Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:42

AmyII schreef:
Maar ik veroordeel ook niemand, want van mij hoeft iemand die het vaccin niet neemt absoluut geen codicil te ondertekenen. Ik ben sowieso tegen het voor anderen moeten bepalen of zij bepaalde zorg wel of niet nemen.

Net als dat men zich van mij niet per de hoeft te vaccineren, mits diegene net als ik wel nog de maatregelen in acht neemt.

Waar ik moeite mee heb zijn mensen die de maatregelen negeren, rondfeesten bij wijze van en dan mij (ondanks dat ik gevaccineerd ben) of mijn naasten in gevaar brengen door de maatregelen ook in mijn bijzijn bijvoorbeeld te negeren. Of mensen die moedwillig de maatregelen negeren, niet laten vaccineren èn dan ook nog misinformatie verspreiden.

Ik ben het overigens met Swanzie eens dat ik het wij-zij denken op zijn zachtst gezegd eng vind.

Let's be friends then *\o/* :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:49

bigone schreef:
Ik denk dat er in de huidige tijd, overal, veel mensen zijn die denken dat de maatschappij er voor hun is, ipv wij zijn de maatschappij.

Dat denk ik ook. Individuele privileges en vrijheden staan voor veel mensen ruim vóór het algemeen belang. Ik vind dat jammer (en verontrustend, gezien de giga uitdagingen waar we als mensheid voor staan).
Anderzijds wil ik er mensen niet te veel op veroordelen, want m.i moet iedereen wel de vrijheid hebben en voelen om hun eigen keuze te maken. En het is te gemakkelijk om jezelf roomser dan de paus te wanen.

Ik merk alleen bij mezelf dat het voor mij nogal veel uitmaakt vanuit wat voor motieven iemand de keuze maakt zich niet te laten vaccineren. Idem, hoe iemand zijn/haar keuze verantwoordt: respectvol, onderbouwd, genuanceerd, of daarentegen kort door de bocht en veroordelend richting gevaccineerden en richting vaccineren in het algemeen.

Ook heb ik moeite met mensen die de (minimale) risico's van vaccineren simpelweg niet willen aangaan, maar ondertussen stiekem wel lekker mee hopen te liften op de groepsimmuniteit.

En tenslotte, met mensen die het feit dat niet-vaccineren (m.i. logischerwijs) bepaalde consequenties kan hebben voor hun bewegingsvrijheid zien als schending van hun grondrecht op maximale individuele vrijheid. Dan kom je weer bij dat punt: is de maatschappij er voor jou, of ben je samen de maatschappij.

Maar dat is allemaal mijn (vrij uitgesproken) persoonlijke standpunt, het is en blijft een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet kunnen maken.
Wat het lastig maakt, is de vraag hoe je ruimte voor discussie kunt houden, zonder elkaar te veroordelen of onder druk te zetten. Want het gaat inderdaad al snel de kant op van polariseren, wij-zij denken, en dat gebeurt helaas in het algemeen veel te snel en te vaak.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:13

Citaat:
In Engeland kan het wel: 40.000 muziekliefhebbers genieten nog tot zondag van Latitude Festival

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Is omgetoverd tot een testevent las ik. Met bijhorende pasjes en testen dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:18

Plan voor morgenavond omgegooid.
De besloten club waar er heen wilden is dicht vanwege de niet de moeite te vroeg sluiting vanwege :x angstknop.
Proberen nu kaarten te krijgen voor een gitaarspeler op de binnenplaats van een :wow: monument.
Vingers gekruisd want het toch al beperkte forum is nóg beperkterder.

