Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 11:29

Het leven is al duur genoeg, ik wil best een cadeautje kopen voor iemand maar ik heb wel mijn grenzen hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:02

Nou ja, een cadeau geven vind ik helemaal niet erg.
Het gaat immers om familie.
Bij de geboorte van ons neefje hebben we een houten trein gegeven met zijn naam, geboortedatum, geboortegewicht, lengte etc erop.
Zoiets willen we voor nummer twee ook doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:07

Ja, dat begrijp ik nog hoor. :j

Maar dure cadeaus bij meerdere babyshowers vind ik gewoon te gek.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:51

Ik ben echt het tegenovergestelde van jullie :D .
Zou een tripje met vriendinnen als vrijgezellenfeest echt geweldig vinden en denk zelfs dat ik stiekem een beetje teleurgesteld zou zijn als het alleen uit eten zou zijn :o .
Maar ik vind tegelijkertijd dat ik niet van al mijn vriendinnen kan verwachten dat ze even een hoop geld uitgeven aan zo'n vrijgezellenfeest tenzij ze het zelf echt heel graag willen.
Ook zonder mega hoge kosten of weekend weg kun je daar een super leuke dag hebben.

Ben dan weer niet zo van zelf feesten organiseren, maar ga graag naar die van anderen :Y)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:23

Als het goed is kennen je vriendinnen je goed en weten ze waar ze jou een plezier mee doen. Daar gooien ze dan een sausje overheen van wat zij dan leuk vinden en dan heb je als het goed is een heel leuk vrijgezellenfeest die past bij de bruid to be :)

Bij babies vind ik al die momenten echt vreselijk. Vooral als er ook cadeaus bij verwacht worden. Ik doe meestal of een leuke bijdrage bij de babyshower, óf bij een kraamcadeau. Ik ga anders failliet aan al m'n vriendinnen joh :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:34

Cayenne schreef:
...
Maar bij de eerste was het echt een grote viering en alles was speciaal etc.
Bij de tweede lijkt het wel alsof het opeens allemaal heel normaal is en horen we nergens wat over.
Net alsof die tweede er niet meer toe doet ofzo := ..

misschien valt het toch een beetje tegen.. }>
"nee nee sjaak, shhht, laat maar zo, niet meer over praten.."

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:42

In het kader van de feestjes, cadeautjes enzo heb ik wel een vraag :)
Ik heb binnenkort een bruiloft en vraag me af wat een gepast bedrag is om te geven als stel.
Ik ga niet vaak naar bruiloften dus heb geen referentiekader :=
Bruiloft is van mijn nicht.
We zijn bij het diner en feest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:46

Cer schreef:
Cayenne schreef:
...
Maar bij de eerste was het echt een grote viering en alles was speciaal etc.
Bij de tweede lijkt het wel alsof het opeens allemaal heel normaal is en horen we nergens wat over.
Net alsof die tweede er niet meer toe doet ofzo := ..

misschien valt het toch een beetje tegen.. }>
"nee nee sjaak, shhht, laat maar zo, niet meer over praten.."

Nou, dit is dus precies wat ik ook denk _O- _O- _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:49

_Lois_ schreef:
Ik heb binnenkort een bruiloft en vraag me af wat een gepast bedrag is om te geven als stel.

Als stel? €50? Of is dat te weinig?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:21

Ik vind dat je daar geen bedrag aan kan plakken.
Voor de ene is 50 euro super veel en moeten ze maanden met minder doen om dat bijeen te schrapen.
Voor de ander legt voor een verre achternicht 300 euro neer alsof het niks is.
Zegt helemaal niks over de band die je met iemand hebt, hoeveel je diegene liefhebt of wat dan ook.
Geef wat goed voelt, maak het persoonlijk.
Maar geef niet wat er van je verwacht wordt, dan ben je er alleen maar om het kasboek te spekken

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:22

_Lois_ schreef:

En dan heb ik hier weer een vraag over, want dit zie ik zo vaak:

*Uitnodiging voor de hele dag
*Alleen de receptie
* Diner alleen
*Feest alleen
*Alle mogelijke combies, en wellicht is er ook een lunch

Ik snap dit dus niet. Ik wil jou graag op mijn speciale dag hebben of niet. Als ik vind dat jij mijn trouwfoto's verpest hoef je niet te komen, ongeacht tijdstip

De vraag is dus: hoe kómen mensen hierop?
Ik ken een stel dat zelfs tussendoor naar huis mocht en voor het feest weer terug mocht komen. Bij mij bekijk je het maar en kom ik sowieso niet.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 11-09-25 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:22

Dat is wel waar, jullie moeten zelf even kijken wat jullie kunnen en willen missen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:51

@lois; ik vind €50,- een prima bedrag samen hoor!

@palmera; iemand die ik er graag bij wil is de hele dag welkom. Iemand die ik uitnodig omdat "het hoort" mocht het feest komen. En nee dat is niet omdat ze de foto verpesten, puur omdat het heel duur is om een collega, of een neef of nicht de hele dag te laten komen terwijl je ze normaal ook nooit ziet/spreekt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:34

Maar waarom nodig je ze dan wel uit voor en gedeelte van die bruiloft?
Niet dat ik ga trouwen maar ik zou echt een geselecteerd gedeelte aan mensen uitnodigen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:37

Bij trouwen is het vaak deels een kostending, maar ook komen er vaak veel "verplichtingen" of dingen omdat het hoort bij kijken.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:42

Ik vind €50 als een stel voor een diner + feest wel heel weinig.. Vooropgesteld dat jullie het kunnen missen natuurlijk!
De ongeschreven regel is altijd een beetje dat je geeft wat je "verbruikt", dus voor een diner + feest zou ik zelf iig minimaal €100 in een envelop doen als stel.

