Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:54

Ok, dus anderen mogen wel meebetalen aan o.a. jouw gezondheid (=de pech van anderen), maar jij weigert mee te betalen aan de huisvesting van oorlogsvluchtelingen (=de pech van anderen)?

Zie je nou werkelijk waar niet hoe ongelooflijk krom dat is??

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:58

mvdende schreef:
Ohh nee! Absoluut niet! Jouw kind, jouw hobby, mag jij betalen! De overheid financierd ook mijn hobby's niet....

Waarom heb jij eigenlijk een uitkering dan? Waarom teer je niet 100% op de zak van je ouders?
volgens je eigen woorden ben jij namelijk een hobby van je ouders, niet ons probleem toch dat jij niet kan werken? :Y)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:59

xPabloBokt schreef:
Ok, dus anderen mogen wel meebetalen aan o.a. jouw gezondheid (=de pech van anderen), maar jij weigert mee te betalen aan de huisvesting van oorlogsvluchtelingen (=de pech van anderen)?

Ik zeg juist, dat ik zelf het eigen risico niet gebruikt heb de afgelopen paar jaar, en dus te veel betaalt heb voor mijn zorgverzekering met eigen risico afkoop erin. Ik heb dus juist méér bijgedragen dan nodig had geweest ..

En dan begin jij ineens over vluchtelingen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:03

mvdende schreef:
xPabloBokt schreef:

Ik zeg juist, dat ik zelf het eigen risico niet gebruikt heb de afgelopen paar jaar, en dus te veel betaalt heb voor mijn zorgverzekering met eigen risico afkoop erin. Ik heb dus juist méér bijgedragen dan nodig had geweest ..

Je eigen risico krijg je toch terug als je het niet verbruikt :? Waar gaat het bij jou heen? Want bij elke zorgverzekeraar krijg je het terug als je van te voren betaalt en het blijkt niet nodig te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:05

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Natuurlijk!

Aan de andere kant, toch fijn die werknemersverzekeringen. Kennis van mij iss zzp-er en heeft 6 weken geleden een herseninfarct gehad met ernstige uitval. Hij heeft nergens recht op.

Daar is een verzekering voor, toch?

Was niet verzekerd, is zo duur, ik ben toch gezond, enz.
Nu natuurlijk heel erg spijt.
Maar hij is natuurlijk niet de enige .
Mijn tuinman is een paar weken geleden van een ladder gevallen.
Ruggenwervel gebroken, gelukkig mooie breuk, dus geen blijvende schade.
Maar een jonge vent, net vader, ook niet verzekerd.
En zo ken ik er meer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:06

Ashleytjuhh schreef:
mvdende schreef:
Ohh nee! Absoluut niet! Jouw kind, jouw hobby, mag jij betalen! De overheid financierd ook mijn hobby's niet....

Waarom heb jij eigenlijk een uitkering dan? Waarom teer je niet 100% op de zak van je ouders?
volgens je eigen woorden ben jij namelijk een hobby van je ouders, niet ons probleem toch dat jij niet kan werken? :Y)

Omdat ik nu geen kind meer ben? Omdat onze ouders ons netjes altijd onderhouden hebben toen wij kinderen waren? Zonder toeslagen voor wat dan ook? Opvang werd onder vrienden en familie geregeld, en bij ziekte was het gewoon mee naar het bedrijf en achter in het magazijn uitzieken..schoolvakanties? Mee naar het bedrijf. Uitsluitendin december werd er max 2x per week gebruik gemaakt van het (betaalde) overblijven op school. (Behalve de kinderbijslag, dat is geen keuze, dat krijg je automatisch)

Ik heb zelf geen kinderwens, mede omdat ik het niet zou kunnen betalen en geen toeslagen voor kinderen wil krijgen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:08

verootjoo schreef:
mvdende schreef:

Je eigen risico krijg je toch terug als je het niet verbruikt :? Waar gaat het bij jou heen? Want bij elke zorgverzekeraar krijg je het terug als je van te voren betaalt en het blijkt niet nodig te zijn.

Dus niet bij een speciale gemeente polis. Daar is het in meeverzekerd (tegen hoger bedrag) en krijg je dus niets terug aan het einde van het jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:08

mvdende schreef:
xPabloBokt schreef:

En waar betaal jij dat niet gebruikte eigen risico van?

