Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:39

Fokkersvoorwaarden. Maar bij ons was dat geen makkelijke manier van verdienen voor de fokker. Wel de manier voor ons om de pup te krijgen die wij graag wilden op een tijd die we niet verwacht hadden.
Teef bleef die fokker ook 2 tot 3 keer per week zien, dus kende haar gewoon. En wij zouden meegaan met het dekken en bij de bevalling zijn. Dat was bij fokker thuis makkelijker, want zij heeft alles in huis voor een nest, ingerichte ruimte en de ervaring. Plus dat het dus geen vreemde omgeving en vreemd persoon was. Bij ons thuis hadden we nog 2 honden rondlopen en geen ruimte voor moederhond alleen.

Maar bij ons was het dus maar de afspraak voor 1 nest, we wilden zelf ook gaan fokken en dit was een fijne manier om ervaring op te doen als het gelukt was. Het was in ons geval een goede manier om flink verlies te draaien :') maar wel gewoon al die jaren kunnen sporten met de hond wat ook gewoon onze hond was. We hadden ook nee kunnen zeggen en gewoon zonder fokkersvoowaarden kunnen kopen.

Mizora

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:15

Ik ken het principe van fokkersvoorwaarden wel, maar niet zoals Captain beschrijft.

De hond is dan namelijk gratis, en het voer (in ieder geval de soort die zij aanraden) en de dierenartskosten worden door de fokker betaald. Soms zelfs inclusief het behalen van certificaten.

En na 2 of 3 nesten wordt de hond op kosten van de fokker geholpen waarna deze van de huisvester/gastgezin wordt, die vanaf dat moment pas alle kosten gaat dragen. Je hebt dus een gratis hond behalve die 2-3x 3 maanden dat zij terug naar de fokker gaat (2e helft dracht + tijdens het verzorgen van de pups).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:19

https://www.onzedoodles.eu/Gastgezin/

Een voorbeeld. Mijn neef maakt gebruik van zo'n constructie. Ik vind het erg bijzonder.

Citaat:
Wij zijn op zoek naar gastgezin(nen). Wat houdt een gastgezin precies in? Een gastgezin volgt ook de normale inschrijving procedure. Een gastgezin moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

Het gezin moet niet meer dan 30 minuten vanaf Nieuwegein wonen. Het gezin moet voldoende ruimte hebben (tuin), tijd en aandacht kunnen schenken aan de pup en bereid willen zijn om met de pup naar een gehoorzaamheid cursus te gaan. 

Het gastgezin voedt de pup op en verzorgt de pup alsof het hun eigen hond betaamt. Dit houdt in dat alle inentingen en voeding voor rekening komen van het gastgezin. 

Het gastgezin heeft de verplichting om het vachtverzorging pakket aan de schaffen en / of dat de vacht verzorging wordt gedaan door een erkend Labradoodle trimster.

Het gastgezin is verplicht de hond voor het eerste jaar te verzekeren.

Deb's Australian Labradoodles blijft in alle opzichten de eigenaar van de hond.

Het gastgezin heeft  de hond onder contract van de fokker.  

Het gastgezin moet tevens bereidwillig zijn,  wanneer de fokker de hond nodig heeft voor keuringen, eventueel voor andere doeleinden, deze met de fokker mee te geven. Het gastgezin moet één week voor de bevalling van de hond deze bij de fokker achter laten.

In overleg met het gastgezin kan de hond eventueel bij het gastgezin bevallen. Nadat de puppy's zijn uitgevlogen kan de hond weer terug naar het gastgezin. 

Wanneer de hond de leeftijd bereikt van 12-14 maanden, moet de hond gekeurd en getest worden. Uit de testen zal moeten blijken of dat de hond toegevoegd kan worden aan ons fokprogramma. Blijkt dat niet het geval, dan wordt het gastgezin contract omgezet in een koopcontract van de hond en wordt het gezin eigenaar van de hond en moet de hond voor eigen rekening laten steriliseren / castreren.
Als de hond gesteriliseerd en gecastreerd is verkrijgt het gezin de stamboom van de hond.

Wanneer de gezinssituatie van het gastgezin wijzigt en zij om één of andere reden niet meer voor de hond kunnen zorgen, dan gaat de hond met onmiddellijke ingang terug naar de fokker.

