Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:53

Links wordt bij slechts 1 inzittende over het algemeen zwaarder belast door het iets meer gewicht draagt. Hoeveel zwaarder hangt af van de gewichtsverdeling van de auto, hoe zwaar de auto is en hoe zwaar de persoon (Mijn alto was 700kg, iemand van 100kg maakt dan best verschil. De vrachtwagen weegt 2700kg, een persoon van 100kg maakt dan nauwelijks verschil).

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:58

Het kan ook van je dagelijkse route afhangen en hoe bepaalde kruisingen/afslagen zijn aangelegd. :)

De wielen in de buitenbocht worden iets zwaarder belast dan die aan de binnenbocht (vergelijk het maar met té hard door de bocht, dan komt het wiel aan de binnenbocht los van de grond, en uiteindelijk val je om richting de buitenbocht)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:00

Ik dacht altijd dat rechts meer sleet door o.a. de rotondes en de berm (slechter wegdek richting de berm). Maar het verhaal hierboven klinkt ook aannemelijk. Maar om nu met een gewichtsdummy te gaan rijden }> .
Binnenkort dus maar nieuwe banden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:15

Ik kijk momenteel Vikings, weet natuurlijk dat het fictie is, maar het is wel een goede weergave van de toenmalige werkelijkheid.
Nu vraag ik me af, wat deden de 'dorpelingen' vroeger met de lichamen van dode aanvallers?
Dus aanval in een dorp, waarbij veel doden vielen van de andere kant.
We krijgen meermaals Viking-funerals te zien... Maar wat deden ze met andere doden?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:31

Janine1990 schreef:
Ik kijk momenteel Vikings, weet natuurlijk dat het fictie is, maar het is wel een goede weergave van de toenmalige werkelijkheid.
Nu vraag ik me af, wat deden de 'dorpelingen' vroeger met de lichamen van dode aanvallers?
Dus aanval in een dorp, waarbij veel doden vielen van de andere kant.
We krijgen meermaals Viking-funerals te zien... Maar wat deden ze met andere doden?

Ben geen historicus maar gooi er een hersenspinsel in.
Lijken trekken aaseters en vliegen aan die ziektes kunnen verspreiden. Het lijkt mij dus logisch dat als bewoners van dat gebied/dorp je de lijken zo snel mogelijk weg wil hebben. Eigen doden werden meestal met veel respect behandeld. De lijken van de tegenstanders kom je denk ik het makkelijkst van af door ze te verbranden. Een massagraf kost meer arbeid dus zal denk ik niet de voorkeur hebben.
Daarnaast waren in sommige culturen sommige delen van lijken oorlogstrofeeën of werden ze juist gebruikt om angst op te wekken bij de tegenstander door ze als waarschuwing als het ware tentoon te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:07

Britta31 schreef:
Zou er ook een automatische mestschepper voor in de wei bestaan?

Je hebt toch kinderen? <<) :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 09:20

Anoniem schreef:
Britta31 schreef:
Zou er ook een automatische mestschepper voor in de wei bestaan?

Je hebt toch kinderen? <<) :))

mee eens :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:30

Maar automatisch valt dan denk ik wel weer weg :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:00

Een machine zeurt niet en heeft geen grote mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:39

Alles valt op te lossen met duct. O:)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:47

Mag een reisorganisatie bij annulering (door de vakantieganger) minder geld terug geven met als reden dat de koers anders staat als bij boeking? :\
Ik kom er zelf nog niet helemaal uit met Googlen, voornamelijk omdat alles overspoeld wordt met vragen over vouchers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:09

Steeph schreef:
Mag een reisorganisatie bij annulering (door de vakantieganger) minder geld terug geven met als reden dat de koers anders staat als bij boeking? :
Ik kom er zelf nog niet helemaal uit met Googlen, voornamelijk omdat alles overspoeld wordt met vragen over vouchers...

Zou je deze iets meer kunnen uitleggen?
NL reisorganisatie? Betaald in euro? Of een andere valuta?
Als je bijvoorbeeld bij een Amerikaanse TO iets geboekt hebt in dollars kan het omgerekend minder euro zijn misschien. Verder lijkt het mij wat raar.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:32

Anoniem schreef:
Steeph schreef:
Mag een reisorganisatie bij annulering (door de vakantieganger) minder geld terug geven met als reden dat de koers anders staat als bij boeking? :

Zou je deze iets meer kunnen uitleggen?
NL reisorganisatie? Betaald in euro? Of een andere valuta?
Als je bijvoorbeeld bij een Amerikaanse TO iets geboekt hebt in dollars kan het omgerekend minder euro zijn misschien. Verder lijkt het mij wat raar.

Tuurlijk!
Het gaat om een Nederlandse reisorganisatie, mijn vriend heeft hier geboekt en een deel aanbetaald (+/- €1100) voor een reis naar Schotland. We zouden volgende week met zijn auto met de ferry de oversteek maken en dan voor twee weken een rondrit door Schotland maken, hij heeft de ferry en accommodaties laten boeken door reisorganisatie. Toen het er naar uit zag dat Covid roet in het eten zou gooien (omdat de UK het in onze ogen niet helemaal handig aanpakte) hebben we eigenlijk vrij snel al geannuleerd (eind april).
Nu heeft mijn vriend voor de ferry een voucher gekregen met een geldigheid van één jaar, na dat jaar zou hij zijn geld van het ferry-bedrijf terug kunnen krijgen. Direct, de reisorganisatie wil hier verder niks aan doen/mee te maken hebben. De reisorganisatie wilde in de eerste instantie ook een voucher geven voor de reis, maar mijn vriend heeft aangedrongen op geld terug. Nu claimen zij te wachten op het geld dat terug moet komen uit de UK en hebben ons gewaarschuwd dat dit minder kan zijn doordat de pond in waarde is gedaald. Tot nu toe heeft hij van een deel van de accommodaties al €300 terug gekregen, en het reisbureau verwacht nog zo'n €250 terug te kunnen halen van de resterende accommodaties.
Als ik de bedragen zo optel (300 is er al, ongeveer 250 komt nog en 150 van de ferry) dan blijft er van de eerste aanbetaling van €1100 zo'n €700 over en is er dus €400 'weg' door (hun argument) "de koers".

