Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:37

gohya schreef:
Ik dacht ook dat 37 de lichaams temperatuur was.Bij 38 heb je verhoging.
Maar sommige mensen,zoals ik,hebben een lagere [35,4 tot 35,9] lichaams temperatuur,dat is ook normaal.

Ik ben het tegenovergestelde van jou, mijn normale temperatuur wisselt tussen 37,4 en 38. Als 38 verhoging is, heb ik dat dus elke dag in mn leven. Het meerendeel van de mensen schommelt rond de 37, maar het is wel een zogenaamde normaalverdeling, dwz dat er een klein percentage mensen is die daarbuiten valt, zoals wij. Maar dat is dus zowel lager als hoger.

Wat betreft de kraan, kan het niet zo zijn dat het net een tikje hoger is dan gemiddelde lichaamstemperatuur omdat je altijd wat verdamping hebt en het water dus iets kouder aanvoelt dan het werkelijk is? Dus water van 38 graden voelt als 37?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:57

MamaMiesje schreef:
Hoe dat slot-symbooltje linksboven in het scherm van mijn androidsmartphone komt. En: hoe krijg ik het weer weg? :')

Waarschijnlijk heb je je schermrotatie uit gezet. Dit kan je aan of uit zetten als je naar boven of beneden veegt op je telefoon (ik heb een iPhone maar bij Samsung zal het ook wel zo werken?)
Naar kan je naast je wifi,camera,zaklamp etc,ook op dat slotje klikken. Als het knopje uit staat is het slotje weg :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:11

Zwerte schreef:
gohya schreef:
Ik dacht ook dat 37 de lichaams temperatuur was.Bij 38 heb je verhoging.
Maar sommige mensen,zoals ik,hebben een lagere [35,4 tot 35,9] lichaams temperatuur,dat is ook normaal.

Ik ben het tegenovergestelde van jou, mijn normale temperatuur wisselt tussen 37,4 en 38. Als 38 verhoging is, heb ik dat dus elke dag in mn leven. Het meerendeel van de mensen schommelt rond de 37, maar het is wel een zogenaamde normaalverdeling, dwz dat er een klein percentage mensen is die daarbuiten valt, zoals wij. Maar dat is dus zowel lager als hoger.

Wat betreft de kraan, kan het niet zo zijn dat het net een tikje hoger is dan gemiddelde lichaamstemperatuur omdat je altijd wat verdamping hebt en het water dus iets kouder aanvoelt dan het werkelijk is? Dus water van 38 graden voelt als 37?

In de geneeskunde is 38 graden idd. verhoging.Maar voor sommige mensen is dit gewoon hun normale temperatuur en is het geen verhoging voor ze. ;)

renateeee_

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:24

Vanaf 38 is het geen verhoging meer maar koorts. Verhoging is vanaf 37,5 tot 38

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:22

voor zover ik bekend heeft de douche een standaard temperatuur van 38 graden omdat dit gemiddeld genomen overeenkomt met de temperatuur van de huid, hooguit een enkele of twee graden erboven..

Als je veel warmer doucht dan je lichaamstemperatuur (dus zeg maar 39-40 of hoger), dan werkt dit uitdrogend voor je huid, zeer zeker als je dan ook nog scheutig bent met zeep.

Een keer heet douchen is niet zo'n probleem natuurlijk, al maakt het loom.. het helpt wel tegen een opkomende verkoudheid (niet om verkoudheid te voorkomen, maar om een bestaande te bestrijden).

Koud douchen kan geen kwaad, het werkt hooguit verfrissend

zo is het mij geleerd in het verleden..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:13

Trekken jullie kleren direct vanuit de winkel aan of gooien jullie ze eerst in de was? Ik heb een jeans gekocht en eigenlijk wil ik hem vanavond aan maar hij is nog niet in de was geweest. De verkoper had hem voor mij wel uit het magazijn gehaald dus waarschijnlijk heeft niemand anders hem aangehad maar toch..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:36

renateeee_ schreef:

Gemiddeld gezien ja. Ik zit dus altijd tussen die waardes. Met 37 graden heb ik het echt ijskoud, dat is voor mij ondertemperatuur. Bij 36,5 ga ik trillen als een idioot en krijg een torenhoge hartslag, dat vind mijn lichaam dus echt veeeeel te laag. Terwijl ik in de zomer bij inspanning zo op de 38,5 uitkom. Voelt niet lekker hoor, maar koorts voel ik pas rond de 39 graden.
Wel irritant trouwens, want ook in ziekenhuizen vergeten ze nogal eens dat een kleine groep mensen standaard afwijkt van het gemiddelde. Ik ben een paar keer geopereerd en echt elke keer moest ik de verpleegsters duidelijk maken dat die 37,5 voor mij eerder laag is dan verhoging... Keer op keer wilden ze operaties annuleren omdat ik verhoging zou hebben. Vreselijk vervelend...

Brengt me meteen tot iets wat ik me vaker afvraag: waarom houden zoveel mensen zo strak vast aan protocollen en cijfertjes? Dat je het als richtlijn gebruikt is alleen maar goed, maar het is toch belachelijk dat ik dokters en soortgelijke professionals moet wijzen op het feit dat niet elk mens in dat strakke protocol past? Er is mij maar zelden gevraagt wat mn normale temperatuur is, ze concluderen liever direct dat het te hoog is. Ik heb ook een keer gehad dat ik gewoon niet werd geloofd, totdat mn temperatuur dus dagenlang zo bleef en ik fit en vrolijk was, toen moesten ze toch toegeven dat het wel zo zal zijn. Terwijl ik echt niet de enige ben, er zijn meer mensen die buiten de gemiddelde cijfertjes vallen. Het heet niet voor niks gemiddeld, niet standaard. Waarom is dat principe voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:37

Ik trek ze altijd aan zonder eerst te wassen. Daar heb ik nooit overna gedacht eigenlijk :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:38

Free2 schreef:
Trekken jullie kleren direct vanuit de winkel aan of gooien jullie ze eerst in de was? Ik heb een jeans gekocht en eigenlijk wil ik hem vanavond aan maar hij is nog niet in de was geweest. De verkoper had hem voor mij wel uit het magazijn gehaald dus waarschijnlijk heeft niemand anders hem aangehad maar toch..

Hangt van de kleren af. Ik gebruik mn neus, als het niet lekker ruikt gaat het eerst in de was. Maar ik ben dan ook lui in dat soort dingen, als ik me een was kan besparen doe ik dat graag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:25

Zwerte schreef:
Brengt me meteen tot iets wat ik me vaker afvraag: waarom houden zoveel mensen zo strak vast aan protocollen en cijfertjes? Dat je het als richtlijn gebruikt is alleen maar goed, maar (....) Terwijl ik echt niet de enige ben, er zijn meer mensen die buiten de gemiddelde cijfertjes vallen. Het heet niet voor niks gemiddeld, niet standaard. Waarom is dat principe voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten?

Ja, goede vraag!
Mbt de medische wereld geldt, dat er in feite geen gegevens over "de standaard mens" zijn.
De standaard voor medici is een denkbeeldige man
(....feministen alles landen, verenigt u....!)
die 1.70 lang is, 70 kilo of iets van dien aard weegt, niet rookt - en onofficieel: hij is 25 jaar oud, studeert geneeskunde en is van Europese origine.
(Medici weten in feite weinig over kinderen, vrouwen en bejaarden en mensen met de rijke, niet euroese genetische diversiteit.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:29

elenaMM77 schreef:
Amaris schreef:
Is dat niet de adrenaline die daarvoor zorgt?

nee adrenaline zorgt ervoor dat je vlotter kunt vluchten/sterker/meer alert bent. Adrenaline is zeer kortdurend, puur zodat je in staat bent bijvoorbeeld op een gebroken been toch een paar meter te vluchten zodat je niet door die aanstormende trein overreden wordt.. of in het dierenrijk, dat je met een die gebroken poot, nog net een boom in kunt klimmen om buiten het bereik van de leeuw te komen.
Het is ook het stofje waardoor een moeder letterlijk een auto kan optillen als haar kind eronder ligt.

Adrenaline zorgt er ook voor, dat pijn die NU ( = acuut, in DEZE noodsituatie) niet belangrijk is, niet wordt gevoeld.
Idd: dat weglopen op dat gebroken been.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:35

38 grAden op douchekraan is ivm mogelijke verbranding van kinderen. Die kunnen niet Zelf duidelijk aangeven of het te heet is. Vergeet niet dat een kinderhuidje sneller verbrand dan van een volwassene. In kranen niet ouder dan 10 jaar zit ook vaak wel een klik systeem op, zodat je niet per ongeluk doordraaid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:07

Zwerte schreef:
renateeee_ schreef:

Gemiddeld gezien ja. Ik zit dus altijd tussen die waardes. Met 37 graden heb ik het echt ijskoud, dat is voor mij ondertemperatuur. Bij 36,5 ga ik trillen als een idioot en krijg een torenhoge hartslag, dat vind mijn lichaam dus echt veeeeel te laag. Terwijl ik in de zomer bij inspanning zo op de 38,5 uitkom. Voelt niet lekker hoor, maar koorts voel ik pas rond de 39 graden.
Wel irritant trouwens, want ook in ziekenhuizen vergeten ze nogal eens dat een kleine groep mensen standaard afwijkt van het gemiddelde. Ik ben een paar keer geopereerd en echt elke keer moest ik de verpleegsters duidelijk maken dat die 37,5 voor mij eerder laag is dan verhoging... Keer op keer wilden ze operaties annuleren omdat ik verhoging zou hebben. Vreselijk vervelend...

Brengt me meteen tot iets wat ik me vaker afvraag: waarom houden zoveel mensen zo strak vast aan protocollen en cijfertjes? Dat je het als richtlijn gebruikt is alleen maar goed, maar het is toch belachelijk dat ik dokters en soortgelijke professionals moet wijzen op het feit dat niet elk mens in dat strakke protocol past? Er is mij maar zelden gevraagt wat mn normale temperatuur is, ze concluderen liever direct dat het te hoog is. Ik heb ook een keer gehad dat ik gewoon niet werd geloofd, totdat mn temperatuur dus dagenlang zo bleef en ik fit en vrolijk was, toen moesten ze toch toegeven dat het wel zo zal zijn. Terwijl ik echt niet de enige ben, er zijn meer mensen die buiten de gemiddelde cijfertjes vallen. Het heet niet voor niks gemiddeld, niet standaard. Waarom is dat principe voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten?

Daar heb ik dus ook altijd problemen mee.Willen ze niet opereren omdat de temperatuur en/of bloeddruk zo laag is.Leg ik uit dat ik dat altijd heb.Of je mag niet naar huis als je temperatuur te laag is.
Of ze pakken een andere thermometer,denken dat die ene miss. wel kapot is. :)

Vraag ik me ook af,waarom die protocollen toch steeds?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:27

Reindeer, komt die naam van dat ze al heel lang voor de slee gebruikt worden? met reins dus?
Of komt de naam gewoon heel ergens anders vandaan en ben ik een beetje blond?

Heb t geprobeerd op google, maar dan komen me veelste ingewikkelde woorden voorbij :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:07

Over de protocollen: die zijn absoluut nodig. Zonder protocollen zijn er geen duidelijke richtlijnen die gevolgd moeten worden in bepaalde situaties. Dan komt het erop neer dat een arts in alle situaties zelf moet gaan bedenken wat te doen en wat goed is. Met andere woorden, de kans is dan veel groter op fouten en medische missers.

Dit is ook onder andere de reden dat wij op onze studie incident analyses moeten uitvoeren. Protocollen zijn dus enorm belangrijk in de medische wereld.

Kan niet uitgebreider reageren want bokt werkt niet zo lekker op mijn mobiel :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:34

Ghostattack schreef:
Over de protocollen: die zijn absoluut nodig. Zonder protocollen zijn er geen duidelijke richtlijnen die gevolgd moeten worden in bepaalde situaties. Dan komt het erop neer dat een arts in alle situaties zelf moet gaan bedenken wat te doen en wat goed is. Met andere woorden, de kans is dan veel groter op fouten en medische missers.

Dit is ook onder andere de reden dat wij op onze studie incident analyses moeten uitvoeren. Protocollen zijn dus enorm belangrijk in de medische wereld.

Kan niet uitgebreider reageren want bokt werkt niet zo lekker op mijn mobiel :=

Dat snap ik ook. Maar ik vraag me dus af waarom er zo spastisch aan vastgehouden word. Er is altijd een percentage mensen die er niet in past. Waarom vergeten zoveel mensen dat?
Om het bij mn eigen voorbeeld te houden, is het logisch dat ze eerst denken 'oei temperatuur iets hoog'. Maar waarom niet even aan mij vragen wat mijn normale temperatuur is? Ze gaan er direct vanuit dat het verhoging is en ik moet ze dan echt overtuigen dat het niet zo is. Zoals ik al zei: het zijn richtlijnen, geen vaststaande feiten en zo word het vaak wel gebruikt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:17

Het zou handig zijn als dit in je medisch dossier zou komen te staan?
Dan weten ze tenminste dat jou temperatuur altijd zo is,dat die voor jou normaal is.
Net als de bloeddruk,ook belangrijk.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:14

amkeVH schreef:
Reindeer, komt die naam van dat ze al heel lang voor de slee gebruikt worden? met reins dus?
Of komt de naam gewoon heel ergens anders vandaan en ben ik een beetje blond?

Heb t geprobeerd op google, maar dan komen me veelste ingewikkelde woorden voorbij :+

Het woord reindeer is van Noorse oorsprong (hreinn) wat weer afkomstig is van o.a. het woord hrainaz, wat 'gehoornd dier' betekent.
Het stuk 'deer' komt van het oude Engels en betekende oorspronkelijk een wild dier, maakt niet uit welke soort.

Is dus niet speciaal zo bedacht omdat ze voor de slee staan, al is het wel heel toevallig dat ze dan zo heten :D

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:15

Okay dankjewel!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:01

Waarschijnlijk een hele domme vraag dit, maar als je veters koopt zit er in dat pakje dan 2 veters of moet je er dan nog een pakje bijkopen ? :+

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:05

Voor zover ik weet zitten er altijd twee veters in.
Ik vervang altijd alleen de kapotte maar het zal wel zijn zodat je weer 2 dezelfde veters in je schoenen kan zetten, zonder kleur & structuur verschil :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:11

Veters worden inderdaad per set verkocht, net zoals sokken;)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:06

Ik vroeg me pas af: je kan in principe gewoon aan de elektriciteitsdraden hangen (zeg maar bij de grote masten), zolang je maar niet in contact staat met de aarde. (Vandaar dat mussen erop kunnen zitten etc)

Ik vroeg me nu dus af, stel je landt er in met je parachute en zit daarin vast, hoe komen ze je dan redden? Zonder je te elektrocuteren. Moeten ze dat dan helemaal afsluiten?

Waarom ik me dit afvraag... Geen idee, was benieuwd. zag het helemaal voor me x)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:45

Ik denk dat ze je op dezelfde manier redden als dat ze onderhoud uitvoeren aan de kabels. Hoe dat dan precies is weet ik ook niet hahaha

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:26

Waar staat de afkorting VVV bon voor? Is dat hetzelfde als de afkorting voor de VVV kantoren (toeristen informatie, Vereniging voor Vreemdelingen verkeer)?

Ik vraag het me al tijden af :')