Het gastgezin heeft geen recht om de hond tussentijds te verkopen of te laten dekken, omdat het eigendoms- en fokrecht bij de fokker ligt.

Wanneer u besluit om gastgezin te willen worden van één van de honden van Deb's Australian Doodles ondertekent u een contract met  daaraan gekoppelde voorwaarden en hoort u zich daar aan te houden. Houdt het gastgezin zich niet aan deze voorwaarden dan wordt de hond terstond  ingevorderd door de fokker

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:23

Wat een rare constructie. Wat is het voordeel van het gast gezin in deze situatie?

Is eigenlijk soort lease dan ofzo, maar weinig zeggenschap over de hond en hoop verplichtingen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:27

Captain schreef:

Een voorbeeld. Mijn neef maakt gebruik van zo'n constructie. Ik vind het erg bijzonder.

Citaat:
Wij zijn op zoek naar gastgezin(nen). Wat houdt een gastgezin precies in? Een gastgezin volgt ook de normale inschrijving procedure. Een gastgezin moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

Het gezin moet niet meer dan 30 minuten vanaf Nieuwegein wonen. Het gezin moet voldoende ruimte hebben (tuin), tijd en aandacht kunnen schenken aan de pup en bereid willen zijn om met de pup naar een gehoorzaamheid cursus te gaan. 

Het gastgezin voedt de pup op en verzorgt de pup alsof het hun eigen hond betaamt. Dit houdt in dat alle inentingen en voeding voor rekening komen van het gastgezin. 

Het gastgezin heeft de verplichting om het vachtverzorging pakket aan de schaffen en / of dat de vacht verzorging wordt gedaan door een erkend Labradoodle trimster.

Het gastgezin moet tevens bereidwillig zijn,  wanneer de fokker de hond nodig heeft voor keuringen, eventueel voor andere doeleinden, deze met de fokker mee te geven. Het gastgezin moet één week voor de bevalling van de hond deze bij de fokker achter laten.

In overleg met het gastgezin kan de hond eventueel bij het gastgezin bevallen. Nadat de puppy's zijn uitgevlogen kan de hond weer terug naar het gastgezin. 

Wanneer de hond de leeftijd bereikt van 12-14 maanden, moet de hond gekeurd en getest worden. Uit de testen zal moeten blijken of dat de hond toegevoegd kan worden aan ons fokprogramma. Blijkt dat niet het geval, dan wordt het gastgezin contract omgezet in een koopcontract van de hond en wordt het gezin eigenaar van de hond en moet de hond voor eigen rekening laten steriliseren / castreren.
Als de hond gesteriliseerd en gecastreerd is verkrijgt het gezin de stamboom van de hond.

Wanneer de gezinssituatie van het gastgezin wijzigt en zij om één of andere reden niet meer voor de hond kunnen zorgen, dan gaat de hond met onmiddellijke ingang terug naar de fokker.

Het gastgezin heeft geen recht om de hond tussentijds te verkopen of te laten dekken, omdat het eigendoms- en fokrecht bij de fokker ligt.

Wanneer u besluit om gastgezin te willen worden van één van de honden van Deb's Australian Doodles ondertekent u een contract met  daaraan gekoppelde voorwaarden en hoort u zich daar aan te houden. Houdt het gastgezin zich niet aan deze voorwaarden dan wordt de hond terstond  ingevorderd door de fokker

Ik vind dit echt absurd.
Makkelijk voor die fokker, dump je hond ergens, betaal er niks voor en haal het puur en alleen voor eigen gemak en poen terug.
Bah bah

En als je er van af wilt, moet het gastgezin de hond overnemen, nog extra geld aan uitgeven voor castratie\sterilisatie en dan is de hond pas echt van jou..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:29

Er zijn dus verschillende vormen. Ik heb altijd alle zeggenschap over de hond gehad. En ja, ook alles moeten betalen, omdat het gewoon mijn hond was met alles op mijn naam. Alleen werd dit enige teefje in het nest ons dus gegund. Ook maar 1 nest, met overleg wanneer en welke reu.

