.

Ik weet wel dat mijn man zes weken nodig had om drie dagen beademing te boven te komen. En dan hebben we het over een zeer fitte 63 jarige.
En ondanks dat je in slaap word gehouden, je brein slaat terdege alle geluid om je heen op. Daarom zijn mensen die onder narcose worden gehouden zeer vaak heel vermoeid geestelijk en lichamelijk, werkt allemaal door.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:48

Chubby schreef:

Nee, dat merk je dan niet door de sedatie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:50

De diepe beademing die soms nodig is nu, kan niet veel langer dan een dag of 3 gegeven worden. Begreep ik. De bijwerkingen/nasleep zijn dan zo ernstig dat het herstel heel moeilijk is.

Chubby

verootjoo schreef:
Chubby schreef:

Nee, dat merk je dan niet door de sedatie.

Thanks. Geruststellend.

Linnie050

Met online bezorgen kom ik er helaas ook steeds niet tussen.
Volgende week is ook alles al vol.

Wel een bezorgservice voor groenten en fruit gevonden.
Deze week was naar de supermarkt niet nodig maar volgende week hebben we wel wat nodig.
Ik trek denk ik ook gewoon handschoenen aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:52

Citaat:
En ondanks dat je in slaap word gehouden, je brein slaat terdege alle geluid om je heen op. Daarom zijn mensen die onder narcose worden gehouden zeer vaak heel vermoeid geestelijk en lichamelijk, werkt allemaal door.

Dit klopt en ook heb je nare hallucinaties, het is geen pretje.

Je komt er nooit uit zoals je erin ging, je verandert ook in je persoonlijkheid enz...

Ja ik praat helaas uit ervaring