No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 07:09

Heel goed gehandeld Vetra!

Ik doe deze maand ook weer mee!

germie

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:07

Ik heb deze maand plotseling een uitgave gedaan die voor april gepland stond, maar was nu in aanbieding en scheelde 100 euro.

Verder nog een paar schoenen van 200 euro in de aanbieding gekocht, scheelde nu 75 euro. Die bewaar ik totdat ik ze nodig heb. Er komt een nieuw model uit volgende maand en het oude model bevalt me zeer goed. Dus daarom maar gekocht.

En ook de autohuur al betaald i.p.v. met credit card op volgende maand gezet.

Dus veel uitgegeven, maar bespaar ik later weer. Ik zie dat dus wel als no buy.

Eind van de maand nog rekening van 1200 van de verzekering. Februari is altijd extreem duur en aanslag op spaarrekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:18

Ik ga ook gewoon verder met no-buy/low-buy.

Ondanks de hoge kosten in Januari (ik betaal oa de zorgverzekering altijd in een keer) heb ik toch nog wat kunnen sparen afgelopen maand, dus dat valt me mee :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:57

Ik doe ook weer mee in februari, ik begin het eigenlijk helemaal leuk te vinden :D
heb twee dingen geannuleerd waardoor ik al zo'n 100 EUR bespaar. Ook met de boodschappen koop ik anders en groter in. Bij de Aldi koste laatst een zak uien bijna net zoveel als 3 losse uien bij de AH
Ipv een nieuwe deken besteld door een gat heb ik hem naar de ruitersportzaak gebracht om te laten maken.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:16

Hier thuis wel aan het opruimen ook. Dus er gaat veel op Vinted en in april doen we mee met een garagesale ipv dat ik zelf rond ga lopen. Alles wat dan niet verkoopt, gaat naar de weggeefhoek of kringloop.
En de paardrijdjuf van mijn dochter gaat met verlof en ik vond nog een kraamcadeau tijdens het opruimen :o . Ipv weggooien wordt dat nu weggeven :D . En ik haak er zelf nog een leuke knuffel bij of iets. Dan heb ik alleen nog een cadeautje voor de mama to be nodig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:27

Ik heb in februari altijd de afrekening van het gas.
Elke winter let ik er goed op maar sinds deze winter spelen de kinderen boven op hun kamer en om ze dat nu in 18 graden te laten doen gaat me te ver.
Ben al 9 jaar bij dezelfde aanbieder maar kijk nu toch naar overstappen dus ik hoop dat dat ook een kostenbesparing gaat worden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:39

Alja schreef:
Elke winter let ik er goed op maar sinds deze winter spelen de kinderen boven op hun kamer en om ze dat nu in 18 graden te laten doen gaat me te ver.
Ben al 9 jaar bij dezelfde aanbieder maar kijk nu toch naar overstappen dus ik hoop dat dat ook een kostenbesparing gaat worden.

Hahaha hier in huis is het nooit boven de 18 graden (wel overdag als de zon in huis schijnt, en dan zetten we de haldeur open om de warmte naar boven te laten want dan is het ons te warm) en dan lopen de kinderen gerust op blote voeten en in korte mouwen rond :') dus voor ons is dat een prima temperatuur hahaha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:50

Alja schreef:

Even wachten tot de zomermaanden en dan overstappen. Dan zijn de prijzen het laagst over het algemeen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:13

Ik probeer de trend ook door te zetten met een ‘low buy’, dat past wel beter bij me als een strengere ‘no buy’. Dus vooral goed nadenken over m’n aankopen en meer bewuste aankopen te doen.

• Proberen wel met doorgaan met besparen op boodschappen want daar is nog steeds veel winst te behalen (vooral dan qua luxe eten/extra eten opletten, maar ik blijf wel gebruik maken van inkopen in bulk m.b.t. producten welke wij vast in voorraad hebben altijd want dat bespaard wel geld in the long run)
    • geen eten afhalen/bestellen (uitzondering voor as zondag met het verjaardags feestje van m’n zoon)
    • geen impulsieve aankopen welke niet echt nodig zijn dus geen nieuwe hobby spullen terwijl ik nog met alles door kan wat ik in huis heb, geen home deco, prullaria etc (uitzondering dan max 1 kringloop bezoekje deze maand voor een kleiner bedrag als ik echt graag een keer zou willen gaan)

That said… Ik heb gister helaas dan wel een mindere dag gehad mbt impulsievere aankopen en dat al zo vroeg in de maand := Ik had nog een bon van €5 bij Bol beschikbaar en kwam 2 boeken van m’n wishlist tegen die momenteel goedkoop stonden maar de bon coverde niet alles dus heb zelf nog €6 bijbetaald. Maar heb daar nu wel 2 nieuwe boeken voor welke beiden hoog op m’n wishlist stonden dus ik ben alsnog wel heel blij met deze aankoop omdat ik er alsnog wel geld mee heb bespaard, ook al was het vrij impulsief en had ik ook niks kunnen uitgeven natuurlijk.

Maar vandaag weer een nieuwe dag waarin ik weer m’n best ga doen op te letten qua koop gedrag en heb er vertrouwen in dat ik de trend deze maand goed kan doorzetten ondanks m’n slippertje van gisteren :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:09

Hier was de gok van de hoed via vinted een groot succes :D nieuw 130, nu incl alle kosten net geen 50 voor betaald en I love it.

Afbeelding

Verder via vinted 2 hoeden en een koptelefoon die ik niet meer gebruik verkocht voor in totaal 170 euro :D

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:20

Staat je goed die hoed.