Ze geeft alleen maar aan dat je zo hypocriet bent als de pest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:09

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Daar is een verzekering voor, toch?

Was niet verzekerd, is zo duur, ik ben toch gezond, enz.
Nu natuurlijk heel erg spijt.
Maar hij is natuurlijk niet de enige .
Mijn tuinman is een paar weken geleden van een ladder gevallen.
Ruggenwervel gebroken, gelukkig mooie breuk, dus geen blijvende schade.
Maar een jonge vent, net vader, ook niet verzekerd.
En zo ken ik er meer.

Dat is wel echt een, imo, heel dom risico om te lopen... Altijd verzekeren waarvoor je zelf de kosten niet kunt dragen. Maar ja, mosterd na de maaltijd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:11

mvdende schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Omdat ik nu geen kind meer ben? Omdat onze ouders ons netjes altijd onderhouden hebben toen wij kinderen waren? Zonder toeslagen voor wat dan ook? Opvang werd onder vrienden en familie geregeld, en bij ziekte was het gewoon mee naar het bedrijf en achter in het magazijn uitzieken..schoolvakanties? Mee naar het bedrijf. Uitsluitendin december werd er max 2x per week gebruik gemaakt van het (betaalde) overblijven op school. (Behalve de kinderbijslag, dat is geen keuze, dat krijg je automatisch)

Ik heb zelf geen kinderwens, mede omdat ik het niet zou kunnen betalen en geen toeslagen voor kinderen wil krijgen.

Jij was tot je 18e ook gratis meeverzekerd bij je ouders.
Je ouders hebben ook kinderbijslag ontvangen en gratis onderwijs voor jou. Nu WaJong, dus jij hebt de maatschappij ook al veel gekost.
:)*

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:16

Electra63 schreef:
mvdende schreef:

Jij was tot je 18e ook gratis meeverzekerd bij je ouders.
Je ouders hebben ook kinderbijslag ontvangen en gratis onderwijs voor jou. Nu WaJong, dus jij hebt de maatschappij ook al veel gekost.
:)*

Zo gratis is dat onderwijs nu niet hoor.....zeker na de middelbare niet...

Ja, de kinderbijslag inderdaad. Maar verder echt dus geen één andere toeslagen!

Ja, met mijn wajong kost ik de maatschappij veel geld. Heb er alleen niet voor gekozen om met een beperking geboren te worden.

Ja, mijn geluk dat mijn wieg hier in Nederland heeft gestaan, waardoor ik recht heb op een uitkering en andere minima regelingen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:16

mvdende schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Ondanks dat ik volwassen, ben ik nog steeds een kind van mijn ouders hoor.

Je bent toch nog steeds een hobby van je ouders? dus nu hebben hun van hun hobby, ons probleem gemaakt.

Nee zo werkt het niet met 2 maten meten en je eigen woorden verdraaien als ze niet meer in je straatje passen.

dus graag volgens je eigen regels de uitkering en toeslagen stop zetten en klop maar bij je ouders aan die moeten het maar regelen hoe ze hun hobby de rest van de leven financieren.
want wij hoeven te sloten niet voor hun hobby te betalen elke maand :Y)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:17

Zelf een uitkering/toeslagen krijgen en het een ander niet gunnen, daar vind ik wel wat van. Zeker daar dat de kinderen de mensen van de toekomst zijn welke later jou zorg zullen bieden, je woning zullen repareren etc.

Wij hebben het geluk dat we wel zien dat alles duurder is geworden (boodschappen, brandstof, vakanties, voer en stalbedekking), maar er tot nu toe nog niks om hoeven laten. Alleen soms is het net even wat meer geld opzij zetten voor zaken welke we willen verbouwen, want ook dat is duurder geworden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:20

Nessie schreef:
Zelf een uitkering/toeslagen krijgen en het een ander niet gunnen, daar vind ik wel wat van. Zeker daar dat de kinderen de mensen van de toekomst zijn welke later jou zorg zullen bieden, je woning zullen repareren etc.

