Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:51

Precies Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:53

wat zijn de feesten binnen de gemeenschap eigenlijk?
oud en nieuw vieren mijn oom en tante wel trouwens.

en toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren en een andere tante en oom 40 jaar,waren ze er wel,maar zonder geschenk.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:57

Oud en nieuw vieren we in principe ook niet. Er zullen idd heus wel JG zijn die dat wel doen, maar ik ken ook wel JG die rustig hun verjaardag vieren oid. Zelf doe ik dat allemaal niet.

Als iemand zoveel jaar getrouwd is, tuurlijk vieren we dat! Ook met geschenk!

Echt feesten binnen de gemeenschap hebben we niet, wel hebben we altijd het Congres, de Kring en Dagvergadering. Het congres duurt altijd 3 dagen waarin je zeg maar onderwijs krijgt, net zoals in de koninkrijkszaal (de bijeenkomst hal zoals het hier genoemd wordt). De Kring duurt altijd 2 dagen en da dagvergadering 1 dag.
Nu vragen jullie je natuurlijk af wat daar zo leuk aan is, maar je bent met gigantisch veel geloofsgenoten daar aanwezig en je ziet altijd oude bekenden, dat is ontzettend gezellig, maar ook aanmoedigend Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:02

maar dan snap ik weer niet,een verjaardag mag niet(ze waren er ook toen ik 16 werd,erg leuk daar niet van)maar iets aparts als 25 jaar getrouwd zijn mag wel?
of mag je het een beetje zelf indelen zegmaar

ik heb een tante met wie ik al jaren geen contact meer heb,en die beloofde mij dat er in het paradijs een paard op me stond te wachten,en ik maar hopen dat ik naar het paradijs ging

ik heb wel een mooi boek met bijbelverhalen van mijn oom en tante gekregen,ondanks dat ik niet gelovig bent,is het een mooi kinderboek met hele mooie plaatjes.
beetje gelig boek met glimmende rode letters.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:05

Snoevie schreef:
maar dan snap ik weer niet,een verjaardag mag niet(ze waren er ook toen ik 16 werd,erg leuk daar niet van)maar iets aparts als 25 jaar getrouwd zijn mag wel?
of mag je het een beetje zelf indelen zegmaar

ik heb een tante met wie ik al jaren geen contact meer heb,en die beloofde mij dat er in het paradijs een paard op me stond te wachten,en ik maar hopen dat ik naar het paradijs ging

ik heb wel een mooi boek met bijbelverhalen van mijn oom en tante gekregen,ondanks dat ik niet gelovig bent,is het een mooi kinderboek met hele mooie plaatjes.
beetje gelig boek met glimmende rode letters.

Vetgedrukte:

Ja, in de bijbel is een verjaardag een heidens feest. Ook (en gebeurtenis inde bijbel) omdat er een keer een hoofd van iemand wordt geserveerd zeg maar op een verjaardag. Het is niet iets dat je zelf in mag delen.

Dat boek ken ik Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:06

ah oke op die manier

ja dat boek blader ik nog weleens door.
er staat geen uitgever of schrijver oid op,alleen de tekst: mijn boek met bijbelverhalen oid

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:06

lees de rest morgen wel oid. Doei!!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:07

Om terug te komen op de vraag van de TS en waar het hier mee gebegon:

Vriendin van me (begonnen als mijn auto-rij-instructrice Knipoog ) is Jehova. Het hele gezin, pa, ma en 3 dochters. Tijdens de rijlessen vaak over de verschillen en overeenkomsten gehad en waarom we iets dachten en vonden. Heel verschillende meningen hebben we zeg Knipoog

Zij gelooft dat de wereld op een dag zal vergaan, op teken van God. Alleen de dieren én de mensen die zich hebben bekeerd als Jehovagetuigen zullen overleven.
Nu zijn veel Jehova's (mn vriendin en 'er familie iig) zeer aardige mensen die het beste willen voor iedereen om hun heen. Dáarom willen ze je overtuigen Johova te worden. Omdat ze niet willen dat je vergaat.
Ze gaat zelf ook langs de deuren (ze geven per jaar aan hoeveel uur vrijwilligerswerk ze gaan doen) met een vriendin en spreekt mensen op straat aan.
Nooit zijn ze vervelend geweest of bekeerderig. Tijdens de rijlessen al helemaal niet.
Ze weet van mij dat ik bijna / twijvelend katholiek ben, ze weet en gelooft dat ik dus verga als het zover is en God ingrijpt. We hebben het daar ook over gehad en toen zei ze me dat ze wist dat ik een goed mens ben maar nog niet zo ver ben om te bekeren, en dat God ook de goede mensen zou sparen als de wereld vergaat.

