Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:24

xPabloBokt schreef:
Ik heb bij rijlessen anders geleerd: minder dan 100m zicht is mistlicht voor voeren, minder dan 50m zicht is mistlicht achter voeren. Mits je auto dat heeft, want niet alle (oudere) auto's hebben mistlicht voor.

Edit: lees inderdaad dat het niet verplicht is. Maar als je het hebt zou ik het bovenstaande wel aanhouden.

Heb het even opgezocht op Rijksoverheid.nl. Ze geven helemaal geen aantal meters voor het voorlicht, ze zeggen "Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren.". Achterlicht inderdaad <50 m.

Bloemetje75 schreef:
Niet helemaal…. Je mag na 20u les van rijschool zelf gaan oefenen zonder begeleiding.

Ja, maar je mag oefenen met begeleider na het behalen van enkel je theorie. En dat vind ik óók tricky. Je begeleider heeft daar helemaal geen opleiding voor gehad, dat is gewoon je moeder, vader, broer, zus, wie dan ook. Slaat toch helemaal nergens op. Na 20 uur les vind ik nog wat anders, dan heb je tenminste nog een basis van correct rijden geleerd. Al heb je ook dan gewoon nog erg weinig uren verkeerservaring opgedaan, helemaal los van de voertuigbeheersing.

Sorry voor de offtopic, ik houd erover op :+ .

purny

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:18

Ik ga morgen maar eens het mistachterlicht in mijn auto zoeken...
Weet alleen waar het hendeltje voor de voorkant zit, maar de achterkant.

Overigens vind ik meters schatten verrekt moeilijk.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:22

purny schreef:

In principe heb je je mistlicht vooral op de autoweg nodig. En daar staan van die handige hectometerpaaltjes die 100 meter van elkaar af staan, en een reflectorpaaltje er op 50 meter tussenin. zie jij dus nog 2 paaltjes vooruit, geen mistlicht nodig. Zie je de volgende niet en ook het paaltje ertussen niet? Dan kun je hem aanzetten, maar het belangrijkste blijft gewoon je eigen ogen. Hoe goed kun je de lampen van andere auto’s zien.
Kijk in de bebouwde kom heb je lantaarnpalen, ofwel rijd je dichter op elkaar, langzamer etc. En dat zorgt ervoor dat je een ander die achter je rijd eerder verblind dan ermee helpt.
Ik heb in 15 jaar maar enkele keren een mistlamp aan gehad. De keer dat ik me kan herinneren was een sneeuwstorm met mist lang geleden. Toen zag je dus geen hand voor ogen, en de sneeuw maakte alles niet beter. De mist van de laatste dagen was er echt geen extra licht nodig, hoe ‘heftig’ de mistbanken wellicht ook leken, zeker hier in het zuiden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 08:23

purny schreef:

Voor de achterkant is het vaak nodig de lichtknop naar de toe te trekken.

Hem dus op verlichting zetten, 1x aantrekken is voor en dan nog een klikje verder is ook achter.

Maaarrrr dit is niet bij alle auto's

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:15

Kleine ergernis omdat ik het vooral moet onthouden. Ik zette recentelijk vanwege de mist de verlichting op dimlicht, in de veronderstelling dat als ik weer instap hij dan weer op dimlicht staat. Maar deze staat dan weer terug op automatisch. Niet handig als je dit halverwege de volgende rit pas beseft. Bijna geneigd een sticky note op het stuur te plakken :D

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:45

xPabloBokt schreef:
miereneter schreef:
Niet nodig en ook niet toegestaan. Ik leerde gisteren op de radio: mistlicht voeren is in Nederland nooit verplicht, ook niet bij mist. Op verkeerde manier mistlicht voeren is wél verboden en staan boetes op. (Moet bekennen dat ik dacht dat het wel verplicht was.)

Ik ben zelf Belg, maar heb ernstige twijfels over de veiligheid en grondigheid van het rijbewijssysteem. Na je theorie-examen mag je zelf (of met bijvoorbeeld je ouders) gaan 'oefenen' op de weg. Je fouten worden dus niet gecorrigeerd of je neemt de fouten van je ouders over. Je ziet dat echt terug op de weg.

Ik heb bij rijlessen anders geleerd: minder dan 100m zicht is mistlicht voor voeren, minder dan 50m zicht is mistlicht achter voeren. Mits je auto dat heeft, want niet alle (oudere) auto's hebben mistlicht voor.

Edit: lees inderdaad dat het niet verplicht is. Maar als je het hebt zou ik het bovenstaande wel aanhouden.

Mijn nieuwe auto heeft wel mistlicht achter, maar voor helemaal niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:37

purny schreef:

50 meter: van groen hectometerbordje tot volgende witte paaltje met reflector

De lengte van 3 trekker/opleggers of 2 en een beetje LZV

50 meter is echt verrekte weinig zicht. Dat is code rood...