En dat alleen als aan alle eisen voldaan waren die wij sowieso al wilden doen, omdat we zelf ook een nest wilde fokken. Dus alle examens deden we toch al, omdat de bedoeling was om serieus te sporten/wedstrijden te lopen. Dus gezondheistesten moesten voor de sport toch ook al.

Maar ik zou het ook alleen bij mijn fokker doen, omdat ik die al heel goed kende en meerdere keren per week zag. Zij had graag teef uit dat nest aangehouden, was er maar 1 geboren en die kregen wij dus. Hadden ook alsnog later nee kunnen zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:57

Captain schreef:

Citaat:

Zijn er mensen die hier in trappen?

En, zoals het hun eigen hond betaamt? Dst klinkt heel raar :=.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:59

Ja, mijn neefje heeft dit.
Ik hoorde iemand op stal er laatst ook over praten..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:06

Daar trapt toch geen hond in?

:+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:13

Captain schreef:
Ja, mijn neefje heeft dit.
Ik hoorde iemand op stal er laatst ook over praten..

Waarom?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:14

Ik zag het woord labradoodle, dat verklaart :=

Alles mbt doodle fokkerij is een flauwe grap.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:18

In deze versie zou ik ook niet trappen, nee :') Maar ik heb er op een compleet andere manier wel een fijne ervaring mee. Maar goed, die fokker vroeg ook geen vreemden voor zoiets, alleen mensen die ze kenden en al een hond bij haar vandaan gehad hadden.
En je was gewoon meteen eigenaar en zelfs als het fokken niet doorging kreeg je geen castratie verplichtingen...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:19

Ja het zijn wel voornamelijk doodle-fokkers die dit aanbieden ja.
@San87: goh geen idee eigenlijk.. Zal het eens vragen de volgende keer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:23

Captain schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom iemand hiervoor zou kiezen. Is dit de enige manier om een labradoodle in huis te krijgen? Want dan kan ik t nog enigzins begrijpen.

Al snap ik al niet helemaal waarom je een labradoodle wil :').

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:23

Aparte constructie wel... je mag dus voor alle kosten opdraaien excl aanschaf (maar dat moet het grootste probleem toch niet zijn als je graag een hond wil) maar als de fokker de hond terug wil dan ben je 'm mooi kwijt. Totaal niet interessant :+ Als een zeer groot deel of zelfs alle onkosten van het houden van de hond vergoed zouden worden dan is het een heel ander verhaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:32

Helaas zit er in de ALD-wereld inderdaad een aantal semi-broodfokkers die dit zo doen. Mensen doen het omdat ze de 2500-3000 euro qua aanschafkosten dan niet hoeven te betalen.

Het ras, want de Australian labradoodle is gewoon een ras in opbouw (over bijvoorbeeld de Tamaskan wordt eigenlijk nooit zo denigrerend gedaan, terwijl deze in een vergelijkbare fase zit), heeft op zich potentie. Maar zet zich met dit soort acties van broodfokkers wel keer op keer negatief in de kijker.

Ik hoef ze overigens persoonlijk niet, want ik vind het labradorbloed zelden wat positiefs toevoegen (volle labradors zijn niet mijn type, maar FT-labradors vind ik op zich supertof. Maar het voegt bij kruisingen vaak lomp en onbenulligheid toe waardoor de eigenschappen van het andere ras op een onaangename manier versterkt worden), maar uiteindelijk is ieder ras ontstaan door kruisingen, soms alleen verder terug.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:37

_San87_ schreef:
Captain schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom iemand hiervoor zou kiezen. Is dit de enige manier om een labradoodle in huis te krijgen? Want dan kan ik t nog enigzins begrijpen.

Al snap ik al niet helemaal waarom je een labradoodle wil :').

Ik denk inderdaad stukje vraag en aanbod :j er zijn echt veel meer mensen die een doodle willen dan aantal beschikbare doodles op de markt. Dan nemen ze zulke k*tvoorwaarden voor lief als ze op deze manier wel aan hun droomhond kunnen komen gok ik.

Waarom iemand in godsnaam überhaupt een doodle zou willen ontgaat mij ook :')

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:38

Waarom iemand een hond van 2500-3000 wil ontgaat me volledig. Schijt 'ie goud ofzo? :wow:

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:39

mensen betalen ook 1500 voor een telefoon, hond heb je veel langer plezier van!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:41

:D
Bij die prijzen dan maar geen hond....
edit; ook geen telefoon.

