Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:59

Ook hier in Zuid Afrika is het normaal, wij gaan volgend jaar trouwen. Wij leggen bijv een bepaald bedrag voor de bar neer en zodra dat 'op' is betaal je zelf. Hier helemaal niet gek en een open bar voor de hele avond zie je eigenlijk niet vaak :j Maar hier wordt er ook uitgebreid gegeten met al je gasten (wij hebben 100 man), dus dat tikt dan ook heel erg aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:10

Marjo schreef:
Ik kan het me ergens wel voorstellen als het een bruidspaar betreft die het helemaal niet breed heeft trouwens, maar dan zou ik dat wel van te voren melden... En twee drankjes is wel heel weinig natuurlijk :)

Als ik in die situatie zou zitten, dan zou ik gewoon geen feest geven, ga je lekker met zijn twee of beperkte kring iets gaan eten.
Of geef je low budget een tuin zuip feestje, of doe je gewoon niks.

Hier is er wel vaak open bar tot een bepaald uur. Dan boek je de bar met onbeperkt drank tot 3 uur, en erna is alles betalend dan zeg maar.
Of open bar met de basisdrank (cola, bier, wijn) en duurdere bieren of sterkedrank op te leggen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:11

Ik ben nog maar twee keer op een briloft geweest, maar beide keren waren alleen de eerste drankje(s) gratis. Dat werd gewoon verteld en is toch helemaal prima? Het feest was er echt niet minder leuk om.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:14

Ik ken wel een stel dat het biet breed had maar toch in restaurant feestje gaven.. was er dus een tafel die van die hele dure cocktails bestelde.. niet 1 maar veel meer...

Daar kwam dus achteraf nog even een rekening voor de sterke drank over heen... de normale dranken zaten meen ik wel erbij.

Ik weet dat familie erna slimmer was en alleen Nederlandse gedistilleerd drank mocht.. en anders moesten ze zelf de ober toestemming geven.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:15

Op welk moment wordt zoiets verteld dan? Want als ze dat mij niet vooraf duidelijk zouden vertellen, dan zou ik echt geen geld (of pinpas) bij hebben.....Zoiets moet je toch voorafgaand aan een feest al aan de mensen laten weten, en niet pas op het feest zelf?
(ik heb sowieso een hekel aan feesten, dus voor mij zou het een mooie manier zijn om lekker vroeg naar huis te kunnen. Ik drink op een feest sowieso meestal maar 1, hooguit cola, dus met bonnetjes zou ik gewoon uit komen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:17

Bij de feestjes waar ik het over had stond het op de uitnodiging (de begeleidende brief). Maar daarnaast heb ik ook gewoon áltijd een portemonnee + pasje bij me.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:27

Zal wel aan mij liggen met m'n complete desinteresse voor trouwen en bruiloften, en dat ik ook oprecht geen flauw idee heb hoe zo'n feest in elkaar steekt, maarre, is het niet normaal dan dat het bruidspaar maar een paar drankjes betaald? :+
Ik ben pas een keer op een "echte" bruiloft geweest, en daar waren ook de eerste 2 drankjes gratis, de rest moest je zelf betalen (alcoholische dranken waren sowieso niet gratis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:29

Laurora schreef:
Zal wel aan mij liggen met m'n complete desinteresse voor trouwen en bruiloften, en dat ik ook oprecht geen flauw idee heb hoe zo'n feest in elkaar steekt, maarre, is het niet normaal dan dat het bruidspaar maar een paar drankjes betaald? :+
Ik ben pas een keer op een "echte" bruiloft geweest, en daar waren ook de eerste 2 drankjes gratis, de rest moest je zelf betalen (alcoholische dranken waren sowieso niet gratis)

Zo ken ik het niet, nooit meegemaakt.. Bruidspaar betaalt het hele feest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:30

Als ik uitgenodigd word voor een feest waar (eten) en drinken bij zit ga ik er niet van uit zelf te moeten betalen nee.
Geeft iemand een feest met; iedereen neemt wij wat hij/zij graag drinkt, dan uiteraard wel.

Geef dan geen feest als je het niet kunt betalen, feest geven is niet verplicht denk ik dan :+

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:30

Telt de goede slablaadjes uit de slazak vissen en er voedselvergiftiging aan overgehouden omdat ik het zonde vond van die ene euro die de zak kostte ook? :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:34

DuoPenotti schreef:
Als ik uitgenodigd word voor een feest waar (eten) en drinken bij zit ga ik er niet van uit zelf te moeten betalen nee.
Geeft iemand een feest met; iedereen neemt wij wat hij/zij graag drinkt, dan uiteraard wel.

Geef dan geen feest als je het niet kunt betalen, feest geven is niet verplicht denk ik dan :+

Nee maar feest is toch gewoon gezellig? Het samenzijn en het vieren van de gebeurtenis is toch het doel van het feest?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:35

Ja maar sommige mensen willen wel graag een feest geven, maar kunnen zich die 100 gasten x 4 drankjes pp x €2,50 per drankje niet veroorloven (en dan moet je nog geluk hebben als er niet een paar gasten zich volledig klemzuipen op jouw kosten)
Ik begrijp dat het verstandig is om vantevoren te communiceren met de gasten, maar gierig zou ik het niet per se willen noemen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:36

Twee drankjes betekend eigenlijk dat alleen het eerste uur voor je betaald word , de rest is dan op eigen kosten en ja daar vind ik wel wat van.