Dit al om? Omdat verantwoordelijke volwassenen met maskers en nagenoeg allemaal volledige vacinatie beperkt moeten worden in het belang van de volksgezondheid?? Neeeee gekkies, natuurlijk niet; dat is opdat Duitsland Spanje niet op de rode lijst zet. Jaja. Geloof ik niets van. Ik vind het allemaal niet te verantwoorden manipulatie met onduidelijke agenda.
Pas me aan en vermaak me prima. Dat is echter omdat ik dat kán. Vind het echt niet kunnen voor de meerderheid welke dat niet kan. Maar wie weet zit die juist gráág thuis. Weet ik veel. Veel jongeren in elk geval niet. Die zijn wéér een jaar de pisang.
Een jaar? Minstens. Voorjaar ´22? Laten we dat hopen. Covid19 op de A lijst tekent een ander beeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:19

Pandora2 schreef:
Citaat:
In Engeland kan het wel: 40.000 muziekliefhebbers genieten nog tot zondag van Latitude Festival

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Is omgetoverd tot een testevent las ik. Met bijhorende pasjes en testen dus.

EK voetbal in Wembly was ook geen drama. Niet zeggen hoor; is te goed nieuws....

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:22

Askja schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat er in de huidige tijd, overal, veel mensen zijn die denken dat de maatschappij er voor hun is, ipv wij zijn de maatschappij.

Dat denk ik ook. Individuele privileges en vrijheden staan voor veel mensen ruim vóór het algemeen belang. Ik vind dat jammer (en verontrustend, gezien de giga uitdagingen waar we als mensheid voor staan).
Anderzijds wil ik er mensen niet te veel op veroordelen, want m.i moet iedereen wel de vrijheid hebben en voelen om hun eigen keuze te maken. En het is te gemakkelijk om jezelf roomser dan de paus te wanen.

Ik merk alleen bij mezelf dat het voor mij nogal veel uitmaakt vanuit wat voor motieven iemand de keuze maakt zich niet te laten vaccineren. Idem, hoe iemand zijn/haar keuze verantwoordt: respectvol, onderbouwd, genuanceerd, of daarentegen kort door de bocht en veroordelend richting gevaccineerden en richting vaccineren in het algemeen.

Ook heb ik moeite met mensen die de (minimale) risico's van vaccineren simpelweg niet willen aangaan, maar ondertussen stiekem wel lekker mee hopen te liften op de groepsimmuniteit.

En tenslotte, met mensen die het feit dat niet-vaccineren (m.i. logischerwijs) bepaalde consequenties kan hebben voor hun bewegingsvrijheid zien als schending van hun grondrecht op maximale individuele vrijheid. Dan kom je weer bij dat punt: is de maatschappij er voor jou, of ben je samen de maatschappij.

Maar dat is allemaal mijn (vrij uitgesproken) persoonlijke standpunt, het is en blijft een persoonlijke afweging die ieder voor zich moet kunnen maken.
Wat het lastig maakt, is de vraag hoe je ruimte voor discussie kunt houden, zonder elkaar te veroordelen of onder druk te zetten. Want het gaat inderdaad al snel de kant op van polariseren, wij-zij denken, en dat gebeurt helaas in het algemeen veel te snel en te vaak.

Ik kan me helemaal in jouw visie vinden, jij verwoord hem alleen beter dan ik +:)+

Pandora2 schreef:
Citaat:

Ik ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:27

Voorbeeldje manipulatie?

De vaccinatie%s.

Die wérden berekend op basis van het aantal bewoners boven de 18.
Kijk als je nú een % leest even naar de basis. Die verschuift naar 16, naar 12, naar onder de 12....
En maar hameren op meer vaccineren.

Hier in Andalucía 5% van de ziekenhuisbedden bezet door Covid19.
Ja, de besmettingen en opnames zijn verdubbeld. De genezingen en ontslagen ook.
Ga toch wég met de maatregels en dat meer vaccineren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:31

AmyII schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.

Hoe groot was de nieuwswaarde van geen risico door andere mega-evementen?

Héél sterk meevallende besmettingen worden volstrekt uit het perspectief gerukt met koppen gerapporteerd.
Twee, drie, vier weken later geen bultje daardoor in ziekenhuisopnames niet.
´Laten we nog éven (12 wken of zo) wachten´ dan hier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:32

Huertecilla schreef:
EK voetbal in Wembly was ook geen drama. Niet zeggen hoor; is te goed nieuws....

Ik dacht ook aan het EK inderdaad. Hier bij ons (BE) ook niks meer gehoord dat er besmettingshaarden zouden geweest zijn na alle festiviteiten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:33

Askja schreef:
bigone schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens :j met als kleine kanttekening dat een maatschappij waarin de groep belangrijker wordt gevonden dan de mening of het gevoel van de individu absoluut niet per definitie beter is. Kijk naar bepaalde godsdiensten en culturen waarbij het groepsgevoel belangrijker is dan de individu. Dat brengt hele andere dilemma’s en problemen met zich mee. Wanneer doe je het als individu en maatschappij 100% goed? Welke belangen moeten op welke manier tegen elkaar worden afgestreept?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:45

Pandora2 schreef:
Huertecilla schreef:

Ik dacht ook aan het EK inderdaad. Hier bij ons (BE) ook niks meer gehoord dat er besmettingshaarden zouden geweest zijn na alle festiviteiten.

Oorverdovende stilte want dat dient de angstknop niet.
En dat is één voorbeeld van goed nieuws is geen nieuws.
Ondertussen hebben we de dictatuur van de bange meerderheid.

Concreet:
5% ziekenhuisbedden met Covid19 hier, wel striktere beperkingen.
Uitleg iemand? Een échte. Een harde reden. Geen ´eng vinden´ en dan ´mutaties´ of iets dergelijks.

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:03

Intussen gooit de 'bange meerderheid' niet met woorden als dictatuur, wat in mijn ogen dus juist een echt angstwoord is. Wie is hier nou eigenlijk bang?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:11

Sheran schreef:
Intussen gooit de 'bange meerderheid' niet met woorden als dictatuur, wat in mijn ogen dus juist een echt angstwoord is. Wie is hier nou eigenlijk bang?

En als mensen zeggen dat dit een dictatuur is , mogen ze zichzelf wel eens achter de oren gaan krabben. Ik zou zeggen enkeltje Noord-Korea en dan even terugkomen op wat echte dictatuur is.

--

In Drenthe dalende de besmettingen gelukkig ook alweer een heel stuk! De piek lijkt geweest te zijn. En nog even op terug te komen mijn zusje was gelukkig negatief getest , dus niks aan de hand. Wel is dat andere virusje was nu rondgaat ook wel hardnekkig. Mijn vader hoest af en toe nog na dik 1,5 week.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:14

HC waarom wil je antwoorden van de bange, onwetende, onderdrukte, in angstpsychose levende ( ja we leven nog) meerderheid? Helaas (gelukkig) hebben wij in Nederland volgens mij nog nooit en ook nu niet in een dictatuur geleefd. Misschien je oudere landgenoten eens vragen, die weten er ongetwijfeld meer van.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 23-07-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:30

Helaas?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:34

Helaas voor HC en anderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:39

Askja schreef:
Helaas?

Helaas inderdaad voor HC, hij zoekt wanhopig naar antwoord maar dat zullen wij hem niet kunnen geven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:43

Got it ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:47

996981 schreef:
Askja schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens :j met als kleine kanttekening dat een maatschappij waarin de groep belangrijker wordt gevonden dan de mening of het gevoel van de individu absoluut niet per definitie beter is. Kijk naar bepaalde godsdiensten en culturen waarbij het groepsgevoel belangrijker is dan de individu. Dat brengt hele andere dilemma’s en problemen met zich mee. Wanneer doe je het als individu en maatschappij 100% goed? Welke belangen moeten op welke manier tegen elkaar worden afgestreept?

Het gaat erom hier een balans in te vinden uiteraard. Die zal in onze huidige Nederlandse samenleving overigens niet zo snel doorschieten richting groepsbelang ten koste van het individu, vermoed ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:59

Askja schreef:
996981 schreef:

Het gaat erom hier een balans in te vinden uiteraard. Die zal in onze huidige Nederlandse samenleving overigens niet zo snel doorschieten richting groepsbelang ten koste van het individu, vermoed ik.

Omdat “ons Nederlanders” geleerd wordt zelf na te denken en onze grenzen te bewaken. Dat is precies wat nu ook gebeurt, alleen wordt men er nu op aangekeken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:01

bigone schreef:
Askja schreef:
Helaas?

Helaas inderdaad voor HC, hij zoekt wanhopig naar antwoord maar dat zullen wij hem niet kunnen geven.

Ik bedoel maar.
Ondertussen wel meer willen wachten, wel meer vaccineren et al maar geen helder idee waarom.

@996981 dat punt is heel de EU voorbj; NL net zo goed. Is nog meer testmaatschappij dan hier bv. Zie ook de grenzenopmerking van Askja.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:11

hc kun je ook in 1 post reageren op iedereen. Al die posts onder elkaar zijn een beetje onnodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 20:44

Ik wil graag mijjn testuitslag...

Officieel zou ik gewoon naar buiten mogen en hoef ik niet thuis te blijven, maar dat voelt toch niet goed. En natuurlijk had ik nog niks lekkers in huis, want ik doe op vrijdag boodschappen :') en om de hulptroepen nu te laten komen voor zak chips oid is ook zo wat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:33

MyWishMax schreef:
Ik wil graag mijjn testuitslag...

Officieel zou ik gewoon naar buiten mogen en hoef ik niet thuis te blijven, maar dat voelt toch niet goed. En natuurlijk had ik nog niks lekkers in huis, want ik doe op vrijdag boodschappen :') en om de hulptroepen nu te laten komen voor zak chips oid is ook zo wat.

Ik hoop dat je uitslag snel komt en deze negatief is.

Ik ken meerdere mensen die niet willen vaccineren, heb ik geen moeite mee.
Ik heb wel moeite met wappies en mensen die nepnieuws verspreiden, in dit geval over Corona.
Het valt me op, dat dit vaak mensen zijn die Baudet of Trump waarderen.
Gelukkig heb ik deze mensen niet in mijn directe omgeving.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:03

Zonet een uitzending gezien van het "red team" die in nieuwsuur geïnterviewd werd.

Zonder waarde oordeel werd heel nuchter gesteld dat ons zeer veel te wachten staat in september want de Delta variant grijpt enorm om zich heen, veel meer als het red team verwacht had. Bij een bepaald percentage pakt de inenting niet voldoende dus die mensen worden ziek (5 % - 10% bij de delta variant) , en een aantal mensen wil of kan zich niet laten inenten en dat maakt het percentage dat ziek zal worden vele male groter (dat een probleem zal worden vanaf september zo werd nuchter geconcludeerd) en die hele groep zal wederom een groot beroep zal doen op de zorg.

Dat zal betekenen nog meer uitgestelde zorg als nu, nog langere wachtlijsten etc.

Dus NEE persoonlijk heb ik niets tegen mensen die zich niet willen inenten (het niet kunnen reken ik niet mee want is overmacht). Alleen is het puur objectief dat zij , iets dat gewoon te verwachten is, een groot beroep zullen gaan doen op de zorg . Puur sec zou dit niet nodig hoeven te zijn als die groep zich wel zou willen laten vaccineren.
Ik vind dat zorgelijk en ook erg jammer. En daarmee heb ik het niet over zij en wij of zo, maar ik concludeer in dit topic hetzelfde als wat deze mensen concluderen.
Dus we zullen wel zien waar het schip strand en laten we hopen dat het allemaal meevalt en dat niet gevaccineerden zoveel mogelijk de dans ontspringen met ziek worden.

Ik voel daar geen paniek over, totaal niet, maar objectief is het een kwestie van de statistieken erop los laten. Ik vind dat dit wel degelijk genoemd mag worden. Ik vind dat zeer zeer zonde, en ik vind het ook zorgelijk.

Het red team herhaalde ook net als vorig jaar, dat zij een afwijkend standpunt hebben over de mondkapjes, namelijk dat hier wel degelijk eren effect van uit gaat volgens hen en ze het niet eens zijn met het huidige standpunt van de overheid. Dat vanuit andere landen gebleken is dat het wel werkt, want zoals zij zeiden, Nederland doet het vergeleken met andere landen uit Europa echt slechter. Mede ook door een aantal besluiten zoals bv de mondkapjes.