Ik ken trouwens wel de constructie die Mizora beschrijft bij iemand die Witte Herders fokt.
En dat is zeker geen broodfokker.
Op zich vind ik die constructie niet heel naar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:18

Tja, waarom wil je een paard van 10.000+ euro? De meeste mensen komen toch niet voorbij de Z2, dat kan met vrijwel iedere middelmatig paard wel, mits het gezond is.

Ik heb zelf een doodle (x peruaan) omdat ik dol ben op poedels, maar die van mij vroeg verloren ben (bijna 6 en 6.5) en mijn hart niet klaar was voor een nieuwe volle poedel. Het waren geen rasgebonden aandoeningen, gewoon pech, maar dat voelt toch anders.

En voor veel mensen is een gedeelte poedel leuk, maar zijn volle poedels net wat te veel. Dan is een kruising golden of een kruising maltezer (maltipoo) een veel passendere hond.

Overigens geen 2500+ euro neergelegd voor mijn doodle, of zelfs maar de helft. Maar ze is wel ongetest en F1 (ze was een ongelukje). Voor een goed getest, correct gefokte hond leg ik inderdaad dat soort geld neer als het is wat ik zoek. Dat leg ik ook voor een paard neer, dus waarom niet voor een hond?

@DP: de constructie die ik beschreef vind ik inderdaad een logische constructie en niet broodfok-achtig, mits niet te extreem (iemand die een 30-tal honden zo uit heeft zitten wordt moeizamer, hoewel voor het ras het heel goed kan zijn. Zo'n persoon kan namelijk beter kiezen welke teven hij/zij inzet om mee verder te fokken dan iemand die het op 2-3 teven thuis + 1-2 uitgezet moet houden. Jammer genoeg gaat het vaak voornamelijk nog om geldelijk gewin bij zulke hoeveelheden en verliest het dan zijn meerwaarde).

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:36

Ik ken fokkersvoorwaarden als in de hond wordt bij een iemand geplaatst en krijgt, indien geschikt, een of twee nesten voor de fokker en wordt daarna eigendom van degene waar de hond woont.
Fokkers die ik ken doen dat om honden voor de fok te behouden maar die ze zelf niet kunnen houden ivm plaatsgebrek bijv.
Gezondheidsonderzoeken worden door de fokker betaald, de rest door de eigenaar. Als de hond alsnog niet goed genoeg uitgroeit of niet door de gezondheidstesten komt blijft hij wel bij de mensen waar hij opgroeide.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:37

Een doodle ervaar ik totaal niet als een makkelijke hond. Ongeleide projectielen zijn het.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:01

Veel doodles zijn labradoodles. En labradoodles hebben dus vaak het ongeremde lompe van een labrador en het hypere, clowneske en (over)gevoelige van een poedel. Combineer dat met het feit dat het sporthonden zijn qua energieniveau en dat er dus eigenlijk minimaal 1.5 uur per dag gelopen mee hoort te worden en eens per week op het veld getraind zou moeten worden om aan hun behoefte te voldoen, en je snapt dat veel van hen niet op hun plek zitten.

Goldens zijn al veel lager energie en komen gekruist met poedels opeens veel logischer tot hun recht. Ze worden uit hun neiging tot vloerkleed gehaald zonder dat ze als volslagen idioten gaan rondrennen.

Mijn doodle is voor haar kruising extreem energiek uitgevallen. Categorie content als er minimaal 1.5 uur gewandeld en een uur getraind per dag, maar dat is (gelukkig) niet de norm. Het is ook zeker geen makkelijke hond (maar dat hoefde van mij ook niet), maar voldoet wel aan mijn behoefte.

Veel mensen met een labradoodle zouden veel beter een golden of een maltezer, eventueel een cocker spaniel o.i.d. kunnen nemen. Ze willen gezellig een hond(je), en daar gezellig mee een blokje om lopen. Daarvoor zijn ze simpelweg geen match.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:34

Ik vind het ook echt absurd dat er pas een stamboom wordt uitgegeven als de hond geholpen is. Ik snap wel dat ze niet willen dat er alsnog gefokt wordt, maar pardon zeg, mijn hond mijn keuze!