Lieve allemaal,
Alweer ben ik stil, stil van jullie troostende woorden. Van begin af aan heb ik enorm veel steun aan al jullie reacties, het is heel bijzonder. Papa is er nog, maar wat gaat het slecht... Het is zo, zo oneerlijk. Totaal uitgemergeld en de blik in zijn ogen is...
daar heb ik gewoon geen woorden voor. Als ik bij hem ben, voel ik een enorme kracht. Het gaat vanzelf. Vanmorgen was ik een paar uur alleen met 'm, dat zijn speciale en dierbare momenten. Ik stel hem gerust, houd zijn hand vast (waar hij zelf regelmatig om vraagt) en leg zo nu en dan mijn hoofd op bed, dicht bij dat van hem. Iedere keer denk ik, nu gaat hij, in mijn armen. Maar toch wordt hij weer wakker. Hij is altijd een rusteloze slaper geweest en nu dus ook. Ieder kwartier wil hij met zijn hoofd aan de andere kant van het bed liggen (dan weer voeteneind, dan weer gewoon, enz.) Dat kan hij zelf bijna niet, dus helpen we hem daarbij. Dag en nacht. We hebben net iemand van de huisartsenpost laten komen voor een extra slaapmiddel, want dit is niet te doen. Het is slopend en voor papa gewoon ontzettend zielig. Op deze manier kan hij zijn rust niet vinden. Het zijn werkelijk hartverscheurende momenten. Zo ook net met die arts. Toen die klaar was en hij papa voorzichtig een hand gaf, zei papa heel zachtjes 'dankjewel'. Hij praat erg onduidelijk maar het was goed te verstaan. Echt, je hart breekt op zo'n moment.
Het is ontzettend heftig op dit moment en ik hoop nu echt voor papa dat er snel een einde aan komt. Hoewel hij geen pijn heeft, is dit onnodig lijden. We wisselen zoveel mogelijk af, zodat hij zelf kan kiezen wanneer en bij wie hij wil gaan. Hij kan 's nachts ook alleen vertrekken, als wij liggen te slapen. Zo ging mijn opa bijvoorbeeld pas nadat mijn moeder (jongste dochter) na drie dagen waken nét het gebouw verliet. Ter bescherming wilde hij er haar niet bij hebben. Ook houden we niet continu papa's hand vast (alleen als hij dat wil) omdat dat ook een belemmering kan zijn om te gaan (tegenhouden). Hij moet nu lekker gaan slapen, in slaap blijven en die belangrijke laatste reis gaan maken.
Lieve papa, zo is het goed
je hebt enorm je best gedaan
Ik wil je heel dicht bij me houden
maar ik moet je laten gaan
Eindelijk weer naar oma,
ze heeft op je gewacht
Terwijl je ligt te slapen,
houdt ze trouw de wacht
Een schat aan mooie mensen,
heb je straks om je heen
Ze zijn blij dat je eraan komt en,
je bent er nooit alleen.