Wij hebben het geluk dat we wel zien dat alles duurder is geworden (boodschappen, brandstof, vakanties, voer en stalbedekking), maar er tot nu toe nog niks om hoeven laten. Alleen soms is het net even wat meer geld opzij zetten voor zaken welke we willen verbouwen, want ook dat is duurder geworden.

Ik vind alle toeslagen rondom kinderen gewoon onzin. Mijn mening. Mag ik vinden vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:22

Ik word vooral heel moedeloos van de ene na de andere rekening. Gemeentebelastingen, waterschapsbelastingen, eigen risico zorg, hond naar de dierenarts want die werd ziek, auto moet een nieuwe band. Daar bovenop de boodschappen die een stuk duurder zijn geworden.

En ja, een deel is allemaal gevolg van een keuze. Maar dat maakt het niet minder poedersuiker :)).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:23

mvdende schreef:
Nessie schreef:

Ik vind alle toeslagen rondom kinderen gewoon onzin. Mijn mening. Mag ik vinden vind ik.

Sja, ik vind het onzin dat ik moet betalen voor jouw levensonderhoud. But here we are.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:26

Gelukkig zijn de mensen welke de toeslagen ontwikkelen wel wat meer gericht op een toekomst. Juist voor mensen als jou welke een uitkering (moeten) krijgen, welke ook wordt betaald vanuit belastingen door werkende mensen. Een totaal vergrijsde bevolking zal je uitkering geen goed doen.

Soms kan het best interessant zijn om een ander ook wat te gunnen en niet alleen maar aan jezelf en je eigen hachje te denken. Kinderen kiezen er niet voor in welke wieg ze geboren worden en dit kan onnodig voor een valse start zorgen, wanneer er toeslagen worden ontnomen.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 03-04-25 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:30

Bo_Y schreef:
purny schreef:
Met de verhoging van de zorgverzekering zal waarschijnlijk ook de zorgtoeslag stijgen.

Maar voor de groep die niet krijgt, is het gewoon extra maand lasten.

En om de hogere toeslagen te kunnen betalen gaat de belasting omhoog.
Dus nog meer extra kosten per maand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:31

Nessie schreef:
Gelukkig zijn de mensen welke de toeslagen ontwikkelen wel wat meer gericht op een toekomst. Juist voor mensen als jou welke een uitkering (moeten) krijgen, welke ook wordt betaald vanuit belastingen door werkende mensen. Een totaal vergrijsde bevolking zal je uitkering geen goed doen.

Soms kan het best interessant zijn om een ander ook wat te gunnen en niet alleen maar aan jezelf en je eigen hachje te denken. Kinderen kiezen er niet voor in welke wieg ze geboren worden en dit kan onnodig voor een valse start zorgen, wanneer er toeslagen worden ontnomen.

Mooie post !

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:33

mvdende schreef:
Nessie schreef:

Andermans hobby’s betalen anders wel jou uitkeringen en toeslagen :+

Als andere mensen niet gehobbyd hadden en er geen kinderen meer kwamen, was het snel klaar met jouw inkomen .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:37

verootjoo schreef:
mvdende schreef:

Als andere mensen niet gehobbyd hadden en er geen kinderen meer kwamen, was het snel klaar met jouw inkomen .

Ik ben niet tegen kinderen krijgen, maar wél tegen dat mensen buiten de kinderbijslag allerlei toeslagen moeten krijgen om hun kinderen te kunnen betalen..

Genoeg ouders die gewoon werken en die toeslagen niet krijgen/ nodig hebben.

Waarom aan iets beginnen als je van te voren al kan weten dat je iets niet kan betalen?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:41

Maar doordat ik een groot deel van mijn inkomen moet afstaan aan de belastingdienst, kan jouw uitkering worden betaald. Eerlijk genoeg toch dat ik dan wanneer ik kinderen heb een bijdrage kan krijgen voor de opvang, zodat ik jouw uitkering en hobby’s kan financieren? Het is niet dat ik het niet zou kunnen betalen, maar ik draag bij aan de maatschappij met mijn werk en zodoende draagt de maatschappij bij dat ik mijn werk kan blijven uitvoeren. Niet iedereen heeft (groot)ouders in de buurt, ouders in goede gezondheid of zelfs ouders in leven welke de opvang zouden kunnen doen.