Zij heeft zelf een grote 'hekel' aan geloofsgenoten die opdringerig zijn, ze verschillen onderling ook sterk van mening over het geloof. Heb haar wel eens horen klagen over te opdringerigge genoten.
Het is tegenwoordig niet het typische voetje tussen de deur, sommige helaas wel, maar de Jehova's zijn wel volhoudend Knipoog

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:11

beantsje schreef:
krak schreef:
voordat mijn tante in december is gestorven, is er een gelovig persoon (een familielid btw!) geweest die durfde te verkondigen dat mijn tante zich nu toch maar eens terug moest gaan bekeren naar god. die persoon bleef daar trouwens over aandringen, telkens zij mijn tante zag. ze begon gewoon te bidden bij mijn tante, ook al wilde mijn tante zelf dit niet. het kwam er voor die persoon op neer, dat mijn tante het aan haar zelf had te danken dat ze op sterven lag. had ze maar trouw blijven geloven, dan lag ze daar niet....
dit kreeg ik allemaal pas te horen nadat mijn tante is gestorven. en ik ben er zeker van dat mijn ouders mij nog niet de helft hebben verteld....

kijk, dat soort dingen daar zit ik me nu plaatsvervangend voor te schamen. Kromme tenen...
Ik zou dat ook niet moeten horen. Zo'n actie van die persoon naar jouw tante toe is harteloos en respectloos (en in mijn ogen dus heel onchristelijk). Ik kan me heel, heel goed voorstellen dat je daar heel kwaad op wordt; dat zou ik ook worden!

En daar sluit ik me helemaal bij aan!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:19

ach, ik vind dat iedereen elkaar in z'n waarde moet laten, dus vind dan ook dat ze niet telkens die onzin bij een ander moeten opdringen, want dat is het enige wat ze doen.
hier hebben we eens gelachen: kwam er eentje aan de deur met de mededeling "ik kom de leer van christus brengen". tja en leer is ook brabants dialect voor een ladder. Wij antwoorden: zet hem maar in de garage neer hahaha. Hij was zo weg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:04

Ashley__ schreef:
Ik heb hier echt vaak over nagedacht en ga het plaatsen ook.

Ik ben zelf Jehovah's Getuigen. Al vanaf dat ik baby was. Ik vind het jammer dat veel mensen er zo negatief over denken, maar er zijn genoeg mensen die dat niet doen.

Over het opdringerige gedoe, daar weet ik zelf niks van. Heb ik iig nog nooit gehoord of gezien of meegemaakt. Al moet ik zeggen dat ik zelf (nog) niet 'langs de deuren' ga (bij ons wordt dat velddienst genoemd). Er gaan soms ook van die verhalen te ronde met voeten tussen de deur enzo, maar dat is beslist niet zo!

Als mensen vragen hebben mogen ze ze stellen en ik zal proberen ze te beantwoorden.

YES welkom Ashley, het is altijd fijner met mensen te praten, dan over mensen!
Mijn brandende vraag: Zien jullie jezelf als christenen? En wat maakt jullie nu zo wezenlijk anders, dat het blijkbaar nodig was om daar een heel apart genootschap voor te stichten, los van de christelijke kerk?
Want in wezen geloven jullie toch ongeveer hetzelfde?
En kan/moet een oprecht christen in jullie ogen nog bekeerd worden?
Ik vind het ook helemaal niet erg als je deze vragen aan mensen in jullie gemeenschap voorlegt hoor, ik heb ze al diverse keren gesteld maar ik heb er nooit bevredigend antwoord op gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:25

En dan toch moet ik weer denken aan het homo-zijn... Ik weet haast zeker dat dat voor JG's een reden tot uitsluiting moet zijn?

Hoe bang moet je dan wel niet zijn om jezelf te kunnen zijn, als je weet dat het uitkomen voor je eigen persoonlijkheid betekend dat je afgesneden word van je familie?

Dan ben je toch niet meer vergevensgezind? Ik kan me daar echt geen voorstelling bij maken, en word daar alleen maar heel verdrietig van.

Als iemand zo lief is als maar kan, respect heeft voor alles wat leeft, etc. etc... Wat maakt het dan nog uit op wie hij of zij verliefd wordt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:12

helaas is JC daar niet uniek in, Rock...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:14

hmmm ja daar ben ik het mee eens,in veel geloven word je uitgesloten als je homo bent niet alleen bij de JG.

en het verhaal dat je vergaat als je geen JG bent staat me ook tegen.
zou 'god' alle anderen laten sterven?

(JC beantsje Haha! leuke zadels)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:26

Snoevie schreef:
hmmm ja daar ben ik het mee eens,in veel geloven word je uitgesloten als je homo bent niet alleen bij de JG.

en het verhaal dat je vergaat als je geen JG bent staat me ook tegen.
zou 'god' alle anderen laten sterven?