Ik vind het überhaupt belachelijk on op een uitgenodigd feest ergens voor te moeten betalen. Vind dat totaal niet gastvrij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:37

Ja maar dan geef je dat van te voren aan.
Niet als je daar aankomt en het zijn 2 consumpties. Ik heb het nog nooit meegemaakt of van iemand gehoord. Dus denk ook niet dat het erg gebruikelijk is.

En je kunt vooraf ook afkopen. Word er dan minder gedronken dan het afgesproken gedrag heb je pech, word er meer gezopen kost dat niets extra.

Heb wel eens een feestje gehad waar aangegeven werd neem je eigen drank mee. Prima :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:40

Wij betaalden ook alle eten en drank voor onze bruiloft en gasten. Heb zelf nog niet meegemaakt dat dat anders ging.
Maar ik zou het ook niet erg vinden om wat te betalen voor drankjes die ik op iemands feest nuttig. Als je een bruidspaar bent met grote familie maar een klein budget dan wordt eea wel erg krap natuurlijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:42

Opzich niet erg om je eigen drankjes te betalen, maar wel weet ik dat graag voordat ik op het feest aankom. Dan kan ik daar rekening mee houden met mijn andere uitgaven die maand :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:46

Ik vind het andersom een beetje hieruit: geen speciaal moment met iemand willen delen omdat je geen gratis drank krijgt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:49

Maar het kan ook andersom he.
Vanuit het bruidspaar gaat het er natuurlijk om dat men meedeelt in de vreugde en liefde, er dan voor zorgen dat je gasten niet uitdrogen is natuurlijk netjes, maar ik ken (helaas) best veel mensen die daar gewoon lekker misbruik van zouden gaan maken, die als ze het zelf zouden moeten betalen maar een drankje per uur zouden nemen, maar op het moment dat iemand het voor ze betaald zichzelf helemaal volgieten (dat zijn vaak dezelfde mensen die een rekening willen splitten als ze zes keer zoveel hebben gegeten en gedronken als de rest)
Dus ik begrijp best dat je daar als bruidspaar een limiet op zet, simpelweg om misbruik te voorkomen.
Uiteraard moet je dit gewoon op de uitnodiging zetten zodat niemand voor verrassingen komt te staan.

@sheran: ja dat bedoel ik eigenlijk te zeggen

Hoe dan ook ben ik geloof ik wel blij dat ik nooit van plan ben te trouwen :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:49

Sheran schreef:
Ik vind het andersom een beetje hieruit: geen speciaal moment met iemand willen delen omdat je geen gratis drank krijgt.

bijzondere manier van lezen. :)

Citaat:
Opzich niet erg om je eigen drankjes te betalen, maar wel weet ik dat graag voordat ik op het feest aankom

Citaat:
Niet als je daar aankomt en het zijn 2 consumpties.

En iemand had het over 100 man uitnodigen...dat is een eigen keuze natuurlijk.
Zoveel hoeven het er niet te zijn natuurljk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:51

ik heb nog nooit een bruiloft meegemaakt waarbij we zelf de drankjes moesten betalen :)
Zou ik het erg vinden? Nee, maar dan weet ik dat wel graag van tevoren. Vind ik het vreemd...dat wel :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:51

Zo kun je ook beredeneren maar mensen alleen voor de avond laten komen en dan ook nog maar twee drankjes betalen vind ik gierig.

Als je het dan tevoren communiceerd kunnen mensen er in ieder geval rekening mee houden door het cadeau aan te passen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:07

Tigress schreef:
Telt de goede slablaadjes uit de slazak vissen en er voedselvergiftiging aan overgehouden omdat ik het zonde vond van die ene euro die de zak kostte ook? :')

Jup!!!! 8-) }>

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:20

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:

bijzondere manier van lezen. :)

Citaat:
Opzich niet erg om je eigen drankjes te betalen, maar wel weet ik dat graag voordat ik op het feest aankom

Citaat:
Niet als je daar aankomt en het zijn 2 consumpties.

En iemand had het over 100 man uitnodigen...dat is een eigen keuze natuurlijk.
Zoveel hoeven het er niet te zijn natuurljk.

Sommige mensen hebben een grote familie :j
Zonder kinderen hebben wij al een familie van ruim 75 man.
Je kan niet de een uitnodigen en de ander niet dus ja. het blijft een eigen keuze, maar ergens ook weer niet altijd :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:42

Maar wie nodig je dan allemaal uit?

Nodig ik hier naaste familie.
Dus (schoon) ouders, (schoon) broers/zussen. Hun kinderen, dus onze neef nichtjes. Enkele vrienden Kom ik op 35 uit.

Ja ga ik oom tantes en vanuit daar neven en nichten uitnodigen ga ik richting 150.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:49

Ik zou het allemaal geen probleem vinden maar idd wel graag van te voren willen weten als het afwijkt van de standaard. Even in het extreme geval stel je bent uitgenodigd voor eten en feest en stopt mede daarom een flink bedrag in de envelop, dan voelt het toch wat banketstaaf als je vervolgens aan het einde van de avond elke hap en slok zelf mag aftikken.

Andersom heb ik weleens meegemaakt dat mijn man met een vriend op een bruiloft nogal los gingen aan het einde van de avond qua hoeveelheid drank. Omdat het personeel erg graag bijschonk en rondjes met drank deed gedurende de avond ging ik er vanuit dat er niet was afgekocht. Dus toen het bruidspaar terug was van huwelijksreis voorzichtig aangekaart hoe het daarmee zat en gevraagd of we wat extra konden bijbetalen want dit was (in elk geval voor ons gevoel) redelijk buitensporig. Maar het feest bleek qua drank toch volledig afgekocht :Y)