De maatschappij in balans, is iets wat we met z’n allen doen. Iedereen draagt op zijn of haar eigen manier bij en de kinderen in de toekomst ook.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:59

Babsiej schreef:
In de bijstand mag je 1800 per jaar aan giften ontvangen zonder gevolgen.

Maar alles is idd duur geworden. Horeca doen we bijna niet meer, niet omdat we het niet kunnen maar omdat de prijs kwaliteit geheel niet meer klopt. Maak thuis beter eten voor veel minder geld. Kopje thee, heet water met een zakje 3,75 -O-

Ik doe dus veel meer met de moestuin. Ik zorg dat ik zaad van mijn groenten uit de tuin verzamel voor het jaar erop en zorg dat de vriezers vol zitten. Bloemkool, rode kool, bieten, spinazie, bonen, erwten.. Dat scheelt enorm. Verder kippen voor de eieren, en overschot verkoop ik, zodat de kippen hun eigen voer betalen.

Er was op een gegeven moment een dame die wekelijks boodschappen van haar ouders kreeg: in totaal ter waarde van 7.000 euro. Ik vermoed dat die casus , toen dat in het nieuws kwam, mensen bang heeft gemaakt in de problemen te raken. https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-in-b ... standsnorm.

Die angst is soms terecht: er zijn andere gevallen geweest waarbij mensen iemand door middel van een valse aangifte als fraudeur aangaven, en zodat dat gebeurt, is de reflex van de uitkeringsinstantie: onmiddelijk de uitkering stopzetten, onderzoeken in hoeverre de persoon inderdaad gefraudeerd heeft, en de persoon moet maar kunnen bewijzen dat hij/zij keurig alles opgegeven heeft en geen fraude gepleegd. Ondertussen zit die persoon dus wel zonder uitkering, of op zijn best met een zware strafkorting... Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet willen riskeren, en geen geschenken aan durven nemen. ("De verrader slaapt niet...")

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 22:10

Nessie schreef:
Maar doordat ik een groot deel van mijn inkomen moet afstaan aan de belastingdienst, kan jouw uitkering worden betaald. Eerlijk genoeg toch dat ik dan wanneer ik kinderen heb een bijdrage kan krijgen voor de opvang, zodat ik jouw uitkering en hobby’s kan financieren? Het is niet dat ik het niet zou kunnen betalen, maar ik draag bij aan de maatschappij met mijn werk en zodoende draagt de maatschappij bij dat ik mijn werk kan blijven uitvoeren. Niet iedereen heeft (groot)ouders in de buurt, ouders in goede gezondheid of zelfs ouders in leven welke de opvang zouden kunnen doen.

De maatschappij in balans, is iets wat we met z’n allen doen. Iedereen draagt op zijn of haar eigen manier bij en de kinderen in de toekomst ook.

Precies, ik heb een kindje, maar helaas geen ouders meer en ook geen opa's en oma's meer broer/zus die kunnen oppassen.
Ik ben dus afhankelijk van de opvang en de opvang alleen.

Mvdende, heb je soms wel eens door dat je mensen kwetst met je opmerkingen?
En dat je wel eens wat "dankbaarder" over mag komen? Ipv wel zelf alle voordelen willen hebben maar een ander niets gunnen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 22:15

mvdende schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben niet tegen kinderen krijgen, maar wél tegen dat mensen buiten de kinderbijslag allerlei toeslagen moeten krijgen om hun kinderen te kunnen betalen..

Genoeg ouders die gewoon werken en die toeslagen niet krijgen/ nodig hebben.

Waarom aan iets beginnen als je van te voren al kan weten dat je iets niet kan betalen?

Omdat je niet altijd van tevoren weet hoe je leven loopt? :)* hoe fijn is het dat er huurtoeslag en zorgtoeslag is? Is overigens niet eens kindgebonden.

En omdat we willen stimuleren dat ouders werken (zodat ze belasting kunnen betalen voor oa jouw uitkering) en om te zorgen dat ze daar ook wat mee verdienen we de kinderopvang gedeeltelijk voor ze betalen?

Verder zijn er naar ik weet geen kindertoeslagen?