renateeee_ schreef:Vanaf 38 is het geen verhoging meer maar koorts. Verhoging is vanaf 37,5 tot 38
Gemiddeld gezien ja. Ik zit dus altijd tussen die waardes. Met 37 graden heb ik het echt ijskoud, dat is voor mij ondertemperatuur. Bij 36,5 ga ik trillen als een idioot en krijg een torenhoge hartslag, dat vind mijn lichaam dus echt veeeeel te laag. Terwijl ik in de zomer bij inspanning zo op de 38,5 uitkom. Voelt niet lekker hoor, maar koorts voel ik pas rond de 39 graden.
Wel irritant trouwens, want ook in ziekenhuizen vergeten ze nogal eens dat een kleine groep mensen standaard afwijkt van het gemiddelde. Ik ben een paar keer geopereerd en echt elke keer moest ik de verpleegsters duidelijk maken dat die 37,5 voor mij eerder laag is dan verhoging... Keer op keer wilden ze operaties annuleren omdat ik verhoging zou hebben. Vreselijk vervelend...
Brengt me meteen tot iets wat ik me vaker afvraag: waarom houden zoveel mensen zo strak vast aan protocollen en cijfertjes? Dat je het als richtlijn gebruikt is alleen maar goed, maar het is toch belachelijk dat ik dokters en soortgelijke professionals moet wijzen op het feit dat niet elk mens in dat strakke protocol past? Er is mij maar zelden gevraagt wat mn normale temperatuur is, ze concluderen liever direct dat het te hoog is. Ik heb ook een keer gehad dat ik gewoon niet werd geloofd, totdat mn temperatuur dus dagenlang zo bleef en ik fit en vrolijk was, toen moesten ze toch toegeven dat het wel zo zal zijn. Terwijl ik echt niet de enige ben, er zijn meer mensen die buiten de gemiddelde cijfertjes vallen. Het heet niet voor niks gemiddeld, niet standaard. Waarom is dat principe voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten?