Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:18

Familiebezoek moet je nu gewoon ook niet doen. Het is niet noodzakelijk, tenzij een familielid ernstig ziek is of op sterven ligt oid. Hoe sneu ook, je kan echt wat langer zonder je familie te zien hoor, daar gebeuren geen rampen van. Terwijl die rampen wel gebeuren als je ongemerkt het virus verder verspreidt. En zéker als er dan ook nog gemeld wordt dat de twee weken quarantaine lastig is.

De uitdrukking is niet voor niks 'het virus verspreidt zich niet, dat doen de mensen'.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:22

mvdende schreef:
Het eerste en laatste zie ik niet zo veel gevaar in eigenlijk.

En waarom denk je dat er op 1 dag tijd ruim 601 besmettingen zijn geweest? En de dag daarvoor meer dan 400? Juist omdat mensen dit gedrag aan het vertonen zijn. Gedrag dat men het gevaar niet zo ziet...
En als bepaalde mensen dit gedrag blijven vertonen zitten we dadelijk dus weer in een lock down

Cer

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:31

Buiten dat dit topic over mondkapjes gaat, ben ik wel nieuwsgierig dat wanneer je op familiebezoek gaat, hoe je dan precies dat virus verspreidt?
Ik weet niet wat de situatie is maar als ik alleen woon en geen mensen binnen 1,5 meter heb, en mijn broer woont alleen (of met zn vriendin) en die zien verder niet veel mensen en als ze dat al doen is dat op 1,5 meter..hoe verspreid het zich dan?

Ja Purny, zolang dat lijkt te komen door mensen die in groepen binnen bij elkaar komen (kroegen, feestjes, studentenverenigingen etc) zou een familiebezoek wellicht wel kunnen...

maar goed, ik ken de regels van Antwerpen niet, en ik ken de mensen niet die het betreft..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:44

Cer schreef:
Buiten dat dit topic over mondkapjes gaat, ben ik wel nieuwsgierig dat wanneer je op familiebezoek gaat, hoe je dan precies dat virus verspreidt?
Ik weet niet wat de situatie is maar als ik alleen woon en geen mensen binnen 1,5 meter heb, en mijn broer woont alleen (of met zn vriendin) en die zien verder niet veel mensen en als ze dat al doen is dat op 1,5 meter..hoe verspreid het zich dan?

Ja Purny, zolang dat lijkt te komen door mensen die in groepen binnen bij elkaar komen (kroegen, feestjes, studentenverenigingen etc) zou een familiebezoek wellicht wel kunnen...

maar goed, ik ken de regels van Antwerpen niet, en ik ken de mensen niet die het betreft..

Ik wel, er geldt nu gewoon in heel de provincie dat je mondmaskers op moet, er een avondklok is en dat enkel noodzakelijke reizen toegestaan zijn.

Fijn voor mensen dat ze zelf denken de regels te kunnen buigen, maar het is hier echt miserie en ik kan niet zeggen dat ik het goed te praten vind.

Ik vind het zelfs heel erg lelijk dat er zo licht overgegaan wordt alsof we allemaal zelf wel even zullen bepalen wat kan en wat niet.

Volg gewoon de regels en richtlijnen alsjeblieft. Het is hier niet grappig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:47

SinneJ schreef:
Cer schreef:

Ik wel, en geldt nu gewoon in heel de provincie dat je mondmaskers op moet, er een avondklok is en dat enkel noodzakelijke reizen toegestaan zijn.

Fijn voor mensen dat ze zelf denken de regels te kunnen buigen, maar het is hier echt miserie en ik kan niet zeggen dat ik het goed te praten vind.

Ik vind het zelfs heel erg lelijk dat er zo licht overgegaan wordt alsof we allemaal zelf wel even zullen bepalen wat kan en wat niet.

Volg gewoon de regels en richtlijnen alsjeblieft. Het is hier niet grappig.

Maar wat vind jij er dan van dat de mensen uit de provincie wel naar Nederland komen.
Dat vind ik toch niet te vergelijken met een familie bezoek (waarvan we helemaal niet weten hoeveel nood dat heeft)
Juist voor de binding tussen de 2 landen blijven de grenzen open. Daar valt familie wel onder. Daarom zeg ik dat er wel een over duidelijk verschil is tussen wat je gaat doen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:49

Dat keur ik ook allesbehalve goed en daar zou ik ook wat op zeggen?! Waarom denk je van niet?

Mijn vriend is brandweerman die coronapatiënten vervoert. Ze dragen wel pakken Enzo, maar wij kiezen nu vrijwillig voor een bubbel van 2 omdat we anderen niet in gevaar gaan brengen.

Dus ja, het gaat beide kanten uit voor mij. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze en even stoppen met dat verwende gedrag dat alles maar moet kunnen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:53

SinneJ schreef:
Dat keur ik ook allesbehalve goed en daar zou ik ook wat op zeggen?! Waarom denk je van niet?

Mijn vriend is brandweerman die coronapatiënten vervoert. Ze dragen wel pakken Enzo, maar wij kiezen nu vrijwillig voor een bubbel van 2 omdat we anderen niet in gevaar gaan brengen.

Dus ja, het gaat beide kanten uit voor mij. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze en even stoppen met dat verwende gedrag dat alles maar moet kunnen.

Nee gewoon een vraag omdat je zo in ging op het familie bezoek en niet op de terrasjespakkers en winkelaars. Dus vroeg ik mij gewoon af wat je er andersom van vond als de mensen uit provincie naar Nederland gaan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:56

lenaa_tje schreef:
SinneJ schreef:

Nee gewoon een vraag omdat je zo in ging op het familie bezoek en niet op de terrasjespakkers en winkelaars.

Ik ga in op wat er gepost wordt en dat ging over een familiebezoek :')

En die persoon dacht er dus wel over na zoals het hoort (en dat appreciëer ik), maar dat er dan vervolgens gezegd wordt door anderen uit Nederland dat het allemaal wel gaat, dezelfde persoon die vakantie ook wel ok vond en mondmasker op verplichte plaatsen bewust verkeerd draagt en dat hier op bokt trots brengt, dan wil ik even als Antwerpenaar weerwoord geven. Dat is niet hoe het hoort.

Prima als je per se de idioot wil zijn die de maatregelen niet belangrijk genoeg vindt, maar zet geen anderen aan dat ook te doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:15

Dat had ik niet begrepen alles was langs gekomen natuurlijk : tanken, familie bezoek , recreatie :')

En we kwamen gister Belgen tegen bij de boot die het dood normaal vonden dat zij hier waren maar echt vreemd vonden dat mensen naar België op vakantie waren :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:23

lenaa_tje schreef:
Dat had ik niet begrepen alles was langs gekomen natuurlijk : tanken, familie bezoek , recreatie :')

En we kwamen gister Belgen tegen bij de boot die het dood normaal vonden dat zij hier waren maar echt vreemd vonden dat mensen naar België op vakantie waren :')

Ja dat is inderdaad nogal hypocriet :(

Vind het jammer dat zoveel mensen die instelling hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:24

De groep van covidiots word natuurlijk wel met de dag groter :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:26

purny schreef:
De groep van covidiots word natuurlijk wel met de dag groter :+

Maar daar worden toch andere mensen mee bedoelt ? :P niet de mensen die wat hypocriet zijn.

Nu dan een mondkapjes vraag ? (Naar aanleiding van mijn uitje gister met mondkapje haha) wat is de leeftijd van kinderen dat ze een mondkapje moeten dragen in België?
Hier is het 13 jaar, Duitsland veel vroeger maar wat is het in België?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:28

12 jaar en ouder

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:46

De burgemeester van Breda vroeg ook al om meer slagkracht ten opzichte van de Antwerpse toeristen die massaal naar de grensgebieden van NL kwamen omdat daar de regels minder streng waren.
Ze kunnen nu alleen nog zeggen dat het niet verstandig is maar meer niet :( hoop dat ze binnenkort meer mogen doen om de Belgen te weren.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:30

Woon 100 meter vd Belgische grens. En in België fietsen en wandelen ze zelfs met mondkapje. En dan komen ze in Nederland boodschappen doen zonder ook de toeristen hier (Rotterdammers) en seizoensarbeiders uit België doen hier boodschappen. niet te doen in de supermarkt hier. Dus ja ook ik ga de grens over voor shag en tanken, mondkapje in de auto al op voor ik uitstap. Ben daar veiliger dan in ons eigen dorp.
Buiten noodzakelijke boodschappen 1x per week, dorp verder weg in Nederland, kom ik niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:32

Keet schreef:
De burgemeester van Breda vroeg ook al om meer slagkracht ten opzichte van de Antwerpse toeristen die massaal naar de grensgebieden van NL kwamen omdat daar de regels minder streng waren.
Ze kunnen nu alleen nog zeggen dat het niet verstandig is maar meer niet :( hoop dat ze binnenkort meer mogen doen om de Belgen te weren.

Dat zal toch lastig worden. Grenzen dicht is het enige wat helpt. Maar dat zie ik NL niet doen. Moet zeggen dat ik het ook echt nutteloos is op deze manier. Je valt zo wat over de belgen. Kan me trouwens echt wel indenken dat hier fietsen fijner is omdat het mondkapje niet op hoeft. Vraag me ook altijd af hoeveel zin het het heeft in NL mondkapje onder de kin en de grens over en ze zetten het weer op. :?
Dat gaat de provincie antwerpen zo ook niet helpen natuurlijk. Maar wat doe je er aan vrij weinig zolang mensen het niet serieus nemen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:38

Cer schreef:
Wie heeft de tip voor simpele niet te dure zwarte mondkapjes/maskers..het liefst met elastiek.. Oh, de wasbare, niet de wegwerpers.. Ik zie door de maskers het bos niet meer.
Ik heb wel een paar goede, met print, maar ik zoek nu een paar effen zwarte niet te duur, en op bol.com zitten een hoop dropshippers heb ik het idee?

Ik heb bij ons ook in de stad zwarte gevonden voor ongeveer €4 per stuk, ik weet niet of dat is wat je in gedachten had? Anders wil ik best wel even de stad in om ze te halen en naar je op te sturen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:41

Tigra_ schreef:
Keet schreef:

Dat zal toch lastig worden. Grenzen dicht is het enige wat helpt. Maar dat zie ik NL niet doen. Moet zeggen dat ik het ook echt nutteloos is op deze manier. Je valt zo wat over de belgen. Kan me trouwens echt wel indenken dat hier fietsen fijner is omdat het mondkapje niet op hoeft. Vraag me ook altijd af hoeveel zin het het heeft in NL mondkapje onder de kin en de grens over en ze zetten het weer op. :?
Dat gaat de provincie antwerpen zo ook niet helpen natuurlijk. Maar wat doe je er aan vrij weinig zolang mensen het niet serieus nemen.

Dat vind ik echt heel erg... je eigen problemen verleggen naar een ander. BAH! Zou echt niet met mezelf kunnen leven als ik iemand aansteek. Maar ja wat niet weet niet deert zeker? :r

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:43

Tigra_ schreef:
Keet schreef:

Dat is waarom ze meer slagkracht willen. Of idd de grenzen sluiten.
Mondkapjes zijn poedersuiker, dat weet ik. Maar hou je probleem lekker in je eigen land en probeer het buurland er niet mee te belasten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:45

Familiebezoek kan alleen met strikte covid maatregelen. Wij hebben gisteren onze kleinkinderen met ouder uitgezwaaid (18-21-25 jaar). Bij aankomst hebben we een covid protocol met elkaar afgesproken en dat begon met handen desinfecteren.
We hebben vrijwel alles buiten gedaan met elkaar en tussen de familie en ons hadden we via de dubbele tafel 2 meter afstand. Het bezoek sliep in de buitenruimte. Douchen gebeurde buiten. Als er iemand binnen was, dan alleen of mijn man en ik of de familie. Als de familie binnen was geweest werd er flink gelucht en na een half uur/ uur gingen manlief en ik. Dus de kleinkinderen hebben gewoon afgewassen, binnen gestudeerd en dan waren wij buiten.
Op de wc stond emmer met desinfectans doekjes die zeer intensief gebruikt werden zo zag ik. Iedereen luchtte de toilet goed na toilet bezoek en maakte het schoon, waste vervolgens de handen, desinfecteerden de handen, kraan en alle contact punten zoals klinken etc.
Toen de familie weg ging hebben ze alle beddengoed voor mij in de tuin in de zon gelegd en na 2 uur bakken in de zon ben ik begonnen te wassen. NIemand was ziek of liep te hoesten en te proesten en de kleinkinderen zijn jongeren die ook thuis al maanden de regels nauwgezet opvolgen. Dus we zullen zien over twee weken of we het goed gedaan hebben of niet. IN ieder geval waren we allemaal zeer strikt en ik ben ze dankbaar en zij ons dat ze toch onder die voorwaarden konden komen. Mondkapjes zijn hier verplicht en ze waren K. maar allang niet meer want ik weet niet beter en echt waar het went, ook met bril. Bril ietsjepietsie meer naar voren schuiven en dan beslaat er niets.
Ik heb een keer toen de kinderen binnen kwamen om te afwassen terwijl ik stond te koken mijn mondkapje opgedaan en toen deden zij dat ook gelijk met excuses en hielden afstand. Het kan dus wel, maar alleen als iedereen ook echt dit wil!
De mondkapjes speelden dus een rol in het geheel.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:41

pien_2010 schreef:
Familiebezoek kan alleen met strikte covid maatregelen. Wij hebben gisteren onze kleinkinderen met ouder uitgezwaaid (18-21-25 jaar). Bij aankomst hebben we een covid protocol met elkaar afgesproken en dat begon met handen desinfecteren.
We hebben vrijwel alles buiten gedaan met elkaar en tussen de familie en ons hadden we via de dubbele tafel 2 meter afstand. Het bezoek sliep in de buitenruimte. Douchen gebeurde buiten. Als er iemand binnen was, dan alleen of mijn man en ik of de familie. Als de familie binnen was geweest werd er flink gelucht en na een half uur/ uur gingen manlief en ik. Dus de kleinkinderen hebben gewoon afgewassen, binnen gestudeerd en dan waren wij buiten.
Op de wc stond emmer met desinfectans doekjes die zeer intensief gebruikt werden zo zag ik. Iedereen luchtte de toilet goed na toilet bezoek en maakte het schoon, waste vervolgens de handen, desinfecteerden de handen, kraan en alle contact punten zoals klinken etc.
Toen de familie weg ging hebben ze alle beddengoed voor mij in de tuin in de zon gelegd en na 2 uur bakken in de zon ben ik begonnen te wassen. NIemand was ziek of liep te hoesten en te proesten en de kleinkinderen zijn jongeren die ook thuis al maanden de regels nauwgezet opvolgen. Dus we zullen zien over twee weken of we het goed gedaan hebben of niet. IN ieder geval waren we allemaal zeer strikt en ik ben ze dankbaar en zij ons dat ze toch onder die voorwaarden konden komen. Mondkapjes zijn hier verplicht en ze waren K. maar allang niet meer want ik weet niet beter en echt waar het went, ook met bril. Bril ietsjepietsie meer naar voren schuiven en dan beslaat er niets.
Ik heb een keer toen de kinderen binnen kwamen om te afwassen terwijl ik stond te koken mijn mondkapje opgedaan en toen deden zij dat ook gelijk met excuses en hielden afstand. Het kan dus wel, maar alleen als iedereen ook echt dit wil!
De mondkapjes speelden dus een rol in het geheel.

Chapeau!

Het kan ook wel maar vrees dat in een over commerciele setting van grote bedrijven er veel steken zullen vallen. Ik begrijp niet dat mensen persé op vakantie moeten. Is het echt niet 1 jaar uit te stellen? Waarom leven mensen toch van vakantie naar vakantie? Wat is er mis met het normale leven tussendoor? Zijn mensen zo ontvrede? Of vinden sommige dat ze er gewoon recht op hebben? Te verwend, niets gewend in zin van mindere periode?

Ik baal er van! Dat er weer zo nodig heel de wereld over gegaan moet worden. Er weer vanuit alle uithoeken besmettingen worden binnen gesleept. Als het onze dieren betreft ( overdraagbaar naar mens ) worden honderdduizenden dieren preventief geruimd. Maar zelf mogen we maar aan rotzooien! Want we wensen niet beknot te worden in onze vrijheden. Ik begrijp die insteek maar zolang het tijdelijke maatregelen zijn met als doel de volksgezondheid Het alternatief is erger....Zit het uit! Voor niemand leuk maar niet het einde van de wereld, deal with it. Zolang je niet hulpbehoevend bent geen gemauw. We zijn verwende generaties die het veel te goed hebben.......

En dat het gezeur: We willen geen mondkapjes op....Het is niet prettig. Covid hebben is ook niet prettig en een stuk gevaarlijker. Goddank dat Belgie minder soft is dan NL. Gewoon duidelijk, dit wel, dat niet. Het is inmiddels wel duidelijk dat eigen verantwoordelijkheid bij een groot deel van de mensen ver te zoeken is. Dan maar tijdelijk strakke regels.

Werkt trouwens bij paarden ook goed......
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 07-08-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:45

Weet je vakantie is ontspanning en uit de dagelijkse sleur zorgt er voor mij voor dat ik ook echt even meer ontspan. Nu zijn wij vorig jaar niet geweest vanwege ziekte en nu dan weer niet vanwege Corona en ik ben veel minder uitgerust dan wat ik normaal heb na een vakantie waar je uit je omgeving bent.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:47

Ontspanning is een luxe die op vele manieren uitvoerbaar is. Daarvoor hoef je niet persé de wereld over. Dat is de afgelopen decennia in ons brein gepompt door de reisbranche. De mensheid reist pas heel kort de wereld over voor ontspanning. Daarvoor konden we prima zonder en gingen we op reis voor voedsel, veiligheid etc...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:49

Pareltjes schreef:
Ontspanning is een luxe die op vele manieren uitvoerbaar is. Daarvoor hoef je niet persé de wereld over. Dat is de afgelopen decennia in ons brein gepompt door de reisbranche.

Voor mij kan vakantie ook prima in eigen land hoor. Al ga ik ook graag naar Frankrijk, Oostenrijk, Slovenië. Ik heb nog maar 1x gevlogen :')
Maar dat is niet thuis.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:51

Niet persoonlijk bedoeld! Maar vakantie in eigen land is prima! Zo blijft het kontroleerbaar.