(JC beantsje Haha! leuke zadels)

Mee eens, als dat de god is dan is hij helemaal niet zo vredelievend als hij voorgesteld word.
Dan hoef ik sowieso niet in het select groepje te horen, laat mij maar rechtvaardig zijn en in het niets verdwijnen
Verhalen als je gaat niet naar de hemel, je gaat sterven zorgt voor dat mensen bekeren met angst, niet met het hart.

Een minuscuul groepje ouders hoor je dat zelfs gebruiken om hun kinderen te bekeren Nagelbijten / Gniffelen. Alhoewel dat ik dat anderzijds snap, als je toch geloofd in het sterven gedeelde. Zou je dat niet zonder je kinderen willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:51

Nee klopt, dat geldt niet alleen voor JG, maar waarschijnlijk zal het bij JG echt een standaard zijn om dat soort mensen uit te sluiten...

Heb zelf het gevoel dat bij andere geloven toch vaak meer wordt overgelaten aan de eigen interpretatie en eigen keuze.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:54

bij de moslims ook(vroegere vriendin van me is moslim geworden,en die willen echt niets met homo's te maken hebben)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:56

Ik snap eigenlijk niet waarom, ja ze kunnen geen kindjes maken maar onvruchtbare vrouwen dan? Het is de natuur, hoe wij leven staat alles behalve dicht bij de natuur.

Degene zonder zonde, gooit de eerste steen Nagelbijten / Gniffelen of word dit zinnetje selectief vergeten Tong uitsteken (wat overigens een pracht zin is)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:18

Ashley__ schreef:
Over het opdringerige gedoe, daar weet ik zelf niks van. Heb ik iig nog nooit gehoord of gezien of meegemaakt. Al moet ik zeggen dat ik zelf (nog) niet 'langs de deuren' ga (bij ons wordt dat velddienst genoemd). Er gaan soms ook van die verhalen te ronde met voeten tussen de deur enzo, maar dat is beslist niet zo!

Dat jij het nog nooit hebt meegemaakt of niet doet wil niet zeggen dát het ook niet gebeurt.
Wij hebben hier al een aantal malen voeten of handen tussen de deur gehad. En dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Ik zeg niet dat ALLE JG's dat doen, absoluut niet.
Als iemand iets anders gelooft dan ik resprecteer ik dat, maar dan verwacht ik anders om ook dat ze respecteren dat ik nergens in geloof

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:22

maar heel veel mensen zien de JG als voetendouwers,en dat is gewoon niet eerlijk,dat word er denk ik mee bedoeld.
als je het over JG hebt,zeggen veel mensen: ja dat zijn toch die mensen die hun voet tussen de deur zetten.

wij hebben het nog nooit meegemaakt,de JG die hier zeer zelden aan de deur komen,zijn altijd zeer beleefd

wel een keer collectant van greenpeace aan de deur gehad,die zette wel zn voet ertussen......

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:27

Dat hou je toch, zolang er een kleine groep is die het wel doet. -ookal is het niet terecht-
Niet iedereen wenst het bezoek van JG en dan worden al snel de negatieve kenmerken van een kleine groep JG die dat wel doet een groot herkenningspunt.
Bij moslims wordt ook vaak direct een link gelegd met terrorisme toch...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:30

ja,maar laten we eerlijk zijn,heel vaak heeft het wel met elkaar te maken.(oke maar daar ging de discussie niet over,sorry)
maargoed dan is het nog fout om iedere moslim zo te bestempelen natuurlijk.

de goede lijden altijd onder de slechten,zo zie je maar weer.

veel mensen die het voet tussen de deur verhaal vertellen blijken het uiteindelijk alleen van horen zeggen te hebben.
ik zeg niet dat het bij jou zo is,hoor.
maar ik zie het in mijn omgeving(vriendin van een vriend van een buurvrouw van een neef,die heeft een keer meegemaakt.....snappie)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:43

Ashley...welkom Doei! fijn dat we wat aan je mogen vragen Ja

Ik heb een brandende vraag en ik hoop dat jij hem kan(proberen) te beantwoorden...

Dit is al heel lang geleden gebeurd hoor,vroeger hadden wij JG in de straat wonen met een klein kindje,ik meen ergens tussen de 4 en 6 jaar.Dit kindje kreeg een ongeluk en had een bloedtransfusie nodig maar de ouders weigerden dit vanwege hun geloofsovertuiging.Het kindje stierf omdat het "Gods wil" zou zijn,met een transfusie had dit kindje een zeer goede kans op overleven gehad.