Nu is mijn vraag of dat zomaar mag. Omdat hij het reisbureau alles heeft laten regelen vind ik het gek dat hij dan maar persoonlijk moet dealen met het ferry-bedrijf om over een jaar zijn geld terug te krijgen. En daarnaast is het in mijn ogen best raar dat hij nu opdraait voor de grillen van de pond. Het voelt een beetje alsof de accommodaties (of het reisbureau, mij om het even) zo lang mogelijk het terug betalen rekken totdat er nog maar zo weinig mogelijk over is van het bedrag.

Wat me ook enorm stoort aan deze situatie is dat mijn vriend gewoon laks is :o ik heb al meerdere keren aangedrongen dat hij eens met het Juridisch Loket of de Consumenten Bond moet gaan kletsen, maar hij laat het allemaal maar los lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:40

Die 400 euro is geen wisselkoers hoor, zo'n groot gat zit daar niet in. Wat wel kan is dat hotels en andere organisaties niet alles volledig uit kunnen keren omdat ze het geld simpelweg niet hebben, door bijvoorbeeld personeelskosten. Dat zou in het geval van het reisbureau natuurlijk ook kunnen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:45

Emmaa_ schreef:
Die 400 euro is geen wisselkoers hoor, zo'n groot gat zit daar niet in. Wat wel kan is dat hotels en andere organisaties niet alles volledig uit kunnen keren omdat ze het geld simpelweg niet hebben, door bijvoorbeeld personeelskosten. Dat zou in het geval van het reisbureau natuurlijk ook kunnen.

Dat zou kunnen inderdaad en daar hebben wij zeker ook begrip voor :j maar in geen enkele mail wordt gesproken over niet uit kunnen keren vanwege de omstandigheden, wel is er nu al twee of drie keer aangegeven dat er aan de wisselkoers ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:47

Hmmzzz dank je voor de uitleg.
Wisselkoers lijkt mij idd een beetje veel.
Ik zou eerst een schriftelijk overzicht hiervan vragen met de bedragen uitgesplitst, met de redenen erbij waarom bedragen minder zijn.
Vanaf daar kun je kijken of iets wel klopt of niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:52

Iemand die weet hoe je een kaart van een bestemmingsplan leest en dan vooral waar de huidige bewoning ligt tegenover nieuwe bebouwing, nieuw aangelegde natuur en water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:56

Steeph schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat zou kunnen inderdaad en daar hebben wij zeker ook begrip voor :j maar in geen enkele mail wordt gesproken over niet uit kunnen keren vanwege de omstandigheden, wel is er nu al twee of drie keer aangegeven dat er aan de wisselkoers ligt

Dat is wel heel erg gek ja. Ik zou aangeven dat de wisselkoers geen 400 euro kan zijn op zo'n bedrag (dan zou de pond wel heel erg in paniek zijn geraakt en hoewel hij er niet sterk voor staat is hij tov een paar maanden geleden ook weer niet zó veel slechter geworden) en of ze een duidelijke berekening van die kosten kunnen sturen. Als ze dat niet kunnen zou ik aangeven dat je niet akkoord gaat met dit bedrag en het juridisch loket inschakelen. Niet per se om ze uit te wringen maar om een eerlijk antwoord te krijgen...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:10

Anoniem schreef:
Hmmzzz dank je voor de uitleg.
Wisselkoers lijkt mij idd een beetje veel.
Ik zou eerst een schriftelijk overzicht hiervan vragen met de bedragen uitgesplitst, met de redenen erbij waarom bedragen minder zijn.
Vanaf daar kun je kijken of iets wel klopt of niet.

Bedankt!

Emmaa_ schreef:
Steeph schreef:

Dat is wel heel erg gek ja. Ik zou aangeven dat de wisselkoers geen 400 euro kan zijn op zo'n bedrag (dan zou de pond wel heel erg in paniek zijn geraakt en hoewel hij er niet sterk voor staat is hij tov een paar maanden geleden ook weer niet zó veel slechter geworden) en of ze een duidelijke berekening van die kosten kunnen sturen. Als ze dat niet kunnen zou ik aangeven dat je niet akkoord gaat met dit bedrag en het juridisch loket inschakelen. Niet per se om ze uit te wringen maar om een eerlijk antwoord te krijgen...

Bedankt voor de bevestiging :j

Ik ga hem vanavond even naar dit topic schoppen als hij het zelf nog niet heeft gevonden!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:21

Hoe spreek je Liuk uit?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:18

0091 schreef:
Hoe spreek je Liuk uit?

Lèige, maar dan op zijn Nederlands :+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:25

Als je iemand op facebook toevoegt als vriend maar deze wil je later opheffen alleen staat er dan enkel ‘chat bericht sturen’. Hoe kan je dan het verzoek dan opheffen? Of kan dat niet?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:26

oomens schreef:
0091 schreef:
Hoe spreek je Liuk uit?

Er staat geen Luik :)

Liuk is een ijsje.
Zeg maar bevroren suiker :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:27

_Penotti schreef:
oomens schreef:

Er staat geen Luik :)

Er staat ook geen Liège

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:28

Mijn familie zegt (zei? Het ijsje was een paar jaar geleden populair bij mijn broertje :+ ) gewoon "liuk". L, korte I, korte U, K. Liuk. :')