Hier net voor een fors bedrag aan boodschappen gedaan. Was 150,- kwijt. Maar goed. Daar zit ook wel spul tussen om pastasaus te maken voor 5-6 keer eten. En een andere maaltijd ook dubbel. Gelukkig is het niet elke week zoveel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 14:55

Ik ga van no-buy naar low-buy. Ik merk dat no-buy toch teveel restricties oplegt, terwijl ik toch echt wel beter nadenk over mijn aankopen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:49

No-buy hardcore 100% volhouden kan ook niet. Of je moet gierige gerda heten.

Ik ben begonnen met supermarkten vergelijken want woon niet onmogelijk ver van de grens. Het huismerk van de AH kost soms meer over de grens en soms minder. Zo kosten de favo pinda' s met choco (nep M&M) van AH hier 1.85, in NL 2.69 !

Het enige nadeel; MS opgebruiken wordt zo wel moeilijker.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:29

Een no buy op categorieën waar je reeds "teveel" van hebt of geen geld meer in wilt steken, is wel haalbaar. Maar een jaarlang algemene no buy zonder honderd uitzonderingen lijkt mij lastig vol te houden.

Hier een no buy op een paar categorieën en een low buy op veel meer categorieën.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:29

Horsejansdam schreef:
Wie doet er mee aan No Buy February? :)

Hier ook!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:48

Staat je goed die hoed Nala! En nu gewoon opzetten hè!

Met 150 euro per week aan boodschappen zou ik erg blij zijn, geef nu toch nog een stukje meer uit.
Gisteren was ik niet zoveel kwijt aan de boodschappen, donderdag/vrijdag ga ik weer. Hopelijk kunnen we het deze maand wel wat meer beperken. Besloten om minder lekkers in huis te halen dus dat zal zeker schelen als we het volhouden :')

foxy80 schreef:

Ik ben begonnen met supermarkten vergelijken want woon niet onmogelijk ver van de grens. Het huismerk van de AH kost soms meer over de grens en soms minder. Zo kosten de favo pinda' s met choco (nep M&M) van AH hier 1.85, in NL 2.69 !

Wat bedoel je met MS?

Toen wij nog in NL woonden, woonden we een half uur van de grens. We gingen 1x per maand naar Duitsland grote inkopen doen, scheelde behoorlijk!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:57

opisop_shop schreef:
Staat je goed die hoed Nala! En nu gewoon opzetten hè!

Met 150 euro per week aan boodschappen zou ik erg blij zijn, geef nu toch nog een stukje meer uit.
Gisteren was ik niet zoveel kwijt aan de boodschappen, donderdag/vrijdag ga ik weer. Hopelijk kunnen we het deze maand wel wat meer beperken. Besloten om minder lekkers in huis te halen dus dat zal zeker schelen als we het volhouden :')

foxy80 schreef:

Wat bedoel je met MS?

Toen wij nog in NL woonden, woonden we een half uur van de grens. We gingen 1x per maand naar Duitsland grote inkopen doen, scheelde behoorlijk!

Thanks! Ik heb m vandaag braaf gedragen tijdens het rondje met de hond O:) voelde net zo natuurlijk als met een petje.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:31

MS = maaltijdcheques in België

In NL bestaat dit systeem niet, hier krijgen echt heel veel werknemers die. Is een pinpas waar dus een saldo opgezet wordt door de werkgever (x euro per volledige gewerkte dag) die je in winkels alleen aan voeding kan uitgeven. De werknemer betaalt maar een klein deeltje hiervoor, de rest van die cheques past de werkgever bij (ik betaal iets van 1.5 en krijg dan 8 euro cheque per dag - ik heb dus ook iets minder loon en dus minder belastingen is het idee). Is een extralegaal voordeel zoals een auto van de zaak. Alleen kan je die krengen alleen uitgeven bij winkels die ze accepteren. Zodra je uit de supermarkt weg blijft begint het moeilijk te worden want mijn bioboer wil ze niet accepteren voor zijn groentenpaketten en in NL werken ze natuurlijk ook niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:36

Oh wat grappig dat ze dat in België hebben, dat wist ik niet.
Handig inderdaad, fiscaal voordelig, maar wel als je alleen in die winkels koopt. Kun je er via via wat mee met mensen die daar toch al inkopen doen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:39

Dan moet je kaart en code meegeven. Vroeger waren het papieren cheques,.die kon je handje contantje verkopen of weggeven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:43

Ik had vandaag een mooie meevaller :D

Vorige maand hebben we twee grote accu’s naar de metaalhandel gebracht voor een leuk bedrag.. Vandaag een stapel rvs/brons/aluminium enz wat van de boot af kwam.. 150 euro :wow: Dat had ik niet verwacht, zo veel!

Een paar dagen geleden had ik ook al een mooie meevaller in de supermarkt. Een aantal 1+1 aanbiedingen, met ook nog 70% korting er overheen. En wat spul gewoon met 70% sticker.. Dus ik moest 17 euro betalen voor 50 euro aan boodschappen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:09

Kijk dat is mooi :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:20

Goed gedaan.

Ik ging gisteren croques maken, stond met zo'n toastbrood in handen, viel opeens mijn oog op het laatste wit tijgerbrood dat al per kg goedkoper was, met 30% sticker. We hebben croques gemaakt met echt brood ipv speciale brood en smaakte perfect!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:34

Voor iedereen die m ook even niet snapte: croques zijn tosti’s :Y)

Volgens mij is het enige verschil tussen toastbrood en “gewoon” brood de vorm _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:42

Ik vind dat vierkante meestal echt wel inferieur brood hoor := Geen aardigheid aan....