Qua uitnodigen, dat is ook heel erg hoe je het zelf wilt... Alles kan tegenwoordig en het is ook een beetje wat je zelf belangrijk vind.
Traditioneel is het dichtsbijstaande familie + vrienden voor de hele dag; intieme setting voor ceremonie en diner en dan een feest met iedereen. Idd qua kosten ook; een 2 of 3 gangendiner voor 25 mensen of 100 mensen is een groot verschil....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:01

Sodera schreef:
Ik vind €50 als een stel voor een diner + feest wel heel weinig.. Vooropgesteld dat jullie het kunnen missen natuurlijk!
De ongeschreven regel is altijd een beetje dat je geeft wat je "verbruikt", dus voor een diner + feest zou ik zelf iig minimaal €100 in een envelop doen als stel.

Qua uitnodigen, dat is ook heel erg hoe je het zelf wilt... Alles kan tegenwoordig en het is ook een beetje wat je zelf belangrijk vind.
Traditioneel is het dichtsbijstaande familie + vrienden voor de hele dag; intieme setting voor ceremonie en diner en dan een feest met iedereen. Idd qua kosten ook; een 2 of 3 gangendiner voor 25 mensen of 100 mensen is een groot verschil....

Ik vind dat altijd zo raar _O-. Je wordt uitgenodigd, hoezo moet je dan betalen wat je verbruikt?

Ik heb een keer een trouwfeest gehad in het Krasnapolsky in Amsterdam. Dan zou ik een cadeau van minimaal 500 euro moeten geven? Nope.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:02

Ja, je wordt uitgenodigd maar moet vervolgens wel je eigen eten en drinken betalen. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:04

Daarnaast heb je vaak ook nog andere kosten zoals de kleding.
Misschien wel oppas voor dieren.
Als het wat verder weg is vervoer of misschien wel een hotel.
Bij wat je het bruidspaar geeft is vaak niet het enige wat je het feest kost

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:05

Ik vind 50 euro zat. Ik vind het veel geld. Meer zal ik nooit geven.
De mensen willen toch zelf trouwen? Dat kost geld, klaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 16:05

Sodera schreef:

Ik ken de ongeschreven regel niet en vind het eigenlijk ook gewoon onzin :P
Mensen geven gewoon wat ze kunnen missen en zelf kijk ik wie ik uit wil nodigen en wat ik daar aan uit wil geven.
Bij onze bruiloft was elke gast er bij alles bij, ceremonie, diner, feest. Dat kostte best wat en ga dan niet van iedereen verwachten dan ze iets van 200 pp geven :')
Zeker als mensen echt even krap bij kas zitten vind ik een klein bedrag of kaartje gewoon prima. Het gaat mij er om dat ze er bij zijn op onze dag, niet om wat ik van ze terug krijg.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 11-09-25 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:07

Ja dat vind ik ook een rare regel. Toen wij trouwden hebben we zelf gekozen hoe we het invullen met eten, drinken en een dj. Maar ik ga echt niet verwachten van mensen dat ze mij een bedrag gaven om uit de kosten te komen. Nee ik nodig ze uit omdat ik het belangrijk vind dat ze bij mijn belangrijkste dag zijn. En omdat ze me dierbaar zijn.
Ik vond het alleen al leuk dat ze kwamen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:15

friezenfan2 schreef:
Maar waarom nodig je ze dan wel uit voor en gedeelte van die bruiloft?
Niet dat ik ga trouwen maar ik zou echt een geselecteerd gedeelte aan mensen uitnodigen.

Omdat "het hoort", omdat je met 20 oudere mensen (ouders, ooms, tantes, oma's) geen dansfeest kan geven en dat wel wil? Als je iedereen van het feest bij je eten wil kost je dat een fortuin.... Terwijl je de mensen graag een deel van de dag erbij wil hebben.

De regel van; betalen wat je gebruikt hoorde ik ook, maar nee sorry :+ . Als je word uitgenodigd voor een feestje, hoef je toch niet te betalen daarvoor? De ander wil toch trouwen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:18

Maar het aantal mensen wat mee eet is toch echt een ander gezelschap dan wat in de avond op het feest is.
En als je daar dan een dansfeest van maakt moet je dat toch echt zelf weten.

En de tijd van iedereen uitnodigen omdat het hoort is toch wel ergen in 1999 gestrand?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:24

_San87_ schreef:
Sodera schreef:

Ik vind dat altijd zo raar _O-. Je wordt uitgenodigd, hoezo moet je dan betalen wat je verbruikt?

Ik heb een keer een trouwfeest gehad in het Krasnapolsky in Amsterdam. Dan zou ik een cadeau van minimaal 500 euro moeten geven? Nope.

Absoluut dat niet maar om in de gegeven grootte te blijven denken; dus dat je bijv voor een diner meer cadeau geeft dan voor alleen een dansfeest met wat hapjes.
Wat mij betreft is dat dan dus €50-75 pp voor een diner + dansfeest en dan €25-30pp voor alleen een avondfeest.
Wederom, meer om in de grootte van hoeveelheden te denken. En misschien is leidraad een beter woord dan ongeschreven regel?
Maar uiteindelijk gaat het vooral om geven wat jij wilt geven, kunt missen etc.