Opmerkelijk vond ik dat bijvoorbeeld die grote elektrische KIA hokken zelf op de automatische verlichting maar wat doen met het mistachterlicht. Viel me van de week op. Ineens aan, tot er een lichtbundel op viel, toen weer uit. Daarna weer aan etc. Werd er echt geïrriteerd van. Welke idioot dat bedacht heeft...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 07:58

Die reflector tussen de hectometerbordjes kan ook op de vangrail zelf zitten, zag ik gisteren op een stuk snelweg toen ik naar de 50 m aanduiding zocht.
Het hectometerbordje steekt echt boven de vangrail uit, de rode reflector is (bij daglicht, zonder mist) een heel stuk lastiger te spotten.
In het donker zullen ze beter opvallen, maar wanneer het overdag mist, zoals de afgelopen weken, is dat op dergelijke plekken niet een heel duidelijk meetpunt imo.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:02

Mijn ergernis afgelopen zondag

Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:05

Dat is een hele grote ergernis!! :oo

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:54

Exitium wat rot.
En nu?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:59

poohh... die is echt flink geraakt. ;(

maar die auto die er tegen aan zit, ziet er wel heel bevroren uit...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:11

Ja, hij zag weinig want had z'n ramen niet goed schoongemaakt, hij reed te hard (mijn auto stond voor m'n voordeur en is 5-6 meter vooruit geschoven, je mag hier 30 km/h) en hij had gedronken, is meegenomen voor ademanalyse. En dat alles terwijl hij onderweg was naar z'n baan als vrachtwagenchauffeur... Hij mag wat dat betreft blij zijn dat hij mijn auto raakte met z'n personenauto en niet een uur later iets met de vrachtwagen

Auto is maandag afgesleept (heeft ook een tik gehad aan de voorkant waar 'ie de stoep op gedrukt is, en de achteras is ook krom) en gisteren bij het schadeherstelbedrijf neergezet, alleen die hebben pas over een maand of anderhalf tijd voor de reparatie. Heb nu dus vervangend vervoer vanuit de verzekeringsmaatschappij voor de deur staan

Het is rond 23:20 gebeurd, was een uur later weer binnen en heb rond 0:45 alles ingediend bij de verzekering. Had een uur later al bericht dat ze de tegenpartij aansprakelijk gesteld hebben en inmiddels ook dat die gaat betalen

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:13

Aww een mede AygoX ook, hopelijk kunnen ze hem goed repareren! En blij dat jij er niet in zat zeg!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:21

Holy Moly! Dat is dus echt niet mis!
Ik mag hopen als zijn baas hier gehoor aan krijgt dat hij eigenlijk zijn baan kwijt is.. wat is dit onverantwoord! Al helemaal als beroepschauffeur...

Maar dat doet toch wel pijn... je vertrouwde gebakje in de kreukels...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:39

Jeetje dat is een hele grote ergenis. Gelukkig wordt alles vergoed maar dan zelfs nog!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:11

Jeetje, dat was vast flink schrikken zeg! Daar zal de baas van deze man ook niet blij mee geweest zijn, van een beroepschauffeur mag je toch beter weggedrag verwachten. Hopelijk is je eigen auto snel weer gerepareerd.

Ik heb me gisteren geërgerd aan twee verschillende automobilisten. Beiden onderweg van huis naar werk. Eerste automobilist zag mij op de fiets op een toch al verschrikkelijke rotkruising gewoon even over het hoofd (vergeten naar links te kijken denk ik) en negeerde ook nog eens de haaientanden recht voor haar auto. Kon gelukkig bijtijds uitwijken, maar schrok wel even. Tweede situatie was bijna op mijn werk: automobilist wil rotonde op rijden, maar daar stond het verkeer net even vast. Dus die persoon stopt weer, maar blokkeert gelijk ook even het fietspad op de rotonde zelf. Waren ook geen alternatieve mogelijkheden om om die auto heen te rijden... Vraag me af waar sommige mensen hun rijbewijs gehaald hebben zeg... Bij een pakje boter ofzo?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:02

Ja inderdaad " bij een pakje boter". _O-

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:06

Exitium gelukkig heb jij niks.
En heb je vervangend vervoer.

Dronken, te hard rijden en ramen niet schoon.
Dat gaat best wat kosten gok ik. En bij rijbewijs kwijt zit degene zonder werk. Knap dom.

Jpitty sommige mensen hebben inderdaad rijbewijs bij een pakje boter gehaald.
Goed kijken en niks blokkeren is wel zo handig. Net als richting aangeven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 18:26

Mag hopen dat die vrachtwagenchauffeur er wat van geleerd heeft… Nu geen slachtoffers alleen blikschade, maar het had heel anders af kunnen lopen met zijn onverantwoordelijke gedrag.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:30

:oo Zo dan! En onder invloed en opweg naar je baan als chauffeur. Die heeft ze niet alle 24 in een kratje, zeg!

En jij zat thuis en hoorde het gebeuren? Je zou maar niet thuis zijn en die eikel reed door...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:26

Hij kon niet doorrijden, z'n auto startte niet meer omdat z'n airbags geactiveerd waren :')

Ik zat achter de PC en hoorde wat ja, maar m'n huis is nogal goed geïsoleerd dus ik dacht dat er ergens in de keuken iets omviel ofzo. Ben daarheen gelopen en toen zag ik buiten lichten knipperen. Toen zag ik het

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:15

Exitium schreef:
Hij kon niet doorrijden, z'n auto startte niet meer omdat z'n airbags geactiveerd waren :')

Ik zat achter de PC en hoorde wat ja, maar m'n huis is nogal goed geïsoleerd dus ik dacht dat er ergens in de keuken iets omviel ofzo. Ben daarheen gelopen en toen zag ik buiten lichten knipperen. Toen zag ik het

Damn!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:15

Gelukkig heb jij niks, Exitium.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:17

Ik vind die pickup trucks zo gigantisch. Dan hebben ze ook nog dubbele verlichting en ze zijn zo breed. Dan is het ook nog giga mistig en dan is het fingers crossed als ze langs je heen razen dat ze je niet raken.