Kun jij mij uitleggen of dit nog steeds zo is?Ik snap de gedachtegang van "onrein bloed" wel maar hoe kun je een kindje van deze leeftijd ter dood veroordelen terwijl dit niet had gehoeven.Ook omdat dit alles een bewuste keuze is van de ouders en niet van het kind.
Als niet-JG is dit namelijk moeilijk te verkroppen....

Ik hoop dat je deze vraag voor mij kunt/wilt beantwoorden....als je dit niet kunt/wilt heb ik daar uiteraard alle begrip voor Knipoog

Over het hele homo-gedoe,ik ben voor leven en laten leven hoor..zolang het allemaal in overeenstemming gebeurd met de andere partij.Ik ken genoeg mensen die gaan voor hetzelfde geslacht en ik vind ze geweldig gezelschap hoor Haha!
Kwestie van respect vind ik Bloos

Ik las ergens dat mensen én dieren zich bekeren Verward hoe kan een dier zich nu bekeren...een leeuw vreet zijn prooi op en zorgt er op zijn manier voor dat de kudde prooidieren sterk en gezond blijft.
De natuur is keihard en het is de aard van het dier,zijn natuur en hier kan hij niets aan veranderen.
Ik weet niet of jullie bekent zijn met het verhaal van de vos en de schorpioen?

De schorpioen vraagt aan de vos of hij mee mag liften naar de andere kant van de rivier maar de vos twijfelt....
"Als ik jou een lift geef dat steek je mij",dus de schorpioen zegt"nee dat doe ik niet want dan verdrinken we beide"
De vos stemt ermee in en neemt de schorpioen mee en zwemt de rivier over,halverwege steekt de schorpioen de vos en de vos zegt,wat doe je nu...je had het belooft,nu verdrinken we allebei....
De schorpioen zegt"ik kan er niets aan doen,het is mijn natuur om te steken"

Ik vond dit een mooi verhaal om aan te geven dat je dieren niet kan veranderen,hun manier van doen zit teveel geworteld in hun genen.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 25-08-08 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:44

beantsje schreef:
YES welkom Ashley, het is altijd fijner met mensen te praten, dan over mensen!
Mijn brandende vraag: Zien jullie jezelf als christenen? En wat maakt jullie nu zo wezenlijk anders, dat het blijkbaar nodig was om daar een heel apart genootschap voor te stichten, los van de christelijke kerk?
Want in wezen geloven jullie toch ongeveer hetzelfde?
En kan/moet een oprecht christen in jullie ogen nog bekeerd worden?
Ik vind het ook helemaal niet erg als je deze vragen aan mensen in jullie gemeenschap voorlegt hoor, ik heb ze al diverse keren gesteld maar ik heb er nooit bevredigend antwoord op gekregen.

Wij zien onszelf wel als een christen ja, maar dan idd anders als die mensen die zich christen noemen en naar de kerk gaan. Wij zijn anders omdat we natuurlijk al die feestdagen niet vieren en die andere 'christenen' wel. Wij hebben onze eigen zaal waar we bijeenkomen. Wij geloven in een andere god als de mensen die naar de kerk gaan.
Wij geloven niet hetzelfde. Veel mensen die naar de kerk gaan denken dat je als je dood gaat naar de hemel gaat oid. Maar na de dood is geen leven meer, ook niet in de hemel. Dat geloven wij.

Dat jullie het hebben over bekeerd worden....mensen die JG zijn, zijn niet bekeerd. Wij gaan idd langs de deuren om andere mensen geinteresseerd te maken in ons geloof (las hier zelf dat sommige dan opdringerig waren, heb ik zelf nog niet meegemaakt). Wij kunnen dan 1 van onze 'blaadjes' achterlaten (oftewel de Wachttoren en/of Ontwaakt) en mensen kunnen dat dan lezen. Ze beslissen zelf of ze een JG willen worden, daarvoor hoef je je niet te bekeren.

Nog 1 ding die ik wil zeggen. Bij veel kerken worden kindjes al bij hun geboorte gedoopt. Kunnen daar dus niet zelf over beslissen of ze dat daadwerkelijk willen. Bij ons gaat het zo, je kiest zelf wanneer je gedoopt wilt worden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:47

roxiie schreef:
Ashley__ schreef:

Dat jij het nog nooit hebt meegemaakt of niet doet wil niet zeggen dát het ook niet gebeurt.
Wij hebben hier al een aantal malen voeten of handen tussen de deur gehad. En dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Ik zeg niet dat ALLE JG's dat doen, absoluut niet.
Als iemand iets anders gelooft dan ik resprecteer ik dat, maar dan verwacht ik anders om ook dat ze respecteren dat ik nergens in geloof

Het zal ook zeker wel gebeuren en dat is ook niet goed! Dat ben ik met je eens. Ik zeg alleen dat ze hier bij mij in de regio